Temat tygodnia: Tajemnice świata
Temat dnia: Wynalazki - Komputer
1. Opowiadanie „Basia i Komputer" (Do przeczytania lub pobrania)
- Proszę o przeczytanie dziecku opowiadania „Basia i Mama w pracy"
Pytania do opowiadania:
- Dlaczego Basia była smutna po powrocie do domu?
- Dlaczego Mama nie miała czasu dla Basi?
- Do czego jeszcze mogą służyć komputery?
2. Era komputera - rozmowa na podstawie ilustracji i Fimu edukacyjnego
Link: https://www.youtube.com/watch?v=IxpIUeV1F6A
- Obejrzyj filmik
- Do czego potrzebny jest człowiekowi komputer ?
- Nazwij przedmioty na zdjęciu poniżej (komputer, laptop, tablet, smartphon)
- W czym te przedmioty są podobne, a czym się różnią ?
3. Historia komputerów - rozmowa na temat zmieniających się w funkcji i wyglądu komputerów
Obejrzyjcie zdjęcia różnych komputerów - dawne komputery zdecydowanie różniły się od tych,
z których teraz korzystamy.
Ciekawostki
Pierwsze komputery to były tak naprawdę kalkulatory, maszyny liczące, maszyny do łamania szyfrów
wroga w czasie wojny. Pierwszy komputer wielofunkcyjny powstał w czasie wojny, a był tak wielki,
że zająłby cały pokój! Dzisiejsze komputery są dużo mniejsze.
Komputer stacjonarny ma monitor, myszkę, klawiaturę i jednostkę centralną, do której wkładamy płyty.
Później powstał laptop, który ma wszystkie te elementy w jednym urządzeniu -myszkę, klawiaturę i napęd
na płyty CD. Teraz mamy tak zaawansowaną technologię, że powstają coraz bardziej nowoczesne
telefony, które mają prawie wszystkie te funkcje w jednym malutkim urządzeniu, a wyświetlacz telefonu
działa jak ekran komputera i klawiatura; nie ma w nim tylko miejsca do wkładania płyt CD.
4. Rozkoduj drogę (do pobrania - druk)
- Zaznacz kolejne literki na polach przez które biegnie linia po lewej stronie.
- Przepisz zaznaczone literki - pierwsza literka znajduje się przy strzałeczce, ostatnia przy fladze
Programiści (Karty pracy Planeta dzieci – Czytanie i pisanie, str. 52)
5. Programiści (Karty pracy Planeta dzieci - Czytanie i pisanie, str. 52)
Wierszyk
- Znajdź w nim i otocz niebieskimi pętlami wszystkie litery W,w
Programowanie
- Odszyfruj hasło od komputera. Zapisz je i przeczytaj.
- Otoczą pętlą właściwe zdjęcie.
Wynalazek
- Przyjrzyj się ilustracji i opowiedz o tym wynalazku.
6. Mój Laptop i jego klawiatura (do pobrania - druk)
- Przyjrzyj się ilustracji (lub klawiaturze prawdziwego laptopa )
- Jakie znaki znajdują się na klawiaturze ?
Przygotuj swój własny Laptop.
- Uzupełnij "Laptop" klawiaturą z zestawem literek i cyferek - możesz je wpisać samodzielnie
lub wyciąć klawisze z gotowego szablonu i przykleić
- Możesz również dorysować na klawiaturze swoje własne symbole
- Na ekranie monitora narysuj grę, w którą chciałbyś zagrać
Wzór klawiatury dla chętnych
7. „Tańczący robot" - zabawy muzyczne (do odtworzenia)
- Gimnastyka w domu i w przedszkolu - propozycja ćwiczeń 4
https://www.youtube.com/watch?v=OZ54i4ecwWA
Wynalazki – recykling (Karty pracy Planeta dzieci, str. 35)
8. Wynalazki - recykling (Karty pracy Planeta dzieci, str. 35)
- Przyjrzyj się konstrukcjom z odpadów i przeczytaj ich nazwy.
- Znajdź materiały i przybory potrzebne do wykonania tych przedmiotów i otocz je pętlami w kolorach pinezek.
- Czy są takie przedmioty, które przydadzą się do kilku konstrukcji ?
9. "Robotek" - zabawa konstrukcyjna
(Bardzo proszę o przynieście w poniedziałek przygotowanych Robotów)
Naszym zadaniem będzie skonstruowanie „Robotka", który pomagałby mamie
w obowiązkach domowych.
- Robotek może być płaski - przyklejony do kartki lub przestrzenny - zrobiony, np. z pudełek.
- Wybierz materiały z których zrobisz „Robotka" (poproś rodzica o pomoc w wyborze materiałów)
- Możesz wykonać projekt telefonu według własnego pomysłu lub skorzystać z inspiracji
Inspiracje
"Muzyczne roboty"
Zabawy muzyczno-ruchowe z wykorzystaniem języka angielskiego
1.Wykonaj polecenia
Dzisiaj do zabaw muzyczno-ruchowych wykorzystamy język angielski :) A że już wiele potraficie,
to posłuchajcie poleceń pani Ani i szybciutko zróbcie to, o co prosi w języku angielskim (do pobrania).
2. If you are a robot' - Jeśli jesteś robotem - nauka piosenki
Żeby wspólnie zaśpiewać piosenkę, spróbujmy nauczyć się jej słów. Powtarzajcie głośno
zwroty, które usłyszycie w nagraniu.
'If you are a robot'
sł. Olga Gorczyca-Popławska, Monika Ma
If you are a robot, (wskazujemy na kogoś z domowników)
clap your hands, (klaszczemy w ręce)
clap your hands,
clap your hands.
If you are a robot,
clap your hands,
all day long. (zataczamy dłońmi łuk nad głową)
W kolejnych zwrotkach zmieniamy aktywności
- blink your eyes... (mrugamy oczami)
- stamp your feet... (tupiemy stopami)
- say hello... (machamy)
- jump high up... (podskakujemy)
- touch your nose/mouth/eye/face... (dotykamy odpowiednio nosa/ust/eye/twarzy)
- shake your arms... (potrząsamy ramionami)
3. Spróbuj śpiewać razem z nauczycielem z nagrania.
Na pewno słyszałeś piosenkę "Koła autobusu kręcą się" - naszą piosenkę o robocie będziemy śpiewać
na tę samą melodię!
6. Zabawa ruchowa do piosenki 'If you are a robot'
Teraz możesz już śpiewać samodzielnie! Wybierz wolną lub szybka wersję nagrania do piosenki
i głośno zaśpiewaj. Spróbuj pokazywać co potrafi robić robot w piosence!