016 628-80-42  lub  

Statut Samorządowego Przedszkola Nr 1 w Pruchniku


PS.0210.1.2017

Załącznik do Uchwały Nr 11/2017
Rady Pedagogicznej
Przedszkola
Samorządowego nr 1 w Pruchniku
z dnia 24.11.2017 r.

STATUT

PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO NR 1

W PRUCHNIKU


Spis treści:
Rozdział 1. Postanowienia ogólne    s. 2-3
Rozdział 2. Cele i zadania Przedszkola    s. 3-6
Rozdział 3. Opieka nad dziećmi    s. 6-9
Rozdział 4. Formy współdziałania z rodzicami    s. 9-10
Rozdział 5.Organy Przedszkola    s.10-14
Rozdział 6. Organizacja pracy Przedszkola    s.14-16
Rozdział 7. Zasady odpłatności za pobyt i wyżywienie dzieci w Przedszkolu    s.16-17
Rozdział 8. Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola     s.17-21
Rozdział 9. Wychowankowie Przedszkola    s.21-23
Rozdział 10. Rodzice     s.23-24
Rozdział 11. Ceremoniał     s.24
Rozdział 12. Postanowienia końcowe s.24-25

 

 

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

 

§ 1


Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia:


1) przedszkolu - należy przez to rozumieć Przedszkole Samorządowe nr 1 w Pruchniku;
2) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz.U.
z 2017r. poz.59);
3) ustawie o systemie oświaty - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991r.
o systemie oświaty ( Dz.U. z 2016r. poz.1943 z późn.zm.);
4) statucie - należy przez to rozumieć Statut Przedszkola Samorządowego nr 1 w Pruchniku;
5) Dyrektorze, Radzie Pedagogicznej, Radzie Rodziców - należy przez to rozumieć organy działające w Przedszkolu Samorządowym nr 1 w Pruchniku;
6) wychowankach - należy przez to rozumieć dzieci uczęszczające do Przedszkola Samorządowego nr 1 w Pruchniku;
7) rodzicach - należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka;
8) nauczycielu - należy przez to rozumieć nauczyciela, którego szczególnej opiece powierzono jeden z oddziałów w Przedszkolu Samorządowym nr 1 w Pruchniku;
9) organie prowadzącym - należy przez to rozumieć Gminę Pruchnik;
10) organie sprawującym nadzór pedagogiczny - należy przez to rozumieć Podkarpackiego Kuratora Oświaty.

 

§ 2


1. Przedszkole Samorządowe nr 1 w Pruchniku jest przedszkolem publicznym w rozumieniu ustawy.
2. Siedziba Przedszkola znajduje się w budynku Gimnazjum Publicznego przy ul. Szkolnej 12 w Pruchniku.
3. Organem prowadzącym Przedszkola jest Gmina Pruchnik z siedzibą w Pruchniku ul. Rynek 1.
4. Nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem sprawuje Podkarpacki Kurator Oświaty.
5. Przedszkole używa pieczęci zawierającej nazwę w pełnym brzemieniu:

Przedszkole Samorządowe nr 1 w Pruchniku
ul. Szkolna 12
37-560 Pruchnik
Tel.(016) 628 80 42, P-001057120

 

§ 3

 

1. Przedszkole jest jednostką budżetową.
2. Szczegółowe zasady gospodarki finansowej przedszkola regulują odrębne przepisy.
3. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
4. Zasady rekrutacji oraz kryteria przyjęcia dziecka do przedszkola określa ustawa. Termin i zasady rekrutacji oraz kryteria dodatkowe przyjęcia dzieci do przedszkola określa organ prowadzący.
5. W przypadku niewykorzystania wszystkich miejsc w przedszkolu, dzieci mogą być przyjmowane
w ciągu roku szkolnego.
6. Przedszkole funkcjonuje cały rok szkolny z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący na wniosek Rady Rodziców i dyrektora
7. Przerwa wakacyjna w przedszkolu trwa w miesiącu lipcu i sierpniu .
8. Przedszkole w lipcu organizuje dyżur dla dzieci rodziców pracujących. Liczba dzieci w grupie nie może przekroczyć 25 osób.
9. Przedszkole pracuje w godzinach od 6.30 do 16.30 w dni robocze od poniedziałku do piątku.
10. W okresach niskiej frekwencji dzieci (ferie zimowe, przerwy świąteczne, wysoka zachorowalność, tzw. długie weekendy) lub innych uzasadnionych okolicznościach, dyrektor przedszkola może zlecić łączenie oddziałów. Liczba dzieci w grupie łączonej nie może przekraczać 25 dzieci.

 

 

Rozdział 2
Cele i zadania Przedszkola

 

 § 4

 

1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, w tym zadania profilaktyczno-wychowawcze.
2. Celem przedszkola jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka w osiąganiu dojrzałości umożliwiającej podjęcie nauki w szkole.
3. Zadaniem przedszkola jest umożliwienie dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej w aspekcie rozwoju fizycznego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego.
4. Zadaniem przedszkola jest w szczególności:
1) pełna realizacja programów wychowania przedszkolnego i dostosowanie treści, metod i organizacji poszczególnych zajęć do możliwości psychofizycznych dzieci;
2) promowanie zdrowego stylu życia i przeciwdziałanie współczesnym zagrożeniom;
3) organizowanie na pisemny wniosek rodziców nauki religii, przy czym liczba osób chętnych nie może być mniejsza niż 7;
4) udzielanie dzieciom i rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno -pedagogicznej;
5) umożliwienie dzieciom rozwijania zainteresowań i uzdolnień;
6) zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w przedszkolu;
7) ochrona przed przemocą poprzez rozpoznawanie źródła zagrożenia i likwidowania go we współpracy z rodzicami, specjalistami, organizacjami wspomagającymi;
8) rozbudzanie twórczej aktywności dzieci, ze szczególnym zwróceniem uwagi na działalność plastyczną, teatralną i poznawanie świata pisma;
9) tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowań dzieci językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur;
10) tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających rozwijaniu aktywności twórczej.

