Załącznik
do uchwały Rady Pedagogicznej nr 8/2022 z dnia 31.08.2022 r.
KONCEPCJA
PRACY WRAZ Z ROCZNYM PLANEM PRACY
PRZEDSZKOLA
SAMORZĄDOWEGO NR 1 W PRUCHNIKU
rok
szkolny 2022/2023
Misja
Przedszkola
Przedszkole
Samorządowe Nr 1 w Pruchniku jest placówką ogólnodostępną.
Zapewnia wszechstronny,
bezpieczny, radosny rozwój wszystkim
wychowankom. Wspiera indywidualny rozwój osobowości dziecka.
Stoi
na straży praw dziecka, uczy tolerancji, zapewnia pełną opiekę
dydaktyczną i wychowawczą.
Dzieci w miarę beztrosko osiągają
stan gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
Wizja
dziecka w naszym przedszkolu:
-
ciekawe świata,
-
ufne w stosunku do
nauczycieli,
-
radosne,
-
aktywnie
uczestniczące w życiu przedszkola,
-
twórcze i
samodzielne w działalności zabawowej i edukacyjnej podejmowanej na
rzecz własnego rozwoju,
-
uczciwe i
prawdomówne
-
odpowiedzialne i
obowiązkowe,
-
kulturalne i
tolerancyjne,
-
świadome zagrożeń.
Model
absolwenta:
Absolwent
Przedszkola potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia:
Wykazuje:
-
motywację do
uczenia się i wysiłku intelektualnego,
-
zainteresowanie
treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego,
-
umiejętność
radzenia sobie z trudnościami,
-
umiejętność
współdziałania w zespole,
-
samodzielność,
-
odporność na
stres.
Posiada:
-
zdolność do
obdarzania nauczycielki i innych dorosłych uwagą,
-
wyobrażenie o
obowiązkach wynikających z roli ucznia.
Umie:
Rozumie,
zna:
-
prawa dziecka i
respektuje prawa innych ludzi,
-
zasady
bezpieczeństwa, zabawy, higieny, dbałości o zdrowie i sprawność
fizyczną
-
zasady kultury
współżycia, postępowania,
-
kulturę i
dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe
-
potrzebę
szanowania przyrody i środowiska.
Nauczyciele
-
Wykwalifikowana,
kompetentna, zaangażowana i odpowiedzialna kadra pedagogiczna,
-
Nauczyciele
specjaliści: katecheta, logopeda, specjalista terapii
pedagogicznej,
- Pedagog specjalny, nauczyciel prowadzący rewalidację, psycholog, nauczyciel języka angielskiego
Pracownicy
obsługi
Baza
materialna
i naukę w warunkach bezpiecznych, przyjaznych,
dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych,
-
otoczenie
przedszkola sprzyja organizowaniu zajęć sportowych, gier, zabaw
ruchowych i obserwacji
przyrodniczych w parku, na placu zabaw,
boisku, na terenie zielonym za budynkiem przedszkola.
Wspomaganie
rozwoju i edukacji dzieci w naszym przedszkolu
Nauczyciele
monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka w czasie
systematycznych obserwacji,
prowadzonych w celu poznania ich
możliwości i potrzeb. W roku szkolnym poprzedzającym termin
możliwego
rozpoczęcia przez dziecko nauki w szkole
przeprowadzają diagnozę przedszkolną w celu zgromadzenia
informacji dla rodziców, pracowników poradni
psychologiczno-pedagogicznej oraz w celu opracowania
i realizowania
indywidualnego programu wspomagania rozwoju dzieci. Do 30 kwietnia
każdego roku wydanie
rodzicom informacji o gotowości szkolnej ich
dziecka.
Oferta
zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy
programowej, a także umożliwia
rozwój zainteresowań i talentów
wychowanków.
Przedszkole
oferuje bezpłatne zajęcia dodatkowe zgodnie z oczekiwaniami i
potrzebami dzieci oraz rodziców: religię,
zajęcia logopedyczne,
zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, zajęcia rewalidacyjne, zajęcia z pedagogiem
specjalnym, w miarę możliwości z psychologiem, zgodnie z zaleceniami Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej.
Dzieci
wdrażane są do troski o własne zdrowie i bezpieczeństwo,
aktywności
poznawczej i ruchowej w naturalnym otoczeniu,
propagowane są zachowania proekologiczne. Nauczyciele
wprowadzają
przedszkolaków w świat wartości estetycznych , rozwijają
umiejętności wypowiadania się
poprzez muzykę, formy teatralne,
sztuki plastyczne. Przedszkole rozwija kompetencje społeczne dzieci,
uczy współdziałania, prowadzi planowy proces wychowawczy. Kadra
pedagogiczna kształtuje tożsamość
narodową i regionalną
wychowanków.
Stosujemy
następujące zasady pracy z dziećmi:
Stosujemy
metody i techniki pobudzające ciekawość poznawczą i aktywność
dzieci oparte
na metodyce wychowania przedszkolnego:
-
metody czynne:
samodzielnych doświadczeń, kierowania własną działalnością
dziecka, zadań stawianych dziecku, ćwiczeń utrwalających,
-
metody słowne:
rozmowy, opowiadania, zagadki, objaśnienia i instrukcje, sposoby
społecznego porozumiewania się, metody żywego słowa
-
metody percepcyjne:
obserwacja i pokaz, osobisty przykład nauczyciela, udostępnianie
sztuki.
Wszystkie
metody pracy z dziećmi uwzględniają podstawową formę ich
aktywności tj. zabawę.
W
celu rozbudzania ciekawości poznawczej i inspirowania dzieci do
działania organizujemy zabawy badawcze,
doświadczenia,
ukierunkowane i zaplanowane obserwacje, wycieczki.
Codzienną
praktykę pedagogiczną wzbogacamy także o nowe, atrakcyjne i
skuteczne toki metodyczne:
-
Metodę Dobrego
Startu Marty Bogdanowicz,
-
metody aktywności
ruchowej: wg W. Sherborne, K. Orffa, R. Labana, A. i M. Kniessów,
-
aktywne
słuchanie muzyki wg B. Strauss,
-
metodę pedagogiki
zabawy,
-
Kinezjologię
edukacyjną P. Dennisona -
-
techniki
parateatralne (zabawy w teatr)
-
elementy
Arteterapii
-
elementy relaksacji
wg Jacobsona
-
elementy
symultaniczno-sekwencyjnej metody nauki czytania wg J. Cieszyńskiej
-
projektów
badawczych
Współpraca
z Rodzicami i środowiskiem
Przedszkole
prowadzi systematyczną współpracę z rodzicami w formach: spotkań
ogólnych i grupowych,
konsultacji indywidualnych, zajęć
otwartych, uroczystości przedszkolnych z udziałem rodziców,
kącik dla
rodziców (tablice informacyjne), galeria prac dziecięcych
w holu, informacje na stronie internetowej przedszkola,
kontakt
telefoniczny, za pomocą sms, poczty elektronicznej, komunikatorów:
Messenger i Facebook, WhatsApp.
Rodzice otrzymują rzetelną i
obiektywną ocenę postępów dziecka, uzyskują wsparcie w funkcji
wychowawczej,
pomoc nauczycieli specjalistów: terapeuty pedagogicznego, pedagoga specjalnego, logopedy.
Wyrażają swoją opinię
i oceniają pracę przedszkola, czynnie uczestniczą w życiu
placówki. Są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności
dydaktycznej i zarządzaniu przedszkolem.
Przedszkole nawiązuje
współpracę z instytucjami lokalnymi działającymi na rzecz
edukacji, włącza się
w różnorodne inicjatywy na rzecz
środowiska, uwzględniając jego potrzeby i możliwości, promuje
swoje
działania w Informatorze regionalnym Gminy Pruchnik
„Ziemia Pruchnicka", na własnej stronie internetowej.
Dalsza
praca nad Koncepcją:
-
Każdy pracownik
pedagogiczny posiada kserokopię koncepcji w dokumentacji grupy.
-
Każdy
pracownik obsługi zapoznaje się z Koncepcją Pracy Przedszkola
-
Zmiany w tekście
będą nanoszone w obecności i udziale całego zespołu
pedagogicznego.
-
Koncepcja Pracy
będzie poddawana analizie i ewentualnym modyfikacjom w trakcie jej
realizacji.
-
Rodzice
będą zapoznani z koncepcją na zebraniu ogólnym oraz poprzez
umieszczenie na stronie internetowej przedszkola.
Koncepcję
opracowała oraz zatwierdziła do realizacji na posiedzeniu
w dniu 31.08.2022 r.
Rada Pedagogiczna Przedszkola Samorządowego
Nr 1 w Pruchniku
Członkowie
Rady Pedagogicznej:
-
.......................................................................
-
.......................................................................
-
.......................................................................
-
.......................................................................
-
......................................................................
-
.......................................................................
Załącznik do uchwały nr 8/2022
Rady Pedagogicznej z dnia 31.08.2022 r.
w sprawie zatwierdzenia
Rocznego Planu Pracy Przedszkola
wraz z Koncepcją Pracy Przedszkola
na rok szkolny 2022/2023
ROCZNY PLAN PRACY
PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO NR 1 W PRUCHNIKU
NA ROK SZKOLNY 2022/2023
Zawartość planu
Roczny plan pracy przedszkola powstał w oparciu o wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego
w roku szkolnym 2021/2022.
