016 628-80-42  lub  

Aktualności

Wyprawka Przedszkolaka ... Czyli co ta Pani znowu wymyśliła?

Data publikacji: 30.06.2016
Przedszkolne dylematy

 

dcrBLzoc9.jpg

Wielokrotne spotykamy się z opiniami Rodziców, że dobór materiałów i pomocy wyszczególnionych w wyprawce przedszkolnej, to niepotrzebne koszty oraz wynik braku znajomości realiów finansowych rodzica. A przecież to tylko przedszkole !

Macie Państwo rację, nauczyciele w naszym przedszkolu, to takie dziwne stworzenia, które siedzą i wymyślają cuda. Spędzamy wiele czasu na poszukiwaniu i wymyślaniu takich rozwiązań, które umożliwią dziecku rozwijanie umiejętności potrzebnych w dalszym szkolnym życiu.

Dążymy do tego aby zachęcić, pobudzić dziecko do poznawania świata i w tym właśnie potrzebujemy Państwa pomocy. Dobro dziecka jest zarówno dla nas - nauczycieli, jak i dla Państwa - Rodziców nadrzędną wartością, prosimy więc o odrobinę zaufania. Następnym razem gdy pomyślicie Państwo „Co też Pani znowu wymyśliła?" zadajcie sobie pytanie „Jak skorzysta na tym Państwa dziecko?".

 

Czy warto podpisywać przybory dziecka ?

Wszystko zależy od punktu widzenia.
Podpisanie tych wszystkich elementów wyprawki jest czasochłonne, a tu praca, dom i tysiąc ważniejszych spraw do załatwienia ... jest wyjście, to nauczycielki mogą podpisać poszczególne pomoce. Owszem mogą - niestety mają wówczas dylemat: zająć się 25 dzieci, które w tym czasie zapoznają się z przedszkolem lub też witają po wakacyjnym odpoczynku czy podpisywać 1..3...5...10 wyprawkę. Żeby było bezpieczniej zawsze możemy się zamienić. Państwo zajmą się dziećmi,a my wyprawkami.

Z drugiej strony, szkoda czasu na podpisywanie w końcu wiemy, że nasze dziecko będzie dbało o swoje rzeczy, każdego dnia po pracy umieści wszystkie kredki w swoim piórniczku, dokładnie sprawdzając czy żadna się nie zgubiła.
Swoją niepodpisaną koszulkę i spodenki do ćwiczeń gimnastycznych odnajdzie wśród innych, niepodpisanych koszulek o tym samym kolorze, które znajdują się w podobnych, również niepodpisanych reklamówkach. Poświęci na to czas kosztem kolorowych kącików lalek, samochodów, klocków, a przede wszystkim super zabawy z kolegami.
Warto zastanowić się nad realizmem takiej sytuacji. Państwa dzieci są fantastycznie odpowiedzialne, ale czy są superbohaterami ?

Oczywiście wszyscy rozumiemy, że to tylko małe dzieci i może im się zdarzyć, że zgubią kredkę, ołówek czy gumkę - w końcu to tylko dzieci. Niestety błyskawiczne znikanie, przypadkowe lub celowe wymienianie się przyborami, to realizm naszego przedszkolnego życia.

W ciągu miesiąca 12 elementowa paczka kredek może skurczyć się do 4 kolorów - niemożliwe, a jednak! Wówczas zaczynają się wielkie działania detektywistyczne pod hasłem „Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie" - bez wątpienia domyślają się Państwo efektów poszukiwań: „Nikt, nic nie widział - Nikt nic nie wie". Cała sytuacja kończy się wielką rozpaczą dziecka i frustracją rodzica ... szczególnie kiedy powtarza się kilka razy w roku: „Skoro nie pilnowałeś, nie kupię ci więcej kredek".