 

§ 5

 

1. Przedszkole udziela i organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną na zasadach określonych w rozporządzeniu o pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Pomoc udzielana jest wychowankom przedszkola, ich rodzicom oraz nauczycielom.
2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana wychowankowi polega na rozpoznawaniu i zaspakajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, a także na rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie dziecka w przedszkolu.
3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom i nauczycielom polega na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy dla wychowanków.
4. Korzystanie z pomocy psychologiczno - pedagogicznej w przedszkolu jest nieodpłatne i dobrowolne.
5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola. , który uwzględnia w działaniach opinie i orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz obserwacje i diagnozy rozwoju dzieci sporządzone na terenie przedszkola.
6. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu udzielają wychowankowi nauczyciele w trakcie bieżącej pracy prowadząc z nim zajęcia oraz specjaliści tj. (logopeda, specjalista terapii pedagogicznej) wykonujący zadania z zakresu pomocy psychologiczno - pedagogicznej we współpracy z:
1) rodzicami wychowanka;
2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi;
3) placówkami doskonalenia nauczycieli;
4) innymi przedszkolami;
5) organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
7. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest wychowankom przedszkola w formie:
1) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
2) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych o charakterze terapeutycznym;
3) zajęć rozwijających uzdolnienia.
8. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu udzielana jest rodzicom wychowanków i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
9. Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne organizuje się dla dzieci wykazujących trudności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego
10. Zajęcia logopedyczne organizuje się dla dzieci z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę.
11. Zajęcia rozwijające uzdolnienia organizuje się dla dzieci szczególnie uzdolnionych oraz prowadzi przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy.
12. Nauczyciele prowadzą w przedszkolu działania pedagogiczne mające na celu:
1) rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wychowanków oraz zaplanowanie sposobów ich zaspokojenia, w tym obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole;
2) rozpoznanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków oraz zaplanowanie wsparcia związanego z ich rozwijaniem.
13. Przedszkole współpracuje z psychologiem, pedagogiem, logopedą z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
14. Szczegółowe zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu określają odrębne przepisy.

 

§ 6


1. Zadania przedszkola realizowane są w szczególności w formie zajęć kierowanych i niekierowanych, a także swobodnych zabaw dzieci.
2. Przedszkole może organizować zajęcia dodatkowe, które uwzględniają w szczególności potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci.
3. Prowadzenie zajęć dodatkowych, dyrektor przedszkola, może powierzyć nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu zgodnie z ich kwalifikacjami i kompetencjami.
4. Za zajęcia dodatkowe przedszkole nie pobiera od rodziców opłat.
5. Sposób realizacji zadań przedszkola uwzględnia:
1) możliwości dzieci, ich oczekiwania poznawcze i potrzeby wyrażania swoich stanów emocjonalnych, komunikacji oraz chęci zabawy;
2) specjalne potrzeby edukacyjne dzieci;
3) potrzebę prowadzenia diagnozy i obserwacji dzieci w celu monitorowania ich rozwoju;
4) organizację przestrzeni przedszkola stymulującej rozwój dzieci;
5) organizowanie zabaw ruchowych i muzyczno-ruchowych, w tym zabaw na świeżym powietrzu;
6) wykorzystanie każdej naturalnie pojawiającej się sytuacji edukacyjnej w procesie osiągania dojrzałości szkolnej.
6. Wobec rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola, przedszkole pełni funkcję doradczą i wspomagającą:
1) pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej;
2) informuje na bieżąco o postępach dziecka;
3) uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu;
4) uwzględnia odrębne potrzeby dziecka wynikające z sytuacji rodzinnej.

 

§ 7

 

1. Świadczenia udzielane w przedszkolu - w zakresie przekraczającym realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego - obejmują organizację i prowadzenie zajęć opiekuńczo- wychowawczych wspierających prawidłowy rozwój dziecka, a w szczególności:
1) działania opiekuńcze dostosowane do wieku, potrzeb i możliwości dziecka, zapewniające mu bezpieczne funkcjonowanie podczas zajęć w przedszkolu i poza nim;
2) działania korekcyjno- kompensacyjne, umożliwiające dziecku osiągnięcie dojrzałości szkolnej;
3) działania przygotowujące dzieci do udziału w przedszkolnych oraz środowiskowych konkursach, imprezach artystycznych i okolicznościowych;
4) działania umożliwiające nauczycielom realizację programów własnych poszerzających podstawę programową;
5) gry i zabawy wspomagające rozwój fizyczny i psychofizyczny dziecka, usprawniające i korygujące wady wymowy dziecka, rozwijające zainteresowanie dziecka otaczającym go światem oraz umożliwiające właściwy rozwój emocjonalny i społeczny.

 

Rozdział 3
Opieka nad dziećmi

 

§ 8

 

1. Sprawowanie opieki nad dzieckiem w Przedszkolu odbywa się poprzez:
1) poznanie i przestrzeganie przez dzieci zasad bezpieczeństwa na terenie przedszkola i poza nim
z uwzględnieniem elementarnych zasad bezpieczeństwa poruszania się po drogach publicznych;
2) wyrabianie właściwych nawyków związanych z ochroną zdrowia, higieną osobistą i kulturą zachowania na co dzień;
3) poznawanie i przestrzeganie przez dzieci zasad ochrony przyrody i kształtowanie postaw proekologicznych wobec środowiska, w którym żyjemy;
4) wdrażanie do samoobsługi, rozwijanie samodzielności w myśleniu i działaniu, uczenie samokontroli;
5) rozwijanie ekspresji i sprawności ruchowej poprzez zabawy i ćwiczenia ruchowe organizowane na świeżym powietrzu i w pomieszczeniach przedszkola;
6) umożliwienie dzieciom codziennego wyjścia na świeże powietrze, zgodnie z warunkami
i sposobami realizacji zawartymi w podstawie programowej wychowania przedszkolnego;
7) przyprowadzanie i odbieranie dzieci z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo.