Roczny plan pracy uwzględnia ponadto:
- kierunki polityki oświatowej państwa określone przez MEiN na rok szkolny 2022/2023
- wnioski sformułowane na posiedzeniu rady pedagogicznej kończącym rok szkolny
- diagnozę potrzeb i zainteresowań
- oczekiwania rodziców względem przedszkola
- treści zawarte w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego
- treści podstawy programowej oraz statutu przedszkola.
1.
|
Priorytety
pracy przedszkola na rok szkolny 2022/2023 wynikające z kierunków
polityki
oświatowej państwa oraz wniosków z nadzoru sprawowanego przez
dyrektora przedszkola
|
2.
|
Diagnoza
pracy przedszkola na koniec roku szkolnego 2021/2022
|
3.
|
Obszary
działalności przedszkola wraz z określeniem sposobu realizacji
przyjętych zadań
1)
realizacja programów wychowania przedszkolnego/zapisów podstawy
programowej.
Wykaz
programów przyjętych do realizacji w roku szkolnym 2022/2023
2)
realizacja kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny
2022/2023
2.1.
Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości
poprzez kształtowanie
postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i
piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
1)
wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro/czynienie dobra
2)
kształtowanie umiejętności świadomego podejmowania decyzji
2.2.
Wspomaganie wychowawczej roli rodziny
2.3.
Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży
2.3.1
Udział nauczycieli w projekcie: „Ochrona i wzmacnianie zdrowia
psychicznego dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku
szkolnym”.
Stworzenie na bazie projektu programu własnego
przedszkola.
2.3.2
Rozwijanie zdolności do doświadczania i wyrażania emocji we
właściwy
i konstruktywny sposób
2.3.3.
Kształtowanie i wzmacnianie poczucie bezpieczeństwa w domu i
przedszkolu
2.4.
Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń
edukacji klasycznej
oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego
Europy
2.5.
Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami
przybyłymi z zagranicy,
w szczególności z Ukrainy, adekwatnie
do zaistniałych potrzeb
2.6.
Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie
prawidłowego
i skutecznego wykorzystywania technologii
informacyjno-komunikacyjnych
w procesach edukacyjnych. Wsparcie
edukacji informatycznej i medialnej,
w szczególności
kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych
w
Internecie i mediach społecznościowych.
2.7.
Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości
wsparcia
udzielanego dzieciom w przedszkolach
3)
realizacja wniosków z nadzoru pedagogicznego
|
4.
|
Zestaw
programów wychowania przedszkolnego w roku szkolnym 2022/2023
|
5.
|
Konkursy
dla dzieci i nauczycieli
|
6.
|
Kalendarz
imprez i uroczystości
|
7.
|
Współpraca
ze środowiskiem lokalnym
|
8.
|
Zespoły
zadaniowe nauczycieli
|
1. Cele priorytetowe przedszkola na rok szkolny 2022/2023
a) Wynikające z kierunków polityki oświatowej państwa:
- Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
- Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy.
- Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb.
- Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych.
- Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach
b) Wynikające z wniosków z nadzoru sprawowanego przez dyrektora przedszkola
- W dalszym ciągu realizować nowatorskie działania poprzez wdrażanie przez chętnych nauczycieli elementów pedagogiki F. Froebla
- Inspirowanie nauczycieli do korzystania ze wspomagania zewnętrznego
- Na bieżąco aktualizować stronę internetową przedszkola
- Rozwijano zainteresowania czytelnicze dzieci poprzez działalność plastyczną, teatralną i muzyczną.
- Motywowanie dzieci do dłuższych wypowiedzi.
- Ćwiczenie motoryki małej.
- Doskonalenie umiejętności układania historyjek obrazkowych.
- Utrwalanie kierunków prawa - lewa strona.
- Szukanie nowych rozwiązań motywujących rodziców dzieci z różnego rodzaju dysfunkcjami do ściślejszej współpracy, szczególnie w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz w sytuacji nauki na odległość.
- Indywidualizowanie pracy z dziećmi biorąc pod wzgląd ich potrzeby edukacyjne i rozwojowe, udzielać wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, ściśle współpracować z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.
- Kontynuować działania związane z promocją przedszkola poprzez udział dzieci w konkursach i uroczystościach
2. Diagnoza pracy przedszkola na koniec roku szkolnego 2021/2022
- Przedszkole jest bezpiecznym miejscem pracy pracowników przedszkola i pobytu dzieci. Bezpieczny plac zabaw i teren przy przedszkolu sprzyja codziennym zabawom na świeżym powietrzu i i umożliwia prowadzenie obserwacji przyrodniczych.
- Przedszkole charakteryzuje atrakcyjna oferta edukacyjna, nauczyciele stosują różnorodne, nowoczesne metody aktywizujące rozwój dzieci
- Nauczyciele mają wysokie kwalifikacje i ustawicznie doskonalą swoje umiejętności.
- W przedszkolu panuje dobra atmosfera pracy i klimat sprzyjający współpracy na wielu płaszczyznach
- Przedszkole zapewnia wszystkim potrzebującym dzieciom oraz ich rodzicom wsparcie psychologiczno-pedagogiczne
- W przedszkolu realizowane są autorskie programy edukacyjne
- W przedszkolu realizowane są liczne projekty edukacyjne, które wspomagają pracę z dziećmi.
- Nauczyciele wykorzystują w pracy z dziećmi narzędzia i zasoby cyfrowe, które pozwalają przygotować je do bezpiecznego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnej.
- Przedszkole wychowuje do wartości oraz kształtuje właściwe postawy dzieci poprzez zajęcia dodatkowe i propagowanie idei wolontariatu
- Przedszkole działa zgodnie z przyjętym kalendarzem imprez i uroczystości
- Rozwijana jest współpraca ze środowiskiem lokalnym na rzecz rozwoju dzieci
- Rodzice są zadowoleni z usług przedszkola i chętnie podejmują współpracę oraz wykazują inicjatywy własne na rzecz dzieci i przedszkola
3. Obszary działalności przedszkola
wraz z określeniem sposobu realizacji zadań
1) Realizacja przyjętych programów wychowania przedszkolnego,
zadań przedszkola oraz zalecanych warunków wskazanych
w podstawie programowej wychowania przedszkolnego
Programy
wychowania przedszkolnego
|
Zadania
do realizacji
|
Termin
|
Osoby
odpowiedzialne
|
1.
|
Przedstawienie
przez nauczycieli programów wychowania przedszkolnego wybranych
do realizacji w bieżącym roku szkolnym, zgodnych z podstawą
programową
Dopuszczenie
przez dyrektora do użytku w przedszkolu programu/programów
wychowania przedszkolnego, po zasięgnięciu opinii rady
pedagogicznej
|
Do
końca roku szkolnego 2021/2022, przed zebraniem otwierającym
nowy rok szkolny
|
Nauczyciele
wszystkich grup
|
2.
|
Realizacja
zadań przedszkola wskazanych w podstawie programowej wychowania
przedszkolnego.
Wskazanie
sposobów wykonania zadań przedszkolu przez nauczycieli w
sprawozdaniu z pracy dydaktyczno-wychowawczej
|
Cały
rok szkolny
Narada
podsumowująca I półrocze rok i cały szkolny
|
Nauczyciele
wszystkich grup
|
3.
|
Codzienne
uwzględnianie w pracy warunków i sposobów realizacji wskazanych
w podstawie programowej dotyczących m.in. aranżacji sali,
codziennego organizowania zajęć na świeżym powietrzu,
organizacji zabaw, nauki i wypoczynku w przedszkolu opartych na
rytmie dnia.
|
Cały
rok szkolny
|
Nauczyciele
wszystkich grup
|
4.
|
Planowanie
pracy tj. opracowywanie przez nauczycieli miesięcznych planów
pracy wg jednolitych wytycznych opracowanych w przedszkolu.
Monitorowanie realizacji podstawy programowej poprzez
zamieszczanie w planach i dziennikach zajęć grupy odnośników
do podstawy i bieżącą weryfikację ich realizacji/nanoszenie
uwag w planie.
|
Do
28-go dnia każdego miesiąca poprzedzającego realizację planu
|
|
2) Realizacja kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/2023
1.
Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości
poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i
piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
|
Zadania
do realizacji
|
Termin
|
Osoby
odpowiedzialne
|
a)
wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro/czynienie dobra
|
1.
|
Stworzenie
przez nauczyciela wraz z dziećmi kodeksu przedszkolaka,
zawierającego zbiór zasad obowiązujących w przedszkolu.
