Zdalne nauczanie - Motylki - Krasnalki
Piatek:16.04.2021
Temat dnia: Segregujemy
śmieci.
1.Obejrzyjcie proszę filmik edukacyjny: "Rada na odpady"
https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k
2. „Ekologia - co to
takiego?" - słuchanie wiersza N. Usenko „Potwór ekologiczny"
"Potwór
ekologiczny"
Raz
potwór na śmietniku żył,
wybredny
niesłychanie.
Od
wschodu słońca
aż
po zmrok
wciąż
chrupał śmieci niczym smok -
na
podwieczorek, obiad, lunch,
kolację
i śniadanie...
Miał
śliczny przód i cudny tył,
i
uszy miał futrzane.
By
wszędzie porządeczek był,
pochłaniał
śmieci z całych sił,
lecz
tylko... sortowane!
Zapamiętacie?
Jak
to szło?...
Oddzielnie
PLASTIK, PAPIER, SZKŁO, OBIERKI i OGRYZKI.
By
nam oczyścić ślicznie świat,
potworek
wstrętne śmieci jadł
bez
łyżki i bez miski!
Więc
skoro już się znalazł ktoś,
kto
nasze brudy zjada,
chyba
zgodzicie się - no nie? -
że
warto posortować je,
bo
wymieszanych dań na stół
PODAWAĆ
NIE WYPADA!
3. Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
- Dlaczego poetka nadała
swojemu wierszowi tytuł „Ekologiczny potwór"?
- Co to jest ekologia?
- Jak wyglądał ekologiczny
potwór?
- Co lubił jeść?
4. „Dbaj o Ziemię!" -
zajęcia muzyczne
A teraz posłuchajcie i
spróbujcie zapamiętać słowa i melodię piosenki, pt. „Cały świat jest w naszych
rękach"
https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE
"Cały
świat jest w naszych rękach"
Ci
co lubią segregację
Otóż
oni mają rację
Gdy
w osobne pojemniki
Lecą
papier, szkło, plastiki
Cały
świat jest w naszych rękach
Właśnie
o tym ta piosenka
Możesz
dbać o cały świat
Chociaż
masz niewiele lat x 2
A
recykling trudne słowo
Chodzi
o to by na nowo
Z
naszych śmieci zrobić coś
Papier,
plastik albo szkło
Cały
świat jest w naszych rękach
Właśnie
o tym ta piosenka
Możesz
dbać o cały świat
Chociaż
masz niewiele lat x 2
Więc
dorośli oraz dzieci
Posłuchajcie
Sprawą
śmieci trzeba zająć się dziś
Żeby
jutro dobrze żyć
Cały
świat jest w naszych rękach
Właśnie
o tym ta piosenka
Możesz
dbać o cały świat
Chociaż
masz niewiele lat x 3
Czwartek:15.04.2021
Temat dnia: Obrońcy
przyrody.
1. Zabawa ruchowa „Idziemy
na spacerek"
https://www.youtube.com/watch?v=e0_mWiuMui4
2. Zagadki:
- "Służy do
picia,
służy do mycia,
bez niej na ziemi
nie byłoby
życia" /woda/
- "Bywa czarny
, siwy, bury.
Płynie z kominów pod
chmury" /dym/
- "Pełno go
wszędzie ,
choć go nie widać.
Czyste chcemy
wdychać./powietrze/
3.Wysłuchanie
wiersza pt. ,,Mali strażnicy'' J.Kasperkowiak .
„Mali strażnicy"
Dziś ekologia - modne słowo ,
Przyrodę wszyscy chcą mieć zdrową .
Jej strażnikami się ogłaszamy ,
Od dziś przyrodzie pomagamy .
Gdy ktoś bezmyślnie ogryzek rzuci ,
Trzeba takiemu uwagę zwrócić.
Nie można przecież bezkarnie śmiecić.
To wiedzą nawet przedszkolne dzieci.
Nie wolno łamać gałęzi drzew,
Bo piękny płynie z nich ptasi śpiew.
A kiedy bocian wróci z podróży,
Gniazdo niech znajdzie, na nie zasłużył.
Pozwól dżdżownicy do ziemi wrócić,
Po co jej dzieci mają się smucić?
Niech barwny motyl siada na kwiatach,
Żyje tak krótko, niech wolny lata.
A zimą nakarm głodne ptaki:
Sikorki, wróble, wrony i szpaki.
Powieś na drzewie im karmnik mały,
Będą ci wiosną za to śpiewały.
Choć ekolodzy jeszcze z nas mali,
Uczyć będziemy tego wandali.
Matka Natura nas wynagrodzi,
Jeśli z przyrodą będziemy w zgodzie.
4.Odpowiedzcie na
pytania :
- O czym powinni
pamiętać mali ekolodzy ?
Jak wynagrodzi ich Matka Natura ?
5. Propozycja pracy
plastycznej:
Podwodny świat https://player.vimeo.com/video/219827474
Środa: 14.04.2021
Temat dnia: Wiem, jak chronić moją planetę.
1. Posłuchajcie wiersza „Dbaj o przyrodę" (Bożena
Forma)
„Dbaj
o przyrodę"
Kochamy
naszą planetę,
przecież
na niej mieszkamy,
chcemy,
by była piękna,
dlatego
o nią dbamy.
Nie
zaśmiecamy lasów,
w
nich żyją zwierzęta,
to
nasi przyjaciele
każdy
z nas o tym pamięta.
Chcemy
mieć czystą wodę
w
jeziorach i oceanach,
chcemy,
by słońce świeciło
na
czystym niebie dla nas.
2. Zastanówcie się, w jaki
sposób Wy możecie dbać o przyrodę. Może podpowiedzią dla Was będzie bajka:
Ekologiczny dom - bajka
edukacyjna
https://youtu.be/PYd88-RyaLs
3. Odpowiedzcie na pytania:
- Która rodzina bardziej
ci się podoba - BRUDASIŃSCY CZY EKOMALIŃSCY?
