016 628-80-42  lub  

Puchatki - 15.04.2021

Temat tygodnia: Tajemnice świata

Temat dnia: Wynalazki - Komputer

 

1. Opowiadanie „Basia i Komputer" (Do przeczytania lub pobrania)

  • Proszę o przeczytanie dziecku opowiadania „Basia i Mama w pracy"

Pytania do opowiadania:

  • Co robiła mama Basi?
  • Na czym pisała Mama?
  • Dlaczego Basia była smutna po powrocie do domu?
  • Dlaczego Mama nie miała czasu dla Basi?
  • Co zrobiła Basia?
  • Do czego jeszcze mogą służyć komputery?

 

2. Era komputera - rozmowa na podstawie ilustracji i Fimu edukacyjnego

Link: https://www.youtube.com/watch?v=IxpIUeV1F6A


  • Obejrzyj filmik 
  • Do czego potrzebny jest człowiekowi komputer ?
  • Nazwij przedmioty na zdjęciu poniżej (komputer, laptop, tablet, smartphon)
  • W czym te przedmioty są podobne, a czym się różnią ?

 

3. Historia komputerów - rozmowa na temat zmieniających się w funkcji i wyglądu komputerów

Obejrzyjcie zdjęcia różnych komputerów - dawne komputery zdecydowanie różniły się od tych,

z których teraz korzystamy.

Ciekawostki

Pierwsze komputery to były tak naprawdę kalkulatory, maszyny liczące, maszyny do łamania szyfrów

wroga w czasie wojny. Pierwszy komputer wielofunkcyjny powstał w czasie wojny, a był tak wielki,

że zająłby cały pokój! Dzisiejsze komputery są dużo mniejsze.

Komputer stacjonarny ma monitor, myszkę, klawiaturę i jednostkę centralną, do której wkładamy płyty.

Później powstał laptop, który ma wszystkie te elementy w jednym urządzeniu -myszkę, klawiaturę i napęd

na płyty CD. Teraz mamy tak zaawansowaną technologię, że powstają coraz bardziej nowoczesne

telefony, które mają prawie wszystkie te funkcje w jednym malutkim urządzeniu, a wyświetlacz telefonu

działa jak ekran komputera i klawiatura; nie ma w nim tylko miejsca do wkładania płyt CD.

Rozkoduj drogę
Rozkoduj drogę

 

 

4. Rozkoduj drogę (do pobrania - druk)

  • Zaznacz kolejne literki na polach przez które biegnie linia po lewej stronie.
  • Przepisz zaznaczone literki - pierwsza literka znajduje się przy strzałeczce, ostatnia przy fladze
  • Odczytaj hasło
Programiści (Karty pracy Planeta dzieci – Czytanie i pisanie, str. 52)
Programiści (Karty pracy Planeta dzieci – Czytanie i pisanie, str. 52)

 

5. Programiści (Karty pracy Planeta dzieci - Czytanie i pisanie, str. 52)

Wierszyk

  • Wysłuchaj wierszyka
  • Znajdź w nim i otocz niebieskimi pętlami wszystkie litery W,w

Programowanie

  • Odszyfruj hasło od komputera. Zapisz je i przeczytaj.
  • Otoczą pętlą właściwe zdjęcie.

Wynalazek

  • Przyjrzyj się ilustracji i opowiedz o tym wynalazku.
  • Jak on działa ?

 

6. Mój Laptop i jego klawiatura (do pobrania - druk)

  • Przyjrzyj się ilustracji (lub klawiaturze prawdziwego laptopa ) 
  • Jakie znaki znajdują się na klawiaturze ?

Przygotuj swój własny Laptop.

