016 628-80-42  lub  

Biedronki - 14.04.2021

Tematyka tygodnia: Tajemnice świata


Temat we wtorek: Wynalazki - telefon

Wiodąca aktywność: mtematyczno-przyrodnicza


I "Gimnastyka w domu i w przedszkolu" - ćwiczenia poranne cz. 3

Pobudźmy się do działania za pomocą ćwiczeń ruchowych "Sprintem do maratonu" według Wydawnictwa Bliżej Przedszkola.

Link do części 3:

https://www.youtube.com/watch?v=-pmG45LdGKw&t=43s&ab_channel=BLI%C5%BBEJPRZEDSZKOLA

II "Telefon - ważny wynalazek" - zabawy językowe

Posłuchaj uważnie zagadki pani Urszuli Kamińskiej, a dowiedz się, jaki wynalazek będzie dzisiaj nam towarzyszył:

Choć się często mieści w dłoni,
świetnie słychać, kiedy dzwoni.
Mówisz: "Halo!" i za chwilę
nowych wieści znasz już tyle!
(telefon)

Brawo! To telefon.

  • Spróbuj wyklaskać sylaby wyrazu "telefon".
  • Zastanów się na jaką głoskę zaczyna się wyraz "telefon".
  • Spróbuj teraz wymienić jego głoski.

Zastanów się i powiedz, czy telefon to wynalazek, który ułatwia nam życie, czy też nie.
Jak myślisz, dlaczego jest potrzebny nam telefon?

Jeśli chcesz, możesz obejrzeć krótkie filmy edukacyjne, z których dowiesz jak powstał telefon oraz do czego służył na początku, a do czego dodatkowo używamy telefonu dzisiaj.

Link do filmu Fundacji Uniwersytetu Dzieci "Dlaczego możemy rozmawiać przez telefon?":

https://www.youtube.com/watch?v=qroo03geaSs

Link do filmu na kanale Wiedza dla każdego "Historia Telefonu":

https://www.youtube.com/watch?v=C_w0vOxy87s

"Powtórz wiadomość" - zabawa językowo ruchowa

Zaproś teraz do zabawy mamę, tatę lub rodzeństwo.

Stań na końcu pokoju w oddaleniu od bliskich. Twoim zadaniem będzie przekazanie wiadomości rodzinie, a Twoi bliscy muszą ją powtórzyć.
Ważna rzecz - Twoja wiadomość musi zawierać jakieś słowa i jakiś ruch jednocześnie!
Słowa możesz mówić albo głośno, albo cicho - dlatego musicie bardzo się skupić oraz słuchać się nawazajem i uważnie obserwować!

III "Liczbowe zabawy" - zabawy matematyczne

Spójrz na zdjęcia telefonów stacjonarnych dawnych i współczesnych, a także telefonom komórkowym.

Przyjrzyj się zdjęciom i powiedz:

  • z czego składa się telefon stacjonarny? (podstawa aparatu, słuchawka, kabel, tarcza z numerami)
  • co zamiast tarczy z numerami mają współczesne telefony? (klawiaturę)
  • którego elementu budowy nie mają współczesne telefony? (kabla)

"Kabel telefoniczny" - porządkowanie liczb

Potrzebne będą: długi sznurek (z zawiązanymi na nim supłami, conajmniej 8 supłów), dużą liczbę liczmanów (np. klockó), karteczki z napisanymi cyframi.

Spróbuj stworzyć kabel telefoniczny (ze sznurka), po którym przepływają wybierane cyfry z tarczy do słuchawki rozmówcy.
Przy każdym supełku połóż odpowiednią ilość klocków oraz właściwą cyfrę - zaczynamy od pierwszego supełka - 1, kolejno 2 itd.

Gdy praca jest zakończona, rodzic zadaje dziecku zadanie, aby wymieniło odpowiednie cyfry:

np. większe niż... (4, a mniejsze niż... (7) - dziecko wymienia cyfry, które mieszczą się w tym przedziale (w tym przypadku to 5 i 6

Zabawę można powtarzać kilka razy, oczywiście można zamieniać się rolami i to dziecko będzie zadawało zagadki.

W zabawie tej z chętnymi można podjąć element dodawania lub odejmowania elementów.

"Numer telefonu" - zabawa z wykorzystaniem cyfr

Potrzebne będą: kartoniki z napisanymi cyframi, klocki

Każda osoba, która posiada telefon ma przypisany do siebie NUMER telefonu.
Jeśli chcemy do kogoś zadzwonić, musimy znać ten numer.

Spróbuj teraz wymyślić swój numer telefonu. Wykorzystaj kartoniki z liczbami i wykonaj kilka zadań:

  • ułóż swój numer telefonu przed sobą
  • zapytaj swojego rodzica o jego numer telefonu i ułóż go przed sobą
  • pamiętasz jaki jest numer alarmowy? (112) - ułóż ten numer za pomocą klocków, a następnie z kartoników z cyframi
  • ułóż za pomocą klocków numer 654 (każda cyfra powinna być ułożona tą samą ilością klocków), a teraz numer ... (tutaj wymyśla rodzic lub dziecko numer telefonu)

 

"Głuchy telefon" - zabawa słuchowa z wykorzystaniem znanych cyfr

Do tej zabawy zaproś chętnych domowników. Usiądźcie obok siebie, jeden obok drugiego, tworząc długą linię.

Zabawę zaczyna pierwsza osoba, która wymyśla numer telefonu i szeptem przekazuje do ucha osobie siedzącej obok, pamiętając, aby nie słyszeli tego pozostali. Następnie wiadomość tę druga osoba przekazuje następnej również szeptem. Osoba siedząca na końcu mówi ten numer głośno tak, aby pierwsza osoba sprawdziła, czy wiadomość została przekazana prawidłowo.

Gdy wrócimy do przedszkola pobawimy się w "Głuchy telefon" razem - na pewno będzie dużo frajdy! :)

s. 34_Planeta dzieci. Karty cz. 3
s. 34_Planeta dzieci. Karty cz. 3
s. 51_Planeta dzieci. Liczenie
s. 51_Planeta dzieci. Liczenie

IV "Liczymy i działamy" - zadania dodatkowe

Jeśli chcesz, możesz wykonanać również zadania z wykorzystaniem swojej książki, a także przedstawione na zdjęciach ( również do pobrania i druku poniżej):

  • s. 34 - "Planeta dzieci. Karty cz. 3"
  • s. 52 - "Planeta dzieci. Liczenie"
  • Karta "Działania z Minionkami"
  • Karta "Puzzle Telefon"
  • Karta "Sprawdź numery alarmowe"
  • Karta "Telefoniczne dodawanie i odejmowanie
Karty dodatkowe
Działania z Minionkami
Działania z Minionkami
Puzzle 'Telefon'
Puzzle 'Telefon'
Sprawdź numery alarmowe
Sprawdź numery alarmowe
Telefoniczne dodawanie i odejmowanie
Telefoniczne dodawanie i odejmowanie
© Wszelkie prawa zastrzeżone przez Samorządowe Przedszkole nr 1 w Pruchniku.
ul. Szkolna 12, 37-560 Pruchnik, tel.: 016 628-80-42, e-mail:
realizacja i CMS: omnia