- Która postawa jest godna naśladowania?
4. Propozycja pracy
plastycznej:
Spróbuj zrobić plakat -
pokoloruj, narysuj ziemię - a pod spodem
narysuj albo naklej z elementy wycięte z
gazet- JAK TY MOŻESZ DBAĆ O PRZYRODĘ
5. Piosenki ekologiczne:
https://youtu.be/iNJeMifYcL4- „Poważna sprawa"
https://youtu.be/pRNtFXew_VE- „Świat w naszych rękach"- Zozi
https://youtu.be/-ZQTnkXpcCA
„Ziemia to wyspa zielona"
6. Zabawy badawcze:
- Czy możemy leżeć na
wodzie? https://vimeo.com/224050232
- Doświadczenia z wodą
cz.1 https://vimeo.com/221436893
- Doświadczenia z wodą
cz.2 https://vimeo.com/221436901
- Oczyszczalnia ścieków https://vimeo.com/224050213
- Bańki mydlane https://vimeo.com/224050206
- Światło https://vimeo.com/219832732
Wtorek:13.04.2021
Temat dnia: Ziemia to
nasz dom.
1. „Ile wody nam ucieka?" -
zabawa badawcza.
Spróbujcie rozwiązać
zagadkę: Co mam na myśli?
To substancja, bez której
nikt z nas nie mógłby żyć. Jest potrzebna nie tylko ludziom, lecz także zwierzętom
i roślinom. Występuje na całej kuli ziemskiej, ale tylko niewielka część nadaje
się do spożycia przez ludzi. Poprzez proces parowania i skraplania jej część do
nas wraca.
Brawo. Tak to WODA
Następnie rodzic zaprasza
dziecko do łazienki, odkręca kran w taki sposób, by woda kapała po kropelce do
podstawionego naczynia. Prosi dziecko, by oszacowało, ile wody może w ten
sposób wylać się z kranu do naczynia podczas trwania kolejnego zajęcia.
2. A teraz trochę
gimnastyki- propozycja zbaw ruchowych:
1. „Rakieta" - dzieci
naśladują start rakiety. Stoją , wolno klaszczą i tupią, jednocześnie
pochylając się raz w lewo, raz w prawo. Potem klaszczą i tupią coraz szybciej.
Obracają się.
Szybko uderzają dłońmi w
kolana. Prawą dłonią zataczają kółka przed nosem i wydają dźwięk pracujących
silników rakiety. Unoszą ręce i podskakują z okrzykiem: Hura!. Rakieta
wystartowała. Zabawę można powtórzyć
2. „Planety" - rytmiczne poruszanie się do
melodii. Dzieci wyobrażają sobie, że doleciały rakietą na inną planetę i spotkały
jej mieszkańca. Rytmicznie poruszają się do melodii. Gdy piosenka ucichnie,
podchodzą do rodzica i wymyślają przyjazny gest powitalny.
3 . „Deszcz meteorytów" -
potrząsanie serwetkami w rytm melodii.
Dzieci mają za zadanie potrząsać nimi, wymachiwać, zgniatać je w rytm
melodii. Potem dotykają serwetkami nadgarstka, łokcia, ramienia drugiej ręki.
Podrzucają serwetki
5. „Powrót na ziemię" - dzieci kładą się na
plecach . Próbują podnieść się do pozycji stojącej bez podpierania się dłońmi.
3. „Ile wody nam ucieka?" -
kontynuacja zabawy badawczej.
Rodzic sprawdza na
zegarku, ile czasu upłynęło od rozpoczęcia eksperymentu. Tłumaczy dziecku , jak
długo kapała woda, porównując ten czas np. do czasu trwania posiłku. Zaprasza dziecko do łazienki, by sprawdzić,
czy udało mu się poprawnie oszacować ilość wody, która zebrała się w naczyniu,
prosi dziecko, by zmierzyło ilość wody np. szklanką, łyżką, filiżanką. Rozmawia
z dzieckiem o tym, że niedokręcony kran,
zepsuta uszczelka itp. powodują marnowanie wody. Aby tego uniknąć, trzeba
dokręcać krany, zakręcać wodę podczas mycia zębów, brać krótkie prysznice,
zamiast przesiadywać w wannie.
4. Praca plastyczna
„Ekoprzyjaciel" - wykonajcie z dowolnych materiałów z recyklingu ludzika,
zwierzaka, stworka
Propozycje pomysłów: https://youtu.be/AStAgINKgXE
Poniedziałek: 12.04.2021
Tematyka tygodnia: Dbamy o Ziemię.
Temat dnia: Nasza planeta Ziemia.
1. Gry i zabawy ruchowe:
1. „Witamy się" - powitanie w parach z mamą, tatą:
dłońmi, ramionami, stopami, kolanami, itp.
2. „Poranek na wsi" - leżenie na brzuchu z rękami pod
głową, na dźwięk tamburyna rozprostowanie rąk i uniesienie ich wraz ze
złączonymi nogami nad podłogę.
3. „Koty się
budzą" - klęk podparty, dolny odcinek kręgosłupa „wpychamy" mocno w podłogę,
aby stał się w tym miejscu wklęsły. Głowę podnosimy. Na hasło „koci grzbiet"
górny odcinek kręgosłupy „wypychamy" w górę, głowę chowamy między ramionami.
4. „Koniki" - bieg po obwodzie koła (uderzanie piętami
o pośladki).
2." Mały ekolog".
Posłuchajcie wiersza Mateusza Mojsak, zastanówcie się, co
oznacza słowo" . Spróbujcie nauczyć się
tego wiersza na pamięć.
„Mały
ekolog"
Lubię
dbać o środowisko,
i
wiem o nim prawie wszystko:
gaszę
światło w toalecie,
by
nie brakło go na świecie.
Jeżdżę
tylko na rowerze,
bo
to służy atmosferze,
nie
marnuję także wody,
by
świat zdrowy był i młody.
