Wobec wydarzeń, które miały miejsce w Pruchniku w dniu 19 kwietnia 2019 roku
oraz toczących się w ich kontekście dyskusji - społeczność Nauczycieli i Pracowników
Przedszkola Samorządowego nr 1 w Pruchniku , która jest silnie związana z lokalnym
środowiskiem, wyraża swój wyjątkowy smutek i zażenowanie.
Sytuacja ta jest dla nas tym dotkliwsza, iż w opisywanych wydarzeniach brały udział
dzieci i ich rodzice. Błędnie zobrazowane i zinterpretowane przez uczestników oraz
odbiorców tradycje doprowadziły do sytuacji, w której Pruchnik utożsamiany jest
z agresją i antysemityzmem.
Chcielibyśmy podkreślić, iż Samorządowe Przedszkole Nr 1 w Pruchniku, zdecydowanie
odcina się od wszelkich prób propagowania ideologii antysemickich, jak również form
szerzenia nienawiści oraz nawoływania do agresji na tle religijnym i narodowym.
Informacja zupełnie oczywista, aczkolwiek w kontekście napływających doniesień
warta podkreślenia. Sam fakt, iż musimy potwierdzać ten stan rzeczy
jest niepokojący i zatrważający.
Nasze przedszkole dba o kształtowanie postaw i zachowań opartych na tolerancji i empatii.
Cyklicznie realizujemy autorskie programy naszych nauczycieli, u podstaw których leżą
postawy szacunku i otwartości wobec ludzi o innym kolorze skóry, narodowości czy
sprawności psycho -fizycznej. Do zadań krzewiących niniejsze postawy angażujemy
również rodziców oraz przedstawicieli środowiska lokalnego.
Bardzo ważnym obszarem działań przedszkola jest też kształtowanie postaw i świadomości
patriotycznej. Przedszkole realizuje program regionalny „Pruchnik moja mała Ojczyzna".
W ramach założeń niniejszego programu dzieci poznają tradycje regionu dostosowane do
ich wieku i możliwości poznawczo - emocjonalnych. Przekazywane treści podkreślają
wyjątkowy charakter Pruchnika, jako miejsca wielokulturowego, otwartego i tolerancyjnego.
Deklarujemy nasze stanowisko jako niezależne wobec zachowań przejawianych przez
uczestników tzw. „Sądu nad Judaszem".
Postawy te stanowczo odbiegają od tych, które propagujemy w Naszym Przedszkolu,
a ma to miejsce w codziennej pracy wychowawczo-dydaktycznej oraz przekazywanych
dzieciom treściach bazujących na chrześcijańskich wartościach.