016 628-80-42  lub  

Logopedia

imagesff.jpg

Drodzy rodzice!

 

W związku z zaistniałą sytuacją proszę o powtarzanie ćwiczeń i zestawów wyrazowych

przekazywanych na zajęciach logopedycznych.

Dodatkowo, aby wspomóc rozwój mowy dziecka w domu,

proszę o wykonywanie ćwiczeń narządów mowy, słuchowych, powtarzanie wierszy,

rymowanek, czytanie książek, wykonywanie różnych ćwiczeń ogólnorozwojowych.

W niniejszej zakładce będą cyklicznie publikowane i aktualizowane zadania,

linki do stron z ćwiczeniami i grami logopedycznymi, jak również materiały do pobrania.

 

Zapraszam do korzystania.

W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości proszę o kontakt:

logopedazdalnie@onet.pl

 

Logopeda

Dominika Mielniczek

przerywnik_1.jpg

 

 

15.04.2021

Zabawy Logopedyczne dla małych i dużych

 

Lego Kocur

 

Rozwijanki - Częsć III

 

 

przerywnik_1.jpg

 

08.04.2021

Zabawy Logopedyczne dla małych i dużych

 

Lego Kocur

 

Rozwijanki - Częsć II

przerywnik_1.jpg

przerywnik_1.jpg

 Rok szkolny 2020/2021

 

Drodzy Rodzice!

Proszę o utrwalanie ćwiczeń znajdujących sie w zeszycie logopedycznym.

Dodatkowo proszę wykonać i załączyć do niego poniższe ćwiczenia.

 

Źródło:
Jakubowski J., Ćwiczenia doskonalące procesy a/s słuchowej.
Szłapa K., Cmokaj, dmuchaj, parskaj, chuchaj. Ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne dla najmłodszych.
Żaba- Żabińska W. , Owocna edukacja. Wspomaganie rozwoju mowy i emocji.

20.10.2020

Zabawy Logopedyczne dla małych i dużych

 

Część I

  • Pan Języczek na spacerze !
  • NA, POD, PRZED, ZA, OBOK
  • Głoska "g"
imageslistki.jpg

 



Rok szkolny 2019/2020 
23.06.2020
Zabawy Logopedyczne dla małych i dużych - Część XII

 

 

Zabawy i ćwiczenia logopedyczne - Część III

 

  • Ćwiczenia narządów mowy
  • Ćwiczenia wspomagające rozwój mowy i myślenia

 

 

 

przerywnik_1.jpg

 
17.06.2020
 
Zabawy Logopedyczne dla małych i dużych - Część XI

 

 

Zabawy z głoskami szumiącymi

sz, ż, cz, dz

 

  • Bajka logopedyczna
  • Utwórz zdrobnienia do podanych wyrazów
  • Zgadnij, kto używa tych rzeczy ?
  • Z czym kojarzą Ci się wyrazy ?
  • Czy znasz te bajki ?
  • Powtórz wyraz, który nie pasuje do pozostałych ?
  • Zagadki
  • Powtórz wierszyki i naucz się ich na pamięć
  • Ćwiczenia wspomagające rozwój mowy i myślenie dziecka

 

przerywnik_1.jpg

09.06.2020
 
Zabawy Logopedyczne dla małych i dużych - Część X

 

 

Zabawy i ćwiczenia logopedyczne - II

 

  • Ćwiczenia narządów mowy - bajka logopedyczna
  • Ćwiczenia oddechowo - dykcyjne
  • Ćwiczenia wspomagające rozwój mowy i myślenie dziecka

 

przerywnik_1.jpg

 
04.06.2020
Zabawy Logopedyczne dla małych i dużych - Część IX

 

Zabawy i ćwiczenia logopedyczne

 

Ćwiczenia oddechowe

(wykonujemy w przewietrzonym pomieszczeniu lub na świeżym powietrzu)

 

przerywnik_1.jpg

27.05.2020
Zabawy Logopedyczne dla małych i dużych - Część VIII
 
 

Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne,

pod kątem realizacji głoski „r" 

 

1. Ćwiczenia narządów artykulacyjnych 

2. Powtarzamy coraz szybciej wyrażenia i zbitki głoskowe

3. Dziąsłowa wymowa głosek 

4. Wyrażenia dźwiękonaśladowcze 

 

 

przerywnik_1.jpg

 
20.05.2020
Zabawy Logopedyczne dla małych i dużych - Część VII


Ćwiczenia wspomagające rozwój mowy

 

  • Posłuchaj wiersza i wykonuj kolejne ćwiczenia - Trening języka
  • Ukryte słowa. Posłuchaj wyrazów i odgadnij, w którym słowie słychać nazwę 
  • Posłuchaj wyrazów i odgadnij jaką głoską się kończą 
  • Wytnij i ułóż wyrazy, naklej na kartkę, przeczytaj 
  • Zabawy tekstowe - rebus
  • Który wyraz nie pasuje do pozostałych i dlaczego? 
  • Spróbuj powtórzyć

 

przerywnik_1.jpg

14.05.2020
Zabawy Logopedyczne dla małych i dużych - Część VI


Wspomagamy rozwój mowy

  • Ćwiczenia oddechowe
  • Usprawniamy narządy artykulacyjne
  • Ćwiczenia usprawniające percepcję słuchową

 

 

przerywnik_1.jpg

09.05.2020
Zabawy Logopedyczne dla małych i dużych - Część V


 Percepcja słuchowa

Gry i zabawy logopedyczne

 

przerywnik_1.jpg

 

30.04.2020
Zabawy Logopedyczne dla małych i dużych - Część IV


Zapraszam do pobrania gier i zabaw logopedycznych

 

przerywnik_1.jpg

22.04.2020
Zabawy Logopedyczne z Panią Ziemią
 
 
Zapraszam do zabawy !

przerywnik_1.jpg

21.04.2020
Zabawy Logopedyczne dla małych i dużych - Część III

 

 

Zapraszam do pobrania gier i zabaw logopedycznych:

przerywnik_1.jpg

08.04.2020
Zabawy Logopedyczne dla małych i dużych - Część II

 

SZ, Ż, CZ, DŻ.....

 

SZ, Ż, CZ, DŻ są głoskami, które najczęściej sprawiają kłopot dzieciom.

Co mogę zrobić jako rodzic i jak ćwiczyć te głoski?

Postaram się w skrócie na to pytanie odpowiedzieć...

 

Zapraszam do pobrania gier i zabaw logopedycznych:

 

przerywnik_1.jpg

18.03.2020

Zabawy Logopedyczne dla małych i dużych:
 
Powtarzamy - Utrwalamy - Rozwijamy

 

Przykładowe ćwiczenia:

Zabawy z ćwiczonymi głoskami

Utrwalanie wymowy głosek które były ćwiczone na zajęciach:

 

  • wymyślamy i powtarzamy wyrazy rozpoczynające się na daną głoskę np. „sz" szafa, szalik, szkoła, szuflada,
  • wyszukujemy w pokoju, kuchni, zabawkach nazw z ćwiczoną głoską np. „ż"- żaba, żyrandol, Bożenka, łyżeczka  (można zapisywać nazwy i policzyć kto ma więcej dziecko, czy rodzic)
  • wymyślamy zdania z wyrazami z daną głoską, np. szafa - W pokoju stała szafa.
  • wycinamy z gazet, ulotek różne przedmioty, produkty zawierające daną głoskę i naklejamy na karton,
  • tworzymy ilustracje zawierające jak największą liczbę przedmiotów z daną głoską,
  • opisujemy obrazki ze zwróceniem uwagi na wymowę,
  • powtarzamy wiersze ze zwróceniem uwagi na artykulację ćwiczonej głoski,
  • Czy dobrze mówię? - wypowiadamy słowa prawidłowe i z zamienianą głoską np. safa, salik, szkoła i umawiamy się np., że kiedy jest źle dziecko podnosi rękę.