3. Wyruszamy na wycieczkę - zabawa ruchowa.
Dzieci wykonują polecenia rodzica:
- Idziemy przez las,
- Przeskakujemy strumyk,
- Wspinamy się na górę,
- Zbiegamy z górki,
- Odpoczywamy po wyprawie.
4. A teraz posłuchajcie i spróbujcie się nauczyć piosenki
pt. „Moja planeta"
Link do
piosenki autorstwa Majki Jeżowskiej
„Moja planeta" : https://youtu.be/cZ-nwKdwPc4
„Moja
Planeta"
Majka
Jeżowska
Moja
planeta jest całkiem nie z tej ziemi
Moja
planeta nie ma ceny
Moja
planeta jest rano niewyspana
Moja
planeta jest tam gdzie Ty i mama.
Moja
planeta nie spadła tu z księżyca
Moja
planeta to tajemnica
Moja
planeta raz zimna raz przegrzana
Moja
planeta jest tam gdzie Ty i mama.
SOS
- to Ziemia woła ludzi
Jutro
tlen już trudniej będzie zbudzić
SOS
- ratujmy siebie sami
SOS
- do siebie wysyłamy
Moja
planeta miłości się nie boi
Moja
planeta broń rozbroi
Moja
planeta zna dobre obyczaje
Moja
planeta nam wszystkim dłoń podaje
SOS
- to Ziemia woła ludzi
Jutro
tlen już trudniej będzie zbudzić
SOS
- ratujmy siebie sami
SOS
- do siebie wysyłamy
Tak
to prawda...
Piątek: 09.04.2021
Temat dnia: Zwierzęta i
ich dzieci.
1.Gimnastyka na dobry
początek dnia:
https://youtu.be/EuCip5y1464
2. Słuchanie wiersza "Na wiejskim podwórku"
Posłuchajcie wiersza
J. Kraszewskiego i postarajcie się zapamiętać, jak się nazywały mamy oraz ich
dzieci, z którymi wybrały się na wiejskie podwórko.
„Na
wiejskim podwórku"
Stanisław
Kraszewski
Na
podwórko dumne matki
prowadziły swoje dziatki:
Krowa-
łaciate cielątko
Koza-
rogate koźlątko
Owca-
kudłate jagniątko
Świnka-
różowe prosiątko
Kurka-
pierzaste kurczątko
Gąska-
puchate gąsiątko
Kaczka-
płetwiaste kaczątko
Każda
prowadzi swoje dzieciątko!
Wtem
ujrzały pieska Burka,
który urwał się ze sznurka.
Tak
się bardzo przestraszyły,
że aż dzieci pogubiły.
Krowa-
łaciate cielątko
Koza-
rogate koźlątko
Owca-
kudłate jagniątko
Świnka-
różowe prosiątko
Kurka-
pierzaste kurczątko
Gąska-
puchate gąsiątko
Kaczka-
płetwiaste kaczątko
Każda
zgubiła swoje dzieciątko!
Wtem
gospodarz konna furką
wjechał prosto na podwórko.
Zszedł
czym prędzej ze swej furki,
zamknął Burka do komórki.
Lamentują
biedne mamy:
„Co my teraz zrobić mamy?"
Wtem
z kryjówek wyszły dziatki,
odnalazły swoje matki:
Krowę-
łaciate cielątko
Kozę-
rogate koźlątko
Owcę-
kudłate jagniątko
Świnkę-
różowe prosiątko
Kurkę-
pierzaste kurczątko
Gąskę-
puchate gąsiątko
Kaczkę-
płetwiaste kaczątko
Znalazło
mamę każde dzieciątko!
3. Posłuchajcie piosenki
pt. „Żółty kurczaczek". Spróbujcie się jej nauczyć.
https://youtu.be/SE8-tteo9wg
„Żółty
kurczaczek"
1.
Ze skorupki wyskakuję,
Mama
kurka mnie pilnuje,
A
ja biegam tu i tam,
Skrzydełkami
macham Wam.
Ref:
Żółta główka, żółty dziobek,
Żółty
kolor bardzo lubię.
Żółty
mam kubraczek cały,
Bo
ja jestem kurczak mały. / x2
2.
Jak słoneczko wszystkich cieszę,
Taki
ze mnie żółty śmieszek.
Każdy
bardzo lubi mnie
I
się ze mną bawić chce.
Ref:
Żółta główka, żółty dziobek,
Żółty
kolor bardzo lubię.
Żółty
mam kubraczek cały,
Bo
ja jestem kurczak mały. / x2
4. Rymowanki o zwierzętach
z gospodarstwa wiejskiego.
Czwartek:08.04.2021
Temat dnia: Na wsi.
1.Obejrzycie film edukacyjny o życiu zwierząt na wsi:
https://youtu.be/CpcmvJTO5G4
2. Posłuchajcie
wiersza Rozmowy zwierząt Anny
Surowiec, postarajcie się zapamiętać wszystkie zwierzęta, jakie w nim występują.
„Rozmowy zwierząt"
W gospodarstwie już
od rana
rzecz się dzieje
niesłychana.
Obudziły się
zwierzęta
i dyskusja
rozpoczęta.
Kukuryku! Kukuryku!
Kto tak pieje przy
kurniku?
A to kogut: kukuryku!
Woła kury do kurnika.
Ko, ko, ko, ko, ko,
ko, a to kto?
To jest kura -
złotopióra.
Grzebie w ziemi
pazurkami
szuka miejsca z
robaczkami.
Kwi, kwi, kwi, kwiczy
świnka,
co różowy ryjek ma,
kwi, kwi, kwi, cha,
cha, cha.
Kto tak czysty jest
jak ja?
Na to kaczka kwacze
tak:
kwa, kwa, kwa, kwa,
kwa, kwak
idź do rzeki umyj
ryjek
będziesz ładna tak,
tak, tak.
