Temat tygodnia: Kiedy patrzę w niebo
Temat dnia: Obrazy na niebie
Temat tygodnia: Kiedy patrzę w niebo
Temat dnia: Obrazy na niebie
Zestaw ćwiczeń porannych:
Ćwiczenia orientacyjno - porządkowe, marsz i bieg w różnych
kierunkach, na umówiony sygnał dziecko wykonuje przysiad podparty.
Ćwiczenia
ramion, siad skrzyżny, ręce
wzdłuż tułowia , dzieci muszą przenieść ramiona bokiem w górę , klasnąć jak
najwyżej nad głową, opuścić ramiona bokiem w dół.
Ćwiczenie
równowagi, w staniu jedno nóż
chwyt rękami kolana prawej nogi, dotknięcie go czołem, powtórzyć ćwiczenie z
lewą nogą.
Podskoki
rozkroczno - zwarte, skakanie
jak pajac.
„Dokończ słowo" - zabawa słuchowa.
Można sobie usiąść naprzeciwko siebie. Osoba dorosła wypowiada sylabę, dziecko ma zadanie dokończyć słowo, np. mówi: ra-, dziecko dokańcza: ma. Następnie dziecko podaje sylabę, a druga osoba ma za zadanie dokończyć słowo. Powtarzamy zabawę kilkakrotnie.
„Wstydliwe gwiazdy" - słuchanie opowiadania
Wstydliwe gwiazdy
Grzegorz Kasdepke
Astronom to ma ciężkie życie - wszyscy śpią, on zaś musi pracować. No, ale wiadomo -
gwiazdy widać lepiej nocą niż za dnia, a astronom to przecież ktoś, kto podgląda gwiazdy.
- Tylko nie podgląda! - oburzy się zapewne niejeden astronom. - Obserwuje, bada - proszę bardzo! Ale nie podgląda!
No cóż...
Kiedyś jednemu z astronomów zdarzyła się zabawna historia. Od kilku nocy podglą... przepraszam...
o b s e r w o w a ł gwiazdy na zimowym niebie. I nie mógł oprzeć się wrażeniu, że jest ich mniej niż zwykle. Policzył je raz, drugi, trzeci - ciągle brakowało co najmniej kilku!
- Niemożliwe... - mruczał, przecierając soczewki teleskopu. A jednak. Tam, gdzie według astronomicznej mapy nieba powinny świecić gwiazdy, było ciemno jak w najciemniejszej piwnicy (choć noc była piękna, bezchmurna, nic nie mogło ich przesłonić). A zatem co się stało z gwiazdami! Zniknęły?!
- Chyba zwariowałem... - szeptał astronom, zaczynając liczenie od początku. Ale za każdym razem wynik był ujemny. Co więcej, z nocy na noc gwiazd ubywało, aż któregoś razu, gdy astronom przydreptał do swego obserwatorium, okazało się, że nie ma czego obserwować, bo oprócz Księżyca i kilku zepsutych stacji kosmicznych nic więcej na niebie nie świeci. Pustka, ciemność...
- Co to ma znaczyć?! - krzyknął zdenerwowany.
- To my się pytamy: „Co to ma znaczyć?!" - usłyszał naraz w odpowiedzi.
Astronom oniemiał.
- O, proszę... - dał się słyszeć ten sam głos.
- Teraz będzie stał i rozdziawiał buzię... Zza Księżyca wychyliły się dwie gwiazdki.
- Tak... - westchnęła jedna z nich.
- Nie wygląda najmądrzej...
- Ja?... - zapytał oniemiały astronom.
- A kto, ja?! - burknęła któraś z gwiazdek.
- Żądamy wyjaśnień: co to ma znaczyć?! Co to za podglądanie?!
Astronom poczuł, że zaczyna się czerwienić.
- Taką mam pracę... - bąknął.
- Zresztą ja nie podglądam, tylko obser...
- Dobrze, dobrze, tak się tylko mówi! - przerwała mu gwiazdka.
- Uprzedzano nas, że ludzie podglądają, robią zdjęcia, a potem jeszcze każą składać autografy!
- Co?! - Astronoma autentycznie zamurowało.
- Pstro! - prychnęła któraś z gwiazdek.
- Nie mamy zamiaru udzielać wywiadów ani pokazywać się w telewizji!...
Astronom uszczypnął się dyskretnie, mając nadzieję, że to tylko sen, że może zasnął przy teleskopie... Niestety, nie był to sen.
- To jakaś pomyłka... - wymamrotał wreszcie.
