Temat tygodnia: Babci i Dziadek
Temat dnia: Moja Babcia i Mój Dziadek
Zabawa aktywizująca - Pogodne ćwiczenia W PODSKOKACH | RYTMIKA DLA DZIECI
- Poproś Mamusię lub tatusia o włączenie filmików
- Wykonuj wszystkie polecenia
- Pamiętaj o zasadach bezpieczeństwa
https://www.youtube.com/watch?v=cGOK6AcTLZE
Opowiadanie Jedna pani w tramwaju (do pobrania poniżej)
- Rozmowa z dziećmi na podstawie opowiadania O. Masiuk
Jedna pani w tramwaju
Tomek wszedł do przedszkola bardzo zdenerwowany.
- Jedna pani nie mogła wysiąść z tramwaju - tłumaczył z przejęciem. - Tak powoli wysiadała,
że drzwi się zamknęły i nie zdążyliśmy wyjść z tatą i musieliśmy biec jeden przystanek.
I na dowód wielkiego zmęczenia po tym wysiłku Tomek otarł pot z czoła.
- Jak to wyglądało? - zainteresowała się Blue.
- Kto?
- Ta pani.
- Nie wiem. Normalnie. Po co pytasz? - Tomek nie bardzo rozumiał. Blue wzruszyła ramionami.
- Bo wczoraj moja babcia mówiła, że tramwaj stał tak krótko na przystanku, że ledwo zdążyła
wysiąść. A za nią jakiś chłopak wyskoczył jeszcze w ostatniej chwili i powiedział jej, że jest
ślamazara.
- To nie byłem ja! - krzyknął Tomek. - Przecież mówię, że ja nie wyskoczyłem. I nie mówiłem,
że jest ślamazara - tłumaczył.
- Aha - powiedziała Blue i niby wszystko było jasne, ale zrobiło się dziwnie.
Supełek przysłuchiwał się tej rozmowie.
- Dlaczego starzy ludzie wszystko robią wolniej? - zapytał. - Wczoraj Antoni poszedł ze mną
i z Tofikiem na spacer i mówił, że nie może za nami nadążyć.
- Pewnie mają mniej sił - odpowiedziała Pani.
- Myślałem, że to jest bardzo przyjemnie być starym - rozmyślał dalej Supełek. - Bo się
wszystko już wie i nikt już nie może dorosłego pouczać i może jeść, co chce.
- Chyba nie do końca tak jest - odrzekła Pani. - Pamiętacie tego pana, który przyszedł do was,
kiedy bawiliście się w ogródku? Musiał na chwilę usiąść, bo czuł się zmęczony.
Ale dzieci nie pamiętały.
- Trochę to dziwne - powiedziała nagle Blue.
- Co? - zainteresował się Supełek.
- To, że nie pamiętamy tego pana, a Tomek nie pamięta, jak wyglądała ta babcia, która nie
mogła wysiąść z tramwaju.
- Przecież widziałem tylko jej plecy! - zawołał Tomek. - Jak miałem zapamiętać plecy?!
- Co jest w tym dziwnego? - nie rozumiał Supełek.
- Nie wiem... że wielu ludzi pamiętamy, a tych akurat nie - odpowiedziała Blue.
- Ja nie pamiętam NICZYICH pleców! - krzyknął Tomek.
- Ty nic nie rozumiesz - powiedziała do niego Blue.
- Ja nic nie rozumiem - rzekł jednak bezradnie Supełek.
I kłótnia wisiała w powietrzu, więc z pomocą przyszła Pani. - Myślę, że Blue ma na myśli to,
że czasem nie zauważamy niektórych ludzi, którzy być może potrzebują naszej pomocy lub
cierpliwości. Bo są słabsi lub wolniejsi. A to często są właśnie starsi ludzie. A my jesteśmy silniejsi
i szybsi, więc się irytujemy.
- Ja się nie denerwuję na mojego dziadka - oświadczyła Marta. - A też jest starszy. I bardzo
powoli chodzi.