Usłyszała to też
krowa, zaryczała:
muuu, muuu, muuu.
Słuszne rady dajesz
tu,
wiec się umyj świnko
już
Konik zarżał i ha,
ha, ha.
Tak skończyła się
historia ta.
3. Słuchowisko pt. „Kacze przygody"
https://youtu.be/rYS4imgwkuI
4. Propozycja pracy plastycznej:
Środa: 07.04.2021
Temat dnia: Koncert na
podwórku.
1. Słuchanie wiersza „W
gospodarstwie" T. M. Massalskiej.
"W
gospodarstwie"
Pieje
kogut już od świtu;
-
Kukuryku! Kukuryku!
Kura
do kurczaków żwawo
Gdacze:
- W lewo!
Gdacze:
- W prawo!
Kaczka
kwacze: - Kwa! Kwa! Kwa!
Trzy
kaczątka dziobem pcha.
Krowa
muczy: - Mu! Mu! Mu!
Aż
po prostu brak jej tchu.
Koń
opędza się od much.
I
rży głośno: - Jestem zuch!
Świnka
chrumka: - Chrum! Chrum! Chrum!
Co
za hałas! Co za szum!
Kot
cichutko miauczy: - Miau!
A
pies szczeka: - Hau! Hau! Hau!
Odpowiedzcie proszę na
pytania:
- jakie zwierzęta
występowały w wierszu?
- jaki głos wydaje kogut,
jaki kura, a jaki kaczka?
- gdzie możemy spotkać te
zwierzęta?
2. W
zagrodzie Małgosi - bajeczka ortofoniczna.
Rodzic czyta treść bajeczki, a dzieci naśladują odgłosy
zwierząt.
Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi
Każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: hau, hau, hau.
Kotek miauczy: miau, miau, miau.
Kura gdacze: kod, ko, da.
Kaczka kwacze: kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: gę, gę, gę.
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: be, be, be.
Koza muczy: me, me, me.
Indor gulaga: gul, gul, gul.
Krowa ryczy: mu, mu, mu.
Konik parska: prr, prr, prr.
A pies warczy: wrr, wrr, wrr.
I tak gra orkiestra ta,
aż Małgosia jeść im da.
3. Co to za zwierzę? - zabawa słuchowo-naśladowcza.
Dzieci słuchają odgłosów zwierząt wiejskich. Rozpoznają je oraz naśladują
wydawane przez nie odgłosy.
4. Propozycja pracy plastycznej:
Królik - odrysowywanie rączki https://pl.pinterest.com/pin/1688918601309533/
5. Film edukcyjny:Pozytywnie Nakręcona Mama - "Zwierzęta na wsi" część 1
https://www.youtube.com/watch?v=v4R2rkylrc0&ab_channel=PozytywnieNakr%C4%99conaMama
Dziecko może utrwalić znajomość zwierząt, które mieszkają w gospodarstwie wiejskim i usłyszeć ich glosy.
W nagraniu jest też kilka zabaw - zagadki o zwierzętach, szukanie różnic oraz dziecko musi odgadnąć, które zwierzę zniknęło.
Wtorek: 06.04.2021
Tematyka tygodnia: W gospodarstwie.
Temat dnia: Zwierzęta, które znamy.
1. Zabawa
naśladowcza „Na wiejskim podwórku"
Dzieci
biegają w tempie wystukiwanym przez rodzica. Zatrzymują się i na hasło: Pieski
- chodzą na czworakach i naśladują szczekanie psa. Na hasło: Koniki - biegną,
zatrzymują się i grzebią kopytkiem. Na hasło: Koguty - stają na jednej nodze i
naśladują pianie koguta.
2. Rozwiązywanie zagadek o zwierzętach z gospodarstwa:
- Duża i łaciata, na zielonej łące.
Mlekiem nam dziękuje, za trawę i słońce.(krowa)
- Chodzi po podwórku, o ziarenka prosi.
Siaduje na grzędzie, pyszne jajka znosi.( kura)
- Budzi się przed świtem, w przytulnym kurniku.
Potem budzi innych, swoim kukuryku! (kogut)
- Mieszka w chlewiku tłuścioszka znana.
Przez ludzi na słoninkę i mięso chowana.( świnka)
- Lubi owies, lubi siano
w stajni rży i parska rano.( koń)
- Lubię pływać w stawie każdy z was mnie zna.
Wśród wrzasków domowych ptaków słychać moje: kwa, kwa.( kaczka)
- Zagadka to będzie nie długa,
wlazł sobie na płotek i mruga.( kot)
- Najwierniejszy to przyjaciel domu i człowieka,
dobrym ludziom chętnie służy na złych warczy, szczeka ( pies)
3. Rozmowy zwierząt -
dzieci, słuchają recytacji wiersza i wykonują ćwiczenia logopedyczne -
naśladują odgłosy zwierząt.
„Rozmowy zwierząt"
Barbara Kosowska
Mu, Mu, Mu, tak
krowa muczy
Kto Cię krowo tak
nauczył?
Nikt nie uczył
mnie muczenia
Mówię Mu od
urodzenia,
A ponadto daję
słowo
Jestem bardzo
mleczną krową
Baran do owcy
mówi: beee
Czego baran od
niej chce?
Powiedz owco ma
kochana
Ile mleka dałaś z
rana?
Dałam dzisiaj dużo
mleka
Teraz na mnie
fryzjer czeka
Kukuryku, kukuryku
Co się dzieje w
tym kurniku?
Kura jaja
wysiaduje,
Kogut z dumą
spaceruje,
Bo za chwilę już
na świecie
Ma pojawić się ich
dziecię.
Źrebię w stajni
mamy szuka
Rży, kopytkiem w
ziemię stuka
Gdzie ta mama się
podziała?
Pewnie z tatą w
świat pognała
Klacz i ogier wnet
wrócili,
Na wyścigach
konnych byli.
Tak zwierzęta
rozmawiają
One też swój język
mają.