 

§ 9

 

1. Przy przyprowadzaniu dzieci do przedszkola stosuje się następujące zasady:
1) rodzice dziecka zobowiązani są do przyprowadzania dziecka w godzinach zadeklarowanych w deklaracji dotyczącej czasu pobytu dziecka w przedszkolu w danym roku szkolnym;
2) rodzice są zobowiązani wprowadzić dziecko do budynku przedszkolnego, przygotowują dziecko w szatni do pobytu w przedszkolu, a następnie przekazują je pod opiekę nauczycielowi dyżurującemu lub nauczycielowi w oddziale, który od tego momentu ponosi całkowitą odpowiedzialność za dziecko;
2. Do przedszkola przyprowadzane są dzieci zdrowe, bez objawów chorobowych:
1) nie przyjmuje się dzieci z objawami chorobowymi (silny katar, uciążliwy kaszel, ból brzucha, wymioty, podwyższona temperatura lub inne niepokojące objawy);
2) stan zdrowia dziecka przyprowadzanego do przedszkola nie może zagrażać bezpieczeństwu fizycznemu dziecka oraz innym osobom przebywającym w jego otoczeniu;
3) w przypadku zaobserwowania objawów chorobowych nauczyciel podejmuje kontakt z rodzicami
w celu odebrania dziecka z przedszkola;
4) powiadomieni rodzice są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola.
3. W przedszkolu nie wykonuje się żadnych zabiegów lekarskich, poza udzieleniem pomocy
w nagłych wypadkach.
4. W przypadku stwierdzenia zagrożenia życia dziecka, przedszkole wzywa pogotowie ratunkowe
i powiadamia rodziców.
5. Do czasu przybycia rodziców dziecko przebywa pod opieką lekarza pogotowia i pracownika przedszkola (nauczyciel lub dyrektor). Jeżeli rodzic nie zjawia się, z dzieckiem do szpitala jedzie pracownik przedszkola i czeka do momentu pojawienia się rodzica.

 

§ 10

 

1. Rodzice dziecka są zobowiązani do odbierania dziecka w godzinach zadeklarowanych w deklaracji dotyczącej czasu pobytu dziecka w przedszkolu w danym roku szkolnym, od nauczyciela oddziału lub nauczyciela dyżurującego.
2. Rodzice w formie pisemnej upoważniają osobę do odbierania dziecka z przedszkola. Upoważnienie zawiera dane osoby upoważnionej, nr dowodu osobistego, w przypadku osoby małoletniej datę urodzenia.
3. Upoważnienie może zostać zmienione lub odwołane w każdym czasie.
4. Pisemne upoważnienie do odbioru dziecka z przedszkola znajduje się dokumentacji przedszkola.
5. Dopuszcza się możliwość odbierania dziecka przez małoletnią osobę, która w danym roku kończy 14 lat, upoważnioną przez rodziców, zapewniającą dzieciom pełne bezpieczeństwo, po wcześniejszym ustaleniu tej kwestii z dyrektorem przedszkola.
6. Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę.
7. W przypadku zamiaru odbierania dziecka z placu zabaw osoby odbierające dziecko zobowiązane są do poinformowania o tym nauczyciela.
8. W przypadkach szczególnie uzasadnionych osoba, o których mowa w ust. 2 i 5, może zostać zobowiązana do potwierdzenia zgodności danych z dokumentem tożsamości.

 

§ 11

 

1. O odebraniu dziecka przez rodziców lub osobę upoważnioną po wyznaczonym czasie, nauczyciel zobowiązany jest do poinformowania o tym dyrektora przedszkola.
2. W przypadku nieodebrania dziecka po upływie czasu godzin otwarcia przedszkola ma zastosowanie odpowiednia procedura obowiązująca w przedszkolu.
3. Dziecko nie wydaje się rodzicom lub upoważnionej osobie, pozostającej pod wpływem alkoholu lub innego środka odurzającego.
4. Przedszkole ma prawo odmówić rodzicowi, wobec którego sąd wydał orzeczenie o ograniczeniu lub pozbawieniu władzy rodzicielskiej odebranie dziecka z przedszkola.

 

§ 12

 

Przedszkole zapewnia dziecku bezpieczeństwo poprzez:
1) umieszczenie planów ewakuacji przedszkola w widocznym miejscu, w sposób zapewniający łatwy do nich dostęp oraz ogrodzenie terenu przedszkola;
2) przeprowadzanie prac remontowych, naprawczych i instalacyjnych w przedszkolu pod nieobecność dzieci w tych pomieszczeniach;
3) zapewnienie na terenie przedszkola właściwego oświetlenia, równą nawierzchnię dróg i przejść oraz instalacji do odprowadzania ścieków i wody deszczowej, zakrycie otworów kanalizacyjnych, studzienek i innych zagłębień odpowiednimi pokrywami lub trwałe zabezpieczenie w inny sposób;
4) oczyszczanie w okresie zimowym przejść na terenie przedszkola ze śniegu i lodu;
5) utrzymywanie urządzeń higieniczno-sanitarnych w czystości i w stanie pełnej sprawności technicznej;
6) zapewnienie w pomieszczeniach przedszkola właściwego oświetlenia, wentylacji i ogrzewania;
7) dostosowanie sprzętu, z którego korzystają dzieci, do wymagań ergonomii;
8) wietrzenie pomieszczeń w czasie gdy dzieci nie ma w sali, a w razie potrzeby także w czasie zajęć;
9) podczas krótkotrwałej nieobecności w sali nauczyciela, zapewnienie dzieciom opieki ze strony pracownika obsługi;
10) zapewnienie w pomieszczeniach przedszkola temperatury co najmniej 18° C;
11) wyposażenie przedszkola w niezbędne środki do udzielania pierwszej pomocy wraz z instrukcją
o zasadach jej udzielania;
12) zapewnienie dzieciom odpowiedniej liczby nauczycieli oraz właściwego sposobu zorganizowania im opieki podczas wyjść i wycieczek poza teren przedszkola zgodnie z obowiązującym w przedszkolu regulaminem spacerów i wycieczek, z zastrzeżeniem niedopuszczalnego realizowania wycieczek podczas burz, śnieżyc i gołoledzi;
13) zapewnienie opieki dziecku, które uległo wypadkowi , sprowadzenie fachowej pomocy medycznej oraz udzielanie pierwszej pomocy;
14) respektowanie bezwzględnego zakazu podawania leków dziecku na terenie przedszkola bez obecności rodzica.