 

Ćwiczenia oddechowe:

 

  • dmuchanie do celu ( np. na kartkę papieru, przewróconego kubeczka) na kuleczki z waty, piórko, skrawki papieru,
  • dmuchanie baniek mydlanych,
  • zdmuchiwanie płomienia świeczki,
  • dmuchanie aby płomień świeczki się przechylił,
  • dmuchanie na wiatraczek,
  • dmuchanie przez rurkę do kubeczka z wodą,
  • wciągamy powietrze nosem i wymawiamy jak najdłużej samogłoski np. aaaaaa......

 

Ćwiczenia narządów mowy:

 

  • naśladujemy straż pożarną, policję, karetkę E-O, E-O...I-U, I-U...I-O,I-O (dokładnie wymawiamy samogłoski),
  • Krówka je trawkę - kręcimy buzią, usta zamknięte
  • Glonojad czyści akwarium- wargi wysunięte do przodu,
  • Chomik robi zapasy- wypychanie policzków językiem,
  • Konik stuka kopytkami - kląskanie; konik parska,
  • Wilk gonił zająca i się zmęczył dyszy- wysuwamy język na brodę,
  • Huśtawka - język jest raz za górnymi raz za dolnymi zębami(buzia szeroko otwarta),
  • Młotek wbija gwoździe - uderzamy w wałek dziąsłowy za górnymi zębami(buzia szeroko otwarta),
  • Minki - naśladowanie różnych emocji np.: wesoły, smutny, zły, przestraszony,
  • Koci grzbiet - czubek języka za dolnymi zębami, środek języka podnosi się do góry (górka z języka)
  • Rulonik - próbujemy zrobić z języka rulonik i dmuchać.

 

 

JĘZYK AKROBATA

 

Na początku jest rozgrzewka, językowa wprzód wywieszka.

Cały język wyskakuje, wszystkim nam się pokazuje:

w dół i w górę, w lewo, w prawo.

Pięknie ćwiczy! Brawo! Brawo!

Język wargi oblizuje, piękne kółka wykonuje.

Popatrzymy do lusterka, jak się język bawi w berka.

Język długi i szeroki, umie liczyć, lubi skoki.

Kto spróbuje z miną śmiałą zwinąć język w rurkę małą?

Może uda się ta sztuczka, trzeba uczyć samouczka.

Jak rozgrzewka zakończona, ząbki liczyć przyszła pora.

Język ząbki poleruje, każdy dotknie i wyczuje.

Język w górze za ząbkami, może dotknąć twardej ściany.

I dotyka jej radośnie, gdy mu ślina piśnie „Noś mnie".

 

WESOŁE MIASTECZKO


W niedzielę rano Jasiu postanowił pojechać do wesołego miasteczka.

Ziewnął, przeciągnął się (naśladujemy) i zaczął gimnastykować

(buzia szeroko otwarta, a język dotyka kącików warg, nosa, brody).

Potem ubrał się i zszedł wolno po schodach (czubek języka dotyka każdego zęba na górze,

potem na dole).

Do wesołego miasteczka pojechał samochodem (mówimy „brum brum").

W wesołym miasteczku na początku pojeździł na kucyku (kląskanie językiem).

Następnie poszedł na karuzelę i wsiadł na osiołka (wołamy „io io").

Karuzela zaczęła się kręcić wolno, potem coraz szybciej (oblizywanie szeroko

otwartych ust); wolno, a potem coraz szybciej.

Potem Jasiu poszedł do wesołego pociągu, który gwizdał: uuu...

Lokomotywa ruszyła powoli (mówimy powoli „szszsz" wolno) a potem coraz

szybciej (mówimy „szszsz" szybko). Było już późno, więc Jasiu wrócił z powrotem

do domu samochodem (mówimy „brum brum"). Wszedł do mieszkania,

a tam mama powitała go buziakiem (cmokamy).

Po dniu pełnym wrażeń położył się spać i mocno zasnął (chrapiemy).

Dobranoc Jasiu!

