016 628-80-42  lub  

Koncepcja i Roczny Plan Pracy Przedszkola

 

Załącznik do uchwały Rady Pedagogicznej nr 8/2022 z dnia 31.08.2022 r.


KONCEPCJA PRACY WRAZ Z ROCZNYM PLANEM PRACY

PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO NR 1 W PRUCHNIKU

rok szkolny 2022/2023


Misja Przedszkola

Przedszkole Samorządowe Nr 1 w Pruchniku jest placówką ogólnodostępną. Zapewnia wszechstronny,

bezpieczny, radosny rozwój wszystkim wychowankom. Wspiera indywidualny rozwój osobowości dziecka.

Stoi na straży praw dziecka, uczy tolerancji, zapewnia pełną opiekę dydaktyczną i wychowawczą.

Dzieci w miarę beztrosko osiągają stan gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.

 

Wizja dziecka w naszym przedszkolu:

  • ciekawe świata,

  • ufne w stosunku do nauczycieli,

  • radosne,

  • aktywnie uczestniczące w życiu przedszkola,

  • twórcze i samodzielne w działalności zabawowej i edukacyjnej podejmowanej na rzecz własnego rozwoju,

  • uczciwe i prawdomówne

  • odpowiedzialne i obowiązkowe,

  • kulturalne i tolerancyjne,

  • świadome zagrożeń.


Model absolwenta:

Absolwent Przedszkola potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia:

Wykazuje:

  • motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego,

  • zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego,

  • umiejętność radzenia sobie z trudnościami,

  • umiejętność współdziałania w zespole,

  • samodzielność,

  • odporność na stres.

Posiada:

  • zdolność do obdarzania nauczycielki i innych dorosłych uwagą,

  • wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia.

Umie:

  • cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie.

Rozumie, zna:

  • prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,

  • zasady bezpieczeństwa, zabawy, higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną

  • zasady kultury współżycia, postępowania,

  • kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe

  • potrzebę szanowania przyrody i środowiska.


Nauczyciele

  • Wykwalifikowana, kompetentna, zaangażowana i odpowiedzialna kadra pedagogiczna, 

  • Nauczyciele specjaliści: katecheta, logopeda, specjalista terapii pedagogicznej,

  • Pedagog specjalny, nauczyciel prowadzący rewalidację, psycholog, nauczyciel języka angielskiego

Pracownicy obsługi

  • wspierają rozwój dzieci i umiejętnie otaczają je opieką


Baza materialna

  • Sale wyposażone w różnorodne pomoce dydaktyczne, zabawki umożliwiające dzieciom wspólną zabawę

i naukę w warunkach bezpiecznych, przyjaznych, dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych,

  • otoczenie przedszkola sprzyja organizowaniu zajęć sportowych, gier, zabaw ruchowych i obserwacji

przyrodniczych w parku, na placu zabaw, boisku, na terenie zielonym za budynkiem przedszkola.


Wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci w naszym przedszkolu

Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka w czasie systematycznych obserwacji,

prowadzonych w celu poznania ich możliwości i potrzeb. W roku szkolnym poprzedzającym termin możliwego

rozpoczęcia przez dziecko nauki w szkole przeprowadzają diagnozę przedszkolną w celu zgromadzenia

informacji dla rodziców, pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz w celu opracowania

i realizowania indywidualnego programu wspomagania rozwoju dzieci. Do 30 kwietnia każdego roku wydanie

rodzicom informacji o gotowości szkolnej ich dziecka.

Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, a także umożliwia

rozwój zainteresowań i talentów wychowanków.

Przedszkole oferuje bezpłatne zajęcia dodatkowe zgodnie z oczekiwaniami i potrzebami dzieci oraz rodziców: religię,

zajęcia logopedyczne, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, zajęcia rewalidacyjne, zajęcia z pedagogiem

specjalnym, w miarę możliwości z psychologiem, zgodnie z zaleceniami Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej.

Dzieci wdrażane są do troski o własne zdrowie i bezpieczeństwo, aktywności

poznawczej i ruchowej w naturalnym otoczeniu, propagowane są zachowania proekologiczne. Nauczyciele

wprowadzają przedszkolaków w świat wartości estetycznych , rozwijają umiejętności wypowiadania się

poprzez muzykę, formy teatralne, sztuki plastyczne. Przedszkole rozwija kompetencje społeczne dzieci,

uczy współdziałania, prowadzi planowy proces wychowawczy. Kadra pedagogiczna kształtuje tożsamość

narodową i regionalną wychowanków.


Stosujemy następujące zasady pracy z dziećmi:

  • zaspokajania ich potrzeb

  • aktywności

  • indywidualizacji

  • organizowania życia społecznego

  • integracji


Stosujemy metody i techniki pobudzające ciekawość poznawczą i aktywność dzieci oparte

na metodyce wychowania przedszkolnego:

  • metody czynne: samodzielnych doświadczeń, kierowania własną działalnością dziecka, zadań stawianych dziecku, ćwiczeń utrwalających,

  • metody słowne: rozmowy, opowiadania, zagadki, objaśnienia i instrukcje, sposoby społecznego porozumiewania się, metody żywego słowa

  • metody percepcyjne: obserwacja i pokaz, osobisty przykład nauczyciela, udostępnianie sztuki.


Wszystkie metody pracy z dziećmi uwzględniają podstawową formę ich aktywności tj. zabawę.

W celu rozbudzania ciekawości poznawczej i inspirowania dzieci do działania organizujemy zabawy badawcze,

doświadczenia, ukierunkowane i zaplanowane obserwacje, wycieczki.

 

Codzienną praktykę pedagogiczną wzbogacamy także o nowe, atrakcyjne i skuteczne toki metodyczne:

  • Metodę Dobrego Startu Marty Bogdanowicz,

  • metody aktywności ruchowej: wg W. Sherborne, K. Orffa, R. Labana, A. i M. Kniessów,

  • aktywne słuchanie muzyki wg B. Strauss,

  • metodę pedagogiki zabawy,

  • Kinezjologię edukacyjną P. Dennisona -

  • techniki parateatralne (zabawy w teatr)

  • elementy Arteterapii

  • elementy relaksacji wg Jacobsona

  • elementy symultaniczno-sekwencyjnej metody nauki czytania wg J. Cieszyńskiej

  • projektów badawczych


Współpraca z Rodzicami i środowiskiem

Przedszkole prowadzi systematyczną współpracę z rodzicami w formach: spotkań ogólnych i grupowych,

konsultacji indywidualnych, zajęć otwartych, uroczystości przedszkolnych z udziałem rodziców, kącik dla

rodziców (tablice informacyjne), galeria prac dziecięcych w holu, informacje na stronie internetowej przedszkola,

kontakt telefoniczny, za pomocą sms, poczty elektronicznej, komunikatorów: Messenger i Facebook, WhatsApp.

Rodzice otrzymują rzetelną i obiektywną ocenę postępów dziecka, uzyskują wsparcie w funkcji wychowawczej,

pomoc nauczycieli specjalistów: terapeuty pedagogicznego, pedagoga specjalnego, logopedy.

Wyrażają swoją opinię i oceniają pracę przedszkola, czynnie uczestniczą w życiu

placówki. Są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu przedszkolem.

Przedszkole nawiązuje współpracę z instytucjami lokalnymi działającymi na rzecz edukacji, włącza się

w różnorodne inicjatywy na rzecz środowiska, uwzględniając jego potrzeby i możliwości, promuje swoje

działania w  Informatorze regionalnym Gminy Pruchnik „Ziemia Pruchnicka", na własnej stronie internetowej.


Dalsza praca nad Koncepcją:


  1. Każdy pracownik pedagogiczny posiada kserokopię koncepcji w dokumentacji grupy.

  2. Każdy pracownik obsługi zapoznaje się z Koncepcją Pracy Przedszkola

  3. Zmiany w tekście będą nanoszone w obecności i udziale całego zespołu pedagogicznego.

  4. Koncepcja Pracy będzie poddawana analizie i ewentualnym modyfikacjom w trakcie jej realizacji.

  5. Rodzice będą zapoznani z koncepcją na zebraniu ogólnym oraz poprzez umieszczenie na stronie internetowej przedszkola.


Koncepcję opracowała oraz zatwierdziła do realizacji na posiedzeniu w dniu 31.08.2022 r.

Rada Pedagogiczna Przedszkola Samorządowego Nr 1 w Pruchniku


Członkowie Rady Pedagogicznej:

 

  1. .......................................................................

  2. .......................................................................

  3. .......................................................................

  4. .......................................................................

  5. ......................................................................

  6. .......................................................................

