Temat tygodnia: Babci i Dziadek
Temat dnia: Upominki dla Babci i Dziadka
Zabawa aktywizująca - Pogodne ćwiczenia W PODSKOKACH | RYTMIKA DLA DZIECI
- Poproś Mamusię lub tatusia o włączenie filmików
- Pamiętaj o zasadach bezpieczeństwa
https://www.youtube.com/watch?v=cGOK6AcTLZE
„Zabawy z dziadkiem / babcią" - rozmowa z dziećmi na podstawie ich doświadczeń
na temat roli dziadków w życiu rodziny.
- Co najczęściej robicie, gdy jesteście z babcią lub dziadkiem?
- Co chcielibyście robić ze swoim dziadkiem lub babcią?
- Jeśli lubicie być z dziadkiem lub babcią to dlaczego?
- Jaka jest wasza ulubiona zabawa, w którą się bawicie z babcią lub dziadkiem?
„Kiedy babcia była mała..."- zabawy językowe z wierszem
Poznawanie zabaw z czasów dzieciństwa swoich dziadków
Kiedy babcia była mała,
przed telewizorem nie przesiadywała.
Nie miała też tabletu i telefonu,
Praktycznie nigdy nie było jej w domu.
Całe dnie na podwórku spędzała,
i tam też pewnie dziadka, poznała.
Z dziewczynkami w gumę skakała,
Za drzewami podczas zabawy w chowanego się chowała.
Grała w klasy i ciuciubabkę,
Uwielbiała grać w dwa ognie i skakać przez skakankę.
Kiedy dziadek był malutki,
Od biegania miał przetarte butki.
Po drzewach i trzepakach skakał,
Budował szałasy i nigdy nie płakał!
Nawet gdy się przewrócił i zdarł kolano,
Przyłożył babkę i znów robił to samo.
Z chłopakami w kapsle grywał,
Na boisku przeciwników kiwał.
Uwielbiał jeździć na rowerze,
A nie przesiadywać przy komputerze.
A gdy na dworze, było zimno i padało,
Ani babci, ani dziadkowi to nie przeszkadzało.
Nie chowali się w domach, oglądając bajki
Tylko w kaloszach przez kałuże skakali niczym żabki.
Wraz z kolegami, na ganku czy na schodach w klatce,
Rozkładali koc i urządzali dzikie harce.
A to w bierki partyjkę rozgrywali,
Grali w chińczyka czy domino układali.
Pchełkami pstrykali,
lub kartami w wojnę, makao czy kuku grali.
Głuchy telefon czy pomidor, mnóstwo śmiechu dostarczały,
Tak babcia i dziadek spędzali swój wolny czas cały.
Rozmowa na podstawie treści wiersza:
- Wyjaśnienie niezrozumiałych nazw.
- Prezentacja zabawek z czasów dziadków: guma do skakania, bierki, domino (zdjęcia)
- Prezentacja układów (kroków) i zasad gry.
- Wskazywanie poznanych gier i zabaw na ilustracjach i zdjęciach.
Co to za zagadka „Mój dziadek ma...?" - zabawa słuchowa
Rozwijanie syntezy słuchowej na poziome głoski.
- Rodzic wymyśla słowo - Mówi je dziecku, ale podzielone na głoski. Zaczynamy od słów 3 - głoskowych, a następnie bawimy się z dłuższymi słowami.
Jakie słowo powiedziałem: o-k-o; u-ch-o; n-o-s;...
- Dziecko dokonuje syntezy.
Rozróżniamy kształt i brzmienie
Zabawa z czytaniem „B"(do pobrania i czytania)
Ćwiczenia w czytaniu, rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej.
- Zaproś Rodzica do wspólnego czytania
- Zacznij od odczytania sylabek, a następnie spróbuj odczytać wyrazy i cały tekst.
- Jeżeli będziesz miał problem poproś o pomoc mamusię lub tatusia. Spróbujcie razem przeczytać tekst.
Zabawa „Rozróżniamy kształt i brzmienie" (druk)
- Zaznacz odpowiednim kolorem literki: p, b, d
- Uzupełnij brakujące litery w wyrazach
„Maszeruj i licz" zabawa ruchowa z elementem przeliczania
https://www.youtube.com/watch?v=gGUWzJB4CeA
Droga do Dziadka - Dla chętnych
Matematyczne zabawy z Babcią i Dziadkiem
Rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10
„Cyferki, które znasz ..."
- Poprowadź po śladzie cyferki, które do te pory poznaliśmy: 0, 1, 2, 3, 4
- Zacznij od największy cyferek, a skończ na malutkich
Karta "Goście"
- Wpisz cyfry we właściwych miejscach, zwróć uwagę na kierunek strzałeczki
- Pamiętaj o prawidłowym kształcie cyferek
- Jeżeli nie wiesz, jak napisać daną cyferkę zastąp ją odpowiednią liczbą kropeczek
Korale dla Babci
- Rozwiąż działania, wpisz wyniki i pokoloruj delikatnie wszystkie korale w naszyjniku.
„W drodze d Dziadka" - Wersja trudniejsza dla chętnych
- Waszym zadaniem jest rozwiązanie matematycznej krzyżówki, w której brakuje liczb.
„List do babci"- masażyk relaksacyjny.
- Dzieciątko siedzi odwrócone do rodzica. Rodzic mówi wiersz i masuje plecy dziecku.
- Potem następuje zamiana.
Kochana Babciu (naśladujemy pisanie)
KROPKA (naciskamy w jednym miejscu palcem)
Piszę Ci, że (kontynuujemy pisanie)
Kotek chodzi (kroczymy palcami)
Kotek skacze (skaczemy opierając dłoń na przegubie)
Kotek drapie (drapiemy)
Kotek chrapie (opieramy głowę na plecach dziecka i chrapiemy)
Składamy list (krzyżujemy ręce)
naklejamy znaczek (klepiemy po czole)
i zanosimy na pocztę. (wstajemy i spacerujemy)