016 628-80-42  lub  

Zdalne nauczanie - Motylki - Krasnalki

Piatek:16.04.2021

 

Temat dnia: Segregujemy śmieci.

 

1.Obejrzyjcie proszę filmik edukacyjny:  "Rada na odpady" 

https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k

 

2. „Ekologia - co to takiego?" - słuchanie wiersza N. Usenko „Potwór ekologiczny"

 

"Potwór ekologiczny"

 

Raz potwór na śmietniku żył,

wybredny niesłychanie.

Od wschodu słońca

aż po zmrok

wciąż chrupał śmieci niczym smok -

na podwieczorek, obiad, lunch,

kolację i śniadanie...

Miał śliczny przód i cudny tył,

i uszy miał futrzane.

By wszędzie porządeczek był,

pochłaniał śmieci z całych sił,

lecz tylko... sortowane!

Zapamiętacie?

Jak to szło?...

Oddzielnie PLASTIK, PAPIER, SZKŁO, OBIERKI i OGRYZKI.

By nam oczyścić ślicznie świat,

potworek wstrętne śmieci jadł

bez łyżki i bez miski!

Więc skoro już się znalazł ktoś,

kto nasze brudy zjada,

chyba zgodzicie się - no nie? -

że warto posortować je,

bo wymieszanych dań na stół

PODAWAĆ NIE WYPADA!

 

3. Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

- Dlaczego poetka nadała swojemu wierszowi tytuł „Ekologiczny potwór"?

- Co to jest ekologia?

- Jak wyglądał ekologiczny potwór?

- Co lubił jeść?

 

4. „Dbaj o Ziemię!" - zajęcia muzyczne

A teraz posłuchajcie i spróbujcie zapamiętać słowa i melodię piosenki, pt. „Cały świat jest w naszych rękach"

 

https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE

 

"Cały świat jest w naszych rękach"

 

Ci co lubią segregację

Otóż oni mają rację

Gdy w osobne pojemniki

Lecą papier, szkło, plastiki

 

Cały świat jest w naszych rękach

Właśnie o tym ta piosenka

Możesz dbać o cały świat

Chociaż masz niewiele lat x 2

 

A recykling trudne słowo

Chodzi o to by na nowo

Z naszych śmieci zrobić coś

Papier, plastik albo szkło

 

Cały świat jest w naszych rękach

Właśnie o tym ta piosenka

Możesz dbać o cały świat

Chociaż masz niewiele lat x 2

 

Więc dorośli oraz dzieci

Posłuchajcie

Sprawą śmieci trzeba zająć się dziś

Żeby jutro dobrze żyć

Cały świat jest w naszych rękach

Właśnie o tym ta piosenka

Możesz dbać o cały świat

Chociaż masz niewiele lat x 3

Czwartek:15.04.2021

 

Temat dnia: Obrońcy przyrody.

 

1. Zabawa ruchowa „Idziemy na spacerek"

https://www.youtube.com/watch?v=e0_mWiuMui4

 

2. Zagadki:

- "Służy do picia,

służy do mycia,

bez niej na ziemi

nie byłoby życia" /woda/

 

- "Bywa czarny , siwy, bury.

Płynie z kominów pod chmury" /dym/

 

- "Pełno go wszędzie ,

choć go nie widać.

Czyste chcemy wdychać./powietrze/

 

 

3.Wysłuchanie wiersza pt. ,,Mali strażnicy'' J.Kasperkowiak .

„Mali strażnicy"

 

Dziś ekologia - modne słowo ,

Przyrodę wszyscy chcą mieć zdrową .

Jej strażnikami się ogłaszamy ,

Od dziś przyrodzie pomagamy .

Gdy ktoś bezmyślnie ogryzek rzuci ,

Trzeba takiemu uwagę zwrócić.

Nie można przecież bezkarnie śmiecić.

To wiedzą nawet przedszkolne dzieci.

 

Nie wolno łamać gałęzi drzew,

Bo piękny płynie z nich ptasi śpiew.

A kiedy bocian wróci z podróży,

Gniazdo niech znajdzie, na nie zasłużył.

 

Pozwól dżdżownicy do ziemi wrócić,

Po co jej dzieci mają się smucić?

Niech barwny motyl siada na kwiatach,

Żyje tak krótko, niech wolny lata.

 

A zimą nakarm głodne ptaki:

Sikorki, wróble, wrony i szpaki.

Powieś na drzewie im karmnik mały,

Będą ci wiosną za to śpiewały.

Choć ekolodzy jeszcze z nas mali,

Uczyć będziemy tego wandali.

Matka Natura nas wynagrodzi,

Jeśli z przyrodą będziemy w zgodzie.

 

4.Odpowiedzcie na pytania :

- O czym powinni pamiętać mali ekolodzy ?

Jak wynagrodzi ich Matka Natura ?

 

5. Propozycja pracy plastycznej:

Podwodny świat  https://player.vimeo.com/video/219827474

 

Środa: 14.04.2021

 

Temat dnia:  Wiem, jak chronić moją planetę.

 

1. Posłuchajcie wiersza „Dbaj o przyrodę" (Bożena Forma)

 

„Dbaj o przyrodę"

 

Kochamy naszą planetę,

przecież na niej mieszkamy,

chcemy, by była piękna,

dlatego o nią dbamy.

Nie zaśmiecamy lasów,

w nich żyją zwierzęta,

to nasi przyjaciele

każdy z nas o tym pamięta.

Chcemy mieć czystą wodę

w jeziorach i oceanach,

chcemy, by słońce świeciło

na czystym niebie dla nas.

 

2. Zastanówcie się, w jaki sposób Wy możecie dbać o przyrodę. Może podpowiedzią dla Was będzie bajka:

Ekologiczny dom - bajka edukacyjna

https://youtu.be/PYd88-RyaLs

 

3. Odpowiedzcie na pytania:

- Która rodzina bardziej ci się podoba - BRUDASIŃSCY CZY EKOMALIŃSCY?

- Która postawa jest godna naśladowania?

