016 628-80-42  lub  

Regulamin Rady Rodziców Przedszkola

Załącznik nr 1 do uchwały nr 1/2017-2018 Rady Rodziców z dnia 18.09.2017r. w sprawie przyjęcia „Regulaminu działalności Rady Rodziców"

 

REGULAMIN RADY RODZICÓW
DZIAŁAJĄCEJ PRZY PRZEDSZKOLU SAMORZĄDOWYM NR 1 W PRUCHNIKU

Podstawa prawna:

• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59),
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60).

 

§ 1. Postanowienia ogólne.
1. Rada Rodziców jest społecznym organem wewnętrznym działającym w przedszkolu.
2. Rada Rodziców stanowi reprezentację ogółu rodziców (opiekunów prawnych) dzieci uczęszczających do Przedszkola Samorządowego nr 1 w Pruchniku
3. Rada Rodziców uczestniczy w życiu przedszkola przyczyniając się do podnoszenia jakości jego pracy.
4. Rada Rodziców współdziała z nauczycielami i rodzicami w celu jednolitego oddziaływania na dzieci przez rodzinę i przedszkole.
5. Rada Rodziców posługuje się pieczątką:

Rada Rodziców
Przedszkola Samorządowego nr 1 w Pruchniku

6. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
a) Przedszkolu -należy przez to rozumieć Przedszkole Samorządowe nr 1 w Pruchniku ;
b) Dyrektorze - należy przez to rozumieć dyrektora przedszkola;
c) Radzie - należy przez to rozumieć Radę Rodziców;
d) Przewodniczącym -należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady;
e) Regulaminie - należy przez to rozumieć niniejszy Regulamin Rady Rodziców;
f) Rodzicach - należy przez to rozumieć także opiekunów prawnych dzieci uczęszczających do przedszkola.

§ 2. Cele, kompetencje i zadania rady rodziców.
1. Cele działalności rady to w szczególności:
a) aktywizowanie i angażowanie rodziców do działań na rzecz przedszkola;
b) podejmowanie działań na rzecz doskonalenia statutowej działalności przedszkola;
c) wspomaganie przedszkola na rzecz poprawy warunków materialnych i organizacyjnych jej funkcjonowania.
2. Kompetencje rady obejmują w szczególności:
a) uchwalanie regulaminu swojej działalności;
b) występowanie do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola;
c) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo-profilaktycznego przedszkola
e) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania;
f) opiniowanie na wniosek dyrektora pracy nauczyciela w okresie stażu w celu ustalenia oceny dorobku zawodowego w związku z procedurą awansu zawodowego;
g) opiniowanie projektu planu finansowego przedszkola;
h) występowanie z wnioskiem o dokonanie oceny pracy nauczyciela;
i) opiniowanie podjęcia działalności w przedszkolu stowarzyszeń lub innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola;
j) delegowanie przedstawiciela rodziców do udziału w pracach komisji konkursowej w związku wyborem kandydata na stanowisko dyrektora przedszkola.
3. Ponadto do uprawnień i zadań rady należy:
a) uchwalanie planu finansowego dochodów i wydatków - preliminarza i jego zmian na dany rok szkolny;
b) ustalanie proponowanej wysokości dobrowolnych składek rodziców na fundusz rady rodziców;
c) wspomaganie przedszkola i współudział w zakresie organizacji zajęć, warsztatów, prelekcji, imprez i spotkań okolicznościowych, uroczystości itp. organizowanych dla dzieci, rodziców i środowiska.
d) wspomaganie dzieci uczęszczających do przedszkola będących w trudnej sytuacji życiowej, losowej, materialnej itp.
e) wspomaganie działań przedszkola związanych z upowszechnianiem wiedzy pedagogicznej rodziców oraz włączania ich w życie placówki;
f) wybór firmy ubezpieczeniowej, która obejmie dzieci ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków w danym roku szkolnym;
g) wspomaganie przedszkola w zakresie poprawy organizacji, warunków działalności i wyposażenia przedszkola;
h) organizowanie prac użytecznych na rzecz dzieci i przedszkola;
i) opiniowanie na wniosek dyrektora lub rady pedagogicznej przedszkola innych dokumentów i spraw dotyczących pracy przedszkola np. procedur organizacyjnych, wysokości stawki żywieniowej w przedszkolu;
j) współpracowanie z radami oddziałowymi.

