016 628-80-42  lub  

Aktualności

Innowacje w Przedszkolu

Data publikacji: 29.05.2015

Szukamy i badamy czyli, jak uczyć się uczyć !!!

 

W tym roku szkolnym, w naszym przedszkolu zainicjowano działania edukacyjne na bazie Metody projektów badawczych. W trakcie ostatnich miesięcy zrealizowano kilka projektów do najważniejszych warto zaliczyć:

  • Projekt „Jajko - Jajeczko" - Grupy Puchatki;
  • Projekt „Bębenek" - Grupy Biedronki
  • Projekt „Apteka" - Grupy Motylki

Jaka jest wspólna idea tych projektów?

Otóż chodzi o poznawanie świata w sposób naukowy a zarazem spontaniczny i twórczy. Dzieci ze swej natury są badaczami. To czego doświadczą, dotkną, co przetworzą, jednym słowem to, co przeżyją na własnej skórze jest dla nich bardziej zrozumiałe.

Metoda projektów badawczych zakłada, że zdobywanie wiedzy przez małe dzieci jest czymś naturalnym, spontanicznym i samodzielnym. Rola nauczyciela nie polega zatem na nauczaniu, ale raczej koordynowaniu działania dzieci, organizowaniu im przestrzeni badawczej tak, aby same mogły zdobywać wiedzę, w końcu - na wspieraniu dzieci tam, gdzie wsparcie jest niezbędne.

Do pracy projektowej są aktywnie włączani rodzice i środowisko lokalne. Rodzice często ujawniają swoje nieznane dotąd w przedszkolu potencjały, a w środowisku można poznać wiele ciekawych osób i zjednać sobie cudownych przyjaciół na lata.

Praca tą metodą obejmuje trzy etapy:

  • Pierwszy dotyczy wybrania przez dzieci (czasem przy wsparciu nauczyciela) tematu. Ważne by był możliwy do zbadania - dlatego „lepszy" jest słoń niż słońce, zwłaszcza w Afryce lub w Indiach (w Polce ze względu na pojedyncze egzemplarze badania byłyby możliwe, choć znacznie bardziej ograniczone, dlatego w realiach naszej ojczyzny bardziej badawcze są np. pies, kot, czy dziura w jezdni). Na tym etapie dzieci przywołują swoją wiedzę na wybrany temat, toczą dyskusje i stawiają hipotezy badawcze. Wspólnie z nauczycielem planują też różnorodne przedsięwzięcia, zmierzające do zweryfikowania owych hipotez;
  • Drugi etap to gromadzenie informacji, poszukiwanie odpowiedzi na postawione pytania, przeprowadzanie wywiadów, konsultacje z ekspertami, gromadzenie informacji. To także praca badawcza w terenie, tworzenie modeli oraz koniecznie eksperymenty i doświadczenia prowadzące do sprawdzenia hipotez ;
  • Ostatni etap to podsumowanie pracy i przedstawienie wyników na forum;

Dlaczego stosujemy tą metodę w przedszkolu?

Dzięki odpowiednio rozłożonym akcentom dzieci doskonalą wiele umiejętności, np.:

  • korzystania z różnych źródeł informacji,
  • dostrzeganie i formułowanie problemów, a także ich rozwiązywania;
  • podejmowania decyzji;
  • poczucia odpowiedzialności za swoją i wspólną pracę;
  • organizowania tejże pracy - planowania, podziału zadań;
  • współdziałania, rozwiązywania konfliktów;
  • wyrażania własnych opinii i słuchania opinii innych;
  • prezentowania własnej pracy.

 

© Wszelkie prawa zastrzeżone przez Samorządowe Przedszkole nr 1 w Pruchniku.
ul. Szkolna 12, 37-560 Pruchnik, tel.: 016 628-80-42, e-mail:
realizacja i CMS: omnia