- Ale jakby nie był twoim dziadkiem, to może byś się zdenerwowała. Tomek się na jakąś panią
zdenerwował - przekonywała Blue.
- Na jej plecy się zdenerwowałem, nie na nią. Ile razy można powtarzać? - Tomek miał już
dość tej rozmowy.
- Ojej... - zamyślił się Supełek. - To jednak rzeczywiście bardzo trudne: odróżnić plecy.
Przecież wszystkie są podobne.
A potem po cichutku zapytał Blue:
- Ja wciąż nie do końca rozumiem, o czym mówimy. Chodzi o to, że nie wolno się denerwować
na czyjeś plecy, tak?
Mniej więcej tak - odpowiedziała Blue. - Ale bardziej chodzi o starszych ludzi.
Aha, rozumiem - rzekł Supełek. Ale tak naprawdę wciąż nic nie rozumiał.
Rozmowa na temat treści opowiadania:
- Co przydarzyło się Tomkowi, gdy rano jechał tramwajem do przedszkola?
- Jak na opowieść Tomka zareagowała Blue?
- Czy Supełek rozumiał rozmowę Tomka z Blue?
- Co to znaczy kulturalnie zachowywać się wobec starszych osób?
- Dlaczego starsze osoby mogą mieć problemy z poruszaniem się?
- Jak można pomóc starszym osobom?
Zasady kulturalnego zachowania wobec starszych ludzi:
- Wstań, gdy starsza pani, czy pan wchodzą do autobusu.
- Przepuść starszą osobę w drzwiach.
- Pomóż starszej osobie włożyć zakupy do torby.
- Zanieś jej torbę itd.
Zabawa słownikowa „Moja babci i mój dziadek" (do pobrania/druk)
- Dokończ zdanie.
- Wymyśl, jak najwięcej słów opisujących Twoich dziadków.
- Poproś mamusię lub tatusia o zapisanie wymyślonych odpowiedzi
Zabawy z Babcią i Dziadkiem (Karty pracy - Tropiciele, str, 53)
- Opowiedz, co przedstawia obrazek, uzupełnij obrazek nalepkami.
Labirynt (Karty pracy - Tropiciele, str, 5)
- Rysuj ścieżki po śladzie i dowiedz co lubią przedstawione postacie.
Każdą drogę oznacz innym kolorem
Zabawy z Babcią i Dziadkiem (Karty pracy - Tropiciele: Piszę i Liczę, str, 36)
- Utrwalanie obrazu graficznego głoski: b
Zabawy naszych dziadków - zabawa naśladowcza „Ojciec Abraham"
Ojciec Abraham miał siedmiu synów,
Siedmiu synów miał ojciec Abraham.
A oni siedli i nic nie jedli,
Tylko śpiewali sobie tak:
Prawa ręka!
Lewa ręka!
Prawa noga!
Lewa noga i do tego głowa!
Film z zabawą: https://www.youtube.com/watch?v=QtoVcgJ2yEk
lub
„Moja babcia i mój dziadek" - praca plastyczna; utrwalenie pojęcia portret.
- Wybierz ramkę i namaluj w niej farbami portret swojej babci lub dziadka. A może spróbujesz namalować dwa portrety ? POWODZENIA
- Portret to ... dzieło sztuki plastycznej, przedstawiające osobę albo grupę osób zachowaniem podobieństwa
Przed przystąpieniem do malowania bardzo proszę o omówienie wyglądu twarzy dziadków, wspólne
nazwanie mieszczących się na niej szczegółów, ich umiejscowienie i kształt. Należy zwrócić uwagę
dzieciom, by malowały cechy charakterystyczne dziadków - okulary, kolor włosów, kolor oczu itd.
Jeśli jakieś dziecko nie ma już dziadka, należy mu zaproponować, by namalowało tatę lub dziadka,
jakiego chciałoby mieć.
Dodatkowe Karty pracy - ćwiczymy rączkę, utrwalamy nową literkę