To jest język
zagrodowy
Kury, owcy czy też
krowy.
4. Dopowiedz
i zrób - zabawa z rymami.
Rodzic mówi zdania, których zakończenia -
słowa do rymu - dopowiadają dzieci. Dzieci wykonują czynność, o której jest
mowa w zdaniu.
Powiedz: prosię i podrap się po ... nosie.
Powiedz: koń i wyciągnij do mnie... dłoń.
Powiedz: krowy i dotknij palcem ... głowy.
Powiedz: króliczki i nadmij ... policzki.
Powiedz: kaczuszka i dotknij łokciem ...brzuszka.
Powiedz: psy i klaśnij raz, dwa, ...trzy.
5. Praca
plastyczna:
http://edufunkids.com/krowa-praca-plastyczna-z-wykorzystaniem-rolki/?fbclid=IwAR2CccFpy5pLO_EEMUkWy4byYYsTNsGirByK9Dsti505RGuU1VoETZp7tpM
Piątek 2.04.2021
Temat dnia: Świeta tuż-tuż.
1. Poranna gimnastyka.
2. Wielkanocne zabawy dla
Was poprowadzi dziś Pani Monia:
https://www.Wirtualne
Przedszkole Pani Moni - Wielkanocne Łamigłówki (canva.com)
3. Wysłuchanie przez
dzieci opowiadania . Odpowiadanie na
pytania dotyczące wysłuchanego tekstu.
W przedświąteczny sobotni poranek Ania
wstała bardzo wcześnie. Kiedy zeszła na dół czuła w domu dzieje są coś
niezwykłego.
- Co mogło dziać się w domu?
Zajrzał do pokoju. Panowała tam
niesamowita krzątanina. Domownicy, mama, tata i jej dwaj starsi bracia byli
czymś bardzo przejęci i nie zwracali uwagi na małą Anię. Może o mnie zapomnieli
pomyślała dziewczynka. Ania patrzyła co robi jej rodzina mama piekła w kuchni
pyszne babki i mazurki, jej bracia pomagali tacie w sprzątaniu domu, tylko mała
Ania nic nie robiła. Ale gdy zobaczyła ją mama zaprosiła córeczkę do stołu
zawołała resztę rodziny i razem zaczęli malować jajka, które mama wcześniej
ugotowała. Dziewczynce to zajęcie bardzo się podobało, i chciała malować je
przez cały dzień. Ale w pewnym momencie tata ściągną z szafy koszyk i postawił
go na stole
I powiedział: najwyższa pora przygotować
święconkę i pójść z nią do kościoła. Ania popatrzyła się na tatę ze zdziwieniem
i pomyślała co to jest ta święconka. ..
a wy jak myślicie co to jest święconka?
Odpowiedzcie na pytania dotyczące tekst:
- Co to jest święconka?
- Gdzie się chodzi ze święconką, z kim
powinniśmy iść?
- Co robili domownicy?
- Jak myślicie do czego się
przygotowywali?
4. Działanie praktyczne:
Wkładanie do koszczyka
rzeczy, potrzebnych do święconki, na podstawie własnych doświadczeń dzieci i podpowiedzi rodziców.
Przeliczanie ile pisanek zostało
włożonych, pokazywanie odpowiedniej liczby paluszków,
Malowanie w powietrzu, na dywanie
pisanek.
Odpowiedzi na pytania dotyczące
obchodzenia świąt w rodzinnym gronie, jak pomagają swoim bliskim, kto powinien
uczestniczyć w wielkanocnym śniadaniu.
Czwartek: 1.04.2021
Czwartek: 01.04.2021
Temat dnia: Wielkanocny koszyczek.
1.
Na dobry początek dnia- Wielkanocna gimnastyka buzi i języka
2. Słuchanie wiersza „Już
Wielkanoc" J. Majchrzaka
Czekamy na te Święta i radujemy się, jak w wierszu
„Już
Wielkanoc"
Święta, Święta Wielkanocne,
jak wesoło, jak radośnie.
Już słoneczko mocno grzeje,
miły wiatr wokoło wieje.
Rośnie trawa na trawniku,
żółty żonkil w wazoniku.
Na podwórku słychać dzieci,
ach, jak dobrze, że już kwiecień.
A w koszyczku, na święcone
jajka równo ułożone.
Śliczne, pięknie malowane,
różne wzory wymyślone.
Jest baranek z chorągiewką,
żółty kurczaczek ze wstążeczką.
I zajączek jest szarawy
w świeże kwiatki ustrojony.
Odpowiedzcie
proszę na pytania:
Jak
nazywają się nadchodzące święta?
Co
to jest święconka?
Co
wkładamy do koszyczka ?
3.
Wielkanocna układanka
Poproście
rodziców o wydrukowanie ilustracji....
Obejrzyj
dokładnie ilustrację, postaraj się zapamiętać, jak najwięcej elementów.
Teraz
poproś rodziców o rozcięcie ilustracji ....
Spróbuj
ułożyć ilustrację i sprawdź, co jeszcze może znaleźć się w wielkanocnym
koszyczku: Jaja, chleb, sól, kurczaczek, baranek, biała serweta
Czy
o niczym nie zapomniano ?
4.
Koszyczek Zajączka
Wytnij
obrazki i przyklej je na ilustracji z Koszyczkiem - zgodnie z poleceniem
Poproś
o odczytanie wskazówek Rodzica.
Pokoloruj
powstały obrazek.
5.
Pomagamy Kurczaczkowi Wielkanocny Witrażyk
Kurczaczek
znalazł koszyczek, w środku było jajeczko z instrukcją ...
Zrób Wielkanocny Witrażyk. Skrzydełka Kurczaczka nie są tak sprawne,
jak twoje rączki i nie potrafi wykonać zadania. Pomóż Kurczaczkowi wykonać
zadanie, dasz sobie z nim świetnie radę !