 
 
 
 
Załącznik do uchwały nr 8/2022

 

Rady Pedagogicznej z dnia 31.08.2022 r.

w sprawie zatwierdzenia

Rocznego Planu Pracy Przedszkola

wraz z Koncepcją Pracy Przedszkola

na rok szkolny 2022/2023

ROCZNY PLAN PRACY
 
PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO NR 1 W PRUCHNIKU
 
NA ROK SZKOLNY 2022/2023

 

 

Zawartość planu

 

Roczny plan pracy przedszkola powstał w oparciu o wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego

w roku szkolnym 2021/2022.

 

Roczny plan pracy uwzględnia ponadto:

  • kierunki polityki oświatowej państwa określone przez MEiN na rok szkolny 2022/2023
  • wnioski sformułowane na posiedzeniu rady pedagogicznej kończącym rok szkolny
  • diagnozę potrzeb i zainteresowań
  • oczekiwania rodziców względem przedszkola
  • treści zawarte w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego
  • treści podstawy programowej oraz statutu przedszkola.

 

1.

Priorytety pracy przedszkola na rok szkolny 2022/2023 wynikające z kierunków

polityki oświatowej państwa oraz wniosków z nadzoru sprawowanego przez dyrektora przedszkola

2.

Diagnoza pracy przedszkola na koniec roku szkolnego 2021/2022

3.

Obszary działalności przedszkola wraz z określeniem sposobu realizacji przyjętych zadań

1) realizacja programów wychowania przedszkolnego/zapisów podstawy programowej.

Wykaz programów przyjętych do realizacji w roku szkolnym 2022/2023

 

2) realizacja kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/2023

2.1. Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie

postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.

1) wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro/czynienie dobra

2) kształtowanie umiejętności świadomego podejmowania decyzji

2.2. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny

2.3. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży

2.3.1 Udział nauczycieli w projekcie: „Ochrona i wzmacnianie zdrowia

psychicznego dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym”.

Stworzenie na bazie projektu programu własnego przedszkola.

2.3.2 Rozwijanie zdolności do doświadczania i wyrażania emocji we właściwy

i konstruktywny sposób

2.3.3. Kształtowanie i wzmacnianie poczucie bezpieczeństwa w domu i przedszkolu

2.4. Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej

oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy

2.5. Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy,

w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb

2.6. Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego

i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych

w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej,

w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych

w Internecie i mediach społecznościowych.

2.7. Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia

udzielanego dzieciom w przedszkolach

 

3) realizacja wniosków z nadzoru pedagogicznego

4.

Zestaw programów wychowania przedszkolnego w roku szkolnym 2022/2023

5.

Konkursy dla dzieci i nauczycieli

6.

Kalendarz imprez i uroczystości

7.

Współpraca ze środowiskiem lokalnym

8.

Zespoły zadaniowe nauczycieli

 

 

1. Cele priorytetowe przedszkola na rok szkolny 2022/2023

 

a) Wynikające z kierunków polityki oświatowej państwa:

  1. Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
  2. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
  3. Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy.
  4. Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb.
  5. Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych.
  6. Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach

b) Wynikające z wniosków z nadzoru sprawowanego przez dyrektora przedszkola

 

  • W dalszym ciągu realizować nowatorskie działania poprzez wdrażanie przez chętnych nauczycieli elementów pedagogiki F. Froebla
  • Inspirowanie nauczycieli do korzystania ze wspomagania zewnętrznego
  • Na bieżąco aktualizować stronę internetową przedszkola
  • Rozwijano zainteresowania czytelnicze dzieci poprzez działalność plastyczną, teatralną i muzyczną.
  • Motywowanie dzieci do dłuższych wypowiedzi.
  • Ćwiczenie motoryki małej.
  • Doskonalenie umiejętności układania historyjek obrazkowych.
  • Utrwalanie kierunków prawa - lewa strona.
  • Szukanie nowych rozwiązań motywujących rodziców dzieci z różnego rodzaju dysfunkcjami do ściślejszej współpracy, szczególnie w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz w sytuacji nauki na odległość.
  • Indywidualizowanie pracy z dziećmi biorąc pod wzgląd ich potrzeby edukacyjne i rozwojowe, udzielać wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, ściśle współpracować z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.
  • Kontynuować działania związane z promocją przedszkola poprzez udział dzieci w konkursach i uroczystościach

 

2. Diagnoza pracy przedszkola na koniec roku szkolnego 2021/2022

 

  • Przedszkole jest bezpiecznym miejscem pracy pracowników przedszkola i pobytu dzieci. Bezpieczny plac zabaw i teren przy przedszkolu sprzyja codziennym zabawom na świeżym powietrzu i i umożliwia prowadzenie obserwacji przyrodniczych.
  • Przedszkole charakteryzuje atrakcyjna oferta edukacyjna, nauczyciele stosują różnorodne, nowoczesne metody aktywizujące rozwój dzieci
  • Nauczyciele mają wysokie kwalifikacje i ustawicznie doskonalą swoje umiejętności.
  • W przedszkolu panuje dobra atmosfera pracy i klimat sprzyjający współpracy na wielu płaszczyznach
  • Przedszkole zapewnia wszystkim potrzebującym dzieciom oraz ich rodzicom wsparcie psychologiczno-pedagogiczne
  • W przedszkolu realizowane są autorskie programy edukacyjne
  • W przedszkolu realizowane są liczne projekty edukacyjne, które wspomagają pracę z dziećmi.
  • Nauczyciele wykorzystują w pracy z dziećmi narzędzia i zasoby cyfrowe, które pozwalają przygotować je do bezpiecznego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnej.
  • Przedszkole wychowuje do wartości oraz kształtuje właściwe postawy dzieci poprzez zajęcia dodatkowe i propagowanie idei wolontariatu
  • Przedszkole działa zgodnie z przyjętym kalendarzem imprez i uroczystości
  • Rozwijana jest współpraca ze środowiskiem lokalnym na rzecz rozwoju dzieci
  • Rodzice są zadowoleni z usług przedszkola i chętnie podejmują współpracę oraz wykazują inicjatywy własne na rzecz dzieci i przedszkola

 

3. Obszary działalności przedszkola

wraz z określeniem sposobu realizacji zadań

 

1) Realizacja przyjętych programów wychowania przedszkolnego,

zadań przedszkola oraz zalecanych warunków wskazanych

w podstawie programowej wychowania przedszkolnego

 

Programy wychowania przedszkolnego

Zadania do realizacji

Termin

Osoby odpowiedzialne

1.

Przedstawienie przez nauczycieli programów wychowania przedszkolnego wybranych do realizacji w bieżącym roku szkolnym, zgodnych z podstawą programową


Dopuszczenie przez dyrektora do użytku w przedszkolu programu/programów wychowania przedszkolnego, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej

Do końca roku szkolnego 2021/2022, przed zebraniem otwierającym nowy rok szkolny

Nauczyciele wszystkich grup

2.

Realizacja zadań przedszkola wskazanych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.


Wskazanie sposobów wykonania zadań przedszkolu przez nauczycieli w sprawozdaniu z pracy dydaktyczno-wychowawczej

Cały rok szkolny


Narada podsumowująca I półrocze rok i cały szkolny

 

Nauczyciele wszystkich grup

3.

Codzienne uwzględnianie w pracy warunków i sposobów realizacji wskazanych w podstawie programowej dotyczących m.in. aranżacji sali, codziennego organizowania zajęć na świeżym powietrzu, organizacji zabaw, nauki i wypoczynku w przedszkolu opartych na rytmie dnia.

Cały rok szkolny

Nauczyciele wszystkich grup

4.

Planowanie pracy tj. opracowywanie przez nauczycieli miesięcznych planów pracy wg jednolitych wytycznych opracowanych w przedszkolu. Monitorowanie realizacji podstawy programowej poprzez zamieszczanie w planach i dziennikach zajęć grupy odnośników do podstawy i bieżącą weryfikację ich realizacji/nanoszenie uwag w planie.

Do 28-go dnia każdego miesiąca poprzedzającego realizację planu

 

 

 

2) Realizacja kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/2023

 

1. Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.

Zadania do realizacji

Termin

Osoby odpowiedzialne

a) wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro/czynienie dobra

1.

Stworzenie przez nauczyciela wraz z dziećmi kodeksu przedszkolaka, zawierającego zbiór zasad obowiązujących w przedszkolu. Umieszczenie kodeksu w widocznym miejscu na sali i poinformowanie rodziców o obowiązującym kodeksie w wybrany przez nauczyciela sposób (informacja na stronie internetowej/zdjęcie kodeksu/gazetka ścienna). Motywowanie dzieci do respektowania zasad i kształtowanie umiejętności samokontroli.