Umieszczenie kodeksu w widocznym miejscu na sali i poinformowanie
rodziców o obowiązującym kodeksie w wybrany przez nauczyciela
sposób (informacja na stronie internetowej/zdjęcie
kodeksu/gazetka ścienna). Motywowanie dzieci do respektowania
zasad i kształtowanie umiejętności samokontroli.
|
Wrzesień
|
Nauczyciele
grup
|
2.
|
Stwarzanie
przyjaznego klimatu w grupie, sprzyjającego okazywaniu
troskliwości i zainteresowania koleżanką /kolegą z grupy np.
organizacja urodzin dzieci w grupie, utrzymywanie kontaktu z
nieobecnym chorym dzieckiem poprzez komunikator Messenger/pisanie
listów, zachęcanie dzieci do wysyłania pocztówek do
przedszkola/grupy przedszkolnej z miejsc odwiedzanych przez
przedszkolaki ze swoimi rodzinami podczas wakacji.
|
Cały
rok szkolny
|
Nauczyciele
grup
|
3.
|
Wdrażanie
do stosowania zwrotów grzecznościowych podczas: powitania,
pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia.
|
Cały
rok szkolny
|
Nauczyciele
grup
|
4.
|
Wykorzystanie
literatury w poszukiwaniu przez dzieci prawd moralnych,
zrozumieniu świata, kontaktu z pięknem i potrzeby obcowania z
nim. Ukazywanie na ich podstawie wartości przyjaźni/koleżeństwa,
poszanowania pracy, stosunku do kłamstwa.
|
Cały
rok szkolny
|
Nauczyciele
grup
|
5.
|
Dostarczanie
dzieciom literackich wzorów postępowania ludzi dobrych,
prawdomównych. Zachęcanie dzieci do poszukiwania takich osób w
swoim najbliższym otoczeniu.
|
Cały
rok szkolny
|
Nauczyciele
grup
|
6.
|
Udział
w projekcie "Mały Miś w świecie wielkiej literatury"
– moduł II,III
|
Luty-maj
2022
|
Chętni
nauczyciele
|
7.
|
Organizowanie
wycieczek do: muzeum, kina, teatru. Obcowanie ze sztuką jako
źródłem piękna i doznać estetycznych. Alternatywa –
wycieczki wirtualne.
|
W
ciągu roku szkolnego
|
Nauczyciele
grup
|
8.
|
"Co
to znaczy być szlachetnym?" - wytłumaczenie dzieciom
postawy szlachetności na przykładach zaczerpniętych z życia
dzieci.
|
Wybrany
przez nauczyciela
|
Nauczyciele
grup
|
9.
|
"Przedszkolni
Wolontariusze" - promowanie idei wolontariatu na terenie
przedszkola. Zaangażowanie przedszkola w akcje charytatywne o
zasięgu lokalnym i ogólnopolskim np. włączenie się w akcję
zbierania nakrętek na terenie Gminy Pruchnik do Serc na
nakrętki – przy Urzędzie Miasta dla Mai Drapały, przy
remizie OSP 3 w Pruchniku Górnym dla Mii Grucy,
"Góra
grosza”, "Szlachetna paczka". Zapoznanie dzieci
z pracą wolontariuszy – zorganizowanie spotkania z osobami
działającymi na rzecz środowiska lokalnego/alternatywa on-line.
|
W
ciągu roku szkolnego/ zgodnie z planami pracy nauczycieli
|
Nauczyciele
grup
|
10.
|
Spotkanie
z Mikołajem – przedstawienie historii życia biskupa z Mirry
jako ponadczasowego wzoru dobroczynności
|
grudzień
|
Nauczyciele
grup
|
11.
|
Zorganizowanie
akcji na rzecz schroniska - niesienie pomocy potrzebującym
zwierzętom, nauka właściwego zachowania wobec nich. Dokarmianie
ptaków zimą w przedszkolnym ogrodzie.
|
W
roku szkolnym
|
Nauczyciele
grup
|
12.
|
Zbiórka
nakrętek/makulatury i przekazanie na wybrany cel dobroczynny.
|
W
roku szkolnym
|
Wszyscy
nauczyciele
|
13.
|
Udział
w akcji MEiN: "Razem na święta" zachęcającej dzieci
do niesienia pomocy innym, budowanie wspólnot i więzi
międzypokoleniowych oraz kształtowaniu poczucia
odpowiedzialności za drugą osobę.
Zaangażowanie
w zorganizowanie upominku świątecznego „Od przedszkolaków dla
seniorów” z „Klubu Senior +” w Hawłowicach oraz z
„Dziennego Domu Senior – Wigor” w Pruchniku;
„Kartka
dla sąsiada”
|
grudzień
|
Nauczyciele
grup II i III, IV
|
14.
|
Na
bieżąco przypominanie dzieciom o wypowiadaniu „Trzech
magicznych słów” (proszę, dziękuję, przepraszam).
|
Wybrany
przez nauczyciela
|
Nauczyciele
grup
|
15.
|
Zorganizowanie
z dziećmi „Dnia Pozytywnego Myślenia”.
|
Luty
|
Nauczyciele
grup
|
16.
|
Udział
w projekcie „Bajkowa wyprawa”
|
W
ciągu roku szkolnego
|
Chętni
nauczyciele
|
17.
|
Udział
w akcji MEiN: "Razem na święta" zachęcającej dzieci
do niesienia pomocy innym, budowanie wspólnot i więzi
międzypokoleniowych oraz kształtowaniu poczucia
odpowiedzialności za drugą osobę.
|
grudzień
|
Chętni
nauczyciele
|
18.
|
Realizacja
Akcji Cała Polska Czyta Dzieciom;
|
W
ciągu roku szkolnego
|
Chętni
nauczyciele
|
19.
|
Realizacja
projektu „Małą Książka wielki człowiek” realizowana we
współpracy z Biblioteką
|
W
ciągu roku szkolnego
|
Chętni
nauczyciele
|
b)
kształtowanie umiejętności świadomego podejmowania decyzji
|
Zadania
do realizacji
|
Termin
|
Osoby
odpowiedzialne
|
1.
|
Wprowadzenie
„Dnia aktywności” i umożliwienie dzieciom współdecydowania
o wyborze zabaw i zajęć
|
Wg
planów pracy w poszcz. grupach
|
Nauczyciele
grup
|
2.
|
Rozwijanie
umiejętności samoobsługowych jako warunek samodzielności:
–
nauka mycia i
wycierania rąk
–
nauka ubierania i
zdejmowania butów
–
nauka ubierania i
zdejmowania bluzek, getrów, kurtki itd.
–
nauka
posługiwania się nożem i widelcem
|
Cały
rok szkolny
|
Nauczyciele
grup
|
3.
|
Tworzenie
sytuacji sprzyjających samodzielności:
–
samodzielny dobór
materiałów do wykonania zadania np. plastycznego
–
praca z dziećmi
metodą stacyjek zadaniowych np. na każdym stoliku inne zadanie –
dziecko musi wykonać kolejno wszystkie zadania, a ich wykonanie
zaznaczyć na planszy
|
Cały
rok szkolny
|
Nauczyciele
grup
|
4.
|
Ustalenie
wspólnie z dziećmi zasad dyżurów, wyboru dyżurnego i jego
obowiązków
|
Cały
rok szkolny
|
Nauczyciele
grup II i III, IV
|
5.
|
Udział
dzieci w module IV projektu Mały Miś
|
Wg
harmonogramu projektu
|
Chętni
nauczyciele
|
6.
|
Rozwijanie
umiejętności podejmowania decyzji poprzez zabawy i gry planszowe
(gry polegające na wyborze drogi/ wyborze scenariusza).
Zabawy słowne np „co byś zrobił, gdybyś…”. Wymyślanie
alternatywnych zakończeń opowieści – elementy metody
storyline
|
Cały
rok szkolny
|
Nauczyciele
grup
|
7.
|
Rozwijanie
u dzieci umiejętności podejmowania decyzji oraz umiejętności
porozumiewanie się z innymi.
|
Cały
rok szkolny
|
Nauczyciele
grup
|
Spodziewane
efekty:
-
nabycie
przez dzieci umiejętności odróżniania dobrego zachowania od
złego
-
rozwijanie
empatii dziecięcej – dziecko dostrzega i reaguje na krzywdę
drugiego człowieka
-
nabycie
przez dzieci umiejętności nazywania uczuć własnych i drugiego
człowieka/podawania przykładów właściwego i niewłaściwego
zachowania
-
nabycie
przez dzieci umiejętności rozładowania emocji tj. złość
-
uwrażliwienie
dzieci na potrzeby innych
-
Zapoznanie
dzieci z ideą wolontariatu oraz jej propagowanie,
-
Uwrażliwienie
na cierpienie, samotność i potrzeby innych,
-
Kształtowanie
postaw prospołecznych
-
Rozwijanie
empatii
-
Inspirowanie
do aktywnego spędzania czasu wolnego
-
Kreowanie
roli przedszkola jako centrum lokalnej aktywności
-
Współdziałanie
z organizacjami społecznymi
-
Angażowanie
się w działania na rzecz społeczności przedszkolnej i
lokalnej, tworzenie więzi ze środowiskiem
-
Kształtowanie
umiejętności działania zespołowego
|
2.
Wspomaganie przez przedszkole wychowawczej roli rodziny
|
Zadania
do realizacji
|
Termin
|
Osoby
odpowiedzialne
|
1.
|
Przeprowadzenie
zebrania z rodzicami, otwierającego nowy rok szkolny. Zapoznanie
m.in. z programami wychowania przedszkolnego przyjętymi w
przedszkolu, podstawą programowa wychowania przedszkolnego.
Zakreślenie obszarów współpracy przedszkola z rodzicami.
Zapoznanie
z założeniami rocznego planu pracy przedszkola i potrzebami w
zakresie współpracy.
|
Wrzesień
|
Wychowawcy
grup
|
2.
|
Analiza
bieżących problemów wychowawczych pojawiających się w
poszczególnych grupach, przekazywanie informacji podczas spotkań
z rodzicami, na zebraniach rady pedagogicznej, w celu ustalenia
działań i profilaktyki. Zasięgnięcie opinii o funkcjonowaniu
dziecka od nauczycieli prowadzących grupę do której uczęszczało
wcześniej (jeśli to miało miejsce).
|
Cały
rok szkolny
|
Wychowawcy
grup
|
3.
|
Udział
w projekcie "Mały Miś w świecie wielkiej literatury"
– moduł I
|
Wrzesień
-maj
|
Chętni
nauczyciele
|
4.
|
Organizacja
konsultacji dla rodziców w wymiarze 1 godziny tygodniowo
nauczyciele pełnozatrudnieni oraz 1 godziny na dwa tygodnie
nauczyciele pracujący w niepełnym wymiarze formie zależnej od
aktualnych wytycznych GIS
(konsultacje
z zachowaniem reżimu sanitarnego lub telefoniczne)
|
Listopad
styczeń
maj,
wg ustalonego przez nauczycieli grafiku
|
Wychowawcy
grup
|
5.
|
Opracowanie
gazetek ściennych dla rodziców dotyczących wychowania i
wiodących kierunków pracy w przedszkolu/ tworzenie folderów z
zakresu psychologii, pedagogiki, porad wspomagających rodziców w
procesie wychowania i edukacji dzieci.
|
Wrzesień-czerwiec
|
Nauczyciele
grup, pedagog specjalny
|
6.
|
Włączenie
rodziców w praktyczną realizację działań przedszkola
|
Cały
rok szkolny
|
Nauczyciele
grup
|
7.
|
Kontynuowanie
współpracy z rodzicami jako ekspertami w swoich dziedzinach.