Pokoloruj
Pisankę i jej otoczenie kredkami: ołówkowymi lub pastelami
Wybierz
jeden kolor plasteliny. Zrób kilka długich plastelinkowych wężyków.
Wyklej
przecinające pisankę linie wężykami. Postaraj się żeby wężyki były bardzo
cieniutkie.
6. Wielkanocna książeczka
Poproście rodziców o wydrukowanie słowniczka obrazkowego dotyczącego Wielkanocy. Dziecko poznaje elementy kultury
związane z Wielkanocą i koloruje obrazki.
Oto poszczególne kartki do
wydrukowania - jest ich 5 arkuszy. Cała książeczka, po jej złożeniu, będzie
liczyła 10 kartek.
7. Wielkanocna piosenka:
Posłuchajcie piosenki w wykonaniu ZOZI pt. "Znaki wielkanocy" Jeśli macie ochotę, możecie razem z nią pośpiewać.
https://youtu.be/OCmZrAz3t-U
Środa 31.03.2021
Temat dnia: Pisanki, kraszanki.
1.
„Zajączki" - zabawa paluszkowa
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się dwa schowają. Ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się trzy schowają ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych już do mamy kica.
Kocha je ogromnie mama zajęczyca
(zaplata palce obu dłoni i lekko kołysze splecionymi
dłońmi.)
2. Film edukacyjny dla dzieci.
Pani
Edu Kredka przygotowała kilka informacji na temat naszych polskich tradycji
związanych ze Świętami Wielkanocnymi.
Link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=giRwxyKTXcg
3. Historyjka obrazkowa „ Zajączki malują jajka".
Na
stole umieszczone są 4 obrazki:
I
obrazek: Zajączki malują jajka.
II
obrazek: Zajączek wiezie pisanki na taczce.
III
Zajączek najeżdża na wystający kamień,
wskutek czego wypadają mu pisanki.
IV
obrazek: Z pisanek wykluwają się kurczęta w takie same wzorki, jakie były na
skorupkach.
Rodzic
odsłania I obrazek i mówi:
Zbliżały
się Święta Wielkanocne. Zajączki miały pełne ręce pracy, bo im kury z okolicy
niosły jajka. Spróbuj je zliczyć? ( dziecko liczy). Każda z kurek chciała, aby
jej jajko kolorową było pisanką. Więc zajączki pędzlem w lewo, pędzelkiem w
prawo - taka praca jest zabawą. Te w kwiatuszki, tamte w paski, uwijały się
Szaraczki.
II
obrazek. Zajączek wiezie pomalowane jajka czyli pisanki na taczce, by oddać je
kurom.
III
obrazek. Nagle (rodzic odsłania trzeci obrazek):
- Opowiedz co dalej się wydarzyło?
- Dlaczego zajączkowi wypadły pisanki?
- Co odczuwał zajączek?
IV
obrazek. Jednak to nie koniec przygody, bo oto (rodzic odsłania czwarty obrazek)
- Co się stało?
- A co teraz przeżywał zajączek?
- Czy wiesz, co to jest pisanka?
4.
Masażyk relaksacyjny (z rodzicami):
Stary
niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie śni:
Śniła
mu się pisaneczka ta co cała jest w kropeczkach (uderzenia paluszkami- kropki)
Była
też w paseczki (rysujemy paseczki)
I
w wesołe krateczki (rysujemy krateczkę)
Ta
w malutkie ślimaczki (rysujemy ślimaczki)
I
żółciutkie kurczaczki (rysujemy kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek)
Cii...
wiosna, wiosna ach to ty! (całymi dłońmi)
5. Praca
plastyczna „ Pisanki"
Dzieci wraz z rodzicami ozdabiają jajka
styropianowe, gotowane lub wydmuszki dowolną techniką plastyczną.
Motylki:30.03.2021
Temat dnia: Wielkanocne zwyczaje.
1. Poznawanie zwyczajów
wielkanocnych na podstawie ilustracji i rymowanek.
Posłuchacie rymowanki, o jakich
tradycjach i zwyczajach jest w nich mowa ?
Na świątecznym dużym
stole
ciasta pełnią ważna
rolę
Bazie stoją już w wazonie
wielkanocna świeca płonie
A mazurka pod baziami
tańczą baby z mazurkami - Świąteczne wypieki
Mam suszonych kwiatków
wiele
zrobię palmę na niedzielę
trawki oraz kłosy zbórz
zasuszone pąki róż
do patyka patyk przymocuje,
który wcześniej pomaluję - Niedziela Palmowa
Stoi koszyk wiklinowy
w nim baranek jest cukrowy
I jajeczka malowane
pisankami nazywane - Wielkanoc
i święconka
Wczesnym rankiem, po kryjomu
Michał skrada się do domu.
Z ogromnymi psikawkami
Właśnie schował się za drzwiami.
Aj , ratunku ! Co się dzieje?
Kto to na mnie wodę leje?
Wszystkich oblał dziś Michałek,
bo to lany poniedziałek - „Śmigus
-dyngus"
2. Zabawa "Pisankowe obrazki "
Przed rozpoczęciem
zabawy rodzic rozmawia z dzieckiem na temat zwyczajów wielkanocnych. m.in.
malowania jajek w kolorowe wzory i obrazki.
Po czym rozpoczyna zabawę, do której będzie grał na jakimś perkusyjnym
instrumencie, lub wyklaskiwał. Gra w różnym tempie, raz wolno, raz szybko, do marszu, do biegu,
do podskoków. Na przerwę w muzyce rodzic mówi nazwę jakiegoś pisankowego
obrazka, np. kogucik, gwiazdka, słońce, laleczka, kwiatek, a
dziecko musi szybko przybrać pozę, kojarzącą się z tym obrazkiem.
3. Pisanki, kraszanki,
skarby wielkanocne - nauka piosenki
Posłuchajcie piosenki a następnie postarajcie się odpowiedzieć na pytania:
- O czym jest piosenka?
- Kto był przy koszyczku?
