016 628-80-42  lub  

Misie - 22.11.2021

Temat tygodnia: Ciepło i zimno
Temat dnia: Ubrania na jesienne chłody

 

1. Zabawa z Powitanką:
Wykonujemy gesty zgodnie ze słowami rymowanki:

Powitania nadszedł czas,
miło dzisiaj widzieć was!
Ręce w górę, mały skok,
teraz w górę - hop, hop, hop! 3x

2. Osłuchanie się z piosenką.

Nauka na pamięć pierwszej zwrotki oraz refrenu:

„Dzyń, dzyń, dzyń, Mikołaju Święty"
M.Tomaszewska

Siedzę cichuteńko
Patrzę na okienko.
Poruszyły się zasłonki!
Chyba już go widzę!
Chyba już go słyszę!
Zabrzęczały jego sanek dzwonki.

Ref. : Dzyń, dyń, dzyń Mikołaju święty
Dzyń, dyń, dzyń przynieś nam prezenty. 2x

Co to? Co to? Co to?
Kto to? Kto to? Kto to?
Pan Mikołaj już się skrada.
Ojej! Ja się boję!
Ale bać się chyba nie wypada.

Ref. : Dzyń, dyń, dzyń Mikołaju święty.... 2x

3. „Zimno - ciepło" - zabawa dydaktyczna.

Rodzic bądź ktoś inny chowa w domu/pokoju różne ubrania (ubrania charakterystyczne dla różnych pór roku). Rodzic mówi: za oknem jest brzydka jesienna pogoda, dlatego należy odpowiednio się ubrać. W domu/pokoju schowałem różne ubrania. Twoim zadaniem jest je znaleźć. Rodzic naprowadza dzieci, mówiąc: Zimno - ciepło. Zadaniem dzieci jest odnalezienie wszystkich ubrań.

4. Klasyfikowanie ubrań według przydatności ze względu na porę roku.

Dzieci porządkują wcześniej znalezione rzeczy, klasyfikują je zgodnie z porą roku i opowiadają, które ubrania do jakiej pory roku i dlaczego. Poniżej pomocne symbole czterech pór roku.

5. Rozmowa na temat ubierania się odpowiednio do pogody.

Pomocne pytania:
• Jak ubrać się odpowiednio do pory roku?
• Co to znaczy odpowiednio?
• Czym może grozić ubieranie się nieodpowiednio do pogody?
• Jak to wpływa na nasze zdrowie?

Na koniec należy podsumować zebrane informacje. Można wskazać to ubranie, które pasuje do dzisiejszej pogody.

6. Krawcowa - wysłuchanie wiersza M. Platy.

Krawcowa
Małgorzata Plata

Gdy ubranko na ciebie nie pasuje
Albo gdy coś ci się w nim popsuje,
Na pewno pomoże ci pani krawcowa.
W swoim kuferku prawdziwe skarby chowa:
Igły, co mają uszka, nici kolorowe,
Agrafki do spinania, szpilki metalowe,
Długie tasiemki, srebrzyste nożyczki,
Tęczowe materiały, zapasowe guziczki.
Starannie przyszyje urwane rękawki,
Skróci mankiety, przedłuży nogawki,
Dziury załata, kokardki naszyje,
Suwaki wymieni, kaptur doszyje.
Wszystko naprawi bardzo dokładnie,
By wyglądało porządnie i ładnie.
Raz - dwa, hop - siup i gotowe!
Teraz ubranko masz jak nowe.

Rozmowa dotycząca treści wiersza:
Co robi krawcowa?
Jakie przybory krawieckie wymienione były w wierszu?

7. „Igła z nitką" - zabawa ruchowa.

Dziecko samo wymyśla ruchy do wyrazu IGŁA oraz ruchy do wyrazu NITKA. Proszę włączyć dowolną muzykę i co chwile wyłączać i mówić wyrazy igła lub nitka, a dziecko niech wykonuje wymyślone przez siebie ruchy w czasie wyłączonej muzyki.

8. „Jakie znamy igły?" - zabawa słownikowa.

Zadaniem dzieci jest wymienienie znanych im rodzajów igieł, np.: igły - kolce jeża, igły sosny, igły do szycia, igły - strzykawki, jak nie potrafi należy go nakierować.

9. „Tropimy głoskę i" - zabawy słuchowe połączona z wykonaniem kart pracy.

Dzieci wyszukują w domu lub wymyślają przedmioty / zwierzęta / owoce / warzywa, których nazwy zaczynają się głoską i, dzielimy te wyrazy na sylaby i dziecko mowie ile sylab ma dany wyraz. Czytanie globalne, wyraz podstawowy: igła. Podawanie przykładów słów, w których głoska i występuje na początku i na końcu. Karty pracy - napisz po śladzie literkę "i" mała i duż. Zakreśl literke "i" w wyrazie, pokoloruj obrazki zaczynające sie na głoskę "i". 

10. Słuchanie wiersza, a następnie ułożenie po kolei obrazków

(oczywiście nie drukować dziecko może wskazać który obrazek pierwszy, drugi itd.)

 

Tańcowała igła z nitką
Jan Brzechwa

Tańcowała igła z nitką,
Igła - pięknie, nitka - brzydko.
Igła cała jak z igiełki,
Nitce plączą się supełki.
Igła naprzód - nitka za nią:
- Ach, jak cudnie tańczyć z panią!
Igła biegnie drobnym ściegiem,
A za igłą - nitka biegiem.
Igła górą, nitka bokiem,
Igła zerka jednym okiem,
Sunie zwinna, zręczna, śmigła.
Nitka szepce: - Co za igła!
Tak ze sobą tańcowały, Aż uszyły fartuch cały!

Dodatkowe karty pracy:
© Wszelkie prawa zastrzeżone przez Samorządowe Przedszkole nr 1 w Pruchniku.
ul. Szkolna 12, 37-560 Pruchnik, tel.: 016 628-80-42, e-mail:
realizacja i CMS: omnia