016 628-80-42  lub  

Koncepcja Pracy Przedszkola

Załącznik do uchwały Rady Pedagogicznej nr 7/2013 z dnia 28.08.2013 r.
 
KONCEPCJA PRACY

PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO NR 1 W PRUCHNIKU


Rok szkolny 2013/2014

 

 

Misja Przedszkola

Przedszkole Samorządowe Nr 1 w Pruchniku jest placówką ogólnodostępną. Zapewnia wszechstronny, bezpieczny, radosny rozwój wszystkim wychowankom. Wspiera indywidualny rozwój osobowości dziecka. Stoi na straży praw dziecka, uczy tolerancji, zapewnia pełną opiekę dydaktyczną i wychowawczą. Dzieci w miarę beztrosko osiągają stan gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.

 

Wizja dziecka w naszym przedszkolu:

  • ciekawe świata,
  • ufne w stosunku do nauczycieli,
  • radosne,
  • aktywnie uczestniczące w życiu przedszkola,
  • twórcze i samodzielne w działalności zabawowej i edukacyjnej podejmowanej na rzecz własnego rozwoju,
  • uczciwe i prawdomówne
  • odpowiedzialne i obowiązkowe,
  • kulturalne i tolerancyjne,
  • świadome zagrożeń.

 

Model absolwenta:

Absolwent Przedszkola potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia:
Wykazuje:

  • motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego,
  • zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego,
  • umiejętność radzenia sobie z trudnościami,
  • umiejętność współdziałania w zespole,
  • samodzielność,
  • odporność na stres.

Posiada:

  • zdolność do obdarzania nauczycielki i innych dorosłych uwagą,
  • wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia.

Umie:

  • cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie.

Rozumie, zna:

  • prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,
  • zasady bezpieczeństwa, zabawy, higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną
  • zasady kultury współżycia, postępowania,
  • kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe
  • potrzebę szanowania przyrody i środowiska.

 

Nauczyciele

Wykwalifikowana, kompetentna, zaangażowana i odpowiedzialna kadra pedagogiczna,
Nauczyciele specjaliści: katecheta, logopeda, specjalista terapii pedagogicznej, instruktor rytmiki, języka angielskiego.


Pracownicy obsługi

Wspierają rozwój dzieci i umiejetnie otaczają je opieką;

 

Baza materialna

Sale wyposażone w różnorodne pomoce dydaktyczne, zabawki umożliwiające dzieciom wspólną zabawę i naukę w warunkach bezpiecznych, przyjaznych, dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych;

Otoczenie przedszkola sprzyja organizowaniu zajęć sportowych, gier, zabaw ruchowych i obserwacji przyrodniczych w parku, na placu zabaw, boisku, lesie.

 


Wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci w naszym przedszkolu


Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka w czasie systematycznych obserwacji, prowadzonych w celu poznania ich możliwości i potrzeb. W roku szkolnym poprzedzającym termin możliwego rozpoczęcia przez dziecko nauki w szkole przeprowadzają diagnozę przedszkolną w celu zgromadzenia informacji dla rodziców, pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz w celu opracowania i realizowania indywidualnego programu wspomagania rozwoju dzieci.
Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, a także umożliwia rozwój zainteresowań i talentów wychowanków.
Przedszkole oferuje zajęcia dodatkowe zgodnie z oczekiwaniami i potrzebami dzieci oraz rodziców: religię, zajęcia logopedyczne, język angielski, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne zgodnie z zaleceniami Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej. Dzieci wdrażane są do troski o własne zdrowie i bezpieczeństwo, aktywności poznawczej i ruchowej w naturalnym otoczeniu, propagowane są zachowania proekologiczne. Nauczyciele wprowadzają przedszkolaków w świat wartości estetycznych , rozwijają umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, formy teatralne, sztuki plastyczne. Przedszkole rozwija kompetencje społeczne dzieci, uczy współdziałania, prowadzi planowy proces wychowawczy. Kadra pedagogiczna kształtuje tożsamość narodową i regionalną wychowanków.