§ 3. Skład, tryb powoływania członków i struktura rady rodziców
1. W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców dzieci danego oddziału na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
2. Termin pierwszego zebrania rodziców w oddziałach w każdym roku szkolnym ustala dyrektor przedszkola.
3. Wskazane jest, aby w skład rady oddziałowej wchodziło trzech rodziców.
4. Do zadań nauczyciela podczas zebrania, o którym mowa w ust. 2 w zakresie przeprowadzenia wyborów do rad oddziałowych należy w szczególności:
a) przygotowanie kart do głosowania;
b) przyjmowanie zgłoszeń kandydatur;
c) powołanie komisji skrutacyjnej w liczbie dwóch osób;
d) sporządzenie protokołu z głosowania.
5. Do zadań komisji skrutacyjnej należy:
a) przeprowadzenie głosowania;
b) przeliczenie głosów;
c) ogłoszenie wyników głosowania;
d) podpisanie protokołu z głosowania.
6. Członek komisji skrutacyjnej nie może kandydować do rady oddziałowej.
7. Zgłoszenia kandydatów do rady oddziałowej mogą dokonać jedynie rodzice, którzy przybyli na zebranie.
8. Jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic.
9. Dopuszcza się możliwość zgłoszenia kandydata nieobecnego na zebraniu.
10. Kandydat do rady oddziałowej musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
11. Na karcie do głosowania wpisuje się czytelnie nazwiska i imiona wybranych rodziców w liczbie nie większej niż trzech.
12. W przypadku umieszczenia na karcie do głosowania większej liczby nazwisk lub umieszczenia nazwisk spoza listy zgłoszonych kandydatów głos uznaje się za nieważny.
13. Za wybranych do rady oddziałowej uważa się trzech pierwszych kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
14. W przypadku uzyskania tej samej liczby głosów przez trzeciego i kolejnego rodzica przeprowadza się powtórne tajne głosowanie wpisując na karcie do głosowania nazwisko i imię tylko jednego z nich.
15. Osoby wybrane do rad oddziałowych wybierają spośród siebie przedstawiciela do Rady Rodziców.
16. W przypadku braku porozumienia w tej sprawie między wybranymi członkami rady oddziałowej, wybór następuje na drodze głosowania przez ogół rodziców.
17. Radę Rodziców uważa się za powołaną, jeżeli co najmniej 2/3 oddziałów w przedszkolu wybrało swojego przedstawiciela.
18. Pierwsze zebranie rady powinno odbyć się w terminie do 30 września danego roku szkolnego.
19. Termin zebrania ustala się w porozumieniu z dyrektorem.
20. Na pierwszym zebraniu rady wybiera się prezydium rady, które stanowi organ wykonawczy rady oraz komisję rewizyjną, która stanowi organ kontrolny rady.
21. W skład prezydium rady wchodzą:
- Przewodniczący
- Sekretarz
- Skarbnik
22. W skład komisji rewizyjnej wchodzi 2 członków - przewodniczący i jego zastępca.
23. Wybory przewodniczącego Rady Rodziców przeprowadza się w głosowaniu jawnym poprzez podniesienie ręki.
24. Dopuszcza się przeprowadzenie wyborów przewodniczącego w głosowaniu tajnym, na wniosek członka Rady Rodziców przyjęty przez Radę Rodziców w głosowaniu jawnym.
25. Zadania dyrektora podczas wyborów przewodniczącego Rady Rodziców:
a) przyjmowanie zgłoszeń kandydatur,
b) przeprowadzenie głosowania,
c) policzenie głosów i podanie wyników głosowania.
26. Zgłoszenia kandydatów na przewodniczącego mogą dokonać jedynie członkowie rady obecni na zebraniu.
27. Kandydat na przewodniczącego musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
28. Wybory przewodniczącego odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych przez członków Rady.
29. Przewodniczący przejmuje prowadzenie zebrania i przeprowadza wybór kolejnych osób wchodzących w prezydium Rady i komisji rewizyjnej.
30. Kandydaci na skarbnika, sekretarza i członków komisji rewizyjnej muszą wyrazić zgodę na kandydowanie.
31. Wybór skarbnika, sekretarza i komisji rewizyjnej odbywa się w głosowaniu jawnym poprzez podniesienie ręki.
32. Dopuszcza się możliwość zgłoszenia kandydata nieobecnego na zebraniu, jeśli wyraził na to zgodę.
33. Odstąpienie od udziału w działalności rady może nastąpić w drodze:
a) złożenia rezygnacji
b) odwołania na wniosek rodziców, członków rady, po uprzednim przegłosowaniu zwykłą większością głosów.
34. Decyzja o rozwiązaniu rady w trakcie roku szkolnego może być podjęta tylko za zgodą 2/3 członków rady.
35. Kadencja rady trwa jeden rok szkolny.
36. Członkowie Rady pełnią swoje funkcje społecznie.
37. Ustępująca Rada Rodziców działa do chwili wyboru i ukonstytuowania się nowej rady, co powinno nastąpić nie później niż do 30 września danego roku szkolnego.

