Temat tygodnia: Z kulturą za pan brat
Temat dnia: „ Na koncercie"
1."Artystyczne przedszkolaki"- zestaw ćwiczeń gimnastycznych;
Kształtowanie właściwej postawy ciała ; rozwijanie wielu grup mięśniowych.
- „ Koncert muzyczny"- ćwiczenia mięśni grzbietu.
Dziecko leży na brzuchu, opiera głowę na dłoniach, złożonych jedna na drugą.
Na hasło: KONCERT! Dziecko unosi głowę i ramiona nad podłogę. Dłońmi stukając przed sobą o podłogę-
grają na bębenku. Po chwili wraca do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie powtarzamy 6 razy.
- „Poza"- ćwiczenia uruchamiające duże grupy mięśniowe.
Dziecko stoi swobodnie. Na klaśnięcie przez rodzica przyjmuje różną pozę według własnych pomysłów:
wykonują skłony, przysiady, staje na jednej nodze itp. Zabawę można powtórzyć.
- „Linoskoczek" - ćwiczenie przeciw płaskostopiu.
Do tej zabawy potrzebny jest(gruby sznurek, lina czy skakanka) dziecka zadaniem jest przejść po linie
stawiając stopę przed stopą tak, aby jak największą jej powierzchnią dotykało liny
( zadanie wykonujemy boso).
2."Zabawy gimnastyczne przy muzyce"- kształtowanie właściwej postawy ciała.
Link: https://www.youtube.com/watch?v=EuCip5y1464&list=PLt3FJASYjFdZHGrQHchgQekf2a1GgeAy0
3.Zapraszamy do zabawy paluszkowej „Pięć kociątek" (Małgorzata Barańska):
Śpi w koszyku pięć kociątek, to bajeczki jest początek.
(dziecko do koszyka ułożonego z jednej dłoni wkłada wszystkie palce drugiej dłoni)
Gdy się kotki obudziły, to z koszyka wychodziły:
(dziecko porusza wszystkimi palcami w koszyku)
najpierw rudy, potem szary
(dziecko wysuwa z koszyka najpierw kciuk, a potem palec wskazujący)
potem czarne dwa do pary.
(dziecko wysuwa palec środkowy i serdeczny)
A na końcu wyszedł biały, dzielny, chociaż bardzo mały.
(dziecko wyjmuje mały palec i porusza nim nad koszykiem)
4. Piosenka „Grzeczne słówka"- osłuchanie z piosenką- rozwijanie percepcji słuchowej
Tekst:
Dziękuję, przepraszam i proszę.
Trzy słówka za małe trzy grosze.
I grzeczny królewicz,
i grzeczna królewna
znają te słówka na pewno.
Trzy słówka za małe trzy grosze,
dziękuję, przepraszam i proszę.
To przecież niewiele kosztuje,
gdy powiesz uprzejmie dziękuję.
Korona Ci z głowy nie spadnie na pewno,
nawet gdy jesteś królewną.
Trzy słówka za małe trzy grosze,
dziękuję, przepraszam i proszę.
Link do piosenki „Grzeczne słówka"
https://www.youtube.com/watch?v=kwLEwyI-JzM
Pytania pomocnicze do tematu piosenki.
- Z ilu zwrotek składa się piosenka?
- Czy piosenka jest smutna, czy wesoła?
- O jakich ważnych słowach mówi piosenka?
- Czy te słowa są potrzebne w naszym życiu?
- W jakich sytuacjach używamy tych trzech słów?
5.Nauka I zwrotki i refrenu piosenki „Grzeczne słówka" - rozwijanie słuchu fonematycznego
i percepcji słuchowej.
- Rodzic mówi rytmicznie tekst I zwrotki i refrenu, a dziecko powtarza.
- Przy kolejnym powtórzeniu Rodzic powtarza tekst z różnym nasileniem głosu (cicho, głośno) oraz klaskaniem, dziecko naśladuje Rodzica.
