016 628-80-42  lub  

Biedronki - 26.03.2021

Tematyka tygodnia: Nachodzi wiosna


Temat w środę: Ptasie powroty

Wiodąca aktywność: matematyczna


I "Ptaszki fruwają" - zabawy poranne

Poranna rozgrzewka do piosenki "Ptaszki fruwają", proponowanej przez Bliżej Przedszkola

Link do zabaw:

https://www.youtube.com/watch?v=zn2ihUfMV_M

a następnie zabawa taneczna Śpiewających Brzdąców - "Muzyczne STOP":

https://www.youtube.com/watch?v=ronZO0kOt9o&ab_channel=KANA%C5%81DLADZIECI-KUKURYKU

II Oznaki wiosny

Dla przypomnienia kilka informacji o oznakach wiosny przekaże EduKredka.

Można zobaczyć ją pod poniższym linkiem:

https://www.youtube.com/watch?v=n48RQ4OpHZA&ab_channel=EduKredka

III Gdzie budować gniazdo?

Wysłuchaj opowiadania Hanny Zdzitowieckiej "Gdzie budować gniazdo?"

- Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkania dla dzieci - powiedział dzięcioł.
- Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca - oburzył się skowronek.
- O, nie! Gdniazdo powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci od razu znajdą pożywienie, tu skryją się w gąszczu.
- Gdniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny pod okapem, żeby deszcz nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory - świergotała jaskółka.
- Sit, sit - powiedział cichutko remiz. - Nie zgadzam się z wami. Gdniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej glin i przylepione a ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską...
- Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni! - zaćwierkał stary wróbel. Ten uważą, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łątwo szukać owadów na ziemi. Ja nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie pod rynną, trzecie... hmm... trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte szpakom. Owszem dobrze czułem się w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianiostwo nie żałują mi kąta.

Pytania do opowiadania:

  • Jakie ptaki rozmawiały ze sobą?
  • W jakich miejscach budowały swoje gniazda?
  • A gdzie wróbel buduje gniazdo?
  • Dlaczego powinniśmy dbać o ptaki?
  • Jak możemy im pomagać?
Dodatkowa informacja:
Ptaki w miastach, a zwłaszcza szpaki, korzystają z budek lęgowych wykonanych i zawieszonych przez człowieka.
Budki lęgowe dla ptaków
Budki lęgowe dla ptaków
IV Obejrzyj i dopasuj 
Obejrzyj zdjęcia ptaków, a potem dopasuj do nich właściwe mieszkanie.
Gdzie może mieszkać wróbel?
Zdjęcia ptaków:
DZIĘCIOŁ
DZIĘCIOŁ
SKOWRONEK
SKOWRONEK
JASKÓŁKA
JASKÓŁKA
REMIZ
REMIZ
WRÓBEL
WRÓBEL
SZPAK
SZPAK
BOCIAN
BOCIAN

Mieszkania ptaków:

DZIUPLA DZIĘCIOŁA
DZIUPLA DZIĘCIOŁA
BRUZDA SKOWRONKA
BRUZDA SKOWRONKA
GNIAZDO Z GLINY JASKÓŁKI
GNIAZDO Z GLINY JASKÓŁKI
PUCHOWE GNIAZDO REMIZA
PUCHOWE GNIAZDO REMIZA
BUDKA SZPAKA
BUDKA SZPAKA
GNIAZDO Z GAŁĘZI BOCIANA
GNIAZDO Z GAŁĘZI BOCIANA

V "Wiosna w ptasich gniazdach" - zabawy matematyczne

"Kukułka" - przeliczanie, porównywanie liczebności zbiorów

Potrzebne będą: 2 talerzyki, drobne gadżety imitujące jajka (np. guziki, ziarna fasoli, itp.)

Talerzyki - ptasie gniazda kładziemy przed dzieckiem (dobrze jest oznaczyć je literami L - lewe, P - prawe) oraz conajmniej 20 elementów - jajek.
Recytujemy rymowankę, a do potem mówimy ile jaj wrzuciła do Lewego, a ile do Prawego:

Kukułka fruwała,
jaja do gniazd podrzucała.
Do lewego wrzuciła... (np. 2),
a do prawego... (np. 3).

Dziecko przelicza i określa: do którego podrzuciła więcej, ile razem podrzuciła jaj, itp.

Przy ostatnim powtórzeniu proponujemy dziecku do Lewego wrzucić 6, a do Prawego 2, a następnie przeliczyć razem 8.

"Zabawy z liczbą 8"

Potrzebne będą różne elementy, np. zabawki, piłki, klocki itp. w liczbie po 8, aby dziecko mogło przeliczać.

Zachęćmy też do przeliczania kolejnośc - np. który klocek jest na "ósmym" miejscu? jaki kolor ma "ósma" kredka?

Aby pokazać dziecku jak można zapisać liczbę 8 możemy wykorzystać książkę "Planeta dzieci. Karty. cz. 3" - s. 40.

Propozycje do karty pracy:

  • Tak wygląda liczba 8.
  • Ile jest kropek na obu kostkach? Przelicz.
  • Policz ile jest czerwonych koralików na sznurku.
Liczba 8
Liczba 8
Kostki z liczbą 8
Kostki z liczbą 8
8 czerwonych koralików
8 czerwonych koralików
s. 40_Planeta dzieci. Karty. Cz. 3
s. 40_Planeta dzieci. Karty. Cz. 3
Klucze gęsi
Klucze gęsi

Przeliczaj i działaj:

  • Otocz pętlami te klucze gęsi, w których jest po 8 ptaków.
  • Narysuj strzałkę w prawo przy tych kluczach, w których ptaki są skierowane w prawą stronę.
Który żuraw?
Który żuraw?

Który żuraw jest na ósmy miejscu?

Policz, który to jest ósmy żuraw. Zacznij od lewej strony. Pokoloruj go.

Policz, tym razem zaczynając od prawej strony i otocz pętlą ósmego żurawia.

Dodatkowe propozycje do pracy:

  • s. 41 w Kartach pracy: "Planeta dzieci. Karty. Cz. 3"
  • s. 53 w książce Liczenie: "Planeta dzieci. Liczenie"
s. 41_Planeta dzieci. Karty cz. 3
s. 41_Planeta dzieci. Karty cz. 3
s. 53_Planeta dzieci. Liczenie
s. 53_Planeta dzieci. Liczenie
Odszukaj 8 szczegółów
Odszukaj 8 szczegółów
Narysuj szlaczek po śladzie
Narysuj szlaczek po śladzie
© Wszelkie prawa zastrzeżone przez Samorządowe Przedszkole nr 1 w Pruchniku.
ul. Szkolna 12, 37-560 Pruchnik, tel.: 016 628-80-42, e-mail:
realizacja i CMS: omnia