§ 4 Zadania członków Rady Rodziców
1. Kompetencje przewodniczącego obejmują w szczególności:
a) Kierowanie całokształtem działalności Rady;
b) Zwoływanie i prowadzenie zebrań Rady;
c) Kierowanie działalnością finansową Rady;
d) Sprawdzanie na bieżąco dokumentów finansowych rady, kontrolowanie prawidłowości oraz zatwierdzanie ich do wypłaty;
e) Czuwanie nad rytmiczną realizacją planu finansowego, prawidłowym i celowym gospodarowaniem funduszami rady;
f) Współdziałanie ze wszystkimi członkami Rady Rodziców i rad oddziałowych i włączanie ich do realizacji planu pracy;
g) Przekazywanie dyrektorowi opinii i postulatów Rady Rodziców dotyczących działalności przedszkola;
h) Przekazywanie opinii i postulatów dyrektora przedszkola członkom rady;
i) Reprezentowanie rady w organach przedszkola i we wszystkich kontaktach na zewnątrz przedszkola;
j) Opracowanie rocznego sprawozdania z prac rady i przedstawienie ogółowi rodziców
k)Przewodniczący posługuje się pieczątką:

Przewodniczący Rady Rodziców
Przedszkola Samorządowego nr 1 w Pruchniku

2. Do zadań sekretarza należy w szczególności protokołowanie zebrań rady, przygotowywanie uchwał, opinii i wniosków.
3. Do zadań skarbnika należy w szczególności:
a) prowadzenie odpowiedniej dokumentacji i ewidencji dotyczącej wpływów i wydatków rady;
b) gromadzenie rachunków i innych dokumentów finansowych z wydatków rady;
c) informowanie na bieżąco przewodniczącego rady o stanie finansów rady;
d) sporządzania półrocznego i rocznego bilansu i zestawienia wpływów i wydatków rady.
4. Do zadań komisji rewizyjnej należy w szczególności:
a) dokonywanie raz na pół roku kontroli dokumentów finansowych;
b) raz do roku (na koniec roku szkolnego) ocena działalności finansowej rady.

§ 5. Organizacja pracy Rady Rodziców.
1. Rada wykonuje swoje zadania zgodnie z zatwierdzonym regulaminem, planem i terminarzem spotkań.
2. Zebrania rady zwoływane są przez Przewodniczącego poprzez ogłoszenie terminu spotkania na co najmniej 7 dni przed danym terminem.
3. Posiedzenia rady mogą być zwoływane z inicjatywy przewodniczącego, Prezydium Rady lub na wniosek złożony z co najmniej 1/3 członków.
4. W zebraniach rady może brać udział z głosem doradczym dyrektor lub inna osoba przez niego upoważniona np. wicedyrektor, intendent, nauczyciel.
5. Do udziału w posiedzeniach rady mogą być zapraszane przez przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady, inne osoby z głosem doradczym np. członkowie rad oddziałowych.
6. Zebrania rady odbywają się na początku roku szkolnego i na jego zakończenie, oraz nie rzadziej niż 1 raz w trakcie trwania jednego półrocza.
7. Działalność rady dokumentowana jest w formie protokołów.
8. Protokół z zebrania rady zawiera w szczególności: porządek zebrania, datę zebrania, listę obecności, zwięzłe informacje nt ustaleń, podjęte uchwały.
9. Protokół z każdego posiedzenia sporządzany jest w ciągu 7 dni.
10. Protokoły te stanowią dokumentację przedszkola i przechowywane są w kancelarii przedszkola.
11. Protokół z zebrania podpisuje przewodniczący rady.
12. Członkowie rady są zobowiązani w terminie do 14 dni od sporządzenia protokołu do zapoznania się z jego treścią i zgłoszenia ewentualnych poprawek przewodniczącemu. Na następnym spotkaniu rada decyduje o wprowadzeniu do protokołu zgłoszonych poprawek.
13. Rada wyraża swoje stanowisko w formie uchwał. Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym w obecności co najmniej 50% członków rady.
14. Jeżeli uchwała jest sprzeczna z prawem lub wyższym interesem przedszkola dyrektor przedszkola zawiesza jej wykonanie i w terminie 7-dniowym uzgadnia z radą sposób postępowania w sprawie będącej przedmiotem uchwały.
15. W razie braku uzgodnienia, o którym mowa wyżej dyrektor przedszkola lub Rada Rodziców przekazują sprawę do rozstrzygnięcia organowi bezpośrednio nadzorującemu przedszkole.