Zapraszanie rodziców na spotkania z przedszkolakami,
organizowanie wycieczek do miejsc pracy rodziców (doradztwo
zawodowe)
|
Cały
rok szkolny
|
Nauczyciele
grup
|
8.
|
Organizowanie
spotkań dla rodziców ze specjalistami: psychologiem, logopedą,
pedagogiem specjalnym
Zachęcanie
rodziców do korzystania ze wspomagania organizowanego przez
Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną
|
Wg
grafiku
|
Nauczyciele
specjaliści
|
9.
|
Pomoc
rodzicom w rozwiązywaniu zgłaszanych przez nich problemów
wychowawczych i edukacyjnych.
|
W
razie potrzeb
|
Nauczyciele
grup
|
10.
|
Współdziałanie
z rodzicami w zakresie ujednolicania oddziaływań przedszkola i
środowiska rodzinnego w wychowaniu i edukacji dzieci
przedszkolnych poprzez systematyczne informowanie o postępach i
trudnościach dzieci.
|
W
ciągu roku szkolnego
|
Wychowawcy
grup
|
11.
|
Spotkanie
integracyjne z rodzicami i dziećmi w plenerze, zgodnie z
obowiązującymi wytycznymi GIS.
Gra
miejska ph. „Lubię Pruchnik” edycja II z udziałem rodzin w
plenerze.
Wspólne
organizowanie uroczystości i imprez zaplanowanych w "Kalendarzu
świąt i uroczystości".
|
Maj
|
Wszyscy
pracownicy przedszkola
|
12.
|
Zaznaczanie
rodzicom, że dyskusje, otwartość oraz wymiana opinii jest
pozytywna i wpływa dobrze na proces wychowania dziecka.
|
Cały
rok szkolny
|
Nauczyciele
grup
|
Spodziewane
efekty:
-
budowanie
właściwych relacji na płaszczyźnie przedszkole – dom
-
budowanie
wzajemnego zaufania
-
kształtowanie
pozytywnych postaw w stosunku do przedszkola
-
ujednolicenie
oddziaływań wychowawczych
-
poznanie
warunków domowych i sytuacji rodzinnej dziecka
-
podniesienie
świadomości edukacyjnej rodziców
-
zwiększenie
kompetencji wychowawczych rodziców
-
inicjowanie
działalności społecznej na rzecz przedszkola
-
zadowolenie
rodziców z pracy przedszkola
-
podniesienie
efektywności pracy szkoły
-
lepsze
poznanie dziecka i jego możliwości rozwojowych i edukacyjnych
|
3.
Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci
|
Udział
nauczycieli w projekcie: „Ochrona i wzmacnianie zdrowia
psychicznego dzieci
w wieku przedszkolnym i młodszym wieku
szkolnym oraz nauczycieli”
autorstwa p. Anety Konefał.
Stworzenie na bazie projektu programu własnego przedszkola.
|
a)
rozwijanie zdolności do doświadczania i wyrażania emocji we
właściwy i konstruktywny sposób
|
Zadania
do realizacji
|
Termin
|
Osoby
odpowiedzialne
|
1.
|
Obchody
Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego (10.10.2022).
Inauguracja
projektu dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i klas I-III
|
Październik
|
………………...
|
2.
|
Przeprowadzenie
zajęć na temat emocji np. z wykorzystaniem scenariuszy zajęć
i opowiadań A. Konefał:
„Gdzie
mieszka złość? (złość)
„Po
deszczu zawsze wychodzi słońce” (smutek)
„Nie
bój się, Misiu” (strach)
„
Nieśmiałość”
(nieśmiałość)
|
W
ciągu roku szkolnego
|
Chętni
nauczyciele
|
3.
|
Przeprowadzenie
warsztatów na temat emocji przez
psychologa w każdej grupie
wiekowej:
1)
nauka rozróżniania emocji i uczuć przyjemnych
i nieprzyjemnych,
kształtowanie świadomości,
że odczuwają i przeżywają je
wszyscy ludzie
2)
mini-trening odporności emocjonalnej:
nie wszystkie przeżywane
emocje i uczucia mogą
być podstawą do podejmowania
natychmiastowego
działania, nauka panowania nad nieprzyjemną
emocją, np. podczas czekania na własną kolej
w zabawie lub innej sytuacji
|
W
ciągu roku szkolnego /miarę zatrudnienia psychologa
|
Psycholog
|
4.
|
Udział
w projekcie „Mały Miś w świecie wielkiej
literatury” –
moduł II
|
Wg
harmonogramu projektu
|
Chętni
nauczyciele
|
5.
|
„Zabawy
i gry z emocjami” – przeprowadzenie
cyklu zabaw rozwijających
zdolność
doświadczania i wyrażania emocji
|
Cały
rok szkolny
|
Nauczyciele
grup
|
6.
|
Wytwarzania
w przedszkolu sprzyjającej atmosfery
dla zdrowia psychicznego
dziecka: swobodna
zabawa, wypowiadanie swoich myśli, wytwarzanie
poczucia bezpieczeństwa, radości, życzliwości i
swobodnego
działania, przy zachowaniu wszystkich
zasad i reguł panujących
w grupie.
|
Cały
rok szkolny
|
Nauczyciele
grup
|
b)
kształtowanie i wzmacnianie poczucie bezpieczeństwa w domu i
przedszkolu
|
1.
|
Zapewnienie
bezpieczeństwa dzieci na terenie
przedszkola poprzez
przestrzeganie procedur/
instrukcji obowiązujących w przedszkolu
oraz odpowiedzialną postawę wszystkich
pracowników przedszkola.
Zapoznanie
nowych pracowników z dokumentami
/bieżąca aktualizacja
dokumentów.
|
Cały
rok szkolny
|
Nauczyciele/
pracownicy
obsługi wszystkich grup
Dyrektor
|
2.
|
Zapewnienie
bezpieczeństwa dzieci poprzez
zapoznanie rodziców przedszkolaków
z
procedurami bezpieczeństwa
obowiązującymi w przedszkolu m.in.
przyprowadzania i odprowadzania dzieci;
zakazie odbierania dzieci
przez
opiekunów pod wpływem alkoholu.
Zamieszczenie procedur na
stronie internetowej
przedszkola.
|
Podczas
pierwszego spotkania z rodzicami
|
Nauczyciele
wszystkich grup
Dyrektor
|
3.
|
Zapewnienie
bezpieczeństwa dzieci poprzez
zapewnienie kanału szybkiej
komunikacji
na linii: przedszkole – rodzice/opiekunowie
prawni
przedszkolaków.
Uwrażliwienie rodziców na konieczność
niezwłocznej aktualizacji numeru
kontaktowego w przypadku jego
zmiany.
|
Podczas
pierwszego spotkania z rodzicami
|
Nauczyciele
wszystkich grup
|
4.
|
Zapewnienie
bezpieczeństwa dzieci na terenie
przedszkola poprzez organizację
wycieczki
po budynku przedszkola
– zapoznanie z układem
pomieszczeń, zasadami
korzystania z szatni przedszkolnej,
łazienki.
Przypomnienie dzieciom o zakazie samowolnego
wyjścia z
sali przedszkolnej.
|
wrzesień
|
Nauczyciele
wszystkich grup
|
5.
|
Zapewnienie
bezpieczeństwa dzieciom na placu
przedszkolnym – zapoznanie ze
sposobem
korzystania z urządzeń.
Niezwłoczne zgłaszanie przez
nauczycieli
i pracowników obsługi usterek/konieczności
napraw
sprzętu
|
Cały
rok szkolny
|
Nauczyciele
wszystkich grup
|
6.
|
Nabywanie
przez dzieci umiejętności właściwych
zachowań w sytuacji
zagrożenia – zapoznanie z
zasadami bezpiecznej ewakuacji.
Przeprowadzenie próbnej ewakuacji
z udziałem straży pożarnej
|
wrzesień
|
Nauczyciele
wszystkich grup
|
7.
|
Zapoznanie
dzieci z numerami alarmowymi
i sposobami wzywania pomocy w
przypadku
choroby, pożaru, wypadku
|
wrzesień
|
Nauczyciele
wszystkich grup
|
8.
|
Zapoznanie
dzieci z zasadami bezpiecznego spaceru
z wykorzystaniem węża
spacerowego i kamizelek
odblaskowych.
Utrwalenie zasady nie
oddalania się bez wiedzy
nauczycieli
|
wrzesień-październik
|
Nauczyciele
wszystkich grup
|
9.
|
Uwrażliwienie
dzieci na zagrożenia, które mogą
im towarzyszyć w drodze do
przedszkolu i domu.
Spacer po okolicy.
