016 628-80-42  lub  

PROCEDURA POSTĘPOWANIA W SYTUACJI ZAISTNIENIA WYPADKU

 
Załącznik do Zarządzenia nr 4/2017
Dyrektora Przedszkola
Samorządowego nr 1 w Pruchniku
z dnia 18 marca 2017 roku
PS.4341.1.2017

 

PROCEDURA POSTĘPOWANIA W SYTUACJI ZAISTNIENIA WYPADKU

W PRZEDSZKOLU SAMORZĄDOWYM NR 1 W PRUCHNIKU

 

PODSTAWA PRAWNA

Rozporządzenie MENiS z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003r. Nr 6, poz. 69 z póź. zm.)

 

I. DEFINICJA
Wypadek dziecka - nagłe zdarzenie powodujące uraz, wywołane przyczyną zewnętrzną, które nastąpiło w czasie pozostawania ucznia pod opieką przedszkola:

  • na terenie przedszkola
  • poza terenem przedszkola (wycieczki, wyjście pod opieką nauczycieli).

 

II. CELE PROCEDURY
Zapewnienie profesjonalnych działań pracowników szkoły gwarantujących poszkodowanemu dziecku należytą opiekę i niezbędną pomoc.


III. ZAKRES
Procedura obejmuje i reguluje działania pracowników przedszkola w sytuacji zaistnienia wypadku

 

IV. OSOBY ODPOWIEDZIALNE

  • osoby opiekujące się dzieckiem ze strony przedszkola, nauczyciele
  • pracodawca
  • pracownicy niepedagogiczni


V. OPIS DZIAŁAŃ

1. Pracownik przedszkola, który powziął wiadomość o wypadku dziecka:

a) niezwłocznie zapewnia poszkodowanemu opiekę, w szczególności sprowadzając fachową pomoc medyczną, a w miarę możliwości udzielając poszkodowanemu pierwszej pomocy
b) jeżeli do wypadku doszło podczas zajęć musi zadbać o bezpieczeństwo dziecka chorego oraz zabezpieczyć opiekę nad resztą grupy - wezwać do pomocy inną osobę
c) nie dopuszcza do zajęć lub przerywa je wyprowadzając dzieci z miejsca zagrożenia, jeżeli miejsce, w którym prowadzone są lub będą zajęcia może stwarzać zagrożenie dla ich bezpieczeństwa
d) niezwłocznie powiadamia dyrektora przedszkola


2. O każdym wypadku dyrektor przedszkola lub nauczyciel pod opieką którego przebywał uczeń w chwili wypadku, powiadamia rodziców poszkodowanego ucznia.


3. Przy lekkich przypadkach (brak wyraźnych obrażeń - np. widoczne tylko lekkie zaczerwienienie, zadrapanie, lekkie skaleczenie), po udzieleniu pierwszej pomocy poszkodowanemu uczniowi, osoba opiekująca się uczniem lub dyrektor przedszkola powiadamiając rodzica o zdarzeniu ustala z nim:
a) potrzebę wezwania pogotowia,
b) potrzebę wcześniejszego przyjścia rodzica
c) godzinę odbioru dziecka z przedszkola w dniu zdarzenia. Rodzice potwierdzają odbiór dziecka z przedszkola


4. W każdym trudniejszym przypadku (widoczne obrażenia, urazy, niepokojące objawy) nauczyciel lub dyrektor przedszkola wzywa pogotowie ratunkowe.


5. O każdym wypadku zawiadamia niezwłocznie rodziców (opiekunów prawnych), organ prowadzący, społecznego inspektora pracy i pracownika służby BHP. Zawiadomienia dokonuje dyrektor przedszkola lub wyznaczona przez niego osoba.


6. O wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym dyrektor przedszkola zawiadamia niezwłocznie prokuratora i kuratora oświaty.


7. O wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia, dyrektor przedszkola zawiadamia niezwłocznie państwowego inspektora sanitarnego.


8. Jeżeli wypadek został spowodowany niesprawnością techniczną pomieszczenia lub urządzeń, miejsce wypadku pozostawia się nienaruszone. Dyrektor zabezpiecza je do czasu dokonania oględzin lub wykonania szkicu przez zespól powypadkowy.


9. Jeżeli wypadek zdarzył się w czasie wyjścia, imprezy organizowanej poza terenem przedszkola, wszystkie stosowne decyzje podejmuje opiekun grupy/ kierownik wycieczki i odpowiada za nie.