§ 6. Zasady działalności finansowej
1. Rada może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł, w szczególności z wpływów z organizacji kiermaszów, z darowizn.
2. W celu gromadzenia środków Rada Rodziców korzysta z założonego rachunku bankowego.
3. Wpłaty rodziców są dokonywane w formie wpłat gotówkowych u skarbnika Rady Rodziców lub osoby upoważnionej przez Radę Rodziców.
4.Do założenia i likwidacji takiego rachunku i dysponowania funduszami na nim zgromadzonymi uprawnione są osoby mające pisemne upoważnienie udzielone przez Radę Rodziców.
5. Ze zgromadzonych środków finansowych Rada może wspierać działalność przedszkola poprzez finansowanie lub dofinansowanie w szczególności:
a) zajęć, warsztatów, prelekcji, imprez i spotkań okolicznościowych, uroczystości, spektakli itp. organizowanych dla dzieci, rodziców i środowiska.
b) upominków dla dzieci, nagród konkursowych itp.;
c) zakupu pomocy i zabawek, wyposażenia, elementów strojów i dekoracji, innych artykułów wynikających z organizacji pracy przedszkola;
d) wycieczek;
e) innych artykułów wynikających z potrzeb przedszkola (wyposażenia, konserwacji, napraw itp.)
6. Wszystkie dochody i wydatki wymagają udokumentowania w formie pisemnej w „Księdze wpływów i wydatków"
7. Dochody i wydatki (koszty) planuje się w preliminarzu w sumach brutto - według źródeł pochodzenia oraz według przeznaczenia środków.
8. Wydatki z funduszu Rady dokonywane są zgodnie z zatwierdzonym preliminarzem wydatków na dany rok szkolny.
9. W działalności finansowej Rady obowiązują zasady celowego i oszczędnego gospodarowania środkami społecznymi.
10. Rozliczenia wydatków dokonuje przewodniczący Rady lub upoważniony przez niego zastępca.
12. Realizatorem planów działalności Rady są przedstawiciele Rady lub dyrektor, w zakresie ustalonym z radą.
13. Środki materialne zakupione z funduszy Rady stają się własnością przedszkola.

§ 7. Kompetencje i zadania Rad oddziałowych
1. Rady oddziałowe w szczególności:
a) reprezentują wszystkich rodziców danego oddziału przed Radą Rodziców, dyrektorem przedszkola, nauczycielami danego oddziału;
b) współpracują i wspomagają Radę Rodziców w realizacji jej zadań;
c) współpracują i wspomagają pracę nauczycieli z danego oddziału, w tym w organizowaniu imprez, uroczystości, wycieczek itp., angażowaniu i zachęcaniu innych rodziców do czynnego uczestnictwa w życiu oddziału;
d) uczestniczą na wniosek i zaproszenie Przewodniczącego Rady Rodziców w zebraniach Rady Rodziców z głosem doradczym.

§ 8. Postanowienia końcowe.
1. Członkowie Rady Rodziców i rad oddziałowych zobowiązani są do zachowania zasady poufności i nieujawniania spraw, które mogłyby naruszać dobra osobiste dzieci i ich rodziców oraz nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
2. Wszyscy członkowie rad oddziałowych i Rady Rodziców zobowiązani są do przestrzegania niniejszego regulaminu.
3. Zmiany w regulaminie mogą nastąpić w trybie przewidzianym dla jego ustalania i zatwierdzania.
4. Sprawy nieregulowane w niniejszym regulaminie rada rozstrzyga na drodze uchwały.

Regulamin wchodzi w życie z dniem 18.09.2017 r.


......................................
(pieczęć Rady Rodziców i podpisy członków)

 

.......................................
(podpis i pieczęć dyrektora przedszkola)

© Wszelkie prawa zastrzeżone przez Samorządowe Przedszkole nr 1 w Pruchniku.
ul. Szkolna 12, 37-560 Pruchnik, tel.: 016 628-80-42, e-mail:
realizacja i CMS: omnia