Wycieczka do miasteczka
ruchu drogowego,
na pobliskie skrzyżowanie, obserwacja przejścia
dla pieszych
|
Cały
rok szkolny
|
Nauczyciele
wszystkich grup
|
10.
|
Kształtowanie
odpowiednich postaw u dzieci
w sytuacji zagrożenia – znajomość
numerów
ratunkowych
|
wrzesień-październik
|
Nauczyciele
wszystkich grup
|
11.
|
Poszerzanie
wiedzy dzieci z zakresu pierwszej
pomocy przedmedycznej
–
spotkanie z ratownikiem medycznym, spotkanie
z pielęgniarką
|
I
semestr
|
Dyrektor
przedszkola
|
12.
|
Kształtowanie
myślenia przyczynowo-skutkowego
na temat: "Niebezpieczne
przedmioty"
|
Cały
rok szkolny
|
Nauczyciele
wszystkich grup
|
13.
|
Dbałość
o przestrzeganie praw dzieci w przedszkolu,
w tym prawo do
bezpiecznej nauki i zabawy.
Organizacja: "Dnia praw dziecka"
w przedszkolu
|
listopad
|
Nauczyciele
wszystkich grup
|
14.
|
Bezpieczne
ferie zimowe/bezpieczne wakacje:
poznawanie wybranych zjawisk
atmosferycznych
charakterystycznych dla lata – zachowanie dzieci
podczas burzy
|
Styczeń/
luty
|
Nauczyciele
wszystkich grup
|
15.
|
Stworzenie
czasowych kącików zainteresowań
związanych z bezpieczeństwem.
|
……………..
|
Nauczyciele
wszystkich grup
|
16.
|
Spotkanie
z policjantem z Komisariatu w Pruchniku
– prelekcja na temat
bezpieczeństwa.
|
Maj/czerwiec
|
|
17.
|
Omówienie
z dziećmi zasad zachowania się
względem nieznajomych osób oraz
zasad
zachowania się podczas spotkania z groźnym
psem.
|
I
/ II semestr
|
Nauczyciele
wszystkich grup
|
18.
|
Omówienie
zasad zachowania się podczas
ugryzienia przez różne owady.
|
I
/ II semestr
|
Nauczyciele
wszystkich grup
|
c)
kształtowanie pozytywnej samooceny i szacunku dla innych
|
1.
|
Przeprowadzenie
zabawy dla dzieci pomagających
dostrzec własne mocne strony,
umiejętności,
wyjątkowość
|
…………….
|
……………….
|
2.
|
Przeprowadzenie
warsztatów dla rodziców:
„Wspieranie poczucia wartości
dziecka”
|
W
ciągu roku szkolnego/w miarę zatrudnienia psychologa
|
Psycholog
|
3.
|
Obchody
wybranych świąt z "Kalendarza świąt
nietypowych" np.
Dzień
osób starszych
Dzień
dobrych uczynków
Dzień
sąsiada
|
|
Chętni
nauczyciele
|
4.
|
Nawiązanie
współpracy z Domem Seniora
– kształtowanie szacunku dzieci do
osób
starszych
|
W
ciągu roku s
zkolnego
|
Chętni
nauczyciele
|
5.
|
Chwalenie
dzieci nawet za małe osiągnięcia,
ukazywanie im ich mocnych
stron,
zachęcanie do robienia nowych rzeczy,
stwarzać możliwości
do rozwijania
zainteresowań.
|
Cały
rok szkolny
|
Nauczyciele
grup
|
6.
|
Uświadamianie
dzieciom, że każdy jest
inny i każdy zasługuje na szacunek
i
tolerancje.
|
Cały
rok szkolny
|
Nauczyciele
grup
|
d)
rozwijanie zdolności do optymalnego funkcjonowania w
przedszkolu/grupie rówieśniczej/ lokalnej społeczności
|
1.
|
Budowanie
poczucia bliskości i bezpieczeństwa w
grupie dzięki zabawom
integracyjnym/
z wykorzystaniem metody KLANZA
|
Cały
rok szkolny
|
Nauczyciele
grup
|
2.
|
Ustalenie
norm i zasad panujących w grupie.
Kodeks dobrego zachowania i
system motywacyjny
omówiony z rodzicami na zebraniu
organizacyjnym
|
Wrzesień
|
Nauczyciele
grup
|
3.
|
Obchody
„Dnia Przedszkolaka” – podkreślanie
wartości przedszkola w
rozwoju i edukacji
dzieci, czerpanie radości
przez dzieci z bycia
przedszkolakiem.
Teatrzyk
„Jestem dzielnym przedszkolakiem”
z wykorzystaniem pacynki
Basi.
|
Wrzesień
|
Wychowawcy
grup
Anna
Mikłasz
|
4.
|
Rozpoznanie
sytuacji domowej wychowanków oraz
diagnozowanie jej pod kątem
potencjalnych
zagrożeń dla zdrowia fizycznego i psychicznego
dziecka
|
Cały
rok szkolny
|
Nauczyciele
grup
|
5.
|
Ograniczenie
zachowań agresywnych w przedszkolu
– zajęcia przeprowadzone
przez pedagoga
specjalnego/psychologa
Rozwijanie
wiedzy rodziców na temat przyczyn i
sposobów niwelowania
zachowań agresywnych
wśród dzieci poprzez spotkania
informacyjne
i rozmowy indywidualne z pedagogiem
specjalnym/psychologiem.
Uświadamianie dzieciom konsekwencji
zachowań agresywnych;
|
Cały
rok szkolny
|
psycholog/pedagog
specjalny
|
6.
|
Rozwijanie
postawy asertywności wśród
dzieci oraz umiejętności szukania
pomocy
w sytuacjach trudnych
|
Cały
rok szkolny
|
Nauczyciele
grup
|
7.
|
Dbałość
o zdrowie psychiczne dzieci poprzez
organizowanie zabaw
relaksacyjnych i
wyciszających, wprowadzenie
elementów
bajkoterapii, muzykoterapii, czytanie
dzieciom literatury
terapeutycznej,
zorganizowanie „Kącika relaksacji-
wyciszenia” w
salach.
|
W
ciągu roku szkolnego
|
Nauczyciele
grup
|
8.
|
Przestrzeganie
zasad warunkujących
bezpieczeństwo w kontaktach z
nieznajomymi.
Zapoznanie
ze sposobami radzenia sobie w
sytuacjach trudnych i
niebezpiecznych.
Kształtowanie nawyku przezwyciężania
w sobie
chęci skorzystania z oferowanych
przez nieznajomych korzyści.
|
W
ciągu roku szkolnego
|
Nauczyciele
grup
|
e)
rozwijanie zdolności do inicjowania i podtrzymywania głębszych
relacji (przyjaźń, miłość) oraz uczenia się funkcjonowania w
świecie w sposób produktywny
|
1.
|
Obchody
wybranych świąt z "Kalendarza świąt
nietypowych" nawiązujących do wartości
takich jak dobro/przyjaźń/szacunek
np.
Dzień
niezapominajki
Dzień
przyjaciela
Dzień
przyjaźni
|
15.05
9.06
9.06
|
Chętni
nauczyciele
|
2.
|
Kształtowanie
atmosfery życzliwości i akceptacji
wśród dzieci, uświadomienie
istoty charakteru
kontaktu społecznego, jakim jest przyjaźń,
kształtowanie umiejętności utrzymywania
poprawnych kontaktów z
rówieśnikami,
nauka właściwych reakcji w sytuacjach
trudnych -
nieporozumieniach,
konfliktach i sporach rówieśniczych.
|
Cały
rok szkolny
|
Nauczyciele
grup
|
3.
|
Czytanie
dzieciom książek o przyjaźni i budowaniu
relacji społecznych
np. „Edzio i przyjaciele”
Astrid Desbordes, „Przestańcie
się kłócić”
Pellissier Caroline , Aladjidi Virginie,
„Mogę
grać z wami?” Willems Mo,
„Oskar i rzeczy” Kivirahk Andrus
,
„Jesteś moim przyjacielem”/
”Przyjaciele na zawsze”
Engler Michael
|
|
Cały
rok szkolny
|
Nauczyciele
grup
|
4.
|
Rozwijanie
umiejętności wartościowego spędzania
czasu wolnego w
domu/przedszkolu – ukazanie roli
ruchu w życiu dziecka i
spędzania czasu na
świeżym powietrzu.
|
Cały
rok szkolny
|
Nauczyciele
grup
|
Spodziewane
efekty:
-
rozwijanie
umiejętności dbania i troski o własne zdrowie i bezpieczeństwo
w czasie pobytu w domu, w przedszkolu, na placu zabaw.
-
nabycie
umiejętności zachowania się w sytuacjach zagrażających
zdrowiu i bezpieczeństwu/wyposażenie dzieci w wiedzę i
umiejętności pozwalające na rozpoznawanie niebezpieczeństw i
przewidywanie ich skutków .
-
nabycie
umiejętności, doświadczenia i wiedzy niezbędnych w życiu
codziennym.
-
nabycie
pożądanych nawyków i odruchów w sytuacji zagrożenia.
-
kształtowanie
umiejętności bezpiecznego i kulturalnego zachowania się
dziecka na drodze i w środkach komunikacji publicznej.
