016 628-80-42  lub  

Biedronki - 01.02.2022

 

Temat dnia: Na stacji polarnej- Arktyka.

 

1. Stacja badawcza - opowieść ruchowa.

Pamiętacie, jak wczoraj przygotowywaliśmy się do wyprawy? Dziś czas ją rozpocząć. Zaczynamy od pokonania wysokich zasp - podnosimy wysoko kolana i przechodzimy przez nie. Następnie czeka na nas zamarznięta woda, być może prehistoryczne jezioro - poruszamy się, jakbyśmy jeździli na łyżwach. Dotarliśmy do skarpy - czas zjechać z wysokiej góry na nartach - omijajcie przeszkody - raz z lewej, raz z prawej strony. Czeka nas podróż wąskim tunelem - wsiadamy na sanki. Rozglądajcie się dobrze na wszystkie strony w poszukiwaniu stacji polarnej. Jest na północy - trzeba tam przejść przez wąski most, stopa za stopą. Dotarliśmy na miejsce. Czas rozpocząć badania.

2. Ćwiczenia poranne:

https://youtu.be/EuCip5y1464

 

3. Topnienie lodu - zabawy badawcze.

Przygotujcie proszę  w czterech słoikach śnieg. Jak myślicie - co się stanie w każdym słoiku? Rozpoczynając eksperyment, dosypcie do śniegu w tym samym momencie: do 1. słoika - garść soli, do 2. słoika - garść cukru, do 3. słoika - garść piasku, w 4.słoiku pozostaje sam śnieg. Następnie obserwujcie  co dzieje się ze śniegiem w każdym ze słoików  stojących w temperaturze pokojowej.

Po obserwacji dzieci próbują  wyciągają wnioski.

(Dzieci ustalają, że najszybciej rozpuścił się śnieg z solą, po nim - śnieg z piaskiem, pozostałe - z cukrem i bez niczego wyglądają podobnie. Dzieci określają stopień zanieczyszczenia śniegu w słoikach. Zastanawiają się, dlaczego tak się stało, czy zaobserwowane zmiany są odwracalne)

 

4.Wynalazki Inuitów - rozmowa o życiu Inuitów w oparciu o filmy edukacyjne:

 

https://youtu.be/EMAdaDo50H8

 

https://www.youtube.com/watch?v=LJ6Pdvf3TpQ

 

Dzieci wypowiadają się na temat wyglądu mieszkańców, ich ubioru, domów, zwracając  uwagę na podobieństwa i różnice między życiem w Polsce oraz na biegunie, jak również na pomysłowość Inuitów w dostosowaniu  się do trudnych warunków życia.

Ciekawostki:

Szczególna budowa ciała Inuitów ułatwia przetrwanie w trudnych warunkach, np. krępa budowa ciała, płaski nos. Ubiór Inuity to bardzo ciepła kurtka z futra - anorak. Żeby była cieplejsza, nie zapina się jej, tylko wkłada przez głowę. Wysokie buty, jak i całe ubranie, obszyte są futrem. Futro jest też pod butami na podeszwie, aby Inuita się nie ślizgał po lodzie i szybko się poruszał. Ich futra mają olbrzymie kaptury, w których noszą swoje malutkie dzieci (rodzice nie wożą dzieci w wózkach ani na sankach, tylko noszą w kapturach).Igloo, czyli tradycyjny tymczasowy dom inuicki budowany jako schronienie na czas polowań, zrobiony był z bloków lodu. Wejście do niego było bardzo malutkie, aby nie uciekało ciepło.

 

  5. Propozycja pracy plastycznej-Inuita

© Wszelkie prawa zastrzeżone przez Samorządowe Przedszkole nr 1 w Pruchniku.
ul. Szkolna 12, 37-560 Pruchnik, tel.: 016 628-80-42, e-mail:
realizacja i CMS: omnia