 

Ćwiczenia słuchowe:

 

  • wyróżnianie wyrazów w zdaniu np. Mama lubi czerwone róże.  Ustawiamy tyle klocków ile jest wyrazów.
  • dzielenie nazw przedmiotów w pokoju, kuchni, zabawek na sylaby i liczenie ile jest sylab (zapisywanie pod odpowiednią liczbą)
  • wyszukiwanie np. Poszukaj co w kuchni zaczyna się za sylabę „ze", 
  • poszukiwanie głosek na początku/w środku/na końcu np.: Co ma na końcu głoskę k"? (można zapisywać nazwy i policzyć kto ma więcej dziecko, czy rodzic) Co w pokoju zaczyna się na głoskę „w"?
  • odszukiwanie głosek wymawiamy wyrazy np. żaba, wieża, zebra, pożar zadaniem dziecka jest klasnąć jeżeli w wyrazie jest np. głoska „ż"
  • wymawiamy pary wyrazów np. zaba- żaba, kot - tot, wata - fata dziecko ma wskazać który jest prawidłowy, umawiamy się np. że kiedy jest źle dziecko podnosi rękę.
  • Czy dobrze mówię? - wypowiadamy słowa prawidłowe i z zamienianą głoską np. safa, salik, szkoła, dziecko kiedy usłyszy prawidłową wymowę wrzuca klocek do pudełka lub na kartce rysuje słoneczko,
  •  podajemy dziecku wyraz i wspólnie tworzymy rymy np. filiżanka- skakanka- szklanka- polanka,
  • tworzenie rymów do imion np. Michał, co wczoraj kichał. To jest Renata, która ma brata,
  • próbujemy ułożyć krótką rymowankę np. z wyrazem który sprawia dziecku trudność np. dżdżownica np. W kuchni stoi donica po której chodzi dżdżownica. Dżdżownicy boi się mama dlatego krzyczy od rana. Dlatego zabiorę donicę i uratuję dżdżownicę. J

 

Wiersze i rymowanki do utrwalania wymowy.

 

SZARA MYSZKA

Szara myszka w szafie mieszka

a na imię ma Agnieszka.

Ma w szufla­dzie trzy koszule,

ka­pe­lusze, szelki, sznu­rek.

Gry­wa w szachy, pisze wiersze,

tuszem robi szlacz­ki pierwsze.

Chęt­nie szynkę je i groszek,

kaszę, gulasz, gruszek koszyk.

(Krupa D.)


ŻABA I ŻUK

Duża żaba nad kałużą

na­po­tka­ła żuka.

Żuk na nóżki buty włożył

i but­ka­mi puka.

Żółte but­ki, żółty sza­lik

i żółty ka­pe­lusz.

Pyta żaba: „Do­kąd bieżysz,

mój ty przy­ja­cie­lu?"

„Idę żabko na przy­ję­cie

do pana bo­cia­na.

Bę­dzie żuraw, żółw i jeżyk.

Chodź i ty, ko­cha­na".

(Krupa D.)

  

MUSZKA

Mała muszka spod Łopuszki

chciała mieć różowe nóżki

- różdżką nóżki czarowała,

lecz wciąż nóżki czarne miała.

- Po cóż czary, moja muszko?

Ruszże móżdżkiem, a nie różdżką!

Wyrzuć wreszcie różdżkę wróżki

i unurzaj w różu nóżki!

(M. Strzałkowska)

  

JAMNIK

 W grząskich trzcinach i szuwarach

kroczy jamnik w szarawarach,

szarpie kłącza oczeretu

i przytracza do beretu,

ważkom pęki skrzypu wręcza,

traszkom suchych trzcin naręcza,

a gdy zmierzchać się zaczyna,

z jaszczurkami sprzeczkę wszczyna,

po czym znika w oczerecie

w szarawarach i berecie...

(M. Strzałkowska)


ŁAKOMCZUSZEK

Jestem mały łakomczuszek

chcę mieć zawsze pełny brzuszek.

Smakołyki zjadam z chęcią

wszystkie mnie straszliwie nęcą.