10. Dyrektor przedszkola powołuje członków zespołu powypadkowego.

a) w skład zespołu wchodzi współpracujący z przedszkolem pracownik służby BHP oraz pracownik przedszkolny przeszkolony w zakresie bhp
b) w składzie zespołu może uczestniczyć przedstawiciel organu prowadzącego
c) przewodniczącym zespołu jest pracownik służby bhp lub inny pracownik wyznaczony przez dyrektora
d) zespół powypadkowy przeprowadza postępowanie powypadkowe i sporządza dokumentację powypadkową

  • uzyskuje notatkę z wysłuchania poszkodowanego - zał. 1

Poszkodowane dziecko wysłuchuje nauczyciel sprawujący w momencie wypadku opiekę nad nim i sporządza notatkę

  • wysłuchuje świadków wypadku i sporządza notatkę z wysłuchania - zał. 2
  • sporządza szkic lub fotografię miejsca wypadku (w wyjątkowej sytuacji)
  • uzyskuje pisemne oświadczenie nauczyciela , pod opieką którego opieką dziecko przebywało w czasie, gdy zdarzył się wypadek
  • uzyskuje opinię lekarską z opisem doznanych obrażeń i określenie rodzaju wypadku
  • sporządza protokół powypadkowy - zał. 3
  • protokół powypadkowy podpisują członkowie zespołu oraz dyrektor przedszkola.

e) W sprawach spornych rozstrzygające jest stanowisko przewodniczącego zespołu; członek zespołu, który nie zgadza się ze stanowiskiem przewodniczącego, może złożyć zdanie odrębne, które odnotowuje się w protokole powypadkowym
f) Z treścią protokołu powypadkowego i innymi materiałami postępowanie powypadkowe go zaznajamia się rodziców poszkodowanego ucznia, którzy potwierdzają ten fakt podpisem w protokole
g) Protokół doręcza się rodzicom poszkodowanego ucznia, którzy potwierdzają to podpisem w protokole. Organowi prowadzącemu i kuratorowi oświaty protokół powypadkowy doręcza się na ich wniosek. Jeden egzemplarz protokołu powypadkowego zostaje w przedszkolu.
h) W ciągu 7 dni od dnia doręczenia protokołu powypadkowego osoby, którym doręczono protokół, mogą złożyć zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole (są o tym informowani przy odbiorze protokołu)
i) Zastrzeżenie składa się ustnie lub na piśmie przewodniczącemu zespołu

j) Zastrzeżenia mogą dotyczyć w szczególności

  • niewykorzystania wszystkich środków dowodowych niezbędnych dla ustalenia stanu faktycznego
  • sprzeczności istotnych ustaleń protokołu z zebranym materiałem dowodowym

k) Zastrzeżenia rozpatruje organ prowadzący
l) Po rozpatrzenie zastrzeżeń organ prowadzący przedszkole może zlecić dotychczasowemu zespołowi wyjaśnienie ustaleń protokołu lub przeprowadzenie określonych czynności dowodowych lub powołać nowy zespół celem ponownego przeprowadzenia postępowania powypadkowego


11. Dyrektor przedszkola prowadzi rejestr wypadków wg wzoru określonego w rozporządzeniu MENiS z 31.12.2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych przedszkolach i placówkach


12. Dyrektor przedszkola omawia z pracownikami przedszkola okoliczności i przyczyny wypadków oraz ustala środki niezbędne do zapobieżenia im.


VI. TECHNIKI I NARZĘDZIA MONITOROWANIA
1. Obserwacja (sale i wyposażenia budynku i terenu przedszkola - pod względem bhp.)
2. Analiza dokumentacji (rejestr wypadków, protokoły powypadkowe, meldunki o wypadku)
3. Korzystanie z monitoringu wewnątrz i na zewnątrz budynku


VII. SPOSOBY GROMADZENIA DANYCH
1. Rejestr wypadków
2. Dokumentacja powypadkowa
3. Protokoły pokontrolne dyrektora i instytucji zewnętrznych
4. Nagrania monitoringu


VIII. EWALUACJA
Sformułowanie oceny przydatności i skuteczności podejmowanych działań w odniesieniu do celów, ewentualna modyfikacja procedury.


IX. SPOSÓB PREZENTACJI WYNIKÓW
Przekazywanie uogólnionych wniosków z monitorowania i ewaluacji - podczas posiedzeń rady pedagogicznej - dyrektor przedszkola.

 


Zapoznałam się z treścią procedury
1. ...............................................
2. ...............................................
3. ...............................................
4. ...............................................
5. ...............................................
6. ...............................................
7. ................................................
8. ..............................................
9. ..............................................
10. ................................................
11. ................................................
12. ...............................................
13. ...............................................

 

 

© Wszelkie prawa zastrzeżone przez Samorządowe Przedszkole nr 1 w Pruchniku.
ul. Szkolna 12, 37-560 Pruchnik, tel.: 016 628-80-42, e-mail:
realizacja i CMS: omnia