 

Stosujemy następujące zasady pracy z dziećmi:

  • zaspokajania ich potrzeb
  • aktywności
  • indywidualizacji
  • organizowania życia społecznego
  • integracji


Stosujemy metody i techniki pobudzające ciekawość poznawczą i aktywność dzieci oparte na metodyce wychowania przedszkolnego:

  • metody czynne: samodzielnych doświadczeń, kierowania własną działalnością dziecka, zadań stawianych dziecku, ćwiczeń utrwalających,
  • metody słowne: rozmowy, opowiadania, zagadki, objaśnienia i instrukcje, sposoby społecznego porozumiewania się, metody żywego słowa
  • metody percepcyjne: obserwacja i pokaz, osobisty przykład nauczyciela, udostępnianie sztuki.

 

Wszystkie metody pracy z dziećmi uwzględniają podstawową formę ich aktywności tj. zabawę.

W celu rozbudzania ciekawości poznawczej i inspirowania dzieci do działania organizujemy zabawy badawcze, doświadczenia, ukierunkowane i zaplanowane obserwacje, wycieczki.

Codzienną praktykę pedagogiczną wzbogacamy także o nowe, atrakcyjne i skuteczne toki metodyczne: 

  • Metodę Dobrego Startu Marty Bogdanowicz,

  • metody aktywności ruchowej: wg W. Sherborne, K. Orffa, R. Labana, A. i M. Kniessów,

  • aktywne słuchanie muzyki wg B. Strauss,

  • metodę pedagogiki zabawy Klanza,

  • Kinezjologię edukacyjną P. Dennisona,

  • techniki parateatralne (zabawy w teatr),

  • elementy Arteterapii,

  • elementy relaksacji wg Jacobsona,

  • edukacja matematyczna wg E. Gruszczyk Kolczyńskiej i E, Zielińskiej,

  • relaksacja wg modelu mobilnej rekreacji muzycznej wg Kieryła.

 

 Współpraca z Rodzicami i środowiskiem

 

Przedszkole prowadzi systematyczną współpracę z rodzicami w formach: spotkań ogólnych i grupowych, rozmów indywidualnych, zajęć otwartych, uroczystości przedszkolnych z udziałem rodziców, kącik dla rodziców (tablice informacyjne), informacje na stronie internetowej przedszkola, galeria prac dziecięcych. Rodzice otrzymują rzetelną i obiektywną ocenę postępów dziecka, uzyskują wsparcie w funkcji wychowawczej, pomoc specjalistów, logopedy. Wyrażają swoją opinię i oceniają pracę przedszkola, czynnie uczestniczą w życiu placówki. Są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu przedszkolem. Przedszkole nawiązuje współpracę z instytucjami lokalnymi działającymi na rzecz edukacji, włącza się w różnorodne inicjatywy na rzecz środowiska, uwzględniając jego potrzeby i możliwości, promuje swoje działania w kwartalniku „Ziemia Pruchnicka", na własnej stronie internetowej.

 

Dalsza praca nad Koncepcją:

    1. Każdy pracownik pedagogiczny posiada kserokopię koncepcji w dokumentacji grupy.
    2. Każdy pracownik obsługi zapoznaje się z Koncepcją Pracy Przedszkola
    3. Zmiany w tekście będą nanoszone w obecności i udziale całego zespołu pedagogicznego.
    4. Koncepcja Pracy będzie poddawana analizie i ewentualnym modyfikacjom w trakcie jej realizacji.
    5. Rodzice będą zapoznani z koncepcją na zebraniu ogólnym oraz poprzez umieszczenie na stronie internetowej przedszkola.

 

Koncepcję opracowała oraz zatwierdziła do realizacji na posiedzeniu w dniu 27.08.2013 r. Rada Pedagogiczna Przedszkola Samorządowego Nr 1 w Pruchniku

 

© Wszelkie prawa zastrzeżone przez Samorządowe Przedszkole nr 1 w Pruchniku.
ul. Szkolna 12, 37-560 Pruchnik, tel.: 016 628-80-42, e-mail:
realizacja i CMS: omnia