 

Rozdział 4
Formy współdziałania z rodzicami

 

§ 13

 

1. Przedszkole oferuje rodzicom następujące formy współdziałania:
1) zebrania ogólne, nie rzadziej niż raz w ciągu roku;
2) zebrania oddziałowe organizowane co najmniej dwa razy w roku szkolnym;
3) porady, konsultacje ze specjalistami w ramach organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu w miarę bieżących potrzeb;
4) pogadanki w zakresie zagadnień interesujących rodziców, rozwiązywania problemów wychowawczych w miarę potrzeb;
5) konsultacje i rozmowy indywidualne z nauczycielem zgodnie z harmonogramem ustalonym przez nauczycieli w porozumieniu z dyrektorem;
6) zajęcia otwarte dla rodziców, minimum raz w roku w każdym oddziale;
7) spotkania okolicznościowe z okazji uroczystości przedszkolnych zgodnie z kalendarzem uroczystości;
8) kącik dla rodziców, tablice informacyjne, strona internetowa;
9) organizowanie rodzinnych konkursów;
10) organizowanie akcji charytatywnych polegających na zbiórce w przedszkolu zabawek, książek, odzieży czy karmy dla zwierząt;
11) upowszechnianie i nagradzanie dyplomami dokonań rodziców.
2. Rodzice mają możliwość otrzymania informacji o dziecku w godzinach pracy przedszkola
w sposób bezpośredni lub telefoniczny oraz podczas spotkań indywidualnych z nauczycielami oddziału.
3. Nauczyciele mogą komunikować się z rodzicami wykorzystując: telefon lub pocztę e-mailową.

 

§ 14


Zakres zadań przedszkola związanych ze współdziałaniem z rodzicami w sprawach wychowania
i nauczania dzieci obejmuje:
1) uzgodnienie celów oraz sposobów współpracy nauczycieli i rodziców;
2) rozpoznanie i ustalenie potrzeb rozwojowych dziecka;
3) zapewnienie indywidualnej opieki każdemu wychowankowi poprzez dostosowanie metod
i sposobów oddziaływań odpowiednio do jego wieku, możliwości rozwojowych oraz potrzeb środowiska;
4) ustalenie w uzgodnieniu z rodzicami określonych form oddziaływań wychowawczych;
5) udzielanie rodzicom pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
6) zapoznawanie rodziców z zadaniami wynikającymi z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale;
7) przekazywanie informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju w formie zaproponowanej przez rodzica;
8) angażowanie rodziców w działalność przedszkola.

 

§ 15


1. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwóch nauczycieli,
w zależności od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań. Dopuszcza się możliwość zatrudnienia w grupie trzeciego nauczyciela.
2. W celu zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej, w miarę możliwości organizacyjnych nauczyciel opiekuje się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola.

 

Rozdział 5
Organy Przedszkola

 

§ 16

 

Organami Przedszkola są:
1) Dyrektor Przedszkola;
2) Rada Pedagogiczna;
3) Rada Rodziców.

 

§ 17

 

1. Kompetencje dyrektora przedszkola obejmują w szczególności:
1) kierowanie działalnością przedszkola i reprezentowanie go na zewnątrz;
2) sprawowanie nadzoru pedagogicznego zgodnie z odrębnymi przepisami;
3) sprawowanie opieki nad wychowankami oraz stwarzanie im warunków zgodnych z celami statutowymi przedszkola, w tym:
a) organizowanie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
b) udzielanie zezwolenia na spełnianie rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem, w trybie odrębnych przepisów;
4) realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej oraz Rady Rodziców podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących;
5) dysponowanie środkami finansowymi określonymi w planie finansowym przedszkola;
6) organizowanie administracyjnej, w tym finansowej i gospodarczej obsługi przedszkola;
7) współdziałanie z wyższymi uczelniami przy organizacji praktyk pedagogicznych odbywanych w przedszkolu;
8) organizowanie i przeprowadzanie rekrutacji dzieci do przedszkola;
9) dokonywanie w drodze decyzji administracyjnej skreślenia wychowanka z listy wychowanków przedszkola w przypadkach określonych w § 40 niniejszego statutu;
10) zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola zgodnie z odrębnymi przepisami;
11) przyznawanie nagród i wymierzanie kar porządkowych nauczycielom i pozostałym pracownikom przedszkola;
12) występowanie z wnioskami w sprawie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.
13) dokonywanie oceny pracy nauczyciela;
14) zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej;
15) stwarzanie warunków do realizacji zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka.
16) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
2. Dyrektor Przedszkola:
1) w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną oraz Radą Rodziców;
2) stwarza warunki bezpiecznego pobytu dzieciom oraz pracownikom przedszkola;
3) inspiruje i wspomaga nauczycieli w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie podnoszenia jakości pracy przedszkola oraz w podejmowaniu nowatorstwa pedagogicznego;
4) przedstawia Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola;
5) jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej przedszkola.
3. Dyrektor przedszkola ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz innej dokumentacji kancelaryjno- archiwalnej, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
4. W przypadku nieobecności dyrektora przedszkola zastępuje go nauczyciel przedszkola wyznaczony przez organ prowadzący.

