016 628-80-42  lub  

Puchatki - 16.04.2021

Temat tygodnia: Tajemnice świata

Temat dnia: Mogę zostać wynalazcą


1. Ćwiczenia poranne na rozruszanie ciałka (do odtworzenia)

Sprintem do maratonu: https://www.youtube.com/watch?v=9lZviQRE6dQ&t=16s

 

2. Wynalazca - rozmowa na temat opowiadania „Wystawa wynalazków" R. Piątkowska

(do pobrania - przeczytania)

  • Poproś rodzica, aby przeczytał Ci opowiadanie
  • Posłuchaj uważnie i odpowiedz na pytania.

„Wystawa wynalazków"

Jak ja chciałbym zostać wynalazcą. Taki wynalazca nic nie robi, tylko siedzi sobie i myśli, a jak coś

wymyśli, to zrywa się na równe nogi i woła: „Już wiem!". A jak powie, co wie, wszyscy go chwalą, że taki

mądry, i dziwią się, jak on na to wpadł. Martwi mnie tylko, że prawie wszystko już wymyślono. No bo tak,

są już okręty i samoloty, hulajnogi i magnesiki na lodówkę. Nawet śmieciary, armaty i rodzynki w

czekoladzie już są. Dawniej, gdy na świecie brakowało wielu fajnych rzeczy, było dużo łatwiej.

Wystarczyło, że taki wynalazca posiedział chwilę, pomyślał i już mógł wołać: „Hura!", bo wymyślił właśnie

gumę do żucia albo chipsy cebulowe.      

A teraz co? Wszystko już jest. Chociaż, jak się tak dobrze zastanowić, to może nie wszystko? Może jednak

warto spróbować? Usiadłem więc wygodnie, zamknąłem oczy, złapałem się za głowę i myślałem tak

mocno, że aż cały poczerwieniałem.

- Wiem! - zawołałem wreszcie uradowany. - Poduszki! Nie ma jeszcze usypiających poduszek!

Takich, które głaskałyby po głowie i opowiadały bajki. Wystarczyłoby położyć się do łóżka, a poduszka

już by mruczała do ucha, co tam było dawno temu, za siedmioma górami, za siedmioma lasami.

Mogłaby zaśpiewać też coś cichutko albo połaskotać piórkiem po nosie.

Tak, teraz pozostawało już tylko wymyślić, jak taką poduszkę zrobić. Jedyne, co przychodziło

mi do głowy, to żeby wsadzić do poszewki babcię. Ona chętnie opowiada bajki, a czasem coś

sobie podśpiewuje pod nosem. Nadaje się więc w sam raz. Właśnie chciałem poderwać się

i wrzasnąć: „Hura! Jestem wielkim wynalazcą!", gdy w progu pojawiła się babcia.

Z trudem zamknęła drzwi, trzymając w objęciach torbę z zakupami.

- Babciu, posłuchaj, mam świetny pomysł! - zawołałem i opowiedziałem jej, na czym polega mój

wynalazek.

- Nic z tego. Nie chcę siedzieć w poszewce i udawać poduszki. Jestem za duża i nie mam piórek,

za to, kiedy ty już śpisz, mam pełne ręce roboty. Wymyśl lepiej coś, żebym nie musiała w kółko

sprzątać i gotować - rzuciła przez ramię, znikając w kuchni. 

Zacząłem więc myśleć. Najpierw na siedząco z zamkniętymi oczami, potem leżałem i patrzyłem

w sufit, wreszcie chodziłem tam i z powrotem po pokoju, mrugając tylko

 od czasu do czasu. Z tego wszystkiego przegapiłem dobranockę, ale opłaciło się. Wieczorem

miałem gotowy plan i natychmiast przedstawiłem go babci:

- Jak wiesz, jestem wielkim wynalazcą i właśnie wymyśliłem, co trzeba zrobić, żebyś nie

musiała w kółko sprzątać i gotować.

- A to ciekawe - zainteresowała się babcia, a ja jej wszystko dokładnie wyjaśniłem:

- Nie będziesz musiała zmywać naczyń, bo kupimy papierowe kubki i talerzyki. Gotować też nie musisz,

bo będziemy jeść chipsy i inne pyszności. Łóżek nie trzeba będzie ścielić, bo jak się zamknie drzwi do

sypialni, to nie widać, że są rozkopane. Myć możemy się raz na tydzień i żeby nie brudzić ręczników,

będziemy biegać po domu, aż wyschniemy.

Na koniec dodałem, że jak się kupi wykładzinę w ciapki, to nie trzeba będzie odkurzać, bo na takiej

nie widać śmieci. Wiem, co mówię, bo mamy taką w przedszkolu.

- No - podchwyciła babcia - a jak nam się znudzą chipsy, to poskubiemy sobie trawkę w ogrodzie,

tak jak krówki, i wtedy nie trzeba będzie kosić trawnika. - Wyraźnie sobie ze mnie żartowała.

- E tam - westchnąłem.

