Temat tygodnia: Wielkanoc
Temat dnia: Wielkanocne tradycje naszego regionu
Temat tygodnia: Wielkanoc
Temat dnia: Wielkanocne tradycje naszego regionu
„Zupa nic" - rozmowa o tradycji na podstawie opowiadania Joanna M. Chmielwska
Zupa nic
-Cześć. Ale u was ładnie pachnie-powiedziała Gabi, gdy tylko Zuzia otworzyła jej drzwi.
-Anka wraca z wycieczki i będzie zupa nic-wyjaśniła Zuzka.
-Twoja siostra nie lubi zup?- spytała Gabrysia, kiedy już siedziały na poduchach w pokoju i
chrupały orzeszki.
-Lubi.
-To dlaczego nie będzie zupy?
-Jak to nie będzie?- zdziwiła się Zuzka.- Przecież mama właśnie gotuje.
-Ale mówiłaś, że będzie zupa nic, czyli nie będzie zupy.
-Będzie. Mama gotuje zupę nic. Dlatego tak pachnie wanilią.
Gabrysia nie wiedziała, czy Zuzka mówi prawdę, czy tylko żartuje. Nigdy nie słyszała o zupie nic.
Zupa z wanilią? Waniliowe mogą być lody, ciasto, deser, ale zupa?
-Nigdy nie jadłaś zupy nic?- spytała zaskoczona Zuzia.
-Nie. Naprawdę jest taka zupa?
-No pewnie wszyscy ją lubimy: ja. mama, Anka, a najbardziej tata.
-Kiedy tata pracował za granicą, mówił. że najbardziej tęsknił za rodziną i za zupą nic. Jak przyjechał na
Wielkanoc, to mama zrobiła bigos, sałatkę, jajka w majonezie, sernik i specjalnie dla taty zupę nic.
Tacie tak smakowała ta zupa, że ciągle sobie dolewał. Teraz zawsze jak ktoś wraca z wyjazdu
do domu to na powitanie jest zupa nic, no i oczywiście na Wielkanoc. To taka nasz rodzinna tradycja.
-A nasza rodzinna tradycja wielkanocna to żurek z jajkiem i białą kiełbasą.
-Gabi uśmiechnęła się i przełknęła ślinę.
Pytania do opowiadania
Wielkanocna gimnastyka buzi i języka
Zabawy językowe - Tradycja (Karty Planeta dzieci, str. 48-49)
Przygotowujemy się do świąt - (Karty Planeta dzieci, str. 50)
Zabawy rozwijające umiejętność budowania wypowiedzi
Zabawy grafomotorczyna „Serwetka" (Karty pracy Planeta dzieci - Czytanie i Pisanie, str. 57)
Ćwiczenia gimnastyczne „Wielkanoc w ruchu"
Dziecko biega swobodnie, zatrzymuje się co chwilę i dziobie ziarenka. Na hasło: Ko, ko, ko! -przybiega do mamy -kury i chowa się pod jej skrzydłami
Dziecko w przysiadzie podpartym, głowa pochylona - naśladuje picie i jedzenie kurczaczka, podnosi głowę do góry - „połyka „
Dziecko chodzi swobodnie i naśladuje ruchy wycierania kurzu (można dać dziecku ściereczkę) -sięga wysoko i nisko, odkurzanie -skręty tułowia w lewo i w prawo
Dziecko podskakuje raz na jednej, raz na drugiej nodze. Odpoczywa w przysiadzie, ręce kładzie przy uszach -zajączek staje słupka i nasłuchuje
Chód na czworakach tyłem z poduszką ułożoną na brzuchu
Dzieci w parach (rodzeństwo, rodzice, opiekunowie) siadają naprzeciwko siebie, stopy złączone stroną podeszwową, kolana ugięte. Poruszają nogami na przemian.
Spróbujcie przejść po linii prostej z jajkiem na łyżce (ugotowane na twardo) w różny sposób tip top; duże kroki małe kroki na palcach na piętach
Dziecko siedzi „po turecku", ręce złożone przed sobą w świecznik, skręty głową w prawo i w lewo -dmuchanie na świeczki
Pomoce do zajęć
Karty dodatkowe dla chętnych