Wrzesień

Nauczyciele grup

2.

Stwarzanie przyjaznego klimatu w grupie, sprzyjającego okazywaniu troskliwości i zainteresowania koleżanką /kolegą z grupy np. organizacja urodzin dzieci w grupie, utrzymywanie kontaktu z nieobecnym chorym dzieckiem poprzez komunikator Messenger/pisanie listów, zachęcanie dzieci do wysyłania pocztówek do przedszkola/grupy przedszkolnej z miejsc odwiedzanych przez przedszkolaki ze swoimi rodzinami podczas wakacji.

Cały rok szkolny

Nauczyciele grup

3.

Wdrażanie do stosowania zwrotów grzecznościowych podczas: powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia.

Cały rok szkolny

Nauczyciele grup

4.

Wykorzystanie literatury w poszukiwaniu przez dzieci prawd moralnych, zrozumieniu świata, kontaktu z pięknem i potrzeby obcowania z nim. Ukazywanie na ich podstawie wartości przyjaźni/koleżeństwa, poszanowania pracy, stosunku do kłamstwa.

Cały rok szkolny

Nauczyciele grup

5.

Dostarczanie dzieciom literackich wzorów postępowania ludzi dobrych, prawdomównych. Zachęcanie dzieci do poszukiwania takich osób w swoim najbliższym otoczeniu.

Cały rok szkolny

Nauczyciele grup

6.

Udział w projekcie "Mały Miś w świecie wielkiej literatury" – moduł II,III

Luty-maj 2022

Chętni nauczyciele

7.

Organizowanie wycieczek do: muzeum, kina, teatru. Obcowanie ze sztuką jako źródłem piękna i doznać estetycznych. Alternatywa – wycieczki wirtualne.

W ciągu roku szkolnego

Nauczyciele grup

8.

"Co to znaczy być szlachetnym?" - wytłumaczenie dzieciom postawy szlachetności na przykładach zaczerpniętych z życia dzieci.

Wybrany przez nauczyciela

Nauczyciele grup

9.

"Przedszkolni Wolontariusze" - promowanie idei wolontariatu na terenie przedszkola. Zaangażowanie przedszkola w akcje charytatywne o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim np. włączenie się w akcję zbierania nakrętek na terenie Gminy Pruchnik do Serc na nakrętki – przy Urzędzie Miasta dla Mai Drapały, przy remizie OSP 3 w Pruchniku Górnym dla Mii Grucy,

"Góra grosza”, "Szlachetna paczka". Zapoznanie dzieci z pracą wolontariuszy – zorganizowanie spotkania z osobami działającymi na rzecz środowiska lokalnego/alternatywa on-line.

W ciągu roku szkolnego/ zgodnie z planami pracy nauczycieli

Nauczyciele grup

10.

Spotkanie z Mikołajem – przedstawienie historii życia biskupa z Mirry jako ponadczasowego wzoru dobroczynności

grudzień

Nauczyciele grup

11.

Zorganizowanie akcji na rzecz schroniska - niesienie pomocy potrzebującym zwierzętom, nauka właściwego zachowania wobec nich. Dokarmianie ptaków zimą w przedszkolnym ogrodzie.

W roku szkolnym

Nauczyciele grup

12.

Zbiórka nakrętek/makulatury i przekazanie na wybrany cel dobroczynny.

W roku szkolnym

Wszyscy nauczyciele

13.

Udział w akcji MEiN: "Razem na święta" zachęcającej dzieci do niesienia pomocy innym, budowanie wspólnot i więzi międzypokoleniowych oraz kształtowaniu poczucia odpowiedzialności za drugą osobę.

Zaangażowanie w zorganizowanie upominku świątecznego „Od przedszkolaków dla seniorów” z „Klubu Senior +” w Hawłowicach oraz z „Dziennego Domu Senior – Wigor” w Pruchniku;

Kartka dla sąsiada”

 

grudzień

Nauczyciele grup II i III, IV

14.

Na bieżąco przypominanie dzieciom o wypowiadaniu „Trzech magicznych słów” (proszę, dziękuję, przepraszam).

 

Wybrany przez nauczyciela

Nauczyciele grup

15.

Zorganizowanie z dziećmi „Dnia Pozytywnego Myślenia”.


Luty

Nauczyciele grup

16.

Udział w projekcie „Bajkowa wyprawa”

W ciągu roku szkolnego

Chętni nauczyciele

17.

Udział w akcji MEiN: "Razem na święta" zachęcającej dzieci do niesienia pomocy innym, budowanie wspólnot i więzi międzypokoleniowych oraz kształtowaniu poczucia odpowiedzialności za drugą osobę.

grudzień

Chętni nauczyciele

18.

Realizacja Akcji Cała Polska Czyta Dzieciom;

 

W ciągu roku szkolnego

Chętni nauczyciele

19.

Realizacja projektu „Małą Książka wielki człowiek” realizowana we współpracy z Biblioteką

W ciągu roku szkolnego

Chętni nauczyciele

b) kształtowanie umiejętności świadomego podejmowania decyzji

Zadania do realizacji

Termin

Osoby odpowiedzialne

1.

Wprowadzenie „Dnia aktywności” i umożliwienie dzieciom współdecydowania o wyborze zabaw i zajęć

Wg planów pracy w poszcz. grupach

Nauczyciele grup

2.

Rozwijanie umiejętności samoobsługowych jako warunek samodzielności:

nauka mycia i wycierania rąk

nauka ubierania i zdejmowania butów

nauka ubierania i zdejmowania bluzek, getrów, kurtki itd.

nauka posługiwania się nożem i widelcem

Cały rok szkolny

Nauczyciele grup

3.

Tworzenie sytuacji sprzyjających samodzielności:

samodzielny dobór materiałów do wykonania zadania np. plastycznego

praca z dziećmi metodą stacyjek zadaniowych np. na każdym stoliku inne zadanie – dziecko musi wykonać kolejno wszystkie zadania, a ich wykonanie zaznaczyć na planszy

Cały rok szkolny

Nauczyciele grup

4.

Ustalenie wspólnie z dziećmi zasad dyżurów, wyboru dyżurnego i jego obowiązków

Cały rok szkolny

Nauczyciele grup II i III, IV

5.

Udział dzieci w module IV projektu Mały Miś

Wg harmonogramu projektu

Chętni nauczyciele

6.

Rozwijanie umiejętności podejmowania decyzji poprzez zabawy i gry planszowe (gry polegające na wyborze drogi/ wyborze scenariusza). Zabawy słowne np „co byś zrobił, gdybyś…”. Wymyślanie alternatywnych zakończeń opowieści – elementy metody storyline

Cały rok szkolny

Nauczyciele grup

7.

Rozwijanie u dzieci umiejętności podejmowania decyzji oraz umiejętności porozumiewanie się z innymi.

Cały rok szkolny

Nauczyciele grup

Spodziewane efekty:

  • nabycie przez dzieci umiejętności odróżniania dobrego zachowania od złego

  • rozwijanie empatii dziecięcej – dziecko dostrzega i reaguje na krzywdę drugiego człowieka

  • nabycie przez dzieci umiejętności nazywania uczuć własnych i drugiego człowieka/podawania przykładów właściwego i niewłaściwego zachowania

  • nabycie przez dzieci umiejętności rozładowania emocji tj. złość

  • uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych

  • Zapoznanie dzieci z ideą wolontariatu oraz jej propagowanie,

  • Uwrażliwienie na cierpienie, samotność i potrzeby innych,

  • Kształtowanie postaw prospołecznych

  • Rozwijanie empatii

  • Inspirowanie do aktywnego spędzania czasu wolnego

  • Kreowanie roli przedszkola jako centrum lokalnej aktywności

  • Współdziałanie z organizacjami społecznymi

  • Angażowanie się w działania na rzecz społeczności przedszkolnej i lokalnej, tworzenie więzi ze środowiskiem

  • Kształtowanie umiejętności działania zespołowego

 

 

2. Wspomaganie przez przedszkole wychowawczej roli rodziny


Zadania do realizacji

Termin

Osoby odpowiedzialne

1.

Przeprowadzenie zebrania z rodzicami, otwierającego nowy rok szkolny. Zapoznanie m.in. z programami wychowania przedszkolnego przyjętymi w przedszkolu, podstawą programowa wychowania przedszkolnego. Zakreślenie obszarów współpracy przedszkola z rodzicami.

Zapoznanie z założeniami rocznego planu pracy przedszkola i potrzebami w zakresie współpracy.

Wrzesień

Wychowawcy grup

2.