- Owszem, ludzie zapraszają do telewizji gwiazdy, ale inne...
- Jak to inne?! - obruszyły się gwiazdy.
- Nie ma innych! - A właśnie, że są!
- Astronom miał wrażenie, że zaraz się rozpłacze.
- Na przykład gwiazdy filmowe! Albo gwiazdy sportu! Gwiazdy spojrzały na siebie i ... parsknęły śmiechem.
- Ten Księżyc to jednak straszny plotkarz... - powiedziała jedna z nich.
- Coś tam niedokładnie usłyszy, a potem powtarza...
- Plotkarz, plotkarz?! - Księżyc aż nadął się z oburzenia.
- Myślałem, że chodzi o wszystkie gwiazdy! A nie o jakieś tam... filmowe! Jednak poza astronomem nikt go już nie słuchał.
- Księżyc to ma ciężkie życie... - westchnął Księżyc.
- A astronom? - jęknął astronom. - Przecież jakbym opowiedział o tym wszystkim kolegom, pomyśleliby, że spałem, zamiast pracować... I chyba miał rację.
Przykładowe pytania dla dzieci:
Czym zajmuje się astronom?
Co przydarzyło się astronomowi z opowiadania?
Dlaczego ubywało gwiazd na niebie?
Z jakiego powodu gwiazdy się chowały?
Kto spowodował to zamieszanie i dlaczego?
Jak myślisz dlaczego astronom uważał, że koledzy będą się z niego śmiać?
Co może oznaczać słowo gwiazdy?
Jak nazywa się gwiazda, która jest najbliżej Ziemi?
Co krąży wokół czego - Słońce wokół Ziemi czy Ziemia wokół Słońca?
Dlaczego gwiazdy i planety unoszą się w kosmosie?
„Skaczące gwiazdki" - zabawa ruchowa z elementem podskoku
Dziecko maszeruje w dowolnym tempie, na głowie kładzie woreczek gimnastyczny, bądź jakąś małą poduszeczkę lub misia. Na hasło: Hop! podskakuje tak, by przedmiot spadły mu z głowy. Sięga po niego i dalej maszeruje.
Wprowadzenie liczebnika głównego i porządkowego 7
Przeliczanie z dziećmi w zakresie 7 (przygotowujemy patyczki bądź rzeczy, żeby było ich 7), można pobawić się dodawaniem oraz odejmowaniem w zakresie 7(odejmować rzeczy bądź dodawać i pytać dziecko o wynik). Dziecko ogląda cyfrę 7 (poniżej karta demonstracyjna).
Praca z Kartami Pracy:
Otocz pętlą tylko te biedronki, które maja 7 kropek, obrysuj tyle kółek ile wskazuje cyfra.
Napisz cyfrę 7 po śladzie i samodzielnie.
Policz ile jest owoców obok dużej cyfry 7 (pokoloruj owoce), ozdób cyfrę 7 w dowolny sposób.
Napisz cyfrę 7 samodzielnie.
Robimy ze sznurka kilka kół na podłodze. Dzieci przy dźwiękach ulubionej muzyki poruszają się po podłodze, ale wolno im stawać tylko w kołach zrobionych ze sznurka.
Zabawy muzyczno - ruchowe
Dodatkowe Dni!
Dzisiaj, 2 lutego, wypadają dwa nietypowe święta - mianowicie "Dzień Pozytywnego Myślenia" i "Dzień Naleśnika".
Zapraszam do świętowania!
Dzień Pozytywnego Myślenia
Można porozmawiać z dziećmi Tego dnia o emocjach i uczuciach im towarzyszących (radość, smutek, złość, strach). Niech dziecko określa i nazywa to co czuje i co jest dla niego ważne, bądź co jest dla niego trudne bądź sprawia mu przykrość. Można spędzić rodzinnie czas, coś razem zrobić z rodzicami, rodzeństwem. Poniżej propozycje do pomysłów.
Jak spędzić czas wolny z dzieckiem w domu? - 10 kreatywnych pomysłów
Dzień naleśnika
Dzieci uwielbiają naleśniki, to jedno z ulubionych dań dzieci. Nic dziwnego, że uwielbiamy ten dzień! Zachęcam do wspólnego przygotowania wspaniałych, pysznych, kolorowych naleśników. Pamiętajmy, że gotowanie razem z dziećmi to doskonały pomysł na wspólne spędzenie czasu, a także świetny sposób na rozwój sensoryczny dziecka - przesiewanie mąki, mieszanie łyżką, sprawdzanie konsystencji składników. Tak przygotowane danie smakuje najbardziej!