 

4. Propozycja pracy plastycznej:

Spróbuj zrobić plakat - pokoloruj, narysuj ziemię -  a pod spodem narysuj  albo naklej z elementy wycięte z gazet-  JAK TY MOŻESZ DBAĆ O PRZYRODĘ

 

5. Piosenki ekologiczne:

https://youtu.be/iNJeMifYcL4-  „Poważna sprawa"

https://youtu.be/pRNtFXew_VE-  „Świat w naszych rękach"- Zozi

https://youtu.be/-ZQTnkXpcCA „Ziemia to wyspa zielona"

 

6. Zabawy badawcze:

- Czy możemy leżeć na wodzie? https://vimeo.com/224050232

- Doświadczenia z wodą cz.1 https://vimeo.com/221436893

- Doświadczenia z wodą cz.2 https://vimeo.com/221436901

- Oczyszczalnia ścieków https://vimeo.com/224050213

- Bańki mydlane https://vimeo.com/224050206

- Światło https://vimeo.com/219832732

 

 

 

Wtorek:13.04.2021

 

Temat dnia: Ziemia to nasz dom.

 

1. „Ile wody nam ucieka?" - zabawa badawcza.

Spróbujcie rozwiązać zagadkę: Co mam na myśli?

To substancja, bez której nikt z nas nie mógłby żyć. Jest potrzebna nie tylko ludziom, lecz także zwierzętom i roślinom. Występuje na całej kuli ziemskiej, ale tylko niewielka część nadaje się do spożycia przez ludzi. Poprzez proces parowania i skraplania jej część do nas wraca.

Brawo. Tak to WODA

 

Następnie rodzic zaprasza dziecko do łazienki, odkręca kran w taki sposób, by woda kapała po kropelce do podstawionego naczynia. Prosi dziecko, by oszacowało, ile wody może w ten sposób wylać się z kranu do naczynia podczas trwania  kolejnego zajęcia.

 

2. A teraz trochę gimnastyki- propozycja zbaw ruchowych:

1. „Rakieta" - dzieci naśladują start rakiety. Stoją , wolno klaszczą i tupią, jednocześnie pochylając się raz w lewo, raz w prawo. Potem klaszczą i tupią coraz szybciej. Obracają się.

Szybko uderzają dłońmi w kolana. Prawą dłonią zataczają kółka przed nosem i wydają dźwięk pracujących silników rakiety. Unoszą ręce i podskakują z okrzykiem: Hura!. Rakieta wystartowała. Zabawę można powtórzyć

2. „Planety" - rytmiczne poruszanie się do melodii. Dzieci wyobrażają sobie, że doleciały rakietą na inną planetę i spotkały jej mieszkańca. Rytmicznie poruszają się do melodii. Gdy piosenka ucichnie, podchodzą do rodzica i wymyślają przyjazny gest powitalny.

3 . „Deszcz meteorytów" - potrząsanie serwetkami w rytm melodii.  Dzieci mają za zadanie potrząsać nimi, wymachiwać, zgniatać je w rytm melodii. Potem dotykają serwetkami nadgarstka, łokcia, ramienia drugiej ręki. Podrzucają serwetki

5. „Powrót na ziemię" - dzieci kładą się na plecach . Próbują podnieść się do pozycji stojącej bez podpierania się dłońmi.

 

3. „Ile wody nam ucieka?" - kontynuacja zabawy badawczej.

Rodzic sprawdza na zegarku, ile czasu upłynęło od rozpoczęcia eksperymentu. Tłumaczy dziecku , jak długo kapała woda, porównując ten czas np. do czasu trwania posiłku.  Zaprasza dziecko do łazienki, by sprawdzić, czy udało mu się poprawnie oszacować ilość wody, która zebrała się w naczyniu, prosi dziecko, by zmierzyło ilość wody np. szklanką, łyżką, filiżanką. Rozmawia z dzieckiem  o tym, że niedokręcony kran, zepsuta uszczelka itp. powodują marnowanie wody. Aby tego uniknąć, trzeba dokręcać krany, zakręcać wodę podczas mycia zębów, brać krótkie prysznice, zamiast przesiadywać w wannie.

 

4. Praca plastyczna „Ekoprzyjaciel" - wykonajcie z dowolnych materiałów z recyklingu ludzika, zwierzaka, stworka

Propozycje pomysłów: https://youtu.be/AStAgINKgXE

 

sztuka_ze_smieci_1.jpg   sztuka_ze_smieci_2.jpg   sztuka_ze_smieci_3.jpg

 

 

Poniedziałek: 12.04.2021

 

Tematyka tygodnia: Dbamy o Ziemię.

 

 

Temat dnia: Nasza planeta Ziemia.

 

1. Gry i zabawy ruchowe:

1. „Witamy się" - powitanie w parach z mamą, tatą: dłońmi, ramionami, stopami, kolanami, itp.

2. „Poranek na wsi" - leżenie na brzuchu z rękami pod głową, na dźwięk tamburyna rozprostowanie rąk i uniesienie ich wraz ze złączonymi nogami nad podłogę.

3. „Koty się budzą" - klęk podparty, dolny odcinek kręgosłupa „wpychamy" mocno w podłogę, aby stał się w tym miejscu wklęsły. Głowę podnosimy. Na hasło „koci grzbiet" górny odcinek kręgosłupy „wypychamy" w górę, głowę chowamy między ramionami.

4. „Koniki" - bieg po obwodzie koła (uderzanie piętami o pośladki).

 

2." Mały ekolog".

Posłuchajcie  wiersza Mateusza Mojsak, zastanówcie się, co oznacza słowo" . Spróbujcie nauczyć się  tego wiersza na pamięć.

 

„Mały ekolog"

 

Lubię dbać o środowisko,

i wiem o nim prawie wszystko:

gaszę światło w toalecie,

by nie brakło go na świecie.

Jeżdżę tylko na rowerze,

bo to służy atmosferze,

nie marnuję także wody,

by świat zdrowy był i młody.