 

§ 18

 

1. W przedszkolu działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem przedszkola
w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki. W skład Rady wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
2. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy przedszkola;
2) ustalenie regulaminu swojej działalności
3) podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu;
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego w przedszkolu;
5) przygotowanie projektu nowego statutu albo projektu zmian statutu i uchwalanie projektu;
6) wystąpienie z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora przedszkola;
7) ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola;
8) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia dzieci z listy wychowanków przedszkola.
3. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy przedszkola (arkusz organizacji przedszkola na dany rok szkolny),
2) projekt planu finansowego przedszkola;
3) wnioski dyrektora przedszkola o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
4) propozycje dyrektora przedszkola o przyznanie nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć wychowawczych, dydaktycznych
i opiekuńczych;
5) dopuszczenie do użytku w przedszkolu zaproponowanego przez nauczyciela programu wychowania przedszkolnego.
4. Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy liczby jej członków.
5. Tryb podejmowania uchwał odbywa się w drodze głosowania jawnego lub tajnego, jeżeli dotyczy spraw osobowych.
6. Osoby biorące udział w zebraniach Rady Pedagogicznej zobowiązane są do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniach, które mogą naruszyć dobro osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
7. Zasady pracy Rady Pedagogicznej określa regulamin jej działalności o który mowa w ust 2 pkt 2.

 

§ 19


1. W przedszkolu działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentację rodziców wychowanków.
2. Członkowie Rady Rodziców wybierani są co roku podczas zebrań oddziałów, po jednym przedstawicielu rad oddziałowych.
3. Rada Rodziców wykonuje swoje zadania zgodnie z uchwalonym przez siebie regulaminem Rady Rodziców. Regulamin określa strukturę i tryb pracy rady, tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych oraz ich przedstawicieli do Rady Rodziców.

 

§ 20


Do kompetencji Rady Rodziców należy w szczególności:
1) uchwalenie regulaminu swojej działalności, który nie może być sprzeczny z niniejszym statutem;
2) opiniowanie projektu planu finansowego;
3) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania przedszkola, o którym mowa w odrębnych przepisach.

 

§ 21

 

1. Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej, dyrektora przedszkola, organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola.
2. W celu wspierania działalności statutowej przedszkola, Rada Rodziców gromadzi fundusze
z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł.
3. Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa regulamin.

 

§ 22

 

1) Organy przedszkola mają prawo do działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji.
2) Organy przedszkola są zobowiązane do współdziałania w zakresie planowania i realizacji celów
i zadań przedszkola.
3) Współdziałanie organów przedszkola obywa się według następujących zasad:
1) zasady pozytywnej motywacji;
2) zasady partnerstwa;
3) zasady wielostronnego przepływu informacji;
4) zasady aktywnej i systematycznej współpracy;
5) zasady rozwiązywania sporów w drodze mediacji.
4) Koordynatorem współdziałania organów jest dyrektor przedszkola.
5) Współdziałanie organów Przedszkola obejmuje w szczególności:
1) zapewnienie możliwości wykonywania kompetencji określonych w przepisach prawa i w statucie przedszkola poprzez:
a) udzielanie pomocy organizacyjnej i obsługi administracyjnej;
b) organizację zebrań przedstawicieli organów przedszkola;
c) możliwość występowania z wnioskami i opiniami dotyczącymi spraw przedszkola;
d) rozpatrywanie wniosków i opinii na zebraniach organów;
2) opiniowanie lub uzgadnianie podejmowanych działań w przypadkach określonych przepisami prawa, niniejszym statutem i regulaminami poszczególnych organów;
3) bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami przedszkola o podejmowanych i planowanych działaniach poprzez:
a) uczestnictwo przedstawicieli organu w zebraniach innych organów;
b) kontakty indywidualne przewodniczących organów.
6) Formy, sposoby i terminy komunikowania się organów przedszkola ustala dyrektor przedszkola.

 

Rozdział 6
Organizacja pracy Przedszkola

 

§ 23

 

1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień.
2. Liczba dzieci w oddziale wynosi 25.
3. Praca wychowawczo - dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego i na podstawie przyjętego programu wychowania przedszkolnego.
4. Godzina zajęć nauczania, wychowania i opieki w przedszkolu trwa 60 minut.
5. Czas trwania zajęć prowadzonych w przedszkolu, w tym zajęć religii i języka angielskiego dostosowuje się do możliwości rozwojowych dzieci:
1) z dziećmi w wieku 3 - 4 lat - około 15 minut;
2) z dziećmi w wieku 5- 6 lat - około 30 minut;
6. Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
7. Do realizacji zadań statutowych przedszkole posiada:
1) 4 sale zajęć i zabaw;
2) jedną salę do zajęć logopedycznych i korekcyjno-kompensacyjnych;
3) szatnię dla dzieci;
4) jadalnię wspólną z gimnazjum;
5) salę teatralno-rekreacyjną wspólną z gimnazjum i szkołą muzyczną;
6) pomieszczenie administracyjne;
7) pomieszczenia gospodarcze
8) dzieci mają dostęp do placu zabaw przy zespole boisk „Orlik" wyposażonego w urządzenia terenowe.
8. Przedszkole organizuje różnorodne formy krajoznawstwa. Program wycieczek dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.
9. Przedszkole organizuje na terenie placówki koncerty muzyczne, inscenizacje teatralne.
10. Dzieci rozwijają sprawność fizyczną poprzez zapewnienie im stałego udziału w zajęciach ruchowych, grach, zabawach zarówno w budynku przedszkola, jak i na świeżym powietrzu.

 

§ 24


1. Rok szkolny w przedszkolu rozpoczyna się 1 września każdego roku, a kończy się 31 sierpnia roku następnego.
2. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola, zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną, związki zawodowe, organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Arkusz zatwierdza organ prowadzący.
3. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący przedszkole, na wspólny wniosek dyrektora i Rady Rodziców.