Szynka, żurek, jajecznica,

szaszłyk, barszcz i polędwica.

Lubię gruszki i jabłuszka,

czekoladę i pączuszka.

Lecz obżarstwo nie popłaca!

Bólem brzuszka się odpłaca.

Przestrzegajcie rady mej!

Jedzcie smacznie, ale mniej!!!

 (K. Urban)


NA STRAGANIE

Na straganie w dzień targowy
Takie słyszy się rozmowy:

„Może pan się o mnie oprze,
Pan tak więdnie, panie koprze".

„Cóż się dziwić, mój szczypiorku,
Leżę tutaj już od wtorku!"

Rzecze na to kalarepka:
„Spójrz na rzepę - ta jest krzepka!"

Groch po brzuszku rzepę klepie:
„Jak tam, rzepo? Coraz lepiej?"

„Dzięki, dzięki, panie grochu,
Jakoś żyje się po trochu.
Lecz pietruszka - z tą jest gorzej:
Blada, chuda, spać nie może".

„A to feler" -
Westchnął seler.

Burak stroni od cebuli,
A cebula doń się czuli:

„Mój buraku, mój czerwony,
Czybyś nie chciał takiej żony?"

Burak tylko nos zatyka:
„Niech no pani prędzej zmyka,
Ja chcę żonę mieć buraczą,
Bo przy pani wszyscy płaczą".

„A to feler" -
Westchnął seler.

Naraz słychać głos fasoli:
„Gdzie się pani tu gramoli?!"

„Nie bądź dla mnie taka wielka" -
Odpowiada jej brukselka.

„Widzieliście, jaka krewka!" -
Zaperzyła się marchewka.

 „Niech rozsądzi nas kapusta!"
„Co, kapusta?! Głowa pusta?!"

A kapusta rzecze smutnie:
„Moi drodzy, po co kłótnie,
Po co wasze swary głupie,
Wnet i tak zginiemy w zupie!"

„A to feler" -
Westchnął seler.

(Brzechwa J.)

 

Łamańce językowe :

  • „Czarny dzięcioł z chęcią pień ciął."
  • „Czarna krowa w kropki bordo gryzła trawę kręcą mordą."
  • „Do jutra- burto kutra."
  • „Stół z powyłamywanymi nogami".
  • „Dzięcioł w pień ciął".
  • „Król królowej tarantulę włożył czule pod koszulę".
  • „Łzy złej zołzy".
  • „Masz waść maść".
  • „Pewien dżudok w walce dżudo posiniaczył czyjeś udo".
  • „Skrzypce ze smyczkiem".
  • „Wlej olej w lej".
  • „Wikt tkacza".
  • „Wpadł ptak do wytapetowanego pokoju".
  • „Czy tata czyta cytaty Tacyta?".
  • „Ta tapeta tu tamta tapeta tam".
  • „Ulu ululaj Eulalię".
  • „Spadł bąk na pąk a pąk na strąk. Pękł pąk pękł strąk a bąk się zląkł"

 

Źródło:

Demel G.,Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola

Krupa D., Rymowanki - utrwalanki,

Szoplik K, Chrzanowska A., Zabawy i ćwiczenia logopedyczne.

Wierszyki na gibkie języki, red. M. Zagnińska.

Internet.

Materiały własne.

 

Strony internetowe z ćwiczeniami logopedycznymi.

https://domologo.pl/

https://szkolnecentrumterapii.wordpress.com/2020/03/13/domowe-zabawy-logopedyczne/?fbclid=IwAR2mpYVXBx8CltDf_BmMnvC9iUimRVD5wE5FP-WjRT7qJb5J6KWq6dcXxlA

https://www.brzeczychrzaszcz.pl/

https://www.mimowa.pl/

 

Materiały do pobrania

przerywnik_1.jpg

© Wszelkie prawa zastrzeżone przez Samorządowe Przedszkole nr 1 w Pruchniku.
ul. Szkolna 12, 37-560 Pruchnik, tel.: 016 628-80-42, e-mail:
realizacja i CMS: omnia