 

 

3. Wyruszamy na wycieczkę - zabawa ruchowa.

Dzieci wykonują polecenia rodzica:

- Idziemy przez las,

- Przeskakujemy strumyk,

- Wspinamy się na górę,

- Zbiegamy z górki,

- Odpoczywamy po wyprawie.

 

4. A teraz posłuchajcie i spróbujcie się nauczyć piosenki pt. „Moja planeta"

Link do piosenki  autorstwa Majki Jeżowskiej „Moja planeta" : https://youtu.be/cZ-nwKdwPc4

 

 

„Moja Planeta"

Majka Jeżowska

 

Moja planeta jest całkiem nie z tej ziemi

Moja planeta nie ma ceny

Moja planeta jest rano niewyspana

Moja planeta jest tam gdzie Ty i mama.

Moja planeta nie spadła tu z księżyca

Moja planeta to tajemnica

Moja planeta raz zimna raz przegrzana

Moja planeta jest tam gdzie Ty i mama.

SOS - to Ziemia woła ludzi

Jutro tlen już trudniej będzie zbudzić

SOS - ratujmy siebie sami

SOS - do siebie wysyłamy

Moja planeta miłości się nie boi

Moja planeta broń rozbroi

Moja planeta zna dobre obyczaje

Moja planeta nam wszystkim dłoń podaje

SOS - to Ziemia woła ludzi

Jutro tlen już trudniej będzie zbudzić

SOS - ratujmy siebie sami

SOS - do siebie wysyłamy

Tak to prawda...

 

 

Piątek: 09.04.2021

 

Temat dnia: Zwierzęta i ich dzieci.

 

1.Gimnastyka na dobry początek dnia:

https://youtu.be/EuCip5y1464

 

2. Słuchanie wiersza "Na wiejskim podwórku"

Posłuchajcie wiersza J. Kraszewskiego i postarajcie się zapamiętać, jak się nazywały mamy oraz ich dzieci, z którymi wybrały się na wiejskie podwórko.

 

„Na wiejskim podwórku"

Stanisław Kraszewski

 

Na podwórko dumne matki

prowadziły swoje dziatki:

Krowa- łaciate cielątko

Koza- rogate koźlątko

Owca- kudłate jagniątko

Świnka- różowe prosiątko

Kurka- pierzaste kurczątko

Gąska- puchate gąsiątko

Kaczka- płetwiaste kaczątko

Każda prowadzi swoje dzieciątko!

 

Wtem ujrzały pieska Burka,

który urwał się ze sznurka.

Tak się bardzo przestraszyły,

że aż dzieci pogubiły.

Krowa- łaciate cielątko

Koza- rogate koźlątko

Owca- kudłate jagniątko

Świnka- różowe prosiątko

Kurka- pierzaste kurczątko

Gąska- puchate gąsiątko

Kaczka- płetwiaste kaczątko

Każda zgubiła swoje dzieciątko!

 

Wtem gospodarz konna furką

wjechał prosto na podwórko.

Zszedł czym prędzej ze swej furki,

zamknął Burka do komórki.

Lamentują biedne mamy:

„Co my teraz zrobić mamy?"

 

Wtem z kryjówek wyszły dziatki,

odnalazły swoje matki:

Krowę- łaciate cielątko

Kozę- rogate koźlątko

Owcę- kudłate jagniątko

Świnkę- różowe prosiątko

Kurkę- pierzaste kurczątko

Gąskę- puchate gąsiątko

Kaczkę- płetwiaste kaczątko

Znalazło mamę każde dzieciątko!

 

 

3. Posłuchajcie piosenki pt. „Żółty kurczaczek". Spróbujcie się jej nauczyć.

https://youtu.be/SE8-tteo9wg

 

„Żółty kurczaczek"

 

1. Ze skorupki wyskakuję,

Mama kurka mnie pilnuje,

A ja biegam tu i tam,

Skrzydełkami macham Wam.

 

Ref: Żółta główka, żółty dziobek,

Żółty kolor bardzo lubię.

Żółty mam kubraczek cały,

Bo ja jestem kurczak mały. / x2

 

2. Jak słoneczko wszystkich cieszę,

Taki ze mnie żółty śmieszek.

Każdy bardzo lubi mnie

I się ze mną bawić chce.

 

Ref: Żółta główka, żółty dziobek,

Żółty kolor bardzo lubię.

Żółty mam kubraczek cały,

Bo ja jestem kurczak mały. / x2

 

4. Rymowanki o zwierzętach z gospodarstwa wiejskiego.

Czwartek:08.04.2021

 

Temat dnia: Na wsi.

 

1.Obejrzycie film edukacyjny o życiu zwierząt na wsi:

https://youtu.be/CpcmvJTO5G4

 

2. Posłuchajcie  wiersza Rozmowy zwierząt  Anny Surowiec, postarajcie się zapamiętać wszystkie zwierzęta, jakie w nim występują.

 

„Rozmowy zwierząt"

 

W gospodarstwie już od rana

rzecz się dzieje niesłychana.

Obudziły się zwierzęta

i dyskusja rozpoczęta.

Kukuryku! Kukuryku!

Kto tak pieje przy kurniku?

A to kogut: kukuryku!

Woła kury do kurnika.

Ko, ko, ko, ko, ko, ko, a to kto?

To jest kura - złotopióra.

Grzebie w ziemi pazurkami

szuka miejsca z robaczkami.

Kwi, kwi, kwi, kwiczy świnka,

co różowy ryjek ma,

kwi, kwi, kwi, cha, cha, cha.

Kto tak czysty jest jak ja?

Na to kaczka kwacze tak:

kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwak

idź do rzeki umyj ryjek

będziesz ładna tak, tak, tak.

Usłyszała to też krowa, zaryczała:

muuu, muuu, muuu.

Słuszne rady dajesz tu,

wiec się umyj świnko już

Konik zarżał i ha, ha, ha.

Tak skończyła się historia ta.

 

 

3. Słuchowisko pt. „Kacze przygody"

https://youtu.be/rYS4imgwkuI

 

4. Propozycja pracy plastycznej:

 

kogut z kółek_1.jpg

 

 

 

 

 

Środa: 07.04.2021

 

Temat dnia: Koncert na podwórku.

