Tematyka tygodnia: Tajemnice świata
Temat we wtorek: Skąd się bierze prąd?
Wiodąca aktywność: językowa
I "Gimnastyka w domu i w przedszkolu" - ćwiczenia poranne cz. 2
Rozbudźmy się za pomocą ćwiczeń ruchowych "Sprintem do maratonu" według Wydawnictwa Bliżej Przedszkola.
Link do części 2:
https://www.youtube.com/watch?v=ufXXXnQ1hiM&t=19s&ab_channel=BLI%C5%BBEJPRZEDSZKOLA
II Skąd się bierze prąd? - film edukacyjny
Dzisiaj spróbujemy odpowiedzieć na pytanie: co to jest prąd elektryczny i skąd się bierze?
Może najpierw sami zastanowicie się:
- gdzie możemy zauważyć prąd elektryczny w domu?
- do czego go wykorzystujemy?
Brawo! Prąd w domu wykorzsytujemy np. do oświetlenia domu, gdy jest ciemno, a także potrzebujemy go do tego, aby działały różne urządzenia.
Zwróćcie uwagę na to, że te urządzenia też są wynalazkami! A o tym mówiliśmy sobie wczoraj.
Obejrzyjcie teraz krótką animację z kanału "Planeta Energii", która nam wyjaśnia to tajemnicze zjawisko, jakim jest prąd elektryczny.
Link do animacji "Skąd się bierze prąd?":
https://www.youtube.com/watch?v=rTkPZ67GePw&ab_channel=PlanetaEnergii
Zwróćcie teraz uwagę na poniższe zdjęcia.
Powiedzcie, które z wynalazków i innych rzeczy potrzebują prądu elektrycznego, aby działały.
III Czy prąd jest niebezpieczny?
Wiemy już, że prąd elektryczny jest nam bardzo potrzebny w codziennym życiu. Na pewno nam ułatwia wiele rzeczy, np. możemy korzystać z różnych urządzeń elektrycznych.
Zwróćcie jednak uwagę na znak na ilutracji obok - co on oznacza?
Tak, jest to znak zakazu dotykania, ponieważ w pobliżu jest urządzenie elektryczne.
Wobec tego, czy prąd jest niebezpieczny?
Na to pytanie odpowiedź znajdziemy w filmie edukacyjnym przygotowanym dla dzieci przez wolontariuszy Grupy ENEA.
Link do filmu "Nie taki prąd straszny":
https://www.youtube.com/watch?v=LmpLrMs44VQ&ab_channel=Enea
Wiemy już, że prąd jest bardzo pożyteczny, ale i niebezpieczny, gdy się go źle użytkuje. Pamiętajmy więc o kilku zasadach.
Przypomni je nam krótko "Planeta Energii" w animacji "Jak bezpiecznie korzystać z urządzeń elektrycznych?".
Link do animacji:
https://www.youtube.com/watch?v=xqVym7AjIFY&ab_channel=PlanetaEnergii
Domowe urządzenia elektryczne - które mogę obsługiwać
Po obejrzeniu filmów, spróbuj odpowiedzieć na pytania:
- Czego nie wolno robić, aby nie narazić się na szkodliwe działanie prądu?
- O czym należy pamiętać, aby bezpiecznie obchodzić się z prądem?
- Które z urządzeń elektrycznych możesz obsługiwać sam, a które z pomocą dorosłej osoby?
Mogą Ci w tym pomóc zdjęcia obok (również do pobrania poniżej).
IV "Jak energia dociera do domu?" - praca z tekstem i układanką obrazkową
Wiemy już, że człowiek gromadzi prąd w wielkich elektrowniach. Ponieważ mamy energię przesyłaną przez wiatr, słońce i wodę, dlatego też odpowiednio gromadzimy energię w elektrowniach wiatrowych, słonecznych i wodnych.
Elektrownie produkują prąd o
bardzo wysokim napięciu. Prąd może zostać przetransportowany na duże
odległości za pomocą specjalnej sieci energetycznej. Płynie on w stronę
naszych domów liniami wysokiego napięcia, które mocowane są do słupów
wysokiego napięcia. Napięcie jest tam ponad 1000 razy większe niż u nas w domach. Następnie
prąd jest przetwarzany w stacjach transformatorowych na prąd o średnim
napięciu – później na prąd o małym napięciu i tak liniami niskiego
napięcia trafia do naszych domów i kontaktów.
Świetnie ujęte jest to przez specjalistę z programu "Bezpieczniki Taurona" w filmie edukacyjnym "Przepływ prądu elektrycznego z elektrowni do domu".
Link do filmu:
https://edukacja.bezpieczniki.tauron.pl/scenariusz/4
Elektrownia wodna - rysunek
Spróbuj ustalić dobrą kolejność obrazków - wytnij i ułóż lub wskaż:
- W jaki sposób energia wietrzna dociera do domu?
- W jaki sposób energia słoneczna dociera do domu?
- W jaki sposób energia wodna dociera do domu?
V "W jak woda" - zabawy z literą "W, w"
Żeby więcej dowiedzieć się o głosce W i zobaczyć jak wygląda, gdy chcemy ją zapisać jako literkę W, zachęcam do włączenia dziecku krótkiej animacji, którą prowadzi Kosmita UBU.
Wystarzy wejść w link:
https://www.youtube.com/watch?v=4TwEJVPElUg&ab_channel=Ubu
W jak woda_s. 32_Planeta dzieci. Karty cz. 3
Zabawa z obrazkiem wody i wyrazem "woda".
Polecenia do zdjęcia (obrazek na s. 32 w Kartach pracy nr 3):
- pokaż wyraz woda (długi kartonik)
- wyklaszcz sylaby wyrazu wo-da (krótkie kartoniki)
- spróbuj wymienić głoski wyrazu w-o-d-a (niebieskie kółeczka - oznaczają spółgłoski i czerwone kółeczka - oznaczają samogłoski)
- jeśli chcesz, spróbuj przeczytać sylaby i wyrazy w żółtej ramce
s. 32_Planeta dzieci. Karty cz. 3
s. 33_Planeta dzieci. Karty cz. 3
Dodatkowe propozycje do zapoznania się z literką W, w
- s. 32-33 w książce nr 3: "Planeta dzieci. Karty. Cz. 3"
- Alfabet w kolorowankach - litera W, w (do pobrania poniżej)