-
poznanie
zasad zachowania się w obliczu niebezpieczeństw w kontaktach z
żywiołami;
-
wyrobienie
postawy zaufania wobec pracowników policji, straży pożarnej,
znajomość numerów telefonów alarmowych;
-
nabycie
umiejętności rozpoznawania podstawowych emocji tj. radość,
lęk, smutek, złość, zaskoczenie
-
nabycie
umiejętności nazywania przeżywanych przez dzieci emocji
podstawowych i wyjaśnienie, dlaczego czuje się w taki, a nie
inny sposób
-
dostrzeganie
wartości przyjaźni w życiu człowieka,
-
uświadomienie
sobie przez dzieci, co to znaczy być czyimś przyjacielem i mieć
przyjaciela,
-
rozwijanie
umiejętności doceniania wzajemnej pomocy, pozytywnego patrzenia
na siebie,
-
rozwijanie
umiejętności samodzielnego formułowanie sądów i wypowiadanie
się na forum grupy
-
nabywanie
poczucia pewności siebie
|
4.
Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń
edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego
Europy
|
Zadania
do realizacji
|
Termin
|
Osoby
odpowiedzialne
|
Działanie
na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej
|
1.
|
ROZTROPNOŚĆ
Organizowanie
zabaw i aktywności kształcących umiejętność podejmowania i
wdrażania właściwych decyzji. Projektowanie przez
przedszkolaków "Planu dnia w przedszkolu" - rozwijanie
poczucia odpowiedzialności poprzez samodzielne, dokładne i
rzetelne wywiązywanie się z podejmowanych zadań, wyrażanie
szacunku do innych, sprawiedliwe postępowanie. Wykorzystanie w
pracy elementów "Planu daltońskiego"
|
W
ciągu roku szkolnego
|
Wszyscy
nauczyciele
|
2.
|
SPRAWIEDLIWOŚĆ
Organizowanie
zabaw i aktywności kształcących u dzieci postawy fair-play i
umiejętności współdziałania z innymi podczas gier i zabaw
ruchowych, uczenie szacunku do umiejętności innych dzieci.
Organizowanie aktywności uczących dzieci, że nie wszystkie
przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania
natychmiastowego działania, panowania nad nieprzyjemną emocją,
np. podczas czekania na własną kolej w zabawie/podczas grania w
grę planszową/czekania na dzień przedszkolnego
dyżuru/zgłaszanie się podczas zajęć do odpowiedzi/czekanie na
zabranie głosu w trakcie dyskusji.
|
W
ciągu roku szkolnego
|
Wszyscy
nauczyciele
|
3.
|
MĘSTWO
Organizowanie
zabaw i aktywności uczących dzieci rozwiązywania napotkanych
przez nie trudności – zapobieganie postawom zniechęcenia,
wzmacnianie dążeń do osiągnięcia obranego przez dzieci celu.
Ukazanie
dzieciom postaw męstwa i wdzięczności za jej podjęcie dla
dobra społeczeństwa poprzez udział w akcjach:
"Serce
za odwagę" - przygotowanie kartek świątecznych dla
Powstańców warszawskich i żołnierzy Podziemia
Niepodległościowego, żyjących w Polsce, na Ukrainie, Litwie i
Białorusi
"Bohater-On"
– akcja, której celem jest
uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego oraz promowanie
historii Polski XX wieku.
|
W
ciągu roku szkolnego
|
Wszyscy
nauczyciele
|
4.
|
UMIARKOWANIE
Kształtowanie
u dzieci umiejętności mądrego korzystania z posiadanych zasobów
i zapobieganie zjawisku konsumpcjonizmu.
"Sztuka
wyboru" – aranżowanie sytuacji edukacyjnych
"Skąd
się biorą pieniądze" – zajęcia na temat wartości
pieniądza i pracy
"Pomyślmy
zanim wyrzucimy" – zajęcia plastyczne oparte na idei
recyklingu
"Ten
prezent zrobię sam/a" – własnoręczne wykonanie prezentu
na "Dzień Babci i Dziadka"
"Lista
zakupów" – zaprojektowanie obrazkowej listy zakupów,
przedstawiającej rzeczy niezbędne dzieciom
|
W
ciągu roku szkolnego
|
Wszyscy
nauczyciele
|
5.
|
Udział
w projekcie: "Mądre bajki z całego świata"
https://kulczykfoundation.org.pl/edukacja/baza-wiedzy/
JakZnalezcDobryMomentNaRozmowe
OUczuciachIEmocjachZDziecmi
np.
Roztropność:
"Jak skrzaty zaczęły ze
sobą współpracować"
Sprawiedliwość:
"Jak dwa kangury o mało
jednego lasu nie zadeptały"
Męstwo:
"Jak
mały dzik Danyło przegonił wielkiego niedźwiedzia
"
Umiarkowanie:
"Jak Maisa z Naimą na
jeden dzień życiem się zamieniły"
|
W
ciągu roku szkolnego
|
Chętni
nauczyciele
|
Wprowadzenia
w dziedzictwo cywilizacyjne Europy
|
1.
|
Realizacja
tematyki tygodniowej "Jestem Polakiem i Europejczykiem",
„Majowe święta”, „Mieszkam w Polsce, mieszkam w Europie”
|
Maj
|
Wszyscy
nauczyciele
|
2.
|
Udział
w projekcie "Europejskie Dni Dziedzictwa". Edycja 2022 -
„Połączeni Dziedzictwem” organizowanym przez Narodowy
Instytut Dziedzictwa według założeń projektu
https://edd.nid.pl/o-edd/
i pomysłów własnych nauczycieli.
|
Wrzesień
|
…………………
Koordynator:
|
3.
|
Przygotowanie
prezentacji multimedialnej prezentującej wybrane obiekty
dziedzictwa europejskiego i przedstawienie jej dzieciom
|
Wrzesień/maj
|
Anna
Mikłasz
|
4.
|
Wykorzystanie
do pracy z dziećmi zasobów multimedialnych na temat Europy
zamieszczonych na stronie
https://europa.eu/learning-corner/
learning-materials_pl
|
W
ciągu roku szkolnego
|
|
5.
|
Wyeksponowanie
książek, albumów przedstawiających ciekawe miejsca, zabytki z
różnych stron Europy
|
W
ciągu roku szkolnego
|
|
6.
|
Realizacja
wybranych przez nauczycieli projektów eTwinning
https://etwinning.pl/
|
Termin
wybrany przez nauczyciela
|
|
7.
|
"Dziecięca
literatura europejska”- zapoznanie z bajkami wybranych państw
europejskich.
|
W
ciągu roku szkolnego
|
Chętni
nauczyciele
|
8.
|
Polska
Realizacja
tematyki tygodniowej: "Polska moja ojczyzna"
Obchody
Dnia Niepodległości
Udział
w akcji MEiN: "Szkoła do hymnu"
Udział
w projekcie "Mały Miś w świecie wielkiej literatury"
"Serce
za odwagę"
"Bohater-On"
Realizacja
Programu własnego „Pruchnik moja mała Ojczyzna”
|
W
ciągu roku szkolnego
Wg
kalendarza uroczystości
Wg
harmonogramu projektów
|
Wszyscy
nauczyciele
|
Spodziewane
efekty:
-
poznanie
życia ludności w krajach Europy,
-
kształtowanie
poczucia przynależności do Europy,
-
budowanie
i rozwijanie zainteresowań innymi kulturami europejskimi
-
zdobycie
wiedzy o wybranych krajach Europy tj. położenie na mapie
Europy, symbole narodowe, stolica, charakterystyczne zabytki oraz
zabawy dziecięce, bajki , twórcy danego kraju, potrawy, kultura
– muzyka, malarstwo, taniec
|
5.
Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami
przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie
do zaistniałych potrzeb
|
Zadania
do realizacji
|
Termin
|
Osoby
odpowiedzialne
|
1.
|
Udział
nauczycieli w szkoleniu: Doskonalenie
kompetencji nauczycieli wychowania przedszkolnego w pracy z
dzieckiem z doświadczeniem migracyjnym
|
Wg
ofert ośrodków doskonalenia
|
Dyrektor
wszyscy
nauczyciele
|
2.
|
Optymalizacja
form komunikacji z dzieckiem i rodzicem przybyłym z zagranicy
|
Cały
rok szkolny
|
Nauczyciele
grup
|
3.
|
Udzielenia
pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom (zgodnie z
potrzebami)
|
Cały
rok szkolny
|
Nauczyciele
grup
Nauczyciele
specjaliści
|
4.
|
Udzielanie
pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom dzieci w formie
porad/konsultacji/warsztatów (zgodnie z potrzebami)
|
Cały
rok szkolny
|
Nauczyciele
grup
Nauczyciele
specjaliści
|
5.
|
„Dzień
ukraiński w przedszkolu” – organizacja w grupach do których
uczęszczają dzieci z Ukrainy zajęć na temat kultury
ukraińskiej. Zaproszenie do organizacji dnia rodziców dzieci.
|
|
Nauczyciele
grup
|
Spodziewane
efekty:
|
6.
Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie
prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii
informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie
edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności
kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w
Internecie i mediach społecznościowych.
|
Zadania
do realizacji
|
Termin
|
Osoby
odpowiedzialne
|
1.
|
Diagnoza
potrzeb szkoleniowych nauczycieli w zakresie rozwijanie
umiejętności metodycznych w zakresie prawidłowego i skutecznego
wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w
procesach edukacyjnych
|
wrzesień
|
Lider
WDN
|
2.
|
Uczestnictwo
nauczycieli w grupie : „@aktywni – podążaj odważnie za
nowoczesną edukacją” celem zdobycia inspirujących pomysłów
na zajęcia z wykorzystaniem technologii cyfrowych.
|
Cały
rok szkolny
|
Chętni
nauczyciele
|
3.
|
Udział
w europejskiej inicjatywie : CODE WEEK
|
8-23.10.2022
|
Anna
Mikłasz
|
4.
|
Udział
w ogólnopolskim projekcie p. Anny Świć: „Uczymy Dzieci
Programować”
|
Wg
harmono-gramu programu
|
Chętni
nauczyciele
|
5.
|
Bezpieczne
korzystanie z internetu„Dzień bezpiecznego internetu” –
inicjatywa mająca na celu informowanie o zagrożeniach płynących
z sieci oraz promowanie bezpieczeństwa informatycznego.
|
luty
|
Anna
Mikłasz
|
6.
|
Udział
w projekcie: "Mały Miś w świecie wielkiej literatury"
– wykonywanie zadań z poszczególnych modułów z
wykorzystaniem narzędzi informatycznych/warsztat literackie
on-line/sprawozdawczość na stronie www.mac.pl/malymis
|
Wg
harmono-gramu projektu
|
Anna
Mikłasz
|
7.
|
Planowanie
zajęć z zakresu podstaw kodowania z wykorzystaniem maty do
kodowania, gier edukacyjnych z użyciem gry „Scottie Go”,
robota Dash/Photon.
|
Cały
rok szkolny
|
Chętni
nauczyciele
|
8.
|
Wybór
optymalnej formy kształcenia na odległość w przypadku
konieczności wprowadzenia edukacji zdalnej, w porozumieniu z
rodzicami:
-
nauczanie
w formie konsultacji wspomaganej komputerem,
-
korespondencyjnej
wymiany materiałów szkoleniowych i prac kontrolowanych oraz
konsultowania się dziecka z nauczycielem różnymi sposobami
(telefon, poczta elektroniczna, Skype),
-
wymiana
informacji miedzy nauczycielem, a rodzicem z wykorzystaniem
środków komunikacji elektronicznej, przesyłanie zadań/
propozycji jako posty,
-
tworzenie
poczty grupowej.
|
W
razie potrzeb
|
Dyrektor
|
9.
|
Ustalenie
sposobu monitorowania postępów dzieci oraz sposobu weryfikacji
wiedzy i umiejętności dzieci, w tym informowania rodziców o
postępach dziecka w nauce podczas edukacji zdalnej.
|
W
razie potrzeb
|
Dyrektor
|
10.
|
Ustalenie
źródeł i materiałów niezbędnych do realizacji zajęć, w tym
materiałów w postaci elektronicznej, z których dzieci i ich
rodzice mogą korzystać:
-
materiały
dostępne na stronach internetowych urzędu obsługującego
ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, stronach
internetowych jednostek podległych temu ministrowi lub przez
niego nadzorowanych,
-
materiały
prezentowane w programach publicznej telewizji i radiofonii.
|
W
razie potrzeb
|
Dyrektor
Nauczyciele
Nauczyciele
specjaliści
|
11.
|
Ustalenie
sposobu dokumentowania realizacji zadań przedszkola z zakresu
kształcenia na odległość
|
W
razie potrzeb
|
Dyrektor
|
12.
|
Zapewnienie
bezpieczeństwa danych osobowych dzieci poprzez przestrzeganie
zapisów "Polityki bezpieczeństwa danych osobowych"
m.in. przechowywanie danych w bezpiecznym miejscu, przetwarzania
danych w zakresie nadanym upoważnieniom.
|
Cały
rok szkolny
|
Dyrektor
Nauczyciele
|
13.
|
Udział
w Ogólnopolskich Projektach Edukacyjnych „PogłówkujMY”,
„Zabawa ze sztuką”, „Kreatywny przedszkolak-kreatywne
dziecko” – wykonywanie zadań z poszczególnych projektów z
wykorzystaniem narzędzi informatycznych/sprawozdawczość na
stronach projektu oraz grupach projektowych
|
Cały
rok szkolny
|
Chętni
nauczyciele
|
14.
|
Uczestnictwo
w kursie CANAVA – narzędzie do projektowania graficznego.
|
Cały
rok szkolny
|
Chętni
nauczyciele
|
Spodziewane
efekty:
-
wzrost
świadomości dzieci o negatywnych konsekwencjach związanych z
nadmiernego korzystaniem z internetu/gier komputerowych
-
zapewnienie
bezpiecznego przetwarzania danych osobowych w przedszkolu
-
optymalizacja
wypracowanego w przedszkolu systemu nauczania na odległość
|
7.
Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości
wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach
ogólnodostępnych i integracyjnych.
|
Zadania do
realizacji
|
Termin
|
Osoby
odpowiedzialne
|
1.
|
Współpraca
nauczycieli ze specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu
Aktualizacja
przedszkolnych procedur w związku ze zwiększonym wymiarem godzin
zajęć specjalistów
Organizacja
konsultacji dla rodziców w formie porad indywidualnych/warsztatów
Podział
zadań związanych z diagnozowaniem dzieci: obserwacje
„przesiewowe” – nauczyciele, pogłębione – specjaliści
wg zasady:
-
logopeda: mowa/mutyzm wybiórczy/dzieci obcojęzyczne
-
pedagog specjalny: objawy niedostosowania społecznego/dzieci z
rodzin dysfunkcyjnych
-
terapeuta pedagogiczny: zaburzenia percepcji wzrokowej/słuchowej
-
psycholog: obszar emocjonalny rozwoju dziecka
Skatalogowanie
pomocy/stworzenie banków
|
Cały
rok szkolny
|
Dyrektor
Nauczyciele
Nauczyciele
specjaliści
|
2.
|
Przeprowadzenie
obserwacji/diagnozy wstępnej w oparciu o arkusze będące
składową programu wychowania przedszkolnego
|
wrzesień-październik
|
Nauczyciele
grup
|
3.
|
Formułowanie
wniosków z obserwacji/diagnozy wstępnej – określenie mocnych
i słabych stron grupy
|
listopad
|
Nauczyciele
grup
|
4.
|
Badanie
rozwoju mowy przez logopedę. Zajęcia logopedyczne: -
przeprowadzenie badań przesiewowych - prowadzenie zajęć
indywidualnych wg programu pracy logopedy
|
wrzesień
|
Logopeda
|
5.
|
Badania
psychologiczne/badania prowadzone przez pedagoga specjalnego w
ramach „diagnozy pogłębionej”
|
wrzesień/październik
|
Psycholog
Pedagog
specjalny
|
6.
|
Informowanie
rodziców o postępach/ewentualnych problemach rozwojowych
wychowanków.
|
Cały
rok szkolny
|
Nauczyciele
grup
|
7.
|
Wdrażanie
wniosków poprzez modyfikowanie indywidualnych i grupowych planów
pracy z dzieckiem w grupie. Ustalenie kierunków indywidualnej
pracy z dzieckiem
|
listopad-czerwiec
|
Nauczyciele
grup
Nauczyciele
specjaliści
|
8.
|
Zaspakajanie
potrzeb rozwojowych i edukacyjnych podczas bieżącej pracy z
dziećmi
|
W
ciągu roku szkolnego
|
Nauczyciele
grup
Nauczyciele
specjaliści
|
9.
|
Prace
powołanych zespołów do spraw pomocy
psychologiczno-pedagogicznej:
-
planowanie pracy,
-
prowadzenie i dokumentowanie zajęć rewalidacyjnych,
-
organizowanie spotkań z rodzicami i specjalistami,
-
podsumowanie wyników pracy.
|
Wg
harmonogramu zespołu
|
Koordynator
Zespołu ds. ppp
Paulina
Grzesik
|
9.
|
Diagnoza
dojrzałości szkolnej – opracowanie i przekazanie pisemnej
informacji o gotowości do podjęcia nauki w szkole.
|
Do
30.04.2023
|
Nauczyciele
grup III i IV
|
10.
|
Nawiązanie
współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w procesie
diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie
oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w środowisku
utrudniających ich funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu
przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy
funkcjonowania dziecka oraz planowania dalszych działań.
|
W
ciągu roku szkolnego
|
Dyrektor
|
3) Realizacja wniosków z nadzoru pedagogicznego
Zadania
do realizacji
|
Termin
|
Osoby
odpowiedzialne
|
1.
|
Wprowadzenie
innowacji pedagogicznej według koncepcji pedagogicznej Friedricha
Froebla „Dar Zabawy". Założenie ogródka Freblowskiego,
wykorzystywanie elementów metody na zajęciach dydaktycznych z
wykorzystaniem dostępnych materiałów naturalnych, realizacja
projektów freblowskich
|
Październik
|
Dyrektor,
nauczyciele realizujący innowację
|
2.
|
Zaangażowanie
wszystkich nauczycieli do prowadzenia strony internetowej, każdy
odpowiada za prezentację swojej grupy, administrator za stronę
główną
|
Rok
szkolny
|
Wszyscy
nauczyciele
|
3.
|
Kontynuacja
działań na podstawie ubiegłorocznego Ogólnopolskiego Programu
Rozwoju Czytelnictwa
|
Rok
szkolny
|
Wszyscy
nauczyciele
|
4.
|
Organizowanie
zajęć kierowanych z uwzględnieniem wymienionej problematyki,
zaplanowanie tematyki szkoleń Rady Pedagogicznej
|
|
Dyrektor
, nauczyciele
|
5..
|
Zachęcanie
rodziców do współpracy przy przygotowaniu dzieci do konkursów
poprzez przekazywania na stronie internetowej przedszkola
aktualnych regulaminów/zachęcanie rodziców do wspólnego
przygotowywania dzieci do konkursów np. poprzez przygotowanie
elementów prac w domu/kontynuację pracy plastycznej w domu
II
Przegląd na Skrzydła Anielskie ph. „Wzlot Aniołów”
IX
Przegląd Piosenki Przedszkolnej „Wesoły Mikrofon”
III Przedszkolny
Przegląd Recytatorski Wiersze przedszkolaka
|
Wg.