- Co jest w koszyczku?
- O co kłócił się kurczaczek i
cukrowy baranek?
- Czy rozstrzygnięty został spór?
Link do pioseki: https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4
"Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne"
1. Koszyczek z wikliny pełen jest pisanek,
A przy nich kurczaczek i z cukru baranek.
Przy baranku babka, sól, chleb i wędzonka,
Oto wielkanocna świąteczna święconka.
Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.
2. Kłócił się z kurczakiem cukrowy baranek,
Która najpiękniejsza ze wszystkich pisanek?
Czy ta malowana, czy ta wyklejana,
Czy zdobiona woskiem i pofarbowana
3.Baranek kurczaczkiem długo się spierali,
aż goście świąteczni do drzwi zapukali
Wielkanocni goście czasu nie tracili
potłukli pisanki jajkiem się dzielili.
Motylki:29.03.2021
Tematyka tygodnia: Wielkanoc
Temat dnia: Przygotowania do świąt.
1. Propozycja zabaw ruchowych:
Skaczące żabki - stańcie w wyznaczonym miejscu
i spróbujcie skacząc jak żabki dotrzeć do końca pokoju
Zające na łące a teraz jesteście
zajączkami skaczcie jak zajączki do wyznaczonego miejsca pamiętajcie że
zajączki
mają uszy które wszystko słyszą ja też naśladujcie
Wyścig z jajkiem na łyżce spróbujcie przejść
po linii prostej z jajkiem na łyżce (ugotowane na twardo) w różny
sposób tip top; duże kroki małe kroki na palcach na piętach
2. Kalambury.
Na początku proponuję
znaną nam wszystkim zabawę kalambury. Zaproście do zabawy mamę, tatę, rodzeństwo...
Spróbujcie za pomocą gestów lub rysunków wyrazić swoje myśli na temat
przygotowań
świątecznych co wtedy
robimy, czego używamy, w jaki sposób robimy.
3. Poproście rodziców o
przeczytanie „Bajeczki wielkanocnej" - słuchajcie uważnie
kogo budziło słońce i w jakiej kolejności
"Bajeczka wielkanocna"
A. Galicy
Wiosenne słońce tak
długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły
wychylać się z pączków.
- Jeszcze chwilkę - mruczały wierzbowe Kotki - daj nam jeszcze pospać, dlaczego
musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
- Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja
mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce
powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka - puk-puk i
przygrzewało mocno.
- Stuk-stuk - zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki
wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało
czerwoną kokardką.
- Najwyższy czas - powiedziało - to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie
zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami
świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za
uszy i wyciągnęło na łąkę.
- Już czas, Wielkanoc za pasem - odpowiedziało Słońce - a co to by były za
święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo
malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
- Kogo? Kogo? - dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
- Kogo? Kogo? - popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
- Kogo? Kogo? - szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w
stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
- Wstawaj śpioszku - mówiło - baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś" odpowiedziało mu głosem dzwoneczka
: dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości
szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś" ma śliczny biały
kożuszek i jest bardzo małe.
- Co to? Co to? - pytał Zajączek.
- Dlaczego tak dzwoni? - piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego
Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
- To już święta, święta, święta - szumiały
wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:
W
Wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc
Wierzbę pytają.
4. Propozycja pracy plastycznej:
Motylki: 26.03.2021
Temat dnia: Moja ulubiona bajka.
1. Opowieść ruchowa na
dobry początek.
Dzieci przedstawiają za
pomocą ruchu opowieść:
- Czerwony Kapturek idzie
przez las do babci, zrywa kwiaty, goni motylki, podskakuje.
- Jaś i Małgosia błądzą
po lesie, aż w końcu zasypiają pod drzewem.
- Krasnoludki maszerują
do domu po ciężkiej pracy, a tam Śnieżka sprząta ich domek:
zamiata, zmywa
naczynia...
2. Piosenka ,, Podróż do krainy bajek" zaprasza
Cię do magicznej krainy baśni .
https://www.youtube.podróż do krainy bajek
,,
Podróż do krainy bajek"
Lubimy
baśnie smutne i wesołe,
to
chyba jasne, czemu tak się dzieje,
Te
smutne niezłą dają życia szkołę,
wesołe
dają nam nadzieję.
Ref:
Zabierz
nas, zabierz do krainy bajek
niezapomniany
panie Andersenie,
Niechaj
przez chwilę, chociaż nam się zdaje,
że
może każde spełnić się marzenie.
A
w Kopenhadze ponoć wieczorami
po
dzień dzisiejszy błądzi po ulicach
widmo
dziewczynki małej z zapałkami
wraz
ze swą smutną tajemnicą.
Ref:
Zabierz
nas zabierz........
Lecz
Calineczka spotka księcia w końcu,
brzydkie
kaczątko stanie się łabędziem,
ziarenko
grochu wykiełkuje w końcu,
a
słowik zawsze śpiewać będzie.
Ref:
Zabierz
nas zabierz.....
3. Rozpoznawanie tytułów
baśni po wysłuchanym fragmencie.
Żyła sobie raz samotna
kobieta. Nie miała dzieci, a bardzo chciała mieć córeczkę. Pewnego
dnia samotność dokuczyła
jej tak mocno, że postanowiła udać się po pomoc do czarownicy.
Ta dała jej zaczarowane
ziarenko. Kiedy kobieta zasadziła je w doniczce, wyrósł z niego duży
kwiat. Gdy rozchylił
płatki, kobieta ujrzała w jego wnętrzu maleńką dziewczynkę. Miała cal
wzrostu, więc dostała na
imię...
