Temat dnia: Na stacji polarnej- Arktyka.
1. Stacja badawcza - opowieść ruchowa.
Pamiętacie, jak wczoraj przygotowywaliśmy się do wyprawy? Dziś czas ją rozpocząć. Zaczynamy od pokonania wysokich zasp - podnosimy wysoko kolana i przechodzimy przez nie. Następnie czeka na nas zamarznięta woda, być może prehistoryczne jezioro - poruszamy się, jakbyśmy jeździli na łyżwach. Dotarliśmy do skarpy - czas zjechać z wysokiej góry na nartach - omijajcie przeszkody - raz z lewej, raz z prawej strony. Czeka nas podróż wąskim tunelem - wsiadamy na sanki. Rozglądajcie się dobrze na wszystkie strony w poszukiwaniu stacji polarnej. Jest na północy - trzeba tam przejść przez wąski most, stopa za stopą. Dotarliśmy na miejsce. Czas rozpocząć badania.
2. Ćwiczenia poranne:
3. Topnienie lodu - zabawy badawcze.
Przygotujcie proszę w czterech słoikach śnieg. Jak myślicie - co się stanie w każdym słoiku? Rozpoczynając eksperyment, dosypcie do śniegu w tym samym momencie: do 1. słoika - garść soli, do 2. słoika - garść cukru, do 3. słoika - garść piasku, w 4.słoiku pozostaje sam śnieg. Następnie obserwujcie co dzieje się ze śniegiem w każdym ze słoików stojących w temperaturze pokojowej.
Po obserwacji dzieci próbują wyciągają wnioski.
(Dzieci ustalają, że najszybciej rozpuścił się śnieg z solą, po nim - śnieg z piaskiem, pozostałe - z cukrem i bez niczego wyglądają podobnie. Dzieci określają stopień zanieczyszczenia śniegu w słoikach. Zastanawiają się, dlaczego tak się stało, czy zaobserwowane zmiany są odwracalne)
4.Wynalazki Inuitów - rozmowa o życiu Inuitów w oparciu o filmy edukacyjne:
https://www.youtube.com/watch?v=LJ6Pdvf3TpQ
Dzieci wypowiadają się na temat wyglądu mieszkańców, ich ubioru, domów, zwracając uwagę na podobieństwa i różnice między życiem w Polsce oraz na biegunie, jak również na pomysłowość Inuitów w dostosowaniu się do trudnych warunków życia.
Ciekawostki:
Szczególna budowa ciała Inuitów ułatwia przetrwanie w trudnych warunkach, np. krępa budowa ciała, płaski nos. Ubiór Inuity to bardzo ciepła kurtka z futra - anorak. Żeby była cieplejsza, nie zapina się jej, tylko wkłada przez głowę. Wysokie buty, jak i całe ubranie, obszyte są futrem. Futro jest też pod butami na podeszwie, aby Inuita się nie ślizgał po lodzie i szybko się poruszał. Ich futra mają olbrzymie kaptury, w których noszą swoje malutkie dzieci (rodzice nie wożą dzieci w wózkach ani na sankach, tylko noszą w kapturach).Igloo, czyli tradycyjny tymczasowy dom inuicki budowany jako schronienie na czas polowań, zrobiony był z bloków lodu. Wejście do niego było bardzo malutkie, aby nie uciekało ciepło.
5. Propozycja pracy plastycznej-Inuita