Są jeszcze Panie - one z pewnością będą pamiętać, że ta jedna różowa kredka jest własnością Oli. Problem pojawia się kiedy takie same różowe kredki posiadają jeszcze 4 inne koleżanki Oli, a i Zuzia, Tosia i Antosia mają podobne. A żadna z nich Z pewnością ! (jak twierdzą) nie jest właścicielką tej jednej, biednej, jak się okazuje bezpańskiej kredki.

Proszę więc nam wybaczyć, ale nie jesteśmy w stanie zapamiętać, która kredka, gumka, spodenki czy koszulka do ćwiczeń jest własnością, jednego z 25 dzieci.

Szanujemy Państwa czas, pieniądze, a przede wszystkim komfort psychiczny - podpiszcie więc proszę elementy wyprawki swojego dziecka w domu. Niech dziecko zapozna się ze swoimi rzeczami. Pomaga w ich oznaczeniu, spakowaniu, w końcu to jego wyprawka. My z chęcią pomożemy, ale na miarę naszych organizacyjnych możliwości.

 

przerywnik.jpg

Co i dlaczego warto kupić ...

W wyprawce umieszczonej na naszej stronie internetowej pojawiła się sugestia wyboru materiałów konkretnej firmy. Opierając się na doświadczeniach, których dostarczają nam liczne zajęcia dydaktyczne, zauważyliśmy przewagę jakościową materiałów tej właśnie firmy. Dementujemy pogłoski, że jest to wynik tajemniczej prowizji otrzymywanej od właścicieli firmy Astra.

Nasze wskazówki to nie kwestia wygody nauczyciela, ale potrzeba doboru materiałów plastycznych adekwatna do potrzeb małego przedszkolaka. Plastelina Astra jest miękka, plastyczna, nie wysycha - jest idealna zarówno do konstruowania form przestrzennych, jak i rozcierania.

Chcąc wykształcić w dziecku zainteresowania plastyczno - techniczne oraz umiejętności manualne procentujące w przyszłości podczas nauki pisania, warto poświęcić czas na wybór materiałów dobrej jakości. Niekoniecznie Barbie, Konik Pony czy Batman na okładce lub pudełku, to synonim miękkich kredek, żywych kolorów kartek bloku technicznego czy wygodnego piórnika, w którym wszystko się zmieści.

Zachwyt dziecka - bezcenny, ale na dłuższą metę wielkie rozczarowanie i zniechęcenie małego artysty. Konsekwencje finansowe zaś, to tajemnicze gubienie kredek, temperówek, gumek i tym podobne problemy. 

przerywnik.jpg

 

Potrzeby dziecka leworęcznego

Pamiętajmy, że dobór materiałów powinien być dostosowany do potrzeb dziecka. Mając dziecko leworęczne, zwracamy uwagę na dobór nożyczek dla dzieci leworęcznych. Jeżeli mają Państwo wątpliwości co do różnicy pomiędzy nożyczkami dla leworęcznych i praworęcznych - będąc Rodzicem praworęcznym, proszę spróbować wyciąć prosty kształt lewą ręką.

Ostrze nożyczek dla dzieci leworęcznych ułożone jest odwrotnie - dzięki temu dzieci widzą gdzie jest linia po której mają wycinać. Brak właściwych nożyczek to wykręcanie ręki, zły chwyt oraz brak precyzji podczas pracy. Pomóżmy naszym dzieciom.

 

Zdajemy sobie sprawę, że powyższe wytyczne to pieniądze i czas, których bardzo często wszystkim nam brakuje.

Tym bardziej - z góry dziękujemy za przemyślane decyzje i czekamy na Państwa sugestie.

 

Nauczyciele Przedszkola Samorządowego Nr 1 w Pruchniku

 

przerywnik.jpgprzerywnik.jpg

© Wszelkie prawa zastrzeżone przez Samorządowe Przedszkole nr 1 w Pruchniku.
ul. Szkolna 12, 37-560 Pruchnik, tel.: 016 628-80-42, e-mail:
realizacja i CMS: omnia