 

1. Słuchanie wiersza „W gospodarstwie" T. M. Massalskiej.

 

"W gospodarstwie"

 

Pieje kogut już od świtu;

- Kukuryku! Kukuryku!

Kura do kurczaków żwawo

Gdacze: - W lewo!

Gdacze: - W prawo!

Kaczka kwacze: - Kwa! Kwa! Kwa!

Trzy kaczątka dziobem pcha.

Krowa muczy: - Mu! Mu! Mu!

Aż po prostu brak jej tchu.

Koń opędza się od much.

I rży głośno: - Jestem zuch!

Świnka chrumka: - Chrum! Chrum! Chrum!

Co za hałas! Co za szum!

Kot cichutko miauczy: - Miau!

A pies szczeka: - Hau! Hau! Hau!

 

Odpowiedzcie proszę na pytania:

- jakie zwierzęta występowały w wierszu?

- jaki głos wydaje kogut, jaki kura, a jaki kaczka?

- gdzie możemy spotkać te zwierzęta?

 

2. W zagrodzie Małgosi - bajeczka ortofoniczna.

Rodzic czyta treść bajeczki, a dzieci naśladują odgłosy zwierząt.

 

Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi
Każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: hau, hau, hau.
Kotek miauczy: miau, miau, miau.
Kura gdacze: kod, ko, da.
Kaczka kwacze: kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: gę, gę, gę.
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: be, be, be.
Koza muczy: me, me, me.
Indor gulaga: gul, gul, gul.
Krowa ryczy: mu, mu, mu.
Konik parska: prr, prr, prr.
A pies warczy: wrr, wrr, wrr.
I tak gra orkiestra ta,

aż  Małgosia jeść im da.



3. Co to za zwierzę? - zabawa słuchowo-naśladowcza.
Dzieci słuchają odgłosów zwierząt wiejskich. Rozpoznają je oraz naśladują wydawane przez nie odgłosy.

 

4. Propozycja pracy plastycznej:

Królik - odrysowywanie rączki https://pl.pinterest.com/pin/1688918601309533/ 

królik_1.jpg

5. Film edukcyjny:Pozytywnie Nakręcona Mama - "Zwierzęta na wsi" część 1

https://www.youtube.com/watch?v=v4R2rkylrc0&ab_channel=PozytywnieNakr%C4%99conaMama

Dziecko może utrwalić znajomość zwierząt, które mieszkają w gospodarstwie wiejskim i usłyszeć ich glosy.
W nagraniu jest też kilka zabaw - zagadki o zwierzętach, szukanie różnic oraz dziecko musi odgadnąć, które zwierzę zniknęło.

 

 

Wtorek: 06.04.2021

 

Tematyka tygodnia: W gospodarstwie.

 

Temat dnia: Zwierzęta, które znamy.

 

1. Zabawa naśladowcza „Na wiejskim podwórku"
Dzieci biegają w tempie wystukiwanym przez rodzica. Zatrzymują się i na hasło: Pieski - chodzą na czworakach i naśladują szczekanie psa. Na hasło: Koniki - biegną, zatrzymują się i grzebią kopytkiem. Na hasło: Koguty - stają na jednej nodze i naśladują pianie koguta.

 

2. Rozwiązywanie zagadek o zwierzętach z gospodarstwa:


- Duża i łaciata, na zielonej łące.
Mlekiem nam dziękuje, za trawę i słońce.(krowa)

- Chodzi po podwórku, o ziarenka prosi.
Siaduje na grzędzie, pyszne jajka znosi.( kura)

- Budzi się przed świtem, w przytulnym kurniku.
Potem budzi innych, swoim kukuryku! (kogut)

- Mieszka w chlewiku tłuścioszka znana.
Przez ludzi na słoninkę i mięso chowana.( świnka)

- Lubi owies, lubi siano
w stajni rży i parska rano.( koń)

- Lubię pływać w stawie każdy z was mnie zna.
Wśród wrzasków domowych ptaków słychać moje: kwa, kwa.( kaczka)

- Zagadka to będzie nie długa,
wlazł sobie na płotek i mruga.( kot)

- Najwierniejszy to przyjaciel domu i człowieka,
dobrym ludziom chętnie służy na złych warczy, szczeka ( pies)

 

3. Rozmowy zwierząt - dzieci, słuchają recytacji wiersza i wykonują ćwiczenia logopedyczne - naśladują odgłosy zwierząt.

 

„Rozmowy zwierząt"

Barbara Kosowska

Mu, Mu, Mu, tak krowa muczy

Kto Cię krowo tak nauczył?

Nikt nie uczył mnie muczenia

Mówię Mu od urodzenia,

A ponadto daję słowo

Jestem bardzo mleczną krową

Baran do owcy mówi: beee

Czego baran od niej chce?

Powiedz owco ma kochana

Ile mleka dałaś z rana?

Dałam dzisiaj dużo mleka

Teraz na mnie fryzjer czeka

Kukuryku, kukuryku

Co się dzieje w tym kurniku?

Kura jaja wysiaduje,

Kogut z dumą spaceruje,

Bo za chwilę już na świecie

Ma pojawić się ich dziecię.

Źrebię w stajni mamy szuka

Rży, kopytkiem w ziemię stuka

Gdzie ta mama się podziała?

Pewnie z tatą w świat pognała

Klacz i ogier wnet wrócili,

Na wyścigach konnych byli.

Tak zwierzęta rozmawiają

One też swój język mają.

To jest język zagrodowy

Kury, owcy czy też krowy.

 

4. Dopowiedz i zrób - zabawa z rymami.
Rodzic mówi zdania, których zakończenia - słowa do rymu - dopowiadają dzieci. Dzieci wykonują czynność, o której jest mowa w zdaniu.
Powiedz: prosię i podrap się po ... nosie.
Powiedz: koń i wyciągnij do mnie... dłoń.
Powiedz: krowy i dotknij palcem ... głowy.
Powiedz: króliczki i nadmij ... policzki.
Powiedz: kaczuszka i dotknij łokciem ...brzuszka.
Powiedz: psy i klaśnij raz, dwa, ...trzy.