 

§ 25

 

1. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań, uzdolnień dzieci oraz oczekiwań rodziców.
2. Świadczenia udzielane w przedszkolu w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego, o której mowa w odrębnych przepisach realizowane są bezpłatnie w wymiarze
5 godzin dziennie: w godzinach 730- 1230 w oddziałach przekraczających realizację podstawy programowej oraz 700-1200 i 1130-1630 w oddziałach realizujących podstawę programową wychowania przedszkolnego.
3. Przedszkole nie ponosi odpowiedzialności za zepsucie i zagubienie zabawek oraz innych wartościowych rzeczy przynoszonych przez dzieci.

 

§ 26


1. Przedszkole jest miejscem praktyk pedagogicznych dla studentów wyższych uczelni. Koszty związane z praktykami pokrywa uczelnia kierująca studenta.
2. W przedszkolu w codziennej pracy mogą uczestniczyć wolontariusze bądź osoby skierowanie na odbycie stażu przez odpowiednie instytucje.
3. Przedszkole stwarza warunki do działania w jednostce: stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej jednostki.
4. W przedszkolu mogą być prowadzone badania przez uprawnionych do tych badań specjalistów, pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych. Na badania muszą wyrazić zgodę rodzice (prawni opiekunowie) wychowanków.

 

Rozdział 7
Zasady odpłatności za pobyt i wyżywienie dzieci w Przedszkolu

 

§ 27

 

1. Zasady odpłatności rodziców za pobyt dziecka w przedszkolu reguluje obowiązująca Uchwała Rady Miejskiej w Pruchniku.
2. W przedszkolu zapewnia się bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w wymiarze 5 godzin.
3. Opłata za godzinę przekraczającą wymiar 5 godzin wynosi 1 zł.
4. Opłata o której mowa w ust. 3 nie dotyczy dzieci, które są objęte obowiązkowym rocznym wychowaniem przedszkolnym.
5. Czas pobytu dziecka w przedszkolu określają rodzice w deklaracji dotyczącej czasu pobytu dziecka w przedszkolu w danym roku szkolnym.
6. Warunki korzystania z wyżywienia w przedszkolu, w tym wysokość opłat za posiłki ustala dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym.
7. W przedszkolu dzieci korzystają z jednego, dwóch lub trzech posiłków.
8. Dzieci spożywają posiłki w jadalni gimnazjum. Dzieci spożywają posiłki przygotowane przez firmę cateringową w kuchni gimnazjum. W przedszkolu nie przygotowuje się posiłków dla dzieci z dietami żywieniowymi.

 

§ 28

 

1. Opłata za wyżywienie i za realizowane przez przedszkole świadczenia i usługi poza czasem przekraczających czas bezpłatnych zajęć wnosi się do 10-go dnia każdego miesiąca, którego należność dotyczy . W przypadku, gdy dzień ten jest ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień płatności uważa się najbliższy dzień powszedni.
2. Nieterminowe uiszczanie opłat powoduje naliczanie ustawowych odsetek zgodnie z odrębnymi przepisami.
3. Odpłatność za przedszkole pobierana jest od rodziców w sekretariacie przedszkola, na druku ścisłego zarachowania - kwitariusz przychodowo-ewidencyjny opłat, imiennie dla każdego dziecka.
1. Za dni nieobecności dziecka w przedszkolu przysługuje odpis / zwrot stawki żywieniowej. Osobą odpowiedzialną za wyliczenie dni i płatnych godzin jest nauczyciel danego oddziału. Osobą odpowiedzialną za ustalenie wysokości kwoty do odpisu jest pracownik administracyjny. Odpisu dokonuje się w miesiącu następnym.
2. Rezygnację z przedszkola rodzice składają na piśmie u dyrektora przedszkola na tydzień przed końcem miesiąca poprzedzającego miesiąc, od którego następuje rezygnacja.

 

§ 29

 

1. Pracownicy Przedszkola nie mają możliwości korzystania z posiłków oferowanych przez przedszkole.
2. Koszt przygotowania posiłku dla dzieci obejmuje koszty produktów zużytych do przygotowania posiłków.

 

Rozdział 8
Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola

 

§ 30


1. W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi. Ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie sprawnego funkcjonowania przedszkola jako instytucji publicznej oraz utrzymanie obiektu i jego otoczenia w czystości i porządku.
2. Szczegółowe zadania pracowników administracji i obsługi określa dyrektor przedszkola w zakresach czynności.
3. Pracownicy niebędący nauczycielami mają również obowiązek dbania o bezpieczeństwo dzieci na terenie przedszkola.
4. Pracownicy niebędący nauczycielami zwracają się do osób postronnych wchodzących na teren przedszkola o podanie celu pobytu, w razie potrzeby zawiadamiają o tym fakcie dyrektora przedszkola lub kierują tę osobę do dyrektora
5. Pracownicy administracji i obsługi są pracownikami samorządowymi i podlegają regulacjom ustawy o pracownikach samorządowych.

 

§ 31

 

1. Do zadań nauczycieli związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole należy w szczególności:
1) sprawowanie bezpośredniej opieki nad powierzonymi dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza jego terenem;
2) systematyczne kontrolowanie miejsc, w których prowadzone są zajęcia;
3) powiadamianie o uszkodzonych salach lub sprzętach;
4) kontrola obecności dzieci na zajęciach;
5) powiadomienie dyrektora przedszkola o wypadku dziecka;
6) organizowanie wycieczek i spacerów zgodnie z obowiązującym w przedszkolu regulaminem spacerów i wycieczek.
2. Nauczycieli w wykonywaniu zadań, o których mowa w ust.1, wspomagają pracownicy obsługi przedszkola.