Analiza bieżących problemów wychowawczych pojawiających się w poszczególnych grupach, przekazywanie informacji podczas spotkań z rodzicami, na zebraniach rady pedagogicznej, w celu ustalenia działań i profilaktyki. Zasięgnięcie opinii o funkcjonowaniu dziecka od nauczycieli prowadzących grupę do której uczęszczało wcześniej (jeśli to miało miejsce).

Cały rok szkolny

Wychowawcy grup

3.

Udział w projekcie "Mały Miś w świecie wielkiej literatury" – moduł I

Wrzesień -maj

Chętni nauczyciele

4.

Organizacja konsultacji dla rodziców w wymiarze 1 godziny tygodniowo nauczyciele pełnozatrudnieni oraz 1 godziny na dwa tygodnie nauczyciele pracujący w niepełnym wymiarze formie zależnej od aktualnych wytycznych GIS

(konsultacje z zachowaniem reżimu sanitarnego lub telefoniczne)

Listopad

styczeń

maj, wg ustalonego przez nauczycieli grafiku

Wychowawcy grup

5.

Opracowanie gazetek ściennych dla rodziców dotyczących wychowania i wiodących kierunków pracy w przedszkolu/ tworzenie folderów z zakresu psychologii, pedagogiki, porad wspomagających rodziców w procesie wychowania i edukacji dzieci.

Wrzesień-czerwiec

Nauczyciele grup, pedagog specjalny

6.

Włączenie rodziców w praktyczną realizację działań przedszkola

Cały rok szkolny

Nauczyciele grup

7.

Kontynuowanie współpracy z rodzicami jako ekspertami w swoich dziedzinach. Zapraszanie rodziców na spotkania z przedszkolakami, organizowanie wycieczek do miejsc pracy rodziców (doradztwo zawodowe)

Cały rok szkolny

Nauczyciele grup

8.

Organizowanie spotkań dla rodziców ze specjalistami: psychologiem, logopedą, pedagogiem specjalnym

Zachęcanie rodziców do korzystania ze wspomagania organizowanego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną

Wg grafiku

Nauczyciele specjaliści

9.

Pomoc rodzicom w rozwiązywaniu zgłaszanych przez nich problemów wychowawczych i edukacyjnych.

W razie potrzeb

Nauczyciele grup

10.

Współdziałanie z rodzicami w zakresie ujednolicania oddziaływań przedszkola i środowiska rodzinnego w wychowaniu i edukacji dzieci przedszkolnych poprzez systematyczne informowanie o postępach i trudnościach dzieci.

W ciągu roku szkolnego

Wychowawcy grup

11.

Spotkanie integracyjne z rodzicami i dziećmi w plenerze, zgodnie z obowiązującymi wytycznymi GIS.

Gra miejska ph. „Lubię Pruchnik” edycja II z udziałem rodzin w plenerze.

Wspólne organizowanie uroczystości i imprez zaplanowanych w "Kalendarzu świąt i uroczystości".

Maj

Wszyscy pracownicy przedszkola

12.

Zaznaczanie rodzicom, że dyskusje, otwartość oraz wymiana opinii jest pozytywna i wpływa dobrze na proces wychowania dziecka.

 

Cały rok szkolny

Nauczyciele grup


Spodziewane efekty:

  • budowanie właściwych relacji na płaszczyźnie przedszkole – dom

  • budowanie wzajemnego zaufania

  • kształtowanie pozytywnych postaw w stosunku do przedszkola

  • ujednolicenie oddziaływań wychowawczych

  • poznanie warunków domowych i sytuacji rodzinnej dziecka

  • podniesienie świadomości edukacyjnej rodziców

  • zwiększenie kompetencji wychowawczych rodziców

  • inicjowanie działalności społecznej na rzecz przedszkola

  • zadowolenie rodziców z pracy przedszkola

  • podniesienie efektywności pracy szkoły

  • lepsze poznanie dziecka i jego możliwości rozwojowych i edukacyjnych

 

 

 

3. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci

Udział nauczycieli w projekcie: „Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci

w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz nauczycieli”

autorstwa p. Anety Konefał. Stworzenie na bazie projektu programu własnego przedszkola.

a) rozwijanie zdolności do doświadczania i wyrażania emocji we właściwy i konstruktywny sposób

Zadania do realizacji

Termin

Osoby odpowiedzialne

1.

Obchody Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego (10.10.2022).

Inauguracja projektu dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i klas I-III

Październik

………………...

2.

Przeprowadzenie zajęć na temat emocji np. z wykorzystaniem scenariuszy zajęć

i opowiadań A. Konefał:

Gdzie mieszka złość? (złość)

Po deszczu zawsze wychodzi słońce” (smutek)

Nie bój się, Misiu” (strach)

Nieśmiałość” (nieśmiałość)

W ciągu roku szkolnego

Chętni nauczyciele

3.

Przeprowadzenie warsztatów na temat emocji przez

psychologa w każdej grupie wiekowej:

1) nauka rozróżniania emocji i uczuć przyjemnych

i nieprzyjemnych, kształtowanie świadomości,

że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie

2) mini-trening odporności emocjonalnej:

nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą

być podstawą do podejmowania natychmiastowego

działania, nauka panowania nad nieprzyjemną

emocją, np. podczas czekania na własną kolej

w zabawie lub innej sytuacji

W ciągu roku szkolnego /miarę zatrudnienia psychologa

Psycholog

4.

Udział w projekcie „Mały Miś w świecie wielkiej

literatury” – moduł II

Wg harmonogramu projektu

Chętni nauczyciele

5.

Zabawy i gry z emocjami” – przeprowadzenie

cyklu zabaw rozwijających zdolność

doświadczania i wyrażania emocji

Cały rok szkolny

 

Nauczyciele grup

6.

Wytwarzania w przedszkolu sprzyjającej atmosfery

dla zdrowia psychicznego dziecka: swobodna

zabawa, wypowiadanie swoich myśli, wytwarzanie

poczucia bezpieczeństwa, radości, życzliwości i

swobodnego działania, przy zachowaniu wszystkich

zasad i reguł panujących w grupie.

Cały rok szkolny

Nauczyciele grup

b) kształtowanie i wzmacnianie poczucie bezpieczeństwa w domu i przedszkolu

1.

Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie

przedszkola poprzez przestrzeganie procedur/

instrukcji obowiązujących w przedszkolu

oraz odpowiedzialną postawę wszystkich

pracowników przedszkola.

Zapoznanie nowych pracowników z dokumentami

/bieżąca aktualizacja dokumentów.

Cały rok szkolny

 

Nauczyciele/

pracownicy obsługi wszystkich grup


Dyrektor

2.

Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez

zapoznanie rodziców przedszkolaków z

procedurami bezpieczeństwa

obowiązującymi w przedszkolu m.in.

przyprowadzania i odprowadzania dzieci;

zakazie odbierania dzieci przez

opiekunów pod wpływem alkoholu.

Zamieszczenie procedur na stronie internetowej

przedszkola.

Podczas pierwszego spotkania z rodzicami

Nauczyciele wszystkich grup


Dyrektor

3.

Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez

zapewnienie kanału szybkiej komunikacji

na linii: przedszkole – rodzice/opiekunowie

prawni przedszkolaków.

Uwrażliwienie rodziców na konieczność

niezwłocznej aktualizacji numeru

kontaktowego w przypadku jego zmiany.

Podczas pierwszego spotkania z rodzicami

Nauczyciele wszystkich grup

4.

Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie

przedszkola poprzez organizację wycieczki

po budynku przedszkola

– zapoznanie z układem pomieszczeń, zasadami

korzystania z szatni przedszkolnej, łazienki.

Przypomnienie dzieciom o zakazie samowolnego

wyjścia z sali przedszkolnej.

wrzesień

 

Nauczyciele wszystkich grup

5.

Zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom na placu

przedszkolnym – zapoznanie ze sposobem

korzystania z urządzeń.

Niezwłoczne zgłaszanie przez nauczycieli

i pracowników obsługi usterek/konieczności

napraw sprzętu

Cały rok szkolny

Nauczyciele wszystkich grup

6.

Nabywanie przez dzieci umiejętności właściwych

zachowań w sytuacji zagrożenia – zapoznanie z

zasadami bezpiecznej ewakuacji.

Przeprowadzenie próbnej ewakuacji

z udziałem straży pożarnej

wrzesień

Nauczyciele wszystkich grup

7.

Zapoznanie dzieci z numerami alarmowymi

i sposobami wzywania pomocy w przypadku

choroby, pożaru, wypadku

wrzesień

Nauczyciele wszystkich grup

8.

Zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego spaceru

z wykorzystaniem węża spacerowego i kamizelek

odblaskowych.

Utrwalenie zasady nie oddalania się bez wiedzy

nauczycieli

wrzesień-październik

Nauczyciele wszystkich grup

9.