 

5. Praca plastyczna:

http://edufunkids.com/krowa-praca-plastyczna-z-wykorzystaniem-rolki/?fbclid=IwAR2CccFpy5pLO_EEMUkWy4byYYsTNsGirByK9Dsti505RGuU1VoETZp7tpM

 

praca_plastyczna__krówka.jpg

 

 

 

Piątek 2.04.2021

 

Temat dnia: Świeta tuż-tuż.

 

1. Poranna gimnastyka.

gimnastyka_1.jpg   gimnastyka_2.jpg

 

2.  Wielkanocne zabawy dla Was poprowadzi dziś Pani Monia:

https://www.Wirtualne Przedszkole Pani Moni - Wielkanocne Łamigłówki (canva.com)

 

3. Wysłuchanie przez dzieci opowiadania . Odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego tekstu.

 

W przedświąteczny sobotni poranek Ania wstała bardzo wcześnie. Kiedy zeszła na dół czuła w domu dzieje są coś niezwykłego.

- Co mogło dziać się w domu?

Zajrzał do pokoju. Panowała tam niesamowita krzątanina. Domownicy, mama, tata i jej dwaj starsi bracia byli czymś bardzo przejęci i nie zwracali uwagi na małą Anię. Może o mnie zapomnieli pomyślała dziewczynka. Ania patrzyła co robi jej rodzina mama piekła w kuchni pyszne babki i mazurki, jej bracia pomagali tacie w sprzątaniu domu, tylko mała Ania nic nie robiła. Ale gdy zobaczyła ją mama zaprosiła córeczkę do stołu zawołała resztę rodziny i razem zaczęli malować jajka, które mama wcześniej ugotowała. Dziewczynce to zajęcie bardzo się podobało, i chciała malować je przez cały dzień. Ale w pewnym momencie tata ściągną z szafy koszyk i postawił go na stole

I powiedział: najwyższa pora przygotować święconkę i pójść z nią do kościoła. Ania popatrzyła się na tatę ze zdziwieniem i pomyślała co to jest ta święconka. ..

a wy jak myślicie co to jest święconka?

 

Odpowiedzcie na pytania dotyczące tekst:

- Co to jest święconka?

- Gdzie się chodzi ze święconką, z kim powinniśmy iść?

- Co robili domownicy?

- Jak myślicie do czego się przygotowywali?

 

4. Działanie praktyczne:

Wkładanie do koszczyka rzeczy, potrzebnych do święconki, na podstawie własnych doświadczeń dzieci i podpowiedzi rodziców.

Przeliczanie ile pisanek zostało włożonych, pokazywanie odpowiedniej liczby paluszków,

Malowanie w powietrzu, na dywanie pisanek.

Odpowiedzi na pytania dotyczące obchodzenia świąt w rodzinnym gronie, jak pomagają swoim bliskim, kto powinien uczestniczyć w wielkanocnym śniadaniu.

 



 

 

Czwartek: 1.04.2021

Czwartek: 01.04.2021

 

Temat dnia: Wielkanocny koszyczek.

 

 

1. Na dobry początek dnia- Wielkanocna gimnastyka buzi i języka

Wielkanocna gimnastyka buzi i języka_1.jpg

 

2. Słuchanie wiersza „Już Wielkanoc" J. Majchrzaka
Czekamy na te Święta i radujemy się, jak w wierszu

„Już Wielkanoc"


Święta, Święta Wielkanocne,
jak wesoło, jak radośnie.
Już słoneczko mocno grzeje,
miły wiatr wokoło wieje.
Rośnie trawa na trawniku,
żółty żonkil w wazoniku.
Na podwórku słychać dzieci,
ach, jak dobrze, że już kwiecień.
A w koszyczku, na święcone
jajka równo ułożone.
Śliczne, pięknie malowane,
różne wzory wymyślone.
Jest baranek z chorągiewką,
żółty kurczaczek ze wstążeczką.
I zajączek jest szarawy
w świeże kwiatki ustrojony.

 

Odpowiedzcie proszę na pytania:

Jak nazywają się nadchodzące święta?

Co to jest święconka?

Co wkładamy do koszyczka ?

 

3. Wielkanocna układanka 

 

Poproście rodziców o wydrukowanie ilustracji....

Obejrzyj dokładnie ilustrację, postaraj się zapamiętać, jak najwięcej elementów.

Teraz poproś rodziców o rozcięcie ilustracji ....

Spróbuj ułożyć ilustrację i sprawdź, co jeszcze może znaleźć się w wielkanocnym koszyczku: Jaja, chleb, sól, kurczaczek, baranek, biała serweta

Czy o niczym nie zapomniano ?

 

 

4. Koszyczek Zajączka

Wytnij obrazki i przyklej je na ilustracji z Koszyczkiem - zgodnie z poleceniem

Poproś o odczytanie wskazówek Rodzica. 

Pokoloruj powstały obrazek.

 

5. Pomagamy Kurczaczkowi Wielkanocny Witrażyk 

Kurczaczek znalazł koszyczek, w środku było jajeczko z instrukcją ... Zrób Wielkanocny Witrażyk. Skrzydełka Kurczaczka nie są tak sprawne, jak twoje rączki i nie potrafi wykonać zadania. Pomóż Kurczaczkowi wykonać zadanie, dasz sobie z nim świetnie radę !

Pokoloruj Pisankę i jej otoczenie kredkami: ołówkowymi lub pastelami

Wybierz jeden kolor plasteliny. Zrób kilka długich plastelinkowych wężyków.

Wyklej przecinające pisankę linie wężykami. Postaraj się żeby wężyki były bardzo cieniutkie.

 

6. Wielkanocna książeczka

Poproście rodziców o wydrukowanie słowniczka obrazkowego dotyczącego Wielkanocy. Dziecko poznaje elementy kultury związane z Wielkanocą i koloruje obrazki.