Terminu konkursów
wrzesień
marzec?
czerwiec
|
Nauczyciele
grup
Nauczyciele
grup
|
|
|
|
|
4. Zestaw programów wychowania przedszkolnego przyjętych do realizacji w placówce w roku szkolnym 2022/2023
Programy wiodące:
- Program Wychowania Przedszkolnego - Wiesława Żaba-Żabińska, Joanna Lendzion, Małgorzata Kwaśniewska MAC
- „Drużyna Marzeń" Program Wychowania Przedszkolnego - J. Wasilewska
- Program nauczania języka angielskiego do przedszkoli i klas zerowych - M. Bogucka, D. Łoś
- Programy wspomagające:
- Religia: 5- latki „Tak! Jestem przyjacielem Jezusa", 6- latki; „Tak ! Jezus mnie kocha" nr AZ-0-01/20 - gr. II, III, IV
- Program profilaktyki logopedycznej - Dominika Mielniczek
- Program edukacji antynikotynowej „Czyste powietrze wokół nas" we współpracy z PSSE w Jarosławiu
- Program ekologiczny „Zostań Kubusiowym Przyjacielem Natury"
- Program „Czytające Przedszkola" w ramach akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom"
- Program „ Mały Miś w świecie wielkiej Literatury"
5. Konkursy dla dzieci i nauczycieli
Organizacja konkursów przez przedszkole ;
- Gminny Przegląd Piosenki Przedszkolnej,
- Wewnątrzprzedszkolny Przegląd Recytatorski pt. „Wiersze Przedszkolaka"
- Udział w konkursach organizowanych przez instytucje zewnętrzne: plastycznych, muzycznych, recytatorskich, przyrodniczych i ekologicznych.
- II Przegląd na Skrzydła Anielskie ph. „Wzlot Aniołów"
Korzystanie z bazy konkursów na stronach:
- https://blizejprzedszkola.pl/konkursyjj
- https://konkursydladzieci.eu/
6. Kalendarz świąt - uroczystości przedszkolne w roku szkolnym 2022/2023
Lp.
|
Nazwa
imprezy/uroczystości
|
Termin
realizacji
|
Uwagi
|
1.
|
Dzień
Przedszkolaka
|
20.09.
22
|
Uroczystości
i dni z okazji różnorodnych świąt przedszkolnych będą
organizowane w formie stacjonarnej – grupowej , w formie
on-line lub stacjonarnej – ogólno przedszkolnej w zależności
od sytuacji pandemicznej i wytycznych GIS i MZ w tym zakresie.
|
2.
|
Dzień
Kropki
|
15.09.
22
|
3,
|
Dzień
Chłopczyka
|
wrzesień
|
4.
|
Dzień
spadającego liścia
|
wrzesień
|
5.
|
Światowy
Dzień Jabłka
|
wrzesień
|
6.
|
Dzień
Niepodległości
|
10.11.
22
|
7.
|
Bal
Pasiastych
|
23.11.22
|
8.
|
Dzień
Pluszowego Misia
|
25.11.22
|
9.
|
Ogólnopolski
Dzień Praw Dziecka
|
18.11.22
|
10.
|
Mikołajki
|
06.12.22
|
11.
|
Wigilia
w przedszkolu
|
21.12.2022
|
12.
|
Bal
karnawałowy
|
Styczeń
2023
|
13.
|
Dzień
Babci i Dzień Dziadka
|
Luty
2023
|
14.
|
Dzień
Przyjaźni i Miłości – 14 luty
|
Luty
2023
|
15.
|
Przegląd
zespołów szkolnych
„Pójdźmy
do Betlejem” - CKSiT
|
Styczeń
2023
|
16.
|
Dzień
dinozaura
|
24.02.2023
|
17.
|
Przegląd
Piosenki Przedszkolnej
‘Wesoły
mikrofon”
|
Marzec
2023
|
18.
|
Dzień
matematyki
|
13.03.2023
|
19.
|
Powitanie
wiosny
|
21.03.2023
|
20.
|
Dzień
wody
|
22.03.2023
|
21.
|
Międzynarodowy
Dzień
Książki
dla Dzieci
|
03.04.2023
|
22.
|
Dzień
Marchewki
|
04.04.2023
|
23.
|
Światowy
Dzień Świadomości Autyzmu
|
04.04.2023
|
24.
|
Światowy
Dzień Ziemi
|
21.04.2023
|
25.
|
Dzień
Flagi
|
28.04.2023
|
26.
|
Dzień
Dziewczynki
|
Maj
2023
|
27.
|
Dzień
Rodziny
|
Maj/czerwiec
2023
|
28.
|
Dzień
Dziecka
|
Czerwiec
2023
|
29.
|
Przedszkolny
Przegląd Recytatorski „Wiersze Przedszkolaka”
|
Czerwiec
2023
|
30.
|
Udział
w mszy świętej na zakończenie roku szkolnego
|
Czerwiec
2023
|
31.
|
Pożegnanie
Starszaków
|
21.06.2022
r. lub 22.06.2023
|
- Obchody wybranych świąt z "Kalendarza świąt nietypowych":
- Dzień osób starszych - 03.10.2022
- Dzień dobrych uczynków - 19.05.2023
- Dzień sąsiada - 09.06.2023
- Dzień Niezapominajki - 15.05.2023
- Dzień Sąsiada -09.06.2023
7. Współpraca ze środowiskiem lokalnym
L.p
|
Instytucje
|
Osoba
odpowiedzialna
|
Termin
|
1.
|
Cykl
spotkań z ciekawymi ludźmi – rodzicami przedszkolaków
(doradztwo zawodowe)
|
Nauczyciele
grup
|
W
ciągu roku szkolnego, zgodnie z planami miesięcznymi
opracowanymi w poszczególnych grupach
|
2.
|
Oddziały
przedszkolne z terenu gminy Pruchnik, Przedszkole Niepubliczne
Sióstr Michalitek
|
Nauczyciele
grup
|
3.
|
Szkoła
Podstawowa nr 1 w Pruchniku
|
n-le
gr. III i IV
|
4.
|
Publiczna
Szkoła Muzyczna I st. w Pruchniku
|
Nauczyciele
grup
|
5.
|
Biblioteka
Publiczna w Pruchniku
|
Anna
Mikłasz
|
6.
|
Poradnia
Psychologiczno-Pedagogiczna w Jarosławiu
|
Psycholog/
pedagog
specjalny
|
7.
|
Urząd
Miejski w Pruchniku
|
Dyrektor
|
8.
|
Policja
|
Wszyscy
nauczyciele
|
9.
|
Straż
pożarna
|
Wszyscy
nauczyciele
|
10.
|
Ratownicy
medyczni
Pielęgniarka
Higienistka
Szkolna
|
Wszyscy
nauczyciele
|
11.
|
Centrum
Kultury Sportu i Turystyki w Pruchniku
|
Anna
Mikłasz, Aleksandra Szwajczak
|
12.
|
Lokalne
firmy
|
Anna
Wójcicka
|
13.
|
Lokalne
media – promocja przedszkola
Stowarzyszenie
Miłośników Ziemi Pruchnickiej – kwartalnik „Ziemia
Pruchnicka”
|
Anna
Mikłasz, Paulina Grzesik
|
8. Zespoły zadaniowe nauczycieli
Lp.
|
Nazwa
zespołu
|
Skład
zespołu
|
Terminy
realizacji
|
1.
|
Zespół
nauczycieli grup starszych
|
Aleksandra
Szwajczak, Anna Wójcicka, Krystyna Figiel,
Dorota
Grzech
|
W
ciągu roku szkolnego
|
2.
|
Zespół
nauczycieli grup młodszych
|
Anna
Mikłasz,
Joanna
Maciewicz, Paulina Grzesik,
Dorota
Grzech
|
W
ciągu roku szkolnego
|
3.
|
Zespół do spraw
kultury
|
Anna
Mikłasz, Aleksandra Szwajczak
|
W
ciągu roku szkolnego we współpracy z CKSiT i innymi
instytucjami wspierającymi rozwój dzieci
|
4.
|
Zespół
ds. aktualizacji strony internetowej przedszkola
|
Paulina
Grzesik, nauczyciele poszczególnych grup
|
Na
bieżąco
|
5.
|
Zespół do spraw
promocji przedszkola
|
Anna
Mikłasz,
Paulina
Grzesik
|
Cały rok szkolny
|
6.
|
Protokołowanie
zebrań Rady Pedagogicznej
|
Każdy
nauczyciel/ wg ustalonej na zebraniu Rady Pedagogicznej kolejności
|
Do
siedmiu dni po zebraniu Rady Pedagogicznej
|
7.
|
Zespół
do spraw aktualizacji dokumentacji przedszkolnej
|
Krystyna
Figiel,
Bożena
Szkoła
|
W
ciągu roku szkolnego/ w razie potrzeb, zmian w prawie oświatowym
|
8.
|
Zespół
ds. estetyki przedszkola
|
Wszyscy
nauczyciele/ po dwie osoby
|
Wg
pór roku – Pani: A. Sz. i A. M. jesień, J.M. i P.G. - zima
K.F.
i A.W. - – wiosna /lato.
|
Roczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej
Przedszkola Samorządowego nr 1 w Pruchniku
zatwierdzony uchwałą Rady Pedagogicznej nr 8/2022 z dnia 31.08.2022
Członkowie Rady Pedagogicznej:
1. .......................................................................
2. .......................................................................
3. .......................................................................
4. .......................................................................
5. ......................................................................
6. .......................................................................
7. .......................................................................