  • Uzupełnij "Laptop" klawiaturą z zestawem literek i cyferek - możesz je wpisać samodzielnie
lub wyciąć klawisze z gotowego szablonu i przykleić
  • Możesz również dorysować na klawiaturze swoje własne symbole
  • Na ekranie monitora narysuj grę, w którą chciałbyś zagrać
Wzór klawiatury dla chętnych
Wzór klawiatury dla chętnych

 

7. „Tańczący robot" - zabawy muzyczne (do odtworzenia)

  • Gimnastyka w domu i w przedszkolu - propozycja ćwiczeń 4

https://www.youtube.com/watch?v=OZ54i4ecwWA

 

Wynalazki – recykling (Karty pracy Planeta dzieci, str. 35)
Wynalazki – recykling (Karty pracy Planeta dzieci, str. 35)

 

8. Wynalazki - recykling (Karty pracy Planeta dzieci, str. 35)

  • Przyjrzyj się konstrukcjom z odpadów i przeczytaj ich nazwy.
  • Znajdź materiały i przybory potrzebne do wykonania tych przedmiotów i otocz je pętlami w kolorach pinezek.
  • Czy są takie przedmioty, które przydadzą się do kilku konstrukcji ?

9. "Robotek" - zabawa konstrukcyjna

(Bardzo proszę o przynieście w poniedziałek przygotowanych Robotów)

Naszym zadaniem będzie skonstruowanie „Robotka", który pomagałby mamie

w obowiązkach domowych.

  • Robotek może być płaski - przyklejony do kartki lub przestrzenny - zrobiony, np. z pudełek.
  • Wybierz materiały z których zrobisz „Robotka" (poproś rodzica o pomoc w wyborze materiałów)
  • Możesz wykonać projekt telefonu według własnego pomysłu lub skorzystać z inspiracji

Inspiracje

 

 

 

 

"Muzyczne roboty"

Zabawy muzyczno-ruchowe z wykorzystaniem języka angielskiego

 

1.Wykonaj polecenia

Dzisiaj do zabaw muzyczno-ruchowych wykorzystamy język angielski :) A że już wiele potraficie,

to posłuchajcie poleceń pani Ani i szybciutko zróbcie to, o co prosi w języku angielskim (do pobrania).

2. If you are a robot' - Jeśli jesteś robotem - nauka piosenki

Żeby wspólnie zaśpiewać piosenkę, spróbujmy nauczyć się jej słów. Powtarzajcie głośno

zwroty, które usłyszycie w nagraniu.

'If you are a robot'
sł. Olga Gorczyca-Popławska, Monika Ma

If you are a robot, (wskazujemy na kogoś z domowników)
clap your hands, (klaszczemy w ręce)
clap your hands,
clap your hands.

If you are a robot,
clap your hands,
all day long. (zataczamy dłońmi łuk nad głową)

W kolejnych zwrotkach zmieniamy aktywności

- blink your eyes... (mrugamy oczami)
- stamp your feet... (tupiemy stopami)
- say hello... (machamy)
- jump high up... (podskakujemy)
- touch your nose/mouth/eye/face... (dotykamy odpowiednio nosa/ust/eye/twarzy)
- shake your arms... (potrząsamy ramionami)

3. Spróbuj śpiewać razem z nauczycielem z nagrania.

Na pewno słyszałeś piosenkę "Koła autobusu kręcą się" - naszą piosenkę o robocie będziemy śpiewać

na tę samą melodię!

4. Możesz spróbować zaśpiewać tę piosenkę w trochę szybszym tempie
5. Spróbuj pokazywać co potrafi robić robot w piosence!

6. Zabawa ruchowa do piosenki 'If you are a robot'

Teraz możesz już śpiewać samodzielnie! Wybierz wolną lub szybka wersję nagrania do piosenki

i głośno zaśpiewaj. Spróbuj pokazywać co potrafi robić robot w piosence!

© Wszelkie prawa zastrzeżone przez Samorządowe Przedszkole nr 1 w Pruchniku.
ul. Szkolna 12, 37-560 Pruchnik, tel.: 016 628-80-42, e-mail:
realizacja i CMS: omnia