016 628-80-42  lub  

Aktualności

Dzień Edukacji Narodowej

Data publikacji: 13.10.2014

  Przedszkole oczyma Przedszkolaka

 

13 października w naszym przedszkolu zainicjowano obchody uroczystości Dnia Edukacji Narodowej. Wszyscy członkowie przedszkolnej społeczności spotkali się w sali Misiów gdzie średniaczki zaprezentowały program artystyczny odwołujący się wierszem i piosenką do jesiennej pory roku oraz tematyki Święta Edukacji. Pozostałe grupy dołączyły do Misów prezentując własne umiejętności wokalne, taneczne i recytatorskie. To krótkie spotkanie stało się wyjątkową okazją do zaprezentowania aktywności artystycznej przedszkolaków oraz umiejętności spontanicznego i kreatywnego angażowania się we wszystkie przedszkolne wydarzenia.

przedszkole.jpg

Przedszkole według Biedronek ...

 

... jest do zabawy ...

... jest do uczenia się ...

... to tam gdzie są książki ...

... tam można kolorować, malować farbkami ...

... tam można bawić się piłką ... 

... to miejsce, w którym mozna sie bawić i zjeść na stołówce ...

...  tam chodzą wszystkie dzieci ...

 

 

Święto Edukacji Narodowej, a realia polskich przedszkoli 

 

Znaczenie Przedszkola dla rozwoju dziecka


Pierwsze lata życia dziecka decydują o jego rozwoju i dalszych losach. Znacząca część możliwości intelektualnych człowieka kształtuje się w pierwszych latach życia, dotyczy to także zdolności uczenia się. Działania edukacyjne, stymulowanie rozwoju intelektualnego i społecznego dziecka przynoszą najlepsze rezultaty właśnie w okresie przedszkolnym. Jest to także najlepszy okres na zapobieganie ewentualnym trudnościom w nauce - niwelowanie dysharmonii rozwojowych, terapię zaburzeń, wyrównywanie zaniedbań środowiskowych. Umiejętności, które małe dzieci wynoszą z przedszkola, procentują w szkole lepszymi wynikami w nauce, a w dorosłym życiu lepszym funkcjonowaniem społecznym i zawodowym. Umiejętności te określa Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego (Załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r.w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Dziennik Ustaw poz. 977).

 

Organizacja Edukacji Przedszkolnej w Polsce

 

Edukację przedszkolną uznaje się za pierwszy szczebel systemu oświaty. Sprawy związane z realizacją wychowania przedszkolnego regulują przepisy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
Edukacja przedszkolna w Polsce rozpoczyna się w wieku 3 lat. Uczęszczanie do przedszkoli dzieci 3-4-letnich jest dobrowolne. Decyzję w tej sprawie podejmują rodzice.
Przed rokiem szkolnym 2011/12 dzieci w wieku 6 lat obowiązkowo kończyły tzw. oddział przedszkolny, przygotowujący do nauki w szkole podstawowej. Od 1 września 2011r., w związku z planowanym od 2014 r. obniżeniem wieku szkolnego, obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne obejmuje dzieci 5 - letnie. Obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 5 lat. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 6 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat. W szczególnie uzasadnionych przypadkach do wychowania przedszkolnego może być przyjęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku.

Roczne przygotowanie przedszkolne może być realizowane w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz w innych formach wychowania przedszkolnego.

Zgodnie z ustawą o systemie oświaty, zapewnienie warunków do spełniania powyższego obowiązku jest zadaniem własnym gminy. Gmina odpowiedzialna jest za organizowanie i prowadzenie przedszkoli publicznych i zapewnienie w nich bezpłatnych zajęć w ramach podstawy programowej wychowania przedszkolnego, w czasie nie krótszym niż 5 godzin dziennie.

Ponadto poszczególne gminy, stosownie do potrzeb, organizują różne formy pomocy dla rodzin z małymi dziećmi żyjących w szczególnie trudnych warunkach materialnych: np. zwolnienie częściowe lub całkowite z opłat za korzystanie z przedszkoli, pomoc materialną i rzeczową.

Za uczęszczanie do przedszkoli publicznych i prywatnych można pobierać opłaty, wysokość tych opłat w przypadku przedszkoli publicznych ustala rada gminy.
Rodzice dzieci pozostających w przedszkolu dłużej niż 5 godzin płacą za dłuższy czas pobytu oraz posiłki

 

Edukacja przedszkolna w Polsce na tle Europy


Obecnie działa w Polsce 21 441 placówek wychowania przedszkolnego. Z czego niecała połowa to przedszkola, a reszta to zlokalizowane w budynkach szkół podstawowych oddziały i punkty przedszkolne oraz zespoły wychowania przedszkolnego.

Najnowszy raport Komisji Europejskiej poświęcony opiece i edukacji dzieci przed pójściem do szkoły zawiera druzgocące dla Polski wyniki. Specjaliści przeanalizowali okres żłobkowy (maluchy do lat trzech) oraz okres przedszkolny (dzieci w wieku powyżej trzech lat aż do momentu, w którym zostają objęte obowiązkiem szkolnym). Okazuje się, że blisko 40 proc. polskich dzieci przed pójściem do zerówki nie uczęszcza do przedszkola. To jeden z najgorszych wyników wśród krajów europejskich. Wyprzedziły nas m.in. Bułgaria i Rumunia, gdzie zanotowano wyniki ok. 26 proc., a także Słowacja i Węgry (tam co piąte dziecko nie chodzi do przedszkola). 

Sytuację ma zmienić dopiero tzw. "ustawa przedszkolna" przyjęta we wrześniu 2013 roku. Zgodnie z nią od września 2015 roku wszystkie gminy będą miały obowiązek zapewnić miejsce w przedszkolu dla każdego czterolatka, a od września 2017 roku również dla każdego trzylatka.

Zapewnienie lepszego dostępu najmłodszych dzieci do edukacji to najskuteczniejszy sposób na wyrównywanie szans edukacyjnych. Dlatego tak ważne jest inwestowanie w edukację małych dzieci.

 

www.men.gov.pl
www.dzieci.pl
www.eurydice.org.pl

 

© Wszelkie prawa zastrzeżone przez Samorządowe Przedszkole nr 1 w Pruchniku.
ul. Szkolna 12, 37-560 Pruchnik, tel.: 016 628-80-42, e-mail:
realizacja i CMS: omnia