Temat tygodnia: Skarby jesieni
Temat we wtorek: Co mrozimy?
Wiodąca aktywność: językowa
I "Hop, hop, hop" - powitanka
Wykonujemy gesty zgodnie ze słowami rymowanki:
Powitania nadszedł czas,
miło dzisiaj widzieć was!
Ręce w górę, mały skos,
teraz w górę - hop, hop, hop!
II Gdzie jest zimniej: w lodówce czy w zamrażarce?
Pomyśl uważnie i zastanów się:
- Gdzie może być zimniej - w lodówce czy w zamrażarce?
- Pokaż, gdzie masz w domu lodówkę.
- Gdzie jest część lodówki, którą nazywamy zamrażarką?
Jeśli chcesz upewnić się, że zimniej jest w zamrażarce, zrobimy doświadczenie. Potrzebne są dwie plastikowe butelki jednakowej wielkości. Napełnij obie wodą i dobrze zakręć, a następnie włóż jedną do lodówka, a drugą do zamrażarki. Gdy już wykonasz wszystkie zabawy i ćwiczenia, a potem się pobawisz, po południu będzie można sprawdzić, czy coś stało się z wodą w obu butelkach.
III "Co mrozimy?"
- Zastanów się, co mrozimy w lodówce?
- Po co mrozimy teraz warzywa i owoce w zamrażarce?
- Jakie są mrożonki? - dotknij
IV "W lodówce" - wysłuchiwanie pierwszej głoski (karta do wydruku lub obejrzenia - do pobrania poniżej)
Przyjrzyj się uważnie obrazkowi z lodówki. Sprawdź co w niej jest schowane i wymień poszczególne produkty.
Zastanów się i powiedz co słychać na początku każdego z nich - na jaką zaczynają się głoskę?
V "Iza, Indyk" - wysłuchujemy pierwszych głosek w wierszu i piosence
Posłuchaj uważnie wiersza Wandy Chotomskiej "Indyk" (nagranie do pobrania poniżej):
Indyk glośno gulgoce:
-Daj mi złotą karocę!
- Na co ci karoca?
- Po co?
Będę jeździł tą karocą,
bo ja jestem wielki król.
Król podwórka
Gul gul gul!
Zastanów się i odpowiedz na pytania:
- O kim był wiersz?
- Jak wygląda indyk?
- Jak zachowywał się indyk?
- Kim chciał być?
- Jakie odgłosy wydaje indyk?
Jeśli nie wiesz, jak wygląda indyk - możesz obejrzeć kilka jego zdjęć i obrazków. Spróbuj naśladować jego głos: gul gul gul gul...
A teraz posłuchaj uważnie piosenki (do pobrania poniżej) i odpowiedz na pytania:
- O kim jest piosenka?
- Co ma w domu?
- Czym się zajmuje?
- Czy my możemy być takimi malarzami jak Iza i malować jak ona?
VI "Malujemy I, i"
Posłuchaj jeszcze raz wyrazów i powiedz co słychać na początku wyrazu "indyk"? Jaką głoskę słyszymy na początku wyrazu "Iza"?
Tak, słyszymy głoskę i. Przyjrzyj się obrazkowi przedstawia on wielką literę I oraz małą literę i. Są to literki drukowane i pisane - jest to cała rodzina liter I. które oznaczają głoskę i. Razem z innymi literami tworzą alfabet i różne wyrazy. Nabierz teraz dużo powietrza nosem i wypowiadaj głoskę i jak najdłużej: najpierw w sposób ciągły, potem - przerywany.
Czy i możemy wypowiadać długo? Tak, oznacza to, że jest samogłoską i jak wiesz, oznaczamy ją kolorem... czerwonym.
Weź proszę farby i spróbuj być malarką/malarzem tak, jak Iza. Namaluj teraz farbami całą kartkę liter małych oraz dużych liter i.
Możesz też zapełnić kontury liter i, I różnymi przedmiotami, które masz w domu, np. guzikami, kasztanami, klockami, ziarenkami.
V "Gdzie jeszcze jest i?"
Posłuchaj uważnie wyrazów i zastanów się, które z nich również zaczynają się na głoskę i.
Teraz pracuj z każdą grupą wyrazów (w rzędach) oddzielnie. W poszczególnych nazwach wymów tylko pierwszą głoskę i zastanów się, jaki wyraz powstał z wypowiedzianych głosek. Możesz wybrać spośród zdjęć na drugim onbrazku.
Jeśli chcecie podzielić się z nami tym, co robicie, to poproście Rodziców
o zrobienie zdjęcia - zamieścimy je w zakładce
Nasze grupy -> Biedronki