Po pierwsze, chipsy nigdy nie mogą się znudzić, a po drugie, dorośli w ogóle nie znają się

na wynalazkach. 

 

Pytania do opowiadania:

  • Kogo możemy nazwać wynalazcą?
  • Co trzeba zrobić, by zostać tak nazwanym?
  • Co wynalazł chłopiec?
  • Po co ludziom wynalazki?
  • Gdzie można zobaczyć wynalazki na co dzień?

 

3. Wynalazki wokół nas - zabawa językowa z zagadkami

  • Rozwiąż zagadki
  • Podziel nazwy - rozwiązania zagadek na sylabki, policz sylaby

Fotografujesz

muzyki szukasz

wysyłasz teksty

kumpli zabawiasz

i czasem przez nią

jeszcze ... rozmawiasz (komórka)

 

Tej myszy nikt się nie boi

Gdy przy komputerze stoi

Ta mysz przed nami nie zmyka

Daje się głaskać i ... klika (mysz komputerowa)

 

Gdy się włączy zegar z dźwiękiem

Ty go witasz wielkim jękiem

Bo on zaczął koncert ten

By Ci nagle przerwać sen (Budzik)

 

Dwa fotele i kanapa

Lampa pod sufitem świeci

A w fotelu siedzi tata

i do szkoły wiezie dzieci (samochód)

 

Znasz pigułki kolorowe?

Mieszka w nich podobno zdrowie

Dzieci ich nie jedzą same

Spytaj tatę albo mamę

Śmiesznie z tymi pigułkami

Maja nazwy z literkami (witaminy)

 

W białej skrzyni wieczna zima

Więc się w niej jedzenie trzyma

Drzwi otworzyć do niej łatwo

Uchyl je - rozbłyśnie światło (lodówka)


Tematy zagadek
Tematy zagadek
Karta Moja zagadka
Karta Moja zagadka

4. Karta Moja zagadka (do pobrania - druk)

  • Wybierz jeden z przedmiotów (zdjęcie obok) i ułóż o nim zagadkę
  • Poproś mamusię lub tatusia o zapisanie tej zagadki na Karcie Moja zagadka.
  • Narysuj rozwiązanie zagadki

5. Spacer robotów - ćwiczenie kształtujące orientację przestrzenną.

Poproś rodzica o przeczytanie instrukcji, a Ty poruszaj się według niej:

  • Idź do przodu 4 kroki, stop,
  • 2 kroki do tyłu, stop,
  • 5 kroków w prawą stronę, stop,
  • 3 kroki w lewą stronę, stop.

Zabawę powtarzamy kilka razy, zmieniając instrukcję poruszania.

  • Może teraz Ty spróbujesz kierować krokami rodzica? Powodzenia!
Drabina
Drabina
Pociąg
Pociąg
„Zakodowane rozwiązania”
„Zakodowane rozwiązania”

 

6. Zabawa matematyczna „Który z kolei ..." (Do pobrania - druk)

- Utrwalanie aspektu porządkowego liczb

Część 1- Pociąg

  • Przelicz wagony pociągu wskazując i opisując: pierwszy, drugi, trzeci, czwarty, itp.
  • Pokoloruj pociąg zgodnie z poleceniem

Część 2- Drabina

  • Wyklej szczebelki drabiny plasteliną zgodnie z kodem

 

7. Gra matematyczna „Zakodowane rozwiązania" (do pobrania - druk)

Przyjrzyj się Karcie i spróbuj wymyślić, polecenia do zadań

Sprawdź - Poproś mamusię, aby przeczytała polecenie.

Motylki

  • Przelicz kropeczki na prawym, a następnie na lewym skrzydle motylka.
  • W linijeczkach pod motylkiem zapisz liczby i rozwiąż działanie

Domino

  • Policz liczbę kropeczek na dominie i połącz kosteczki z odpowiednimi cyferkami.
  • Wykonaj obliczenia. Połącz działania z odpowiednimi cyframi
  • Dokończ rysować wiosenne drzewo według wzoru

 

8. Mój komputer - masażyk

  • Zaproś do zabawy rodzica, usiądź za jego plecami 
  • Rodzic/rodzeństwo recytuje wiersz, a Ty wykonujesz opisywane ruchy na jego pleckach.
  • Gdy skończysz zamieńcie się rolami. Powodzenia!

Swój komputer mam, - naciskaj obiema dłońmi jednocześnie na plecy;

Piszę na nim sam. - uderzaj każdym palcem osobno, naśladując pisanie na komputerze;

Piszę, piszę - uderzaj każdym palcem osobno, naśladując pisanie na komputerze (zmień rękę);

Wymazuję - przeciągaj dłonią od lewej do prawej i od prawej do lewej;

I od nowa wystukuję. - uderzaj wszystkimi palcami obu dłoni.

© Wszelkie prawa zastrzeżone przez Samorządowe Przedszkole nr 1 w Pruchniku.
ul. Szkolna 12, 37-560 Pruchnik, tel.: 016 628-80-42, e-mail:
realizacja i CMS: omnia