016 628-80-42  lub  

Misie - 02.04.2021

Temat tygodnia: Wielkanoc

Temat dnia: Śmigus -dyngus

Śmigus -Dyngus -rozmowa z dziecmi na podstawie wiersza M. Konopnickiej

 

Jak się już domyslacie, pozostała mam jeszcze jedna tradycja związana ze świętami wielkanocnymi

- chyba najbardziej lubiana przez dzieci ŚMIGUS- DYNGUS

  • Posłuchajcie wiersza Marii Konopnickiej i spróbujcie odpowiedzieć na pytania

Śmigus

Panieneczka mała

Rano dzisiaj wstała:

Śmigus! Śmigus!

Dyngus! Dyngus!

Bo się wody bała.

Panieneczka mała

W kątek się schowała:

Śmigus! Śmigus!

Dyngus! Dyngus!

Bo się wody bała.

Panieneczka mała

Sukienkę zmaczała:

Śmigus! Śmigus!

Dyngus! Dyngus!

Choć się wody bała.

 

  • O jakim zwyczaju wielkanocnym opowiada autor wiersza?
  • Jak inaczej nazywamy śmigus-dyngus?
  • Jak wygląda w naszym regionie ta tradycja?
  • Czy można się obrażać, jak zostanie się polanym wodą?

Historyjka obrazkowa Dyngus! (do pobrania -druk)

  • Uporządkuj obrazki według kolejności zdarzeń
  • Opowiedz całą historyjkę
  • Wymyśl tytuł
  • Co mogło być wcześniej, a co potem ?

Zabawy muzyczno - ruchowe z piosenką  "Śmigus dyngus" (do odtworzenia)

  • Nasza piosenka jest szybka i bardzo wesoła - taka jaka bardzo lubicie - zatańcz w rytm piosenki
  • Zagraj rytm piosenki na znalezionych w domu instrumentach: klocek, przykrywka od garnka czy
  • krzesełko, itp. tez może się zamienić w instrument.

Uwaga - musisz zapytać o zgodę mamusię!

https://www.youtube.com/watch?v=kRWYnZ8dGzA

 

"Śmigus dyngus"

Czy słoneczko, czy wiatr wieje

śmigus dyngus wodą leje

To już taka jest tradycja

mokra cała okolica

 

ref. Wielkanocny poniedziałek

damy rankiem z łóżka susa

oblejemy wszystkich wodą

urządzimy im dyngusa

chlup chlup chlap chlap chlap

dyngus chlapie tak tak tak.

 

Mokra mama mokry tata

śmigus dyngus zmoczył brata

mokre drzewa, mokre domy

mokre kocie są ogony.

ref. .....

 

Śmigus dyngus zmoczył dziadka

mokra babcia i sąsiadka

i choć wszyscy są oblani

to weseli roześmiani.

Świąteczny bohater „Eksperymenty z Jajkiem"

„Które to jajko?" - zabawa badawcza: "Do kręcenia ... gotowi...start"

 

Pomoce: Jajko ugotowane na twardo - Jajko surowe

  • Które jest cięższe?(sprawdzamy trzymając w raczkach)
  • Czy coś słychać w jajku? (Potrząsamy obok ucha) .

Opis eksperymentu

Rodzic trzyma dwa jednakowe jajka i prosi dziecko, aby zastanowiło się, po czym

można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane.


  • Dziecko podaje swoje propozycje. Następnie dziecko wprawia w ruch obrotowy oba jajka.
  • Obserwuje ch ruch i określa, które z nich kręci się szybciej.
  • Rozbija jajko i sprawdzają, czy miało rację.
  • Dziecko z pomocą rodzica wysnuwa wniosek, że gotowane jajko wiruje szybko, natomiast surowe - kołysze się i obraca wolniej.

 

Dzieje się tak, ponieważ jajko ugotowane (szczególnie to na twardo) ma stały środek, a surowe nie może obracać się łatwo i szybko

- jego płynny środek przesuwa się wewnątrz skorupki na wszystkie strony.

„Jak zbudowane jest jajko" zabawa badawcza

Potrzebne będzie jedno, ugotowanym na twardo, jajko.

Zadaniem dziecka jest określić właściwości jajka i wykonać następujące czynności:

  • obieranie jajka ze skorupki,
  • określanie wyglądu, zapachu, smaku,
  • nazywanie części jajka: białko, żółtko, skorupka.
„Czy z jajka ugotowanego na twardo wykluje nam się pisklę?" - zabawa słownikowa
  • Czy wszystkie jajka są takie same ?
  • Czy z jajka ugotowanego wykluje się pisklę ?
Dziecko odpowiadają na pytanie w razie wątpliwości rodzic systematyzuje wiedzę dziecka.

 

 

A teraz propozycja eksperymentu z jajkiem dla chętnych:

https://www.youtube.com/watch?v=rjeG_CQLLmg

 

Pomoce do zajęć

Karty pracy dla chętnych
© Wszelkie prawa zastrzeżone przez Samorządowe Przedszkole nr 1 w Pruchniku.
ul. Szkolna 12, 37-560 Pruchnik, tel.: 016 628-80-42, e-mail:
realizacja i CMS: omnia