Oto poszczególne kartki do wydrukowania - jest ich 5 arkuszy. Cała książeczka, po jej złożeniu, będzie liczyła 10 kartek.

 

7. Wielkanocna piosenka:

Posłuchajcie piosenki w wykonaniu ZOZI pt. "Znaki wielkanocy" Jeśli macie ochotę, możecie razem z nią pośpiewać.

 

 https://youtu.be/OCmZrAz3t-U

 

 

 

 

Środa 31.03.2021

 

Temat dnia: Pisanki, kraszanki.

 

 

1. „Zajączki" - zabawa paluszkowa

 

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy się dwa schowają. Ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy się trzy schowają ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych już do mamy kica.

Kocha je ogromnie mama zajęczyca

(zaplata palce obu dłoni i lekko kołysze splecionymi dłońmi.)

 

2. Film edukacyjny dla dzieci.

Pani Edu Kredka przygotowała kilka informacji na temat naszych polskich tradycji związanych ze Świętami Wielkanocnymi.

Link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=giRwxyKTXcg

 

3. Historyjka obrazkowa „ Zajączki malują jajka".

 

Na stole umieszczone są 4 obrazki:

I obrazek: Zajączki malują jajka.

II obrazek: Zajączek wiezie pisanki na taczce.

III Zajączek  najeżdża na wystający kamień, wskutek czego wypadają mu pisanki.

IV obrazek: Z pisanek wykluwają się kurczęta w takie same wzorki, jakie były na skorupkach.

 

Rodzic odsłania I obrazek i mówi:

 

Zbliżały się Święta Wielkanocne. Zajączki miały pełne ręce pracy, bo im kury z okolicy niosły jajka. Spróbuj je zliczyć? ( dziecko liczy). Każda z kurek chciała, aby jej jajko kolorową było pisanką. Więc zajączki pędzlem w lewo, pędzelkiem w prawo - taka praca jest zabawą. Te w kwiatuszki, tamte w paski, uwijały się Szaraczki.

 

II obrazek. Zajączek wiezie pomalowane jajka czyli pisanki na taczce, by oddać je kurom.

 

III obrazek. Nagle (rodzic odsłania trzeci obrazek):

-         Opowiedz co dalej się wydarzyło?

-         Dlaczego zajączkowi wypadły pisanki?

-         Co odczuwał zajączek?

 

IV obrazek. Jednak to nie koniec przygody, bo oto (rodzic odsłania czwarty obrazek)

-         Co się stało?

-         A co teraz przeżywał zajączek?

-         Czy wiesz, co to jest pisanka?

historyjka_1.JPG   historyjka_2.JPG  historyjka_3.JPG  historyjka_4.JPG

 

 

4. Masażyk relaksacyjny (z rodzicami):

 

Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie śni:

Śniła mu się pisaneczka ta co cała jest w kropeczkach (uderzenia paluszkami- kropki)

Była też w paseczki (rysujemy paseczki)

I w wesołe krateczki (rysujemy krateczkę)

Ta w malutkie ślimaczki (rysujemy ślimaczki)

I żółciutkie kurczaczki (rysujemy kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek)

Cii... wiosna, wiosna ach to ty! (całymi dłońmi)

 

5. Praca plastyczna „ Pisanki"

Dzieci wraz z rodzicami ozdabiają jajka styropianowe, gotowane lub wydmuszki dowolną techniką plastyczną.

 

 

 

Motylki:30.03.2021

 

Temat dnia: Wielkanocne zwyczaje.

 

 

1. Poznawanie zwyczajów wielkanocnych na podstawie ilustracji i rymowanek.

Posłuchacie rymowanki, o jakich tradycjach i zwyczajach jest w nich mowa ?

 

Na świątecznym dużym stole

ciasta pełnią ważna rolę
Bazie stoją już w wazonie
wielkanocna świeca płonie
A mazurka pod baziami
tańczą baby z mazurkami - Świąteczne wypieki

 

Mam suszonych kwiatków wiele

zrobię palmę na niedzielę
trawki oraz kłosy zbórz

zasuszone pąki róż
do patyka patyk przymocuje,
który wcześniej pomaluję - Niedziela Palmowa

 

Stoi koszyk wiklinowy
w nim baranek jest cukrowy
I jajeczka malowane
pisankami nazywane - Wielkanoc i święconka


Wczesnym rankiem, po kryjomu
Michał skrada się do domu.
Z ogromnymi psikawkami
Właśnie schował się za drzwiami.
Aj , ratunku ! Co się dzieje?
Kto to na mnie wodę leje?
Wszystkich oblał dziś Michałek,
bo to lany poniedziałek - „Śmigus -dyngus"

 

2. Zabawa "Pisankowe obrazki "

Przed rozpoczęciem zabawy rodzic rozmawia z dzieckiem na temat zwyczajów wielkanocnych. m.in. malowania jajek w kolorowe wzory i obrazki.
Po czym rozpoczyna zabawę, do której będzie grał na jakimś perkusyjnym instrumencie, lub wyklaskiwał. Gra w różnym tempie, raz wolno, raz szybko, do marszu, do biegu, do podskoków. Na przerwę w muzyce rodzic mówi nazwę jakiegoś pisankowego obrazka, np. kogucik, gwiazdka, słońce, laleczka, kwiatek, a dziecko musi szybko przybrać pozę, kojarzącą się z tym obrazkiem.

 

3. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne - nauka piosenki


Posłuchajcie piosenki  a następnie postarajcie się odpowiedzieć na pytania:

- O czym jest piosenka?

- Kto był przy koszyczku?

- Co jest w koszyczku?

- O co kłócił się kurczaczek i cukrowy baranek?

- Czy rozstrzygnięty został spór?

 

Link do pioseki: https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4

 

"Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne"

 

1. Koszyczek z wikliny pełen jest pisanek,
A przy nich kurczaczek i z cukru baranek.
Przy baranku babka, sól, chleb i wędzonka,
Oto wielkanocna świąteczna święconka.

 

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.