Uwrażliwienie dzieci na zagrożenia, które mogą

im towarzyszyć w drodze do przedszkolu i domu.

Spacer po okolicy.

Wycieczka do miasteczka ruchu drogowego,

na pobliskie skrzyżowanie, obserwacja przejścia

dla pieszych

Cały rok szkolny

Nauczyciele wszystkich grup

10.

Kształtowanie odpowiednich postaw u dzieci

w sytuacji zagrożenia – znajomość numerów

ratunkowych

wrzesień-październik

Nauczyciele wszystkich grup

11.

Poszerzanie wiedzy dzieci z zakresu pierwszej

pomocy przedmedycznej

– spotkanie z ratownikiem medycznym, spotkanie

z pielęgniarką

I semestr

Dyrektor przedszkola

12.

Kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego

na temat: "Niebezpieczne przedmioty"

Cały rok szkolny

Nauczyciele wszystkich grup

13.

Dbałość o przestrzeganie praw dzieci w przedszkolu,

w tym prawo do bezpiecznej nauki i zabawy.

Organizacja: "Dnia praw dziecka" w przedszkolu

listopad

Nauczyciele wszystkich grup

14.

Bezpieczne ferie zimowe/bezpieczne wakacje:

poznawanie wybranych zjawisk atmosferycznych

charakterystycznych dla lata – zachowanie dzieci

podczas burzy

Styczeń/

luty

Nauczyciele wszystkich grup

15.

Stworzenie czasowych kącików zainteresowań

związanych z bezpieczeństwem.

……………..

Nauczyciele wszystkich grup

16.

Spotkanie z policjantem z Komisariatu w Pruchniku

– prelekcja na temat bezpieczeństwa.

Maj/czerwiec

 

17.

Omówienie z dziećmi zasad zachowania się

względem nieznajomych osób oraz zasad

zachowania się podczas spotkania z groźnym

psem.


I / II semestr

Nauczyciele wszystkich grup

18.

Omówienie zasad zachowania się podczas

ugryzienia przez różne owady.


I / II semestr

Nauczyciele wszystkich grup

c) kształtowanie pozytywnej samooceny i szacunku dla innych

1.

Przeprowadzenie zabawy dla dzieci pomagających

dostrzec własne mocne strony, umiejętności,

wyjątkowość

…………….

……………….

2.

Przeprowadzenie warsztatów dla rodziców:

„Wspieranie poczucia wartości dziecka”

W ciągu roku szkolnego/w miarę zatrudnienia psychologa

Psycholog

3.

Obchody wybranych świąt z "Kalendarza świąt

nietypowych" np.

Dzień osób starszych

Dzień dobrych uczynków

Dzień sąsiada

 

Chętni nauczyciele

4.

Nawiązanie współpracy z Domem Seniora

– kształtowanie szacunku dzieci do osób

starszych

W ciągu roku s

zkolnego

Chętni nauczyciele

5.

Chwalenie dzieci nawet za małe osiągnięcia,

ukazywanie im ich mocnych stron,

zachęcanie do robienia nowych rzeczy,

stwarzać możliwości do rozwijania

zainteresowań.

Cały rok szkolny

Nauczyciele grup

6.

Uświadamianie dzieciom, że każdy jest

inny i każdy zasługuje na szacunek

i tolerancje.

Cały rok szkolny

Nauczyciele grup

d) rozwijanie zdolności do optymalnego funkcjonowania w przedszkolu/grupie rówieśniczej/ lokalnej społeczności

1.

Budowanie poczucia bliskości i bezpieczeństwa w

grupie dzięki zabawom integracyjnym/

z wykorzystaniem metody KLANZA

Cały rok szkolny

Nauczyciele grup

2.

Ustalenie norm i zasad panujących w grupie.

Kodeks dobrego zachowania i system motywacyjny

omówiony z rodzicami na zebraniu

organizacyjnym

Wrzesień

Nauczyciele grup

3.

Obchody „Dnia Przedszkolaka” – podkreślanie

wartości przedszkola w rozwoju i edukacji

dzieci, czerpanie radości

przez dzieci z bycia przedszkolakiem.

Teatrzyk „Jestem dzielnym przedszkolakiem”

z wykorzystaniem pacynki Basi.

Wrzesień

Wychowawcy grup


Anna Mikłasz

4.

Rozpoznanie sytuacji domowej wychowanków oraz

diagnozowanie jej pod kątem potencjalnych

zagrożeń dla zdrowia fizycznego i psychicznego

dziecka

Cały rok szkolny

Nauczyciele grup

5.

Ograniczenie zachowań agresywnych w przedszkolu

– zajęcia przeprowadzone przez pedagoga

specjalnego/psychologa

Rozwijanie wiedzy rodziców na temat przyczyn i

sposobów niwelowania zachowań agresywnych

wśród dzieci poprzez spotkania informacyjne

i rozmowy indywidualne z pedagogiem

specjalnym/psychologiem.

Uświadamianie dzieciom konsekwencji

zachowań agresywnych;

Cały rok szkolny

psycholog/pedagog specjalny

6.

Rozwijanie postawy asertywności wśród

dzieci oraz umiejętności szukania pomocy

w sytuacjach trudnych

Cały rok szkolny

Nauczyciele grup

7.

Dbałość o zdrowie psychiczne dzieci poprzez

organizowanie zabaw relaksacyjnych i

wyciszających, wprowadzenie

elementów bajkoterapii, muzykoterapii, czytanie

dzieciom literatury terapeutycznej,

zorganizowanie „Kącika relaksacji-

wyciszenia” w salach.


W ciągu roku szkolnego

Nauczyciele grup

8.

Przestrzeganie zasad warunkujących

bezpieczeństwo w kontaktach z

nieznajomymi.

Zapoznanie ze sposobami radzenia sobie w

sytuacjach trudnych i niebezpiecznych.

Kształtowanie nawyku przezwyciężania

w sobie chęci skorzystania z oferowanych

przez nieznajomych korzyści.

W ciągu roku szkolnego

Nauczyciele grup

e) rozwijanie zdolności do inicjowania i podtrzymywania głębszych relacji (przyjaźń, miłość) oraz uczenia się funkcjonowania w świecie w sposób produktywny

1.

Obchody wybranych świąt z "Kalendarza świąt

nietypowych" nawiązujących do wartości

takich jak dobro/przyjaźń/szacunek np.

Dzień niezapominajki

Dzień przyjaciela

Dzień przyjaźni



15.05

9.06

9.06

Chętni nauczyciele

2.

Kształtowanie atmosfery życzliwości i akceptacji

wśród dzieci, uświadomienie istoty charakteru

kontaktu społecznego, jakim jest przyjaźń,

kształtowanie umiejętności utrzymywania

poprawnych kontaktów z rówieśnikami,

nauka właściwych reakcji w sytuacjach

trudnych - nieporozumieniach,

konfliktach i sporach rówieśniczych.

Cały rok szkolny

Nauczyciele grup

3.

Czytanie dzieciom książek o przyjaźni i budowaniu

relacji społecznych np. „Edzio i przyjaciele”

Astrid Desbordes, „Przestańcie się kłócić”

Pellissier Caroline , Aladjidi Virginie,

„Mogę grać z wami?” Willems Mo,

„Oskar i rzeczy” Kivirahk Andrus ,

„Jesteś moim przyjacielem”/

”Przyjaciele na zawsze” Engler Michael

Cały rok szkolny

Nauczyciele grup

4.

Rozwijanie umiejętności wartościowego spędzania

czasu wolnego w domu/przedszkolu – ukazanie roli

ruchu w życiu dziecka i spędzania czasu na

świeżym powietrzu.

Cały rok szkolny

Nauczyciele grup

 

Spodziewane efekty:

  • rozwijanie umiejętności dbania i troski o własne zdrowie i bezpieczeństwo w czasie pobytu w domu, w przedszkolu, na placu zabaw.

  • nabycie umiejętności zachowania się w sytuacjach zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu/wyposażenie dzieci w wiedzę i umiejętności pozwalające na rozpoznawanie niebezpieczeństw i przewidywanie ich skutków .

  • nabycie umiejętności, doświadczenia i wiedzy niezbędnych w życiu codziennym.

  • nabycie pożądanych nawyków i odruchów w sytuacji zagrożenia.

  • kształtowanie umiejętności bezpiecznego i kulturalnego zachowania się dziecka na drodze i w środkach komunikacji publicznej.

