Temat tygodnia: Karnawał
Temat dnia: Wesoły karnawał
• „Wesoły karnawał" - rozmowa kierowana z dziećmi na podstawie ich doświadczeń.
R. zadaje dziecku pytania, np.:
Co to jest karnawał?;
Jaki jest karnawał?;
W jakich miejscach na świecie karnawał jest obchodzony szczególnie uroczyście?;
Z jakimi odczuciami wiąże się okres karnawału?;
Co robią ludzie, żeby przygotować się na karnawałowe zabawy?
R. pomaga dziecku udzielić odpowiedzi, prezentując ilustracje multimedialne przedstawiające typowy bal, sceny z karnawału w Brazylii i karnawału w Wenecji, różnego rodzaju przebrania i maski. Dziecko z pomocą R. przyczepiają napisy do czytania globalnego: Brazylia, Wenecja, maska itp.
• „Supełkowy karnawał" - zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem KP3.7-8.
Dziecko ma przed sobą kolorowe figury geometryczne (każda figura w co najmniej dwóch egzemplarzach).
R. ma przygotowany kod do oznaczania cech figur geometrycznych. Rozpoczyna zabawę od określenia, jaki strój przygotował sobie Supełek, wieszając znaki kodu, np.: bluzka - koło, duże, czerwone; spodnie - prostokąt, duży, zielony; czapka - trójkąt, mały, niebieski. Dziecko układa z figur ubranie o cechach podanych przez R. Następnie R. zmienia dowolny element w kodzie i dziecko ma za zadanie zmienić część zgodnie z kodem.
Na koniec dziecko wykonuje ćwiczenie w KP3.7-8. 27
• Tańczymy labada - zabawa taneczna w kole.
Zabawa przy piosence "Labada" ( https://www.youtube.com/watch?v=Ralk1JiS8W0)
Uczestnicy zabawy trzymają się za ręce tworząc duże koło (Rodzic z dzieckiem tworzy małe, dwuosobowe kółeczko). Poruszają się rytmicznie do utworu trzymając się za ręce.
"Tańczymy labada,
labada, labada,
tańczymy labada -
małego walczyka.
Tańczą go starszaki,
harcerze, starszaki,
tańczą go starszaki
i małe dzieci też."
Po skończeniu piosenki Rodzic zadaje pytanie: "Rączki były?". Dziecko odpowiada: "Były". Następnie pyta: "Kolana były?". Po usłyszeniu odpowiedzi: "Nie były", uczestnicy łapią się za kolana i w takiej pozycji tańczą do utworu. Potem pytamy o kolejne części ciała: uszy, nos, szyja, ramiona, łokcie, kostki, itd.
• „Karnawałowe maski" - praca plastyczna z wykorzystaniem W25.
R. odwołuje się do ilustracji przedstawiających różne maski (brazylijskie, weneckie). Dziecko omawiają ich wygląd, zwracając uwagę na to, czym są udekorowane. Następnie wykonuje maski z W25, ozdabiają je kolorową pasmanterią, piórkami, kawałkami kolorowego papieru, confetti.
• „Stroje karnawałowe" - zabawa plastyczna
Rodzic na dużym arkuszu papieru obrysowuje kontur dziecka . Potem następuje zamiana.
Na koniec każde dziecko wypełnia swój kontur, dorysowuje szczegóły twarzy oraz maluje strój karnawałowy.
Po skończonej pracy dziecko nadają pracy tytuł i wykonujez rozsypanki literowej etykietę.
• Ćwiczenia gimnastyczne- link do ćwiczeń
https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU
Dodatkowe Karty pracy