 

2. Kłócił się z kurczakiem cukrowy baranek,
Która najpiękniejsza ze wszystkich pisanek?
Czy ta malowana, czy ta wyklejana,
Czy zdobiona woskiem i pofarbowana

 

3.Baranek kurczaczkiem długo się spierali,
aż goście świąteczni do drzwi zapukali 
Wielkanocni goście czasu nie tracili 
potłukli pisanki jajkiem się dzielili.

 

 

Motylki:29.03.2021

 

Tematyka tygodnia: Wielkanoc

 

 

Temat dnia: Przygotowania do świąt.

 

1. Propozycja zabaw ruchowych:

 

Skaczące żabki - stańcie w wyznaczonym miejscu i spróbujcie skacząc jak żabki dotrzeć do końca pokoju

Zające na łące a teraz jesteście zajączkami skaczcie jak zajączki do wyznaczonego miejsca pamiętajcie że zajączki

mają uszy które wszystko słyszą ja też naśladujcie

Wyścig z jajkiem na łyżce spróbujcie przejść po linii prostej z jajkiem na łyżce (ugotowane na twardo) w różny

sposób tip top; duże kroki małe kroki na palcach na piętach

 

2. Kalambury.

Na początku proponuję znaną nam wszystkim zabawę kalambury. Zaproście do zabawy mamę, tatę, rodzeństwo... Spróbujcie za pomocą gestów lub rysunków wyrazić swoje myśli na temat przygotowań

świątecznych co wtedy robimy, czego używamy, w jaki sposób robimy.

 

3. Poproście rodziców o przeczytanie „Bajeczki wielkanocnej" - słuchajcie uważnie kogo budziło słońce i w jakiej kolejności

 

"Bajeczka wielkanocna"  A. Galicy

 

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
- Jeszcze chwilkę - mruczały wierzbowe Kotki - daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
- Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka - puk-puk i przygrzewało mocno.
- Stuk-stuk - zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
- Najwyższy czas - powiedziało - to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
- Już czas, Wielkanoc za pasem - odpowiedziało Słońce - a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
- Kogo? Kogo? - dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
- Kogo? Kogo? - popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
- Kogo? Kogo? - szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.

- Wstawaj śpioszku - mówiło - baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś" odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś" ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
- Co to? Co to? - pytał Zajączek.
- Dlaczego tak dzwoni? - piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
- To już święta, święta, święta - szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

W Wielkanocny poranek

Dzwoni dzwonkiem Baranek,

A Kurczątko z Zającem

Podskakują na łące.

Wielkanocne Kotki,

Robiąc miny słodkie,

Już wyjrzały z pączka,

Siedzą na gałązkach.

Kiedy będzie Wielkanoc

Wierzbę pytają.


 4. Propozycja pracy plastycznej:

Pisanka_1.jpg        pisanka_2.jpg     baranek_1.jpg     baranek_2.jpg

 

Motylki: 26.03.2021

 

Temat dnia: Moja ulubiona bajka.

 

 

1. Opowieść ruchowa na dobry początek.

 

Dzieci przedstawiają za pomocą ruchu opowieść:

- Czerwony Kapturek idzie przez las do babci, zrywa kwiaty, goni motylki, podskakuje.

- Jaś i Małgosia błądzą po lesie, aż w końcu zasypiają pod drzewem.

- Krasnoludki maszerują do domu po ciężkiej pracy, a tam Śnieżka sprząta ich domek:

zamiata, zmywa naczynia...

 

2.  Piosenka ,, Podróż do krainy bajek" zaprasza Cię do magicznej krainy baśni .

https://www.youtube.podróż do krainy bajek

 

,, Podróż do krainy bajek"

Lubimy baśnie smutne i wesołe,

to chyba jasne, czemu tak się dzieje,

Te smutne niezłą dają życia szkołę,

wesołe dają nam nadzieję.

Ref:

Zabierz nas, zabierz do krainy bajek

niezapomniany panie Andersenie,

Niechaj przez chwilę, chociaż nam się zdaje,

że może każde spełnić się marzenie.

A w Kopenhadze ponoć wieczorami

po dzień dzisiejszy błądzi po ulicach

widmo dziewczynki małej z zapałkami

wraz ze swą smutną tajemnicą.

Ref:

Zabierz nas zabierz........

Lecz Calineczka spotka księcia w końcu,

brzydkie kaczątko stanie się łabędziem,

ziarenko grochu wykiełkuje w końcu,

a słowik zawsze śpiewać będzie.

Ref:

Zabierz nas zabierz.....

 

 

 

3. Rozpoznawanie tytułów baśni po wysłuchanym fragmencie.

 

Żyła sobie raz samotna kobieta. Nie miała dzieci, a bardzo chciała mieć córeczkę. Pewnego

dnia samotność dokuczyła jej tak mocno, że postanowiła udać się po pomoc do czarownicy.

Ta dała jej zaczarowane ziarenko. Kiedy kobieta zasadziła je w doniczce, wyrósł z niego duży

kwiat. Gdy rozchylił płatki, kobieta ujrzała w jego wnętrzu maleńką dziewczynkę. Miała cal

wzrostu, więc dostała na imię...

„Calineczka"

 

Wtedy starsze łabędzie pochyliły przed nim głowy, a młody łabędź poczuł się zmieszany i ze

wstydu schował głowę pod skrzydło. Czuł się naprawdę błogo, ale nie był dumny, ponieważ

dobre serce nie jest ogarnięte pychą. Myślał o tym, ile musiał się nacierpieć, jak go

prześladowano i wyszydzano zanim usłyszał, że jest najpiękniejszym z wszystkich pięknych

ptaków. Słońce grzało mocno, a jego promienie pieściły smukłą szyję ptaka. W głębi serca

łabędź pomyślał: „Nawet nie marzyłem o takim szczęściu, kiedy byłem jeszcze...