  • poznanie zasad zachowania się w obliczu niebezpieczeństw w kontaktach z żywiołami;

  • wyrobienie postawy zaufania wobec pracowników policji, straży pożarnej, znajomość numerów telefonów alarmowych;

  • nabycie umiejętności rozpoznawania podstawowych emocji tj. radość, lęk, smutek, złość, zaskoczenie

  • nabycie umiejętności nazywania przeżywanych przez dzieci emocji podstawowych i wyjaśnienie, dlaczego czuje się w taki, a nie inny sposób

  • dostrzeganie wartości przyjaźni w życiu człowieka,

  • uświadomienie sobie przez dzieci, co to znaczy być czyimś przyjacielem i mieć przyjaciela,

  • rozwijanie umiejętności doceniania wzajemnej pomocy, pozytywnego patrzenia na siebie,

  • rozwijanie umiejętności samodzielnego formułowanie sądów i wypowiadanie się na forum grupy

  • nabywanie poczucia pewności siebie

 

 

 

4. Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy

Zadania do realizacji

Termin

Osoby odpowiedzialne

Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej

1.

ROZTROPNOŚĆ

Organizowanie zabaw i aktywności kształcących umiejętność podejmowania i wdrażania właściwych decyzji. Projektowanie przez przedszkolaków "Planu dnia w przedszkolu" - rozwijanie poczucia odpowiedzialności poprzez samodzielne, dokładne i rzetelne wywiązywanie się z podejmowanych zadań, wyrażanie szacunku do innych, sprawiedliwe postępowanie. Wykorzystanie w pracy elementów "Planu daltońskiego"

W ciągu roku szkolnego

Wszyscy nauczyciele

2.

SPRAWIEDLIWOŚĆ

Organizowanie zabaw i aktywności kształcących u dzieci postawy fair-play i umiejętności współdziałania z innymi podczas gier i zabaw ruchowych, uczenie szacunku do umiejętności innych dzieci. Organizowanie aktywności uczących dzieci, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panowania nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie/podczas grania w grę planszową/czekania na dzień przedszkolnego dyżuru/zgłaszanie się podczas zajęć do odpowiedzi/czekanie na zabranie głosu w trakcie dyskusji.

W ciągu roku szkolnego

Wszyscy nauczyciele

3.

MĘSTWO

Organizowanie zabaw i aktywności uczących dzieci rozwiązywania napotkanych przez nie trudności – zapobieganie postawom zniechęcenia, wzmacnianie dążeń do osiągnięcia obranego przez dzieci celu.

Ukazanie dzieciom postaw męstwa i wdzięczności za jej podjęcie dla dobra społeczeństwa poprzez udział w akcjach:

"Serce za odwagę" - przygotowanie kartek świątecznych dla Powstańców warszawskich i żołnierzy Podziemia Niepodległościowego, żyjących w Polsce, na Ukrainie, Litwie i Białorusi

"Bohater-On" – akcja, której celem jest uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego oraz promowanie historii Polski XX wieku.

W ciągu roku szkolnego

Wszyscy nauczyciele

4.

UMIARKOWANIE

Kształtowanie u dzieci umiejętności mądrego korzystania z posiadanych zasobów i zapobieganie zjawisku konsumpcjonizmu.

"Sztuka wyboru" – aranżowanie sytuacji edukacyjnych

"Skąd się biorą pieniądze" – zajęcia na temat wartości pieniądza i pracy

"Pomyślmy zanim wyrzucimy" – zajęcia plastyczne oparte na idei recyklingu

"Ten prezent zrobię sam/a" – własnoręczne wykonanie prezentu na "Dzień Babci i Dziadka"

"Lista zakupów" – zaprojektowanie obrazkowej listy zakupów, przedstawiającej rzeczy niezbędne dzieciom

W ciągu roku szkolnego

Wszyscy nauczyciele

5.

Udział w projekcie: "Mądre bajki z całego świata"

https://kulczykfoundation.org.pl/edukacja/baza-wiedzy/

JakZnalezcDobryMomentNaRozmowe

OUczuciachIEmocjachZDziecmi np.

Roztropność: "Jak skrzaty zaczęły ze sobą współpracować"

Sprawiedliwość: "Jak dwa kangury o mało jednego lasu nie zadeptały"

Męstwo: "Jak mały dzik Danyło przegonił wielkiego niedźwiedzia "

Umiarkowanie: "Jak Maisa z Naimą na jeden dzień życiem się zamieniły"

W ciągu roku szkolnego

Chętni nauczyciele

Wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy

1.

Realizacja tematyki tygodniowej "Jestem Polakiem i Europejczykiem", „Majowe święta”, „Mieszkam w Polsce, mieszkam w Europie”

Maj

Wszyscy nauczyciele

 

2.

Udział w projekcie "Europejskie Dni Dziedzictwa". Edycja 2022 - „Połączeni Dziedzictwem” organizowanym przez Narodowy Instytut Dziedzictwa według założeń projektu https://edd.nid.pl/o-edd/ i pomysłów własnych nauczycieli.

Wrzesień

…………………

Koordynator:

3.

Przygotowanie prezentacji multimedialnej prezentującej wybrane obiekty dziedzictwa europejskiego i przedstawienie jej dzieciom

Wrzesień/maj

Anna Mikłasz

4.

Wykorzystanie do pracy z dziećmi zasobów multimedialnych na temat Europy zamieszczonych na stronie

https://europa.eu/learning-corner/

learning-materials_pl

W ciągu roku szkolnego

 

5.

Wyeksponowanie książek, albumów przedstawiających ciekawe miejsca, zabytki z różnych stron Europy

W ciągu roku szkolnego

 

6.

Realizacja wybranych przez nauczycieli projektów eTwinning https://etwinning.pl/

Termin wybrany przez nauczyciela

 

7.

"Dziecięca literatura europejska”- zapoznanie z bajkami wybranych państw europejskich.

W ciągu roku szkolnego

Chętni nauczyciele

8.

Polska

Realizacja tematyki tygodniowej: "Polska moja ojczyzna"

Obchody Dnia Niepodległości

Udział w akcji MEiN: "Szkoła do hymnu"

Udział w projekcie "Mały Miś w świecie wielkiej literatury"

"Serce za odwagę"

"Bohater-On"

Realizacja Programu własnego „Pruchnik moja mała Ojczyzna”

W ciągu roku szkolnego


Wg kalendarza uroczystości


Wg harmonogramu projektów

Wszyscy nauczyciele

Spodziewane efekty:

  • poznanie życia ludności w krajach Europy,

  • kształtowanie poczucia przynależności do Europy,

  • budowanie i rozwijanie zainteresowań innymi kulturami europejskimi

  • zdobycie wiedzy o wybranych krajach Europy tj. położenie na mapie Europy, symbole narodowe, stolica, charakterystyczne zabytki oraz zabawy dziecięce, bajki , twórcy danego kraju, potrawy, kultura – muzyka, malarstwo, taniec

 

5. Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb

Zadania do realizacji

Termin

Osoby odpowiedzialne

1.

Udział nauczycieli w szkoleniu: Doskonalenie kompetencji nauczycieli wychowania przedszkolnego w pracy z dzieckiem z doświadczeniem migracyjnym

Wg ofert ośrodków doskonalenia

Dyrektor


wszyscy nauczyciele

2.

Optymalizacja form komunikacji z dzieckiem i rodzicem przybyłym z zagranicy

Cały rok szkolny

Nauczyciele grup

 

3.

Udzielenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom (zgodnie z potrzebami)

Cały rok szkolny

Nauczyciele grup


Nauczyciele specjaliści

4.

Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom dzieci w formie porad/konsultacji/warsztatów (zgodnie z potrzebami)

Cały rok szkolny

Nauczyciele grup

 

Nauczyciele specjaliści

 

5.

Dzień ukraiński w przedszkolu” – organizacja w grupach do których uczęszczają dzieci z Ukrainy zajęć na temat kultury ukraińskiej. Zaproszenie do organizacji dnia rodziców dzieci.

 

Nauczyciele grup

 


Spodziewane efekty:

  • wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa dzieci z doświadczeniem migracyjnym

  • uzyskanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez dzieci i rodziców

 

 

 

6. Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych.

Zadania do realizacji

Termin

Osoby odpowiedzialne

1.

Diagnoza potrzeb szkoleniowych nauczycieli w zakresie rozwijanie umiejętności metodycznych w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych

wrzesień

Lider WDN

2.

Uczestnictwo nauczycieli w grupie : „@aktywni – podążaj odważnie za nowoczesną edukacją” celem zdobycia inspirujących pomysłów na zajęcia z wykorzystaniem technologii cyfrowych.

Cały rok szkolny

Chętni nauczyciele

3.

Udział w europejskiej inicjatywie : CODE WEEK

8-23.10.2022

Anna Mikłasz

4.

