Poniedziałek
Temat tygodnia: „Jesienna muzyka"
Temat dnia: „Deszcz, deszczyk
„Jak brzmi cisza?" - wsłuchiwanie się w odgłosy otoczenia: rozmowy ludzi, śpiew ptaków, odgłosy samochodów, wiatr, brzęczenie muchy, zwrócenie uwagi na ciche dźwięki, które usłyszymy tylko w czasie ciszy, powrót do zasady: usta mówią cichutko, uszy słuchają.
„Spacer w deszczu" - słuchanie opowiadania, rozmowa o tym, co można robić, kiedy pada deszcz, swobodne wypowiedzi.Spacer w deszczu
Wesoło minął dzień w przedszkolu.
- Za chwilę przyjdzie mama i pójdę do domu - stwierdziła
Marta, spoglądając na panią.
- Nie martw się - uśmiecha się pani Marzenka. W tej samej chwili w sali rozbrzmiał głos:- Marta do domu.- Do widzenia - dziewczynka grzecznie zwraca się w kierunku pani i wychodzi z sali.
- Córeczko, skąd taka smutna mina? - z daleka woła mamusia.- Zobacz, co przyniosłam - Marta zagląda do dużej torby. Czerwone kalosze, które dostała na urodziny, i peleryna.
Jest także kolorowy parasol. Twarz dziewczynki rozjaśnia uśmiech.- Ubieraj się, idziemy do parku. - Po chwili zawartość torby została ułożona na ławeczce.
- Hura! Co za niespodzianka.Krople deszczu miarowo uderzają o parasol.
- Deszczowa pogoda też ma swoje uroki. Popatrz, w tafli kałuży odbijają się dwie postacie.- Jakie kolorowe - śmieje się Marta.
- Przechodzenie przez kałużę to świetna zabawa! - woła mamusia.- Tylko ostrożnie, żeby woda nie wlała się do środka kaloszy, bo będziemy musiały wracać do domu.
- Posłuchaj, jak śmiesznie dzwonią krople deszczu - zatrzymuje się na chwilę Marta, wsłuchując się w miarowedźwięki.
- Śpiewają deszczową piosenkę - śmieje się mama i nuci.Plim, plim, plum, plum, tralala,Marta dziś parasol ma.
Ma kalosze, pelerynęi zadowoloną minę.
Słucha, jak muzyka graplim, plim, plum, plum, tra, la, la.
Kiedy wróciły do domu, Marta wyjęła farby i na dużej kartce namalowała dziewczynkę w czerwonych kaloszach,pelerynie z rozłożonym kolorowym parasolem. Czy wiecie, kto to taki?
„Szumią liście, szumią drzewa" - zabawa z elementami skłonu.
Dziecko stoi w małym rozkroku, unosi ręce do góry i przy spokojnej muzyce naśladuje ruch gałęzi na wietrze.
Wykonuje skłony w bok, skręty, skrętoskłony, poruszając jednocześnie kolorowymi
paskami bibuły.
Dziecko doskonali pojęcia: w dół, w górę, w bok, ćwiczą orientację prawej i lewej strony.
„Co kapie z nieba?" - omówienie jesiennej
pogody na przykładzie obrazków, poznanie
i utrwalenie pojęć: mżawka, deszcz, ulewa, grad,
naśladowanie opadów za pomocą rytmicznego
stukania w gazetę jednym paluszkiem (mżawka),
wszystkimi paluszkami (deszcz), ręką (ulewa),
piąstkami (grad)
Środki dydaktyczne:
papierowe gazety.