„Brzydkie kaczątko"

 

Zziębnięte ręce skostniały jej prawie, nie ma siły utrzymać w nich paczki zapałek. A gdyby

zapaliła jedną dla rozgrzania? Tylko jedną zapałkę. Na wspomnienie ciepła już nie ma siły

oprzeć się pokusie. Jedna zapałka tylko. Wyjmuje ostrożnie, trzask... i płonie! Cóż za wesołe

światło, jasne i ciepłe, ach jak grzeje w ręce! Cudowny płomyk! Wydało się jej nagle,

że siedzi przed ciepłym, żelaznym piecem na świecących nóżkach, z mosiężnymi drzwiczkami.

Ach, jak ciepło! Jak grzeje duży, jasny płomień, jak wesoło się pali! Wyciągnęła nóżki spod

cienkiej sukienki, aby je ogrzać także, lecz w tej samej chwili - zapałka zgasła.

„Dziewczynka z zapałkami"

 

4. Jaki to tytuł?

Waszym zadaniem jest podanie poprawnego tytułu bajki.

- „Cudowny Kapturek"

- „Janek i Gosia"

- „Gapciuszek"

-  „Kot w surducie"

-  „O rybaku i rudej rybce"

-  „Brzydka kaczka"

-  „Kubuś Łakomczuszek"

-  „Śpiąca księżniczka"

-  „Pinokiowy chłopiec"

-  „Dziewczynka na ziarnku grochu"

-  „Księżniczka śniegu"

-  „Królowa z zapałkami"

-  „Trzy kotki"

-  „Wilki 5 dziewczynek"

 

  5. Propozycja pracy plastycznej- bajkowe postaci z rolek

postaci_z_rolek_1.jfif  postaci_z_rolek_2.jpg      postaci_z_rolek_3.jfif   postaci_z_rolek_4.jfif

 

Motylki: 25.03.2021

 

Temat dnia: W krainie baśni.

 

1. Dziś zabawy ruchowe ze zwierzątkami:

 

karty_ruchowe_zwierzeta_jpg_1.jpg  karty_ruchowe_zwierzeta_jpg_2.jpg

2. Zabawy na dobry początek dnia - rozgrzewka dla buzi

 

Żeby śpiewać, musimy rozgrzać nasze buzie.

- dmuchajcie w balon a jak nie macie to udawajcie, że w niego dmuchacie (w końcu jesteście w świecie książek - tu nie zawsze dzieje się coś

naprawdę).

Gdy wypuszczamy powietrze z balonu wymawiamy długie „sssss"

- śmiejcie się głośno, cicho, haha, hihih, hoho, heheh

- sapcie jak lokomotywa z wiersza Juliana Tuwima

- Zróbcie głęboki wdech nosem i starajcie się na wydechu powiedzieć zdanie „Lubię czytać książki" albo „Z książką mi do twarzy"

- poziewajcie sobie troszkę

- udawajcie, że macie w buzi pyszny cukierek do ssania

- pooblizujcie się po tych słodkich cukierkach

róbcie śmieszne miny

- wysyłajcie buziaki

 

3. Posłuchajcie piosenki  pt. "Bajeczki „ Urszuli Piotrowskiej

 

https://www.youtube.com/watch?v=Sl7d6RvqTWM

 

 

„Bajeczki"

 

Na półkach mieszkają książeczki.

W książeczkach mieszkają bajeczki.

Opowiem o nich wam, bo wszystkie dobrze znam.

Opowiem o nich wam, bo wszystkie dobrze znam.

 

W bajeczkach znajdziecie rycerzy,

Królewnę, co spała na wieży.

I dobrych wróżek sto, i czarownicę złą.

I dobrych wróżek sto, i czarownicę złą.

 

A kiedy się dziecko zasłucha,

To wróżki mu szepczą do ucha.

Pokochaj bajek świat na wiele, wiele lat.

Pokochaj bajek świat na wiele, wiele lat.

 

Wysłuchajcie piosenki i porozmawiajcie o niej.

- oceńcie nastrój piosenki, czy jest wesoła czy smutna,

- Co mieszka na półce?

- Co mieszka w książeczkach dla dzieci?

- Co możemy znaleźć w bajeczkach?

- Co wróżki szepcą dzieciom do ucha?

 

Zabierzcie teraz swoją ulubioną książkę i zatańczcie z nią do piosenki, tak jakbyście tańczyli z prawdziwym przyjacielem.

Spróbujcie nauczyć się jednej zwrotki piosenki.

 

 

 

 

 

Motylki:24.03.2021

 

 

 

Temat tygodnia: Bajki i Baśnie.

 

 Temat dnia: Królewna Śnieżka.

 

 

Na dobry początek dnia- trochę gimnastyki:

https://youtu.be/23CmYNuEipk

 

Posłuchajcie proszę bajki audio pt. " Królewna Śnieżka"

 

https://youtu.be/P8u0E1lgUBs

 

 

Postarajcie się odgadnąć o jakich postaciach z bajek jest mowa:

 

1. Kiedy z krasnoludkami
w lesie zamieszkała,
niedobra czarownica
zatrute jabłko jej dała. ( Królewna Śnieżka)

 

2. Jakie imiona mają braciszek i siostrzyczka.

Którzy w lesie spotkali,

chatkę zrobioną z pierniczka? ( Jaś i Małgosia)

 

3. Za siedmioma górami, za siedmioma rzekami

żyła sobie królewna z krasnoludkami

Czy już wiesz, kto w tej chatce mieszka?

No przecież, to proste! To ( Królewna Śnieżka)

 

4. Chłopiec z bajki znany, z drewna wystrugany.

Kiedy kłamał w głos strasznie rósł mu nos. (Pinokio)

 

5. Jaka to dziewczynka ma roboty wiele,

a na pięknym balu gubi pantofelek? ( Kopciuszek)

 

6. Tylko cal wysokości miała ta dzieweczka

Dlatego też jej imię brzmiało ( Calineczka)

 

 

 

 

© Wszelkie prawa zastrzeżone przez Samorządowe Przedszkole nr 1 w Pruchniku.
ul. Szkolna 12, 37-560 Pruchnik, tel.: 016 628-80-42, e-mail:
realizacja i CMS: omnia