Udział w ogólnopolskim projekcie p. Anny Świć: „Uczymy Dzieci Programować”

Wg harmono-gramu programu

Chętni nauczyciele

5.

Bezpieczne korzystanie z internetu„Dzień bezpiecznego internetu” – inicjatywa mająca na celu informowanie o zagrożeniach płynących z sieci oraz promowanie bezpieczeństwa informatycznego.

luty

Anna Mikłasz

6.

Udział w projekcie: "Mały Miś w świecie wielkiej literatury" – wykonywanie zadań z poszczególnych modułów z wykorzystaniem narzędzi informatycznych/warsztat literackie on-line/sprawozdawczość na stronie www.mac.pl/malymis

Wg harmono-gramu projektu

Anna Mikłasz

7.

Planowanie zajęć z zakresu podstaw kodowania z wykorzystaniem maty do kodowania, gier edukacyjnych z użyciem gry „Scottie Go”, robota Dash/Photon.

Cały rok szkolny

Chętni nauczyciele

8.

Wybór optymalnej formy kształcenia na odległość w przypadku konieczności wprowadzenia edukacji zdalnej, w porozumieniu z rodzicami:

  • nauczanie w formie konsultacji wspomaganej komputerem,

  • korespondencyjnej wymiany materiałów szkoleniowych i prac kontrolowanych oraz konsultowania się dziecka z nauczycielem różnymi sposobami (telefon, poczta elektroniczna, Skype),

  • wymiana informacji miedzy nauczycielem, a rodzicem z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, przesyłanie zadań/ propozycji jako posty,

  • tworzenie poczty grupowej.

W razie potrzeb

Dyrektor


9.

Ustalenie sposobu monitorowania postępów dzieci oraz sposobu weryfikacji wiedzy i umiejętności dzieci, w tym informowania rodziców o postępach dziecka w nauce podczas edukacji zdalnej.

W razie potrzeb

Dyrektor


10.

Ustalenie źródeł i materiałów niezbędnych do realizacji zajęć, w tym materiałów w postaci elektronicznej, z których dzieci i ich rodzice mogą korzystać:

  • materiały dostępne na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, stronach internetowych jednostek podległych temu ministrowi lub przez niego nadzorowanych,

  • materiały prezentowane w programach publicznej telewizji i radiofonii.

W razie potrzeb

Dyrektor


Nauczyciele


Nauczyciele specjaliści


11.

Ustalenie sposobu dokumentowania realizacji zadań przedszkola z zakresu kształcenia na odległość

W razie potrzeb

Dyrektor

12.

Zapewnienie bezpieczeństwa danych osobowych dzieci poprzez przestrzeganie zapisów "Polityki bezpieczeństwa danych osobowych" m.in. przechowywanie danych w bezpiecznym miejscu, przetwarzania danych w zakresie nadanym upoważnieniom.

Cały rok szkolny

Dyrektor


Nauczyciele

13.

Udział w Ogólnopolskich Projektach Edukacyjnych „PogłówkujMY”, „Zabawa ze sztuką”, „Kreatywny przedszkolak-kreatywne dziecko” – wykonywanie zadań z poszczególnych projektów z wykorzystaniem narzędzi informatycznych/sprawozdawczość na stronach projektu oraz grupach projektowych

Cały rok szkolny

Chętni nauczyciele

14.

Uczestnictwo w kursie CANAVA – narzędzie do projektowania graficznego.

Cały rok szkolny

Chętni nauczyciele

 

Spodziewane efekty:

  • wzrost świadomości dzieci o negatywnych konsekwencjach związanych z nadmiernego korzystaniem z internetu/gier komputerowych

  • zapewnienie bezpiecznego przetwarzania danych osobowych w przedszkolu

  • optymalizacja wypracowanego w przedszkolu systemu nauczania na odległość

 

 

7. Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.

Zadania do realizacji

Termin

Osoby odpowiedzialne

1.

Współpraca nauczycieli ze specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu

Aktualizacja przedszkolnych procedur w związku ze zwiększonym wymiarem godzin zajęć specjalistów

Organizacja konsultacji dla rodziców w formie porad indywidualnych/warsztatów

Podział zadań związanych z diagnozowaniem dzieci: obserwacje „przesiewowe” – nauczyciele, pogłębione – specjaliści wg zasady:

- logopeda: mowa/mutyzm wybiórczy/dzieci obcojęzyczne

- pedagog specjalny: objawy niedostosowania społecznego/dzieci z rodzin dysfunkcyjnych

- terapeuta pedagogiczny: zaburzenia percepcji wzrokowej/słuchowej

- psycholog: obszar emocjonalny rozwoju dziecka

Skatalogowanie pomocy/stworzenie banków

Cały rok szkolny

Dyrektor


Nauczyciele


Nauczyciele specjaliści

2.

Przeprowadzenie obserwacji/diagnozy wstępnej w oparciu o arkusze będące składową programu wychowania przedszkolnego

wrzesień-październik

Nauczyciele grup

3.

Formułowanie wniosków z obserwacji/diagnozy wstępnej – określenie mocnych i słabych stron grupy

listopad

Nauczyciele grup

4.

Badanie rozwoju mowy przez logopedę. Zajęcia logopedyczne: - przeprowadzenie badań przesiewowych - prowadzenie zajęć indywidualnych wg programu pracy logopedy

wrzesień

Logopeda

5.

Badania psychologiczne/badania prowadzone przez pedagoga specjalnego w ramach „diagnozy pogłębionej”

wrzesień/październik

Psycholog


Pedagog specjalny

6.

Informowanie rodziców o postępach/ewentualnych problemach rozwojowych wychowanków.

Cały rok szkolny

Nauczyciele grup

7.

Wdrażanie wniosków poprzez modyfikowanie indywidualnych i grupowych planów pracy z dzieckiem w grupie. Ustalenie kierunków indywidualnej pracy z dzieckiem

listopad-czerwiec

Nauczyciele grup


Nauczyciele specjaliści

8.

Zaspakajanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych podczas bieżącej pracy z dziećmi

W ciągu roku szkolnego

Nauczyciele grup


Nauczyciele specjaliści

9.

Prace powołanych zespołów do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej:

- planowanie pracy,

- prowadzenie i dokumentowanie zajęć rewalidacyjnych,

- organizowanie spotkań z rodzicami i specjalistami,

- podsumowanie wyników pracy.

Wg harmonogramu zespołu

Koordynator Zespołu ds. ppp


Paulina Grzesik

9.

Diagnoza dojrzałości szkolnej – opracowanie i przekazanie pisemnej informacji o gotowości do podjęcia nauki w szkole.

Do 30.04.2023

Nauczyciele grup III i IV

10.

Nawiązanie współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających ich funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania dziecka oraz planowania dalszych działań.

W ciągu roku szkolnego

Dyrektor

 

 

3) Realizacja wniosków z nadzoru pedagogicznego

 

Zadania do realizacji

Termin

Osoby odpowiedzialne

1.

Wprowadzenie innowacji pedagogicznej według koncepcji pedagogicznej Friedricha Froebla „Dar Zabawy". Założenie ogródka Freblowskiego, wykorzystywanie elementów metody na zajęciach dydaktycznych z wykorzystaniem dostępnych materiałów naturalnych, realizacja projektów freblowskich

Październik

Dyrektor, nauczyciele realizujący innowację

2.

 

Zaangażowanie wszystkich nauczycieli do prowadzenia strony internetowej, każdy odpowiada za prezentację swojej grupy, administrator za stronę główną

 

Rok

szkolny

Wszyscy nauczyciele

3.

Kontynuacja działań na podstawie ubiegłorocznego Ogólnopolskiego Programu Rozwoju Czytelnictwa

Rok

szkolny

Wszyscy nauczyciele

4.

  • Motywowanie dzieci do dłuższych wypowiedzi. Ćwiczenie motoryki małej. Doskonalenie umiejętności układania historyjek obrazkowych. Utrwalanie kierunków prawa – lewa strona.

Organizowanie zajęć kierowanych z uwzględnieniem wymienionej problematyki, zaplanowanie tematyki szkoleń Rady Pedagogicznej


Dyrektor , nauczyciele

5..