 

§ 32

 

Zakres zadań nauczycieli związanych ze współdziałaniem z rodzicami w sprawach wychowania
i nauczania dzieci obejmuje:
1) uzgodnienie celów oraz sposobów współpracy nauczycieli i rodziców;
2) rozpoznanie i ustalenie potrzeb rozwojowych dziecka;
3) zapewnienie indywidualnej opieki każdemu wychowankowi poprzez dostosowanie metod
i sposobów oddziaływań odpowiednio do jego wieku, możliwości rozwojowych oraz potrzeb środowiska;
4) ustalenie w porozumieniu z rodzicami określonych form oddziaływań wychowawczych;
5) udzielanie rodzicom pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
6) zapoznawanie rodziców z zadaniami wynikającymi z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale;
7) przekazywanie informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju w formie zaproponowanej przez rodzica;
8) angażowanie rodziców w działalność przedszkola.

 

§ 33

 

Zakres zadań nauczycieli związanych z planowaniem i prowadzeniem pracy wychowawczo-dydaktycznej oraz odpowiedzialnością za jej jakość obejmuje:
1) udział w opracowywaniu planów pracy przedszkola;
2) opracowywanie planów pracy dla oddziału z uwzględnieniem planu pracy przedszkola oraz programu wychowania przedszkolnego realizowanego w oddziale;
3) uczestnictwo w ewaluacji wewnętrznej podejmowanej w przedszkolu;
4) wybór programu wychowania przedszkolnego;
5) prowadzenie dokumentacji pedagogicznej oddziału oraz innej dokumentacji zleconej przez dyrektora przedszkola zgodnie z przepisami prawa;
6) przeprowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole w roku poprzedzającym naukę w klasie pierwszej szkoły podstawowej oraz sporządzenie informacji dla rodziców;
7) wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności, zainteresowań oraz niwelowanie deficytów rozwojowych dziecka;
8) kierowanie działalnością dziecka poprzez organizowanie środowiska wychowującego i tworzenie sytuacji edukacyjnych;
9) stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania;
10) zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole, nie pozostawiania dzieci bez opieki osoby dorosłej- w razie konieczności prośba o pomoc pracownika obsługi;
11) systematyczne doskonalenie swoich kompetencji zawodowych oraz podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolu, które określają odrębne przepisy;
12) dbałość o estetykę pomieszczeń;
13) czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej, realizacja postanowień i uchwał;
14) inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym;

 

§ 34


Zakres zadań nauczycieli związanych z prowadzeniem obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji obejmuje:
1) rozpoznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci;
2) prowadzenie bieżącej diagnostyki;
3) wspieranie rozwoju dziecka poprzez organizowanie pracy indywidualnej z dzieckiem potrzebującym pomocy, ustalenia kierunków pracy z dzieckiem;
4) dokumentowanie prowadzonych czynności zgodnie ze sposobem określonym przez Radę Pedagogiczną (arkusze obserwacji).

 

§ 35

 

Zakres zadań nauczycieli związanych ze współpracą ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną obejmuje w szczególności:
1) organizowanie spotkań dla rodziców ze specjalistami (psycholog, lekarz, pedagog);
2) udział w omówieniu pracy z logopedą, specjalistą terapii pedagogicznej.

 

§ 36

 

Do zadań logopedy w przedszkolu należy w szczególności:
1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy dzieci;
2) prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla dzieci i rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń;
3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci
4) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

§ 37

 

1. Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora przedszkola, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo-oświatowych.
2. Nauczyciel zobowiązany jest wykonywać inne czynności zlecone przez dyrektora przedszkola wynikające z działalności przedszkola, w tym brać udział i pracować w zespołach nauczycieli.
3. Nauczyciel prowadzi zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego, jeżeli zachodzi ich konieczność, zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

§ 38

 

1. Pracownicy przedszkola są obowiązani wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową
o pracę.
2. Pracownicy są zobowiązani w szczególności:
1) przestrzegać czasu pracy ustalonego w przedszkolu;
2) przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku,
3) przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych;
4) dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie;
5) przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach;
6) przestrzegać w przedszkolu zasad współżycia społecznego.

 

Rozdział 9
Wychowankowie Przedszkola

 

§ 39

 

1. Wychowaniem przedszkolnym objęte jest dziecko od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat.
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5 roku przy spełnieniu określonych warunków tj.:
1) przedszkole dysponuje wolnym miejscem w oddziale dla dzieci najmłodszych;
2) dziecko posiada starsze rodzeństwo już uczęszczające do tego samego przedszkola;
3) dziecko posiada podstawowe umiejętności w zakresie zgłaszania potrzeb fizjologicznych i samoobsługi;
4) istnieją ważne względy społeczne, np. wyjątkowo trudna sytuacja rodzinna.
3. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat. Obowiązek szkolny tych dzieci może być odroczony do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.
4. Przedszkole stwarza warunki w zakresie realizacji praw dziecka wynikających z konwencji Praw Dziecka, w szczególności do:
1) życzliwego i podmiotowego traktowania;
2) zabawy i działania w bezpiecznych warunkach;
3) przebywania w spokojnej, pogodnej atmosferze z wykluczeniem pośpiechu;
4) spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje;
5) wypoczynku, jeśli jest zmęczone;
6) zdrowego jedzenia i picia kiedy jest głodne i spragnione;
7) zabawy i wyboru towarzyszy zabawy;
8) badania i eksperymentowania;
9) doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa);
10) rozwoju z uwzględnieniem zainteresowań, możliwości i potrzeb;
11) aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi;
12) wyboru zadań i sposobu ich rozwiązania;
13) nagradzania wysiłku;
14) formułowania własnych ocen, zadawania trudnych pytań, (na które powinno uzyskać rzeczową zgodną z prawdą odpowiedź);
15) ciągłej opieki ze strony nauczyciela;
16) współpracy nauczyciel - dziecko opartej się na poszanowaniu godności osobistej dziecka;
17) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej;
18) nauki regulowania własnych potrzeb;
19) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej;
20) spełniania obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego;
21) możliwości spełniania obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem, tzw. edukacji domowej, zgodnie z przepisami ustawy
5.Do obowiązków dziecka należy:
1) przestrzeganie ustalonych reguł współżycia w grupie;
2) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i zdrowia;
3) przestrzegania higieny osobistej;
4) poszanowanie godności rówieśników i dorosłych;
5) pełnienie dyżurów;
6) wykonywanie czynności samoobsługowych i porządkowych w miarę swoich możliwości.
6. W przypadku naruszenia praw dziecka przez przedszkole rodzic ma prawo wniesienia skargi do wychowawcy oddziału lub dyrektora przedszkola:
1) skargi przyjmuje i rozpatruje dyrektor przedszkola;
2) odpowiedź udzielana jest pisemnie do 7 dni w formie pisemnej;
3) w przypadku niezadowalającego rozpatrzenia skargi rodzic ma prawo ponownego jej skierowania do organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny

 

§ 40

 

1. Dyrektor przedszkola może w oparciu o uchwałę Rady Pedagogicznej podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:
1) systematycznego zalegania z odpłatnością za przedszkole, nieobecności dziecka ponad miesiąc i niezgłoszenie tego faktu w przedszkolu;
2) nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego statutu;
2. Skreśleniu z listy wychowanków nie podlegają dzieci realizujące w przedszkolu obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego.
3. Decyzję o skreśleniu dziecka z listy wychowanków przedszkola przekazuje się rodzicom lub przesyła na adres podany przez rodziców.
4. Podstawę do wykreślenia dziecka z rejestru dzieci przedszkola stanowi także:
1) rezygnacja rodzica z usług przedszkola;
2) zakwalifikowanie dziecka do innej formy wychowania i opieki;
3) niezgłoszenie się dziecka w okresie dwóch tygodni po rozpoczęciu roku szkolnego.

 

Rozdział 10
Rodzice

 

§ 41

 

Rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola mają prawo do:
1) zapoznawania się z zadaniami wynikającymi z planu pracy przedszkola oraz programu wychowania przedszkolnego w danym oddziale;
2) uzyskiwania na bieżąco rzetelnych informacji na temat swojego dziecka;
3) uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, doborze metod udzielania pomocy;
4) przekazywanie dyrektorowi przedszkola wniosków dotyczących pracy przedszkola;
5) przekazywanie opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu poprzez swoje przedstawicielstwo (Radę Rodziców);
6) prowadzenia tzw. edukacji domowej, rozumianej jako zezwolenie na spełnianie przez ich dziecko obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem w trybie odrębnych przepisów;
7) realizacji indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego ich dziecka
w trybie odrębnych przepisów.

 

§ 42

 

Do podstawowych obowiązków rodziców należy:
1) przestrzeganie postanowień niniejszego statutu;
2) przyprowadzanie do przedszkola dziecka bez objawów chorobowych;
3) przyprowadzanie i odbieranie dzieci z przedszkola w godzinach ustalonych przez przedszkole;
4) przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola osobiście lub przez upoważnioną osobę, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo;
5) terminowe uiszczanie odpłatności za korzystanie z usług przedszkola;
6) informowania nauczycieli o każdorazowej zmianie numerów telefonów kontaktowych.

 

Rozdział 11
Ceremoniał

 

§ 43

 

1. Ceremoniał przedszkolny jest zbiorem zasad i reguł określających zespołowe i indywidualne zachowanie dzieci, nauczycieli i rodziców uczestniczących w uroczystościach państwowych, patriotycznych, religijnych i innych uroczystościach przedszkolnych.
2. Ceremoniał jest istotnym elementem obrzędowości przedszkolnej, nawiązującej do wychowania w duchu tradycji i poszanowania ojczyzny.
3. Ceremoniał nie określa wszystkich elementów poszczególnych uroczystości.
4. Za organizację i przebieg uroczystości odpowiada wyznaczony nauczyciel, który przeprowadza uroczystość zgodnie z przygotowanym i zatwierdzonym przez dyrektora scenariuszem.
5. Godło znajduje się w centralnym punkcie każdej sali zajęć i w gabinecie dyrektora.
6. Budynek, w którym znajduje się przedszkole jest dekorowany flagami z okazji świąt i rocznic państwowych.
7. Hymn państwowy wykonywany jest na uroczystościach przedszkolnych związanych z obchodami świąt państwowych.
8. Uroczystości prowadzi wyznaczony przez dyrektora nauczyciel.

 

Rozdział 12
Postanowienia końcowe

 

§ 44

 

Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: dzieci, rodziców, nauczycieli, pracowników administracji i obsługi.

 

§ 45

 

1. Organem kompetentnym do uchwalania zmian w niniejszym statucie jest Rada Pedagogiczna.
2. Zmian w statucie dokonuje się zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 2/3 składu Rady Pedagogicznej.
3. Rada Pedagogiczna upoważnia dyrektora do wydania tekstu ujednoliconego statutu po trzykrotnej zmianie. Tekst ujednolicony wprowadza zarządzeniem w terminie 7 dni od uchwalenia trzeciej zmiany.
4. Dyrektor zapewnia możliwość zapoznania się ze statutem całej społeczności przedszkolnej poprzez:
1) udostępnianie tekstu statutu w sekretariacie przedszkola
2) opublikowanie na stronie internetowej przedszkola.

 

§ 46

 

Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia, jednocześnie traci moc statut dotychczas obowiązujący.

 

 

 

 

Pruchnik 24.11.2017 rok

 

 

© Wszelkie prawa zastrzeżone przez Samorządowe Przedszkole nr 1 w Pruchniku.
ul. Szkolna 12, 37-560 Pruchnik, tel.: 016 628-80-42, e-mail:
realizacja i CMS: omnia