„Calineczka"
Wtedy starsze łabędzie
pochyliły przed nim głowy, a młody łabędź poczuł się zmieszany i ze
wstydu schował głowę pod
skrzydło. Czuł się naprawdę błogo, ale nie był dumny, ponieważ
dobre serce nie jest
ogarnięte pychą. Myślał o tym, ile musiał się nacierpieć, jak go
prześladowano i
wyszydzano zanim usłyszał, że jest najpiękniejszym z wszystkich pięknych
ptaków. Słońce grzało
mocno, a jego promienie pieściły smukłą szyję ptaka. W głębi serca
łabędź pomyślał: „Nawet
nie marzyłem o takim szczęściu, kiedy byłem jeszcze...
„Brzydkie kaczątko"
Zziębnięte ręce
skostniały jej prawie, nie ma siły utrzymać w nich paczki zapałek. A gdyby
zapaliła jedną dla
rozgrzania? Tylko jedną zapałkę. Na wspomnienie ciepła już nie ma siły
oprzeć się pokusie. Jedna
zapałka tylko. Wyjmuje ostrożnie, trzask... i płonie! Cóż za wesołe
światło, jasne i ciepłe,
ach jak grzeje w ręce! Cudowny płomyk! Wydało się jej nagle,
że siedzi przed ciepłym,
żelaznym piecem na świecących nóżkach, z mosiężnymi drzwiczkami.
Ach, jak ciepło! Jak
grzeje duży, jasny płomień, jak wesoło się pali! Wyciągnęła nóżki spod
cienkiej sukienki, aby je
ogrzać także, lecz w tej samej chwili - zapałka zgasła.
„Dziewczynka z zapałkami"
4. Jaki to tytuł?
Waszym zadaniem jest
podanie poprawnego tytułu bajki.
- „Cudowny Kapturek"
- „Janek i Gosia"
- „Gapciuszek"
- „Kot w surducie"
- „O rybaku i rudej rybce"
- „Brzydka kaczka"
- „Kubuś Łakomczuszek"
- „Śpiąca księżniczka"
- „Pinokiowy chłopiec"
- „Dziewczynka na ziarnku grochu"
- „Księżniczka śniegu"
- „Królowa z zapałkami"
- „Trzy kotki"
- „Wilki 5 dziewczynek"
5. Propozycja pracy plastycznej- bajkowe postaci z rolek
Motylki: 25.03.2021
Temat dnia: W krainie baśni.
1. Dziś zabawy ruchowe ze zwierzątkami:
2. Zabawy na dobry początek dnia - rozgrzewka dla buzi
Żeby śpiewać, musimy rozgrzać nasze buzie.
- dmuchajcie w balon a jak nie macie to udawajcie, że
w niego dmuchacie (w końcu jesteście w świecie książek - tu nie zawsze dzieje
się coś
naprawdę).
Gdy wypuszczamy powietrze z balonu wymawiamy długie
„sssss"
- śmiejcie się głośno, cicho, haha, hihih, hoho, heheh
- sapcie jak lokomotywa z wiersza Juliana Tuwima
- Zróbcie głęboki wdech nosem i starajcie się na
wydechu powiedzieć zdanie „Lubię czytać książki" albo „Z książką mi do twarzy"
- poziewajcie sobie troszkę
- udawajcie, że macie w buzi pyszny cukierek do ssania
- pooblizujcie się po tych słodkich cukierkach
róbcie śmieszne miny
- wysyłajcie buziaki
3. Posłuchajcie piosenki pt. "Bajeczki „ Urszuli Piotrowskiej
https://www.youtube.com/watch?v=Sl7d6RvqTWM
„Bajeczki"
Na
półkach mieszkają książeczki.
W
książeczkach mieszkają bajeczki.
Opowiem
o nich wam, bo wszystkie dobrze znam.
Opowiem
o nich wam, bo wszystkie dobrze znam.
W
bajeczkach znajdziecie rycerzy,
Królewnę,
co spała na wieży.
I
dobrych wróżek sto, i czarownicę złą.
I
dobrych wróżek sto, i czarownicę złą.
A
kiedy się dziecko zasłucha,
To
wróżki mu szepczą do ucha.
Pokochaj
bajek świat na wiele, wiele lat.
Pokochaj
bajek świat na wiele, wiele lat.
Wysłuchajcie piosenki i porozmawiajcie o niej.
- oceńcie nastrój piosenki, czy jest wesoła czy
smutna,
- Co mieszka na półce?
- Co mieszka w książeczkach dla dzieci?
- Co możemy znaleźć w bajeczkach?
- Co wróżki szepcą dzieciom do ucha?
Zabierzcie teraz swoją ulubioną książkę i zatańczcie z
nią do piosenki, tak jakbyście tańczyli z prawdziwym przyjacielem.
Spróbujcie nauczyć się jednej zwrotki piosenki.
Motylki:24.03.2021
Temat tygodnia: Bajki i Baśnie.
Temat dnia: Królewna Śnieżka.
Na dobry początek dnia- trochę gimnastyki:
https://youtu.be/23CmYNuEipk
Posłuchajcie proszę bajki audio pt. " Królewna Śnieżka"
https://youtu.be/P8u0E1lgUBs
Postarajcie się odgadnąć o jakich postaciach z bajek jest mowa:
1. Kiedy z krasnoludkami
w lesie zamieszkała,
niedobra czarownica
zatrute jabłko jej dała. ( Królewna Śnieżka)
2. Jakie imiona mają braciszek i siostrzyczka.
Którzy w lesie spotkali,
chatkę zrobioną z pierniczka? ( Jaś i Małgosia)
3. Za siedmioma górami, za siedmioma rzekami
żyła sobie królewna z krasnoludkami
Czy już wiesz, kto w tej chatce mieszka?
No przecież, to proste! To ( Królewna Śnieżka)
4. Chłopiec z bajki znany, z drewna wystrugany.
Kiedy kłamał w głos strasznie rósł mu nos. (Pinokio)
5. Jaka to dziewczynka ma roboty wiele,
a na pięknym balu gubi pantofelek? ( Kopciuszek)
6. Tylko cal wysokości miała ta dzieweczka
Dlatego też jej imię brzmiało ( Calineczka)