- Następnie Rodzic śpiewa małe fragmenty, dziecko śpiewa za nim.
W kolejnych dniach w ten sam sposób dziecko uczy się 2 zwrotki.
- Powtarzanie (śpiew) poszczególnych wersów.
- Podejmowanie prób zaśpiewania I, II zwrotki i refrenu.
- Improwizowanie utworu z użyciem instrumentów perkusyjnych - mogą być łyżki drewniane, butelki plastikowe i gazety.
6. Praca z kartą pracy nr4 s.6- ćwiczenia w wycinaniu; rozwijanie małej motoryki.
Praca z Zeszytem Grafomotorycznym str.61
7.„Gimnastyka buzi i języka"; wspomaganie rozwoju mowy- czyli zabawne sposoby
na usprawnianie narządów mowy w domu.
Musimy pamiętać, że te ćwiczenia powinny być wykonane dokładnie bez pośpiechu.
Zadaniem dorosłego jest pokazanie poprawnie wykonanego ćwiczenia i zachęcenia dziecka do pracy.
A oto propozycje ćwiczeń:
Ćwiczenia warg i policzków
- Niesforny balonik - nadymanie jednego policzka i przesuwanie powietrza z jednej strony jamy ustnej do drugiej - wargi złączone.
- Całuski - wargi ściągnięte, wywinięte do przodu - jak przy cmoknięciu.
- Mam wąsy - utrzymanie słomki między nosem a górną wargą.
- Pajac - wesoła mina: wargi złączone, kąciki uniesione do góry, smutna mina: wargi złączone, kąciki opuszczone w dół.
- Minki - naśladowanie min: wesołej - płaskie wargi, rozciągnięte od ucha do ucha, uśmiech szeroki, smutnej - podkówka z warg, obrażonej - wargi nadęte, zdenerwowanej - wargi wąskie..
- Zły pies - naśladowanie złego psa, unoszenie górnej wargi, wyszczerzanie zębów.
- Echo - dobitne wymawianie samogłosek a, o, e, i, u, y.
Ćwiczenia języka
- Dotykanie palcem lub zimną łyżeczką podniebienia tuż za górnymi zębami, nazywając je zaczarowanym miejscem, parkingiem itp.. w którym język (krasnoludek, samochód) powinien przebywać, gdy mamy zamkniętą buzię.
- Przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu kawałków kukurydzianych chrupek.
- Zlizywanie nutelli, miodu, dżemu itp. z podniebienia przy szeroko otwartych ustach.
- Zawody - kto dłużej utrzyma nieruchomo język za górnymi zębami przy szeroko otwartej buzi ?
- Malarz - maluje sufit dużym pędzlem. Pomaluj pędzlem (językiem) swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła.
- Młotek - wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa. Usta szeroko otwarte!
- Żyrafa - ma długą szyję, wyciąga mocno szyję do góry. Otwórz szeroko usta i spróbuj wyciągnąć język do góry, w kierunku nosa, najdalej jak potrafisz.
- Słoń - ma długą trąbę i potrafi nią wszędzie dosięgnąć. Ciekawe czy potrafisz dosięgnąć językiem do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony.( Usta otwarte, żuchwa nieruchoma)
Ćwiczenia oddechowe.
- „Wąchanie kwiatów" - powoli wciąganie powietrza noskami , czynność powtarzamy kilkakrotnie ( można też wąchać perfumy lub inne zapachy).
- „Dmuchawce - latawce" - wciąganie powietrze nosem i dmuchanie jak najdłużej na dmuchawiec lub latawce.
- „Chłodzenie zupy" - ręce złożone na kształt głębokiego talerza, wciąganie powietrza noskami, a wydmuchiwanie buzią jak najdłużej
- „Mecz ping - ponga" - siedzenie po przeciwnych stronach stolika i dmuchanie na piłeczkę tak aby nie spadła ze stolika