016 628-80-42  lub  

Biedronki - 01.12.2021

 
Temat dnia: Ludzie tworzący spektakl
 
1. Kto pracuje w teatrze? - rozmowa w oparciu o film Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana w Warszawie pt. „Jak powstaje spektakl teatralny":
 
Porozmawiajcie z rodzicami o osobach związanych z powstawaniem przedstawienia: autorze sztuki, reżyserze, kostiumografie, pracowni krawieckiej, perukarskiej, szewskiej i stolarskiej, scenografie, aktorach.
 
2. Intonacje - zabawa teatralna.
Powtarzamy to samo zdanie, wcielając się w różne role (np. królewny, mówcy, krasnoludka, żołnierza, smoka), ze zwróceniem uwagi na głos i mimikę, np. z dominującą literą: Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego; Żaba Żaneta żegnała z żalem małżonka; Suchą szosą szedł Szymon do Szydłowca, lub zdania wymyślone przez dzieci.
 
3. Ćwiczenia poranne:
 
4.  Ale teatr! - słuchanie wiersza Marcina Brykczyńskiego i rozmowa na temat treści.
Zwróćcie uwagę na pojęcia związane z  teatrem, role poszczególnych ludzi uczestniczących w procesie tworzenia spektaklu, przypominamy sobie, czy dane role były pokazane w filmie, który już razem oglądaliśmy. 
Ale teatr!

Marcin Brykczyński

W pewnym teatrze na starym mieście,
Gdzie wystawiono sztuk ponad dwieście,
Zjawił się chochlik w budce suflera
I co napsocił, opowiem teraz.
Ledwo zaczęło się przedstawienie,
Zamienił stroje wszystkim na scenie.
W cudzym kostiumie każdy się biedził,
Bo sam nie wiedział, co ma powiedzieć.
Król w stroju błazna śmiał się na tronie,
Posłów przyjmował błazen w koronie,
Królewna w zbroi tańczyła walca,
Rycerz w sukience chodził na palcach,
A smok z uśmiechem, w stroju galowym,
Wydawał za mąż wszystkie trzy głowy.
Lecz na widowni, szczęśliwym trafem,
Siedział reżyser ze scenografem,
A dalej autor, schowany w loży,
Który od nowa sztukę ułożył.
I znów bezbłędnie aktorzy grali,
Budząc oklaski widzów na sali,
Póki kurtyna, z ogromną wprawą,
Nie położyła kresu tym brawom. 
Odpowiedzcie proszę na pytania:
- Które elementy wiersza były zabawne?
- O jakich osobach pracujących w teatrze była mowa w wierszu?
- Za co w teatrze odpowiada sufler?
- Jak myślicie, czy aktorzy muszą się nauczyć całej roli na pamięć?
- W jaki sposób można się nauczyć roli?.
Zastanówcie się, które zawody teatralne wydają im się ciekawe i dlaczego, które chciałyby wykonywać.
 
5. Paluszkowy teatrzyk - ćwiczenia motoryki małej.
Siadamy wygodnie , dzieci wykonują polecenia rodzica:
- Każdy paluszek prawej ręki daje buziaka temu samemu paluszkowi lewej ręki.
- Naciskamy na siebie palcami obu rąk.
- Składamy dłonie tak, by te same palce obu dłoni dotykały się opuszkami. Po kolei zaginamy palce do środka, najpierw środkowe, potem wskazujące...
- Po kolei palcem wskazującym prawej ręki dotykamy opuszków palców lewej ręki i na odwrót. Potem zmieniamy palec dotykający, np. na mały. 
Przypomnijcie sobie zabawy paluszkowe, w które bawiliśmy się w przedszkolu: " Wszystkie pieski spały", "Wiewióreczka", "Policzymy co się da", "Mam 10 palców małych"
 
6. Maski - zabawa z lusterkami.
Stańcie przed lustrem:Popatrzcie na swoje twarze i wyobraźcie sobie, że to maski.
- Co one teraz pokazują?
- Jakie widać na nich uczucia?
- Niech wasze maski będą wesołe.
- A teraz smutne.
- Zróbcie wystraszoną minę, a teraz zamyśloną.
- Jak wyglądają wtedy wasze usta, a jak oczy?
 
7. Bileciki do kontroli - praca plastyczna.
Wykonajcie  dowlolną techniką bilet teatralny na wybrane przez siebie przedstawienie . Zastanówcie się , po co są bilety do teatru oraz jakie elementy powinny znaleźć się na bilecie: (data, tytuł spektaklu, miejsce na widowni, dodatkowe informacje).

© Wszelkie prawa zastrzeżone przez Samorządowe Przedszkole nr 1 w Pruchniku.
ul. Szkolna 12, 37-560 Pruchnik, tel.: 016 628-80-42, e-mail:
realizacja i CMS: omnia