Zachęcanie rodziców do współpracy przy przygotowaniu dzieci do konkursów poprzez przekazywania na stronie internetowej przedszkola aktualnych regulaminów/zachęcanie rodziców do wspólnego przygotowywania dzieci do konkursów np. poprzez przygotowanie elementów prac w domu/kontynuację pracy plastycznej w domu


II Przegląd na Skrzydła Anielskie ph. „Wzlot Aniołów”

IX Przegląd Piosenki Przedszkolnej „Wesoły Mikrofon”

III Przedszkolny Przegląd Recytatorski Wiersze przedszkolaka

Wg. Terminu konkursów



wrzesień

marzec?

czerwiec

Nauczyciele grup




Nauczyciele grup

 

 



 

 

4. Zestaw programów wychowania przedszkolnego przyjętych do realizacji w placówce w roku szkolnym 2022/2023

 

Programy wiodące:


  • Program Wychowania Przedszkolnego - Wiesława Żaba-Żabińska, Joanna Lendzion, Małgorzata Kwaśniewska MAC
  • „Drużyna Marzeń" Program Wychowania Przedszkolnego - J. Wasilewska
  • Program nauczania języka angielskiego do przedszkoli i klas zerowych - M. Bogucka, D. Łoś
  • Programy wspomagające:
  • Religia: 5- latki „Tak! Jestem przyjacielem Jezusa", 6- latki; „Tak ! Jezus mnie kocha" nr AZ-0-01/20 - gr. II, III, IV
  • Program profilaktyki logopedycznej - Dominika Mielniczek
  • Program edukacji antynikotynowej „Czyste powietrze wokół nas" we współpracy z PSSE w Jarosławiu
  • Program ekologiczny „Zostań Kubusiowym Przyjacielem Natury"
  • Program „Czytające Przedszkola" w ramach akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom"
  • Program „ Mały Miś w świecie wielkiej Literatury"

 

 

5. Konkursy dla dzieci i nauczycieli

 

Organizacja konkursów przez przedszkole ;

  • Gminny Przegląd Piosenki Przedszkolnej,
  • Wewnątrzprzedszkolny Przegląd Recytatorski pt. „Wiersze Przedszkolaka"
  • Udział w konkursach organizowanych przez instytucje zewnętrzne: plastycznych, muzycznych, recytatorskich, przyrodniczych i ekologicznych.
  • II Przegląd na Skrzydła Anielskie ph. „Wzlot Aniołów"

Korzystanie z bazy konkursów na stronach:

  • https://blizejprzedszkola.pl/konkursyjj
  • https://konkursydladzieci.eu/

 

 

6. Kalendarz świąt - uroczystości przedszkolne w roku szkolnym 2022/2023

 

Lp.

Nazwa imprezy/uroczystości

Termin realizacji

Uwagi

1.

Dzień Przedszkolaka

20.09. 22

Uroczystości i dni z okazji różnorodnych świąt przedszkolnych będą organizowane w formie stacjonarnej – grupowej , w formie on-line lub stacjonarnej – ogólno przedszkolnej w zależności od sytuacji pandemicznej i wytycznych GIS i MZ w tym zakresie.

2.

Dzień Kropki

15.09. 22

3,

Dzień Chłopczyka

wrzesień

4.

Dzień spadającego liścia

wrzesień

5.

Światowy Dzień Jabłka

wrzesień

6.

Dzień Niepodległości

10.11. 22

7.

Bal Pasiastych

23.11.22

8.

Dzień Pluszowego Misia

25.11.22

9.

Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka

18.11.22

10.

Mikołajki

06.12.22

11.

Wigilia w przedszkolu

21.12.2022

12.

Bal karnawałowy

Styczeń 2023

13.

Dzień Babci i Dzień Dziadka

Luty 2023

14.

Dzień Przyjaźni i Miłości – 14 luty

Luty 2023

15.

Przegląd zespołów szkolnych

Pójdźmy do Betlejem” - CKSiT

Styczeń 2023

16.

Dzień dinozaura

24.02.2023

17.

Przegląd Piosenki Przedszkolnej

Wesoły mikrofon”

Marzec 2023

18.

Dzień matematyki

13.03.2023

19.

Powitanie wiosny

21.03.2023

20.

Dzień wody

22.03.2023

21.

Międzynarodowy Dzień

Książki dla Dzieci

03.04.2023

22.

Dzień Marchewki

04.04.2023

23.

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

04.04.2023

24.

Światowy Dzień Ziemi

21.04.2023

25.

Dzień Flagi

28.04.2023

26.

Dzień Dziewczynki

Maj 2023

27.

Dzień Rodziny

Maj/czerwiec 2023

28.

Dzień Dziecka

Czerwiec 2023

29.

Przedszkolny Przegląd Recytatorski „Wiersze Przedszkolaka”

Czerwiec 2023

30.

Udział w mszy świętej na zakończenie roku szkolnego

Czerwiec 2023

31.

Pożegnanie Starszaków

21.06.2022 r. lub 22.06.2023

 

 

  • Obchody wybranych świąt z "Kalendarza świąt nietypowych":
  • Dzień osób starszych - 03.10.2022
  • Dzień dobrych uczynków - 19.05.2023
  • Dzień sąsiada - 09.06.2023
  • Dzień Niezapominajki - 15.05.2023
  • Dzień Sąsiada -09.06.2023

 

7. Współpraca ze środowiskiem lokalnym

 

L.p

Instytucje

Osoba odpowiedzialna

Termin

1.

Cykl spotkań z ciekawymi ludźmi – rodzicami przedszkolaków (doradztwo zawodowe)

Nauczyciele grup

W ciągu roku szkolnego, zgodnie z planami miesięcznymi opracowanymi w poszczególnych grupach

2.

Oddziały przedszkolne z terenu gminy Pruchnik, Przedszkole Niepubliczne Sióstr Michalitek

Nauczyciele grup

3.

Szkoła Podstawowa nr 1 w Pruchniku

n-le gr. III i IV

4.

Publiczna Szkoła Muzyczna I st. w Pruchniku

Nauczyciele grup

5.

Biblioteka Publiczna w Pruchniku

Anna Mikłasz

6.

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Jarosławiu

Psycholog/

pedagog specjalny

7.

Urząd Miejski w Pruchniku

Dyrektor

8.

Policja

Wszyscy nauczyciele

9.

Straż pożarna

Wszyscy nauczyciele

10.

Ratownicy medyczni

Pielęgniarka

Higienistka Szkolna

Wszyscy nauczyciele

11.

Centrum Kultury Sportu i Turystyki w Pruchniku

Anna Mikłasz, Aleksandra Szwajczak

12.

Lokalne firmy

Anna Wójcicka

13.

Lokalne media – promocja przedszkola

Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Pruchnickiej – kwartalnik „Ziemia Pruchnicka”

Anna Mikłasz, Paulina Grzesik

 

 

8. Zespoły zadaniowe nauczycieli

 

Lp.

Nazwa zespołu

Skład zespołu

Terminy realizacji

1.

Zespół nauczycieli grup starszych

Aleksandra Szwajczak, Anna Wójcicka, Krystyna Figiel,

Dorota Grzech

W ciągu roku szkolnego

2.

Zespół nauczycieli grup młodszych

Anna Mikłasz,

Joanna Maciewicz, Paulina Grzesik,

Dorota Grzech

W ciągu roku szkolnego

3.

Zespół do spraw kultury

Anna Mikłasz, Aleksandra Szwajczak

W ciągu roku szkolnego we współpracy z CKSiT i innymi instytucjami wspierającymi rozwój dzieci

4.

Zespół ds. aktualizacji strony internetowej przedszkola

Paulina Grzesik, nauczyciele poszczególnych grup

Na bieżąco

5.

Zespół do spraw promocji przedszkola

Anna Mikłasz,

Paulina Grzesik

Cały rok szkolny

6.

Protokołowanie zebrań Rady Pedagogicznej

Każdy nauczyciel/ wg ustalonej na zebraniu Rady Pedagogicznej kolejności

Do siedmiu dni po zebraniu Rady Pedagogicznej

7.

Zespół do spraw aktualizacji dokumentacji przedszkolnej

Krystyna Figiel,

Bożena Szkoła

W ciągu roku szkolnego/ w razie potrzeb, zmian w prawie oświatowym

8.

Zespół ds. estetyki przedszkola

Wszyscy nauczyciele/ po dwie osoby

Wg pór roku – Pani: A. Sz. i A. M. jesień, J.M. i P.G. - zima

K.F. i A.W. - – wiosna /lato.


 

 

Roczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej

Przedszkola Samorządowego nr 1 w Pruchniku

zatwierdzony uchwałą Rady Pedagogicznej nr 8/2022 z dnia 31.08.2022

 

Członkowie Rady Pedagogicznej:

1. .......................................................................
2. .......................................................................
3. .......................................................................
4. .......................................................................
5. ......................................................................
6. .......................................................................
7. .......................................................................

 

 

 

 

 

 

© Wszelkie prawa zastrzeżone przez Samorządowe Przedszkole nr 1 w Pruchniku.
ul. Szkolna 12, 37-560 Pruchnik, tel.: 016 628